1 Senaste redigerad av jonasolof (2009-09-10 07:20:56)

Tråd: Små portabla antenner till Ice net modem

Jag har gjort och testat 6-7 antenner till D50. Behöver tips på hur man lägger upp bilder till inläggen. Redigerar om det här inlägget sedan.

Förra hösten frågade en deltagare på forumet efter en antenn som han kunde ha med sig till D50 modemet i ryggsäcken. Enligt radiochefen på Ice net funderade de på att ta fram en sådan antenn. Verkar dock ha gått i stå pga den ekonimiska turbulensen. På marknaden hittar man inget annat än en tung magnetfotsantenn, Smarteqs maximag. De riktigt simpla lösningarna är inte lämpade för marknadsföring och försäljning.

Att Ice inte levererar en enkel portabel antenn till D50 är en stor miss som jag tror hotar företagets existens. Se Mobils test under sommaren.

Jag har gjort en radda antenner från busenkla till lite mer pyssliga. Bilder kommer när jag fått veta hur man lägger in dem.

Enklaste antennen är en jordplansantenn av koaxialkabel med jordplan av sladdstumpar:

Köp en 3 el. 5 m. koaxialkabel från t ex Dialect med FME-kontakter i båda ändar. Kontakterna går in i modemets medlevererade antennanslutningssladd. 

Klipp av kabeln på mitten. På så vis ger en kabel två antenner.
Skala av ytterhöljet och skärmen 180 mm. Lämna 20 mm skärm. Fläta upp den och vik ned den.

Ta fyra bitar sladd som är lite styva, gärna starkström, börja med ca 25 cm längd.
Skala av 4 cm. Vira den bara änden runt den nedvikta skärmen. Löd gärna fast koppartråden i skärmen för säker kontakt. Fäst alla fyra runt skärmen.

Klipp varje sladdstump så den är ca 22 cm.  Det blir jordplanet.

Skala av innerledaren i koaxialkabeln och gör en ögla i toppen så att den totala längden från skärmen upp är 156 mm (0,95 ggr en kvartsvåg vid 456 MHz). Löd gärna öglan så att den blir stabil.

Klart. Tar ca 20 minuter. Nu har man en billig jordplansantenn som funkar lika bra som andra jordplansantenner med kvartsvågsspröt. Sladdstumparna som utgör jordplan kan vinklas lite under horisontalplanet.

Kostnad: 229 kr för kabeln på Dialect, tid 20 min per antenn. Den här kan man knöla ned i en ryggsäck. Sätt en snörögla i toppen och häng upp antennen på lämplig plats. annars är den tillräckligt styv för att stå om man fäster koaxialkabeln med lite eltejp t ex på en stolsrygg.

Denna simpla antenn ger flera dB bättre signal än den inbyggda. Svårt att mäta exakt dock eftersom fältstyrkevärdena hoppar i debug-läget.

Försökte göra en koaxial dipol med koppartejp utanpå kabeln en kvartsvåg ned men resultatet blev "inconclusive".

Vill man upp i effektivitet bör man använda färdiga spröt, t ex Smarteq 5/8 våglängd som är lätta att få tag i. De spröten består av en kvartsvåg plus en halvvåg med en spole emellan för impedansanpassning. Längden är 56 cm.
De kräver färdiga fästen med M6 gänga. Exempel kommer

PS: har just fått testa en prototyp av portabelantenn från Ice. Den funkar utmärkt och utökar modemets räckvidd kraftigt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.