1 Senaste redigerad av Toett (2009-08-16 15:44:05)

Tråd: Allämma undringar om 3G-trafik

Hej!

Jag har lite funderingar kring hur 3G-näten fungerar, så jag tänkte kolla med expertisen här på forumet.

Jag bor ute på landsbygden och min nya hobby är att optimera min internetuppkoppling. Jag har ingen möjlighet att skaffa ADSL, så jag är helt utelämnad till den trådlösa tekniken.

För tillfället har jag ett Tele2 turbo-3G-abbonemang. Jag har klar sikt mot två av Tele2's 3G-master som står på andra sidan en sjö. Får mycket bra signalstyrka och bandbredden uppgår för tillfället till runt 4-5Mbit ner och 1,2Mbit upp. Med andra ord ser det helt OK ut.

Men jag vill givetvis ha mycket mer, snabbare och bättre! smile

Jag har därför satt upp en gateway som kan hantera lastbalansering mellan två WAN och vill således koppla upp mig med ännu ett 3G-abbonemang för att på så vis öka bandbredden och dubbla min nedladdningsgräns.

Nu till mina undringar...
Vilken leverantör ska jag välja på min andra anslutning?

Jag vet ju att Tele2 funkar kalas där jag bor, men är det inte så att det finns en viss bandbredd som en 3G-mast klarar. Om jag då kopplar upp mig med två modem mot samma mast och maxar anslutningarna, kommer båda modemen då komma upp i 4-5Mbit vardera (Alltså totalt nära 10Mbit bandbredd nedströms), eller finns det begränsningar i masten som gör att detta är omöjligt? (För enkelhetens skull kan vi anta att inga andra modem är uppkopplade mot masten)

Ett annat alternativ skulle ju vara att använda Telia då de ju använder samma master som Tele2, vilket innebär att jag borde få lika bra mottagning som med Tele2. Frågan är om Tele2 och Telia även samsas om hårdvaran och det utgående nätverket i masten. I så fall vinner jag ju inget på detta.

Ett tredje alternativ är att använda Tre. Deras mast är mycket sämre placerad för mig. Jag har dock lyckats få en halvbra uppkoppling när jag står utomhus. Har då mycket hög bandbredd (över 5Mbit), så förmodligen går det att få till en bra uppkoppling med en riktantenn. Detta alternativ har ett par fördelar då jag dels skulle dubbel så hög nerladdningsgräns (20GB jmf. med Tele2's 10GB) och dels skulle det ge mig en bättre redundans på uppkopplingen.



Jag har också ett par frågor av allmän karaktär som jag gärna hade velat ha svar på:
Vilken bandbredd har normalt en 3G-mast mot "internet"? Är masten trådlöst ansluten mot stamnätet eller brukar de anslutas med kabel/fiber?
Kan ett 3G-modem koppla upp sig mot flera master samtidigt eller sker uppkopplingen alltid mot en mast i taget?


Tack på förhand!!