1

Tråd: Telia vs Tele2

Hej

ska skaffa mobiltbredband och som norrlänning går telenor tre mm direkt bort pga dålig täckning! Tre fungerar inte 6km utanför Umeå mad

fördelar och nackdelar med Telia vs Tele2?

Har redan modem och är inte intresserad av flera års bindningstid!

2

Sv: Telia vs Tele2

Smaken är som baken Telia/Tele2 då de har gemensamt 3G nät.
Men Telia sägs ha bästa 2G nätet, vilket de också har Edge stöd i, vilket motsvarar en haltande 3g anslutning "inte tubro-3g".
Men du bör titta på ICE.net som kör på 450 bandet, vilket skall ha överlägset bäst täckning.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av Bugge (2009-09-11 18:55:15)

Sv: Telia vs Tele2

Du kan ju alltid testa med Telia's veckosurf eller Comviq Surf, och se vad du får för täckning och hastigheter innan du tecknar abonnemang.


Mobil's bredband's test 2009.

                                                Telia                         Tele2
Umeå                                       1,599 Mbit                2,028 Mbit
Umeå-Skellefteå                      1,749 Mbit                1,943 Mbit
Umeå-Vännäs                          3,086 Mbit                2,580 Mbit
Umeå-Örnskölsvik                    1,659 Mbit                1,620 Mbit

4

Sv: Telia vs Tele2

Gäller värdet för  t ex Umeå hela kommunen eller kan det bero på var testet gjordes?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Telia vs Tele2

Har använt Telia Veckosurf under sommaren och det funkar ju jätte bra.
men efter att varit trogen Telia i nästan 20år ringde jag och försökte byta mitt adsl mot mobilt utan att först måste ha 3mån uppsägningstid på mitt adsl uten bara enkelt "byta över" men Telia var så jävla otrevliga så jag vill helst inte ha Telia.

Därför söker jag ett alternativ till Telia men vill inte ju ha bra täckning.

faktiskt helt sjukt hur dåligt Telenor Tre mm funkar direkt några km utanför Umeå
centrum, ändå ser jag hela tiden deras annonser hos lokalahandlare. och flera Butiker som jag besökt försöker sälja Tre till mig hmm

6

Sv: Telia vs Tele2

tre försäljare är äckligt påhängsna, och säljer turbo abg i områden som saknar turbo, det ger bra provision...

Telia är helt oresonliga, deras inhyrda callcenter har noll koll.
sedan filtrerade telia trafik så gmail funkade ytterst dåligt tex så bye bye telia för min del iaf.
bytte till tele2 och där går det som tåget...

tycker att 3g näten är överbelastade, sistadagarna i månaden så är det mer sprutt... är så varje månad i vissa områden.

7

Sv: Telia vs Tele2

tycker att 3g näten är överbelastade, sistadagarna i månaden så är det mer sprutt... är så varje månad i vissa områden.

För att alla vill använda upp sin kvot smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Telia vs Tele2

Med tanke på alla som rapporterar instabila uppkopplingar på 3G förtjänar det att påpekas, att Ice visat sig mycket stabilt. Men det förutsätter att man nöjer sig med 2 mbit/s ned och 1 upp, vilket är lätt att nå med rätt utrustning. Vink till journalister: Därmed åsyftas inte ett D50 modem direkt i laptop.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.