1

Tråd: E1820 märkt "3" fast med Tele2 SIM-kort och det står "ROAMING"?

Jag köpte ett nytt olåst E1820 från Multitech Data, http://webshop.multitech.se/PartDetail.aspx?q=p:2535051

Säljaren sa att det skulle vara ett olåst modem som funkade med vilken operatör som helst.

När jag väl fick modemet idag så är paketet märkt med "3" och på kvittot står det "TRE Huawei E1820 USB-stick BLACK". Skit också tänkte jag, det här kommer ju inte att funka med mitt Tele2 SIM-kort!! mad

Jag stoppade dock i mitt Tele2 SIM-kort och pluggade in modemet och väntade på att alla drivrutiner och "Mobile Partner"-programmet skulle installeras klart. Konfigurerade programmet för Tele2 med "mobileinternet.tele2.se" som APN och tryckte på "Connect"...

Fick kontakt men det står hela tiden "HSPA Sweden3G Tele2(Roaming)" i statusraden på programmet?! Betyder det att jag kör "Roaming" och därmed får betala annan taxa?! När jag körde med Tele2-modemet (som pajade) och Tele2 Connect-programmet så stod det inget om "Roaming" så man blir ju nervös att man nu får en högre kostnad? sad

Nån annan av er som kör med E1820-modemet från TRE men med t ex Tele2 SIM-kort? Får ni också "Roaming" som connect status? hmm

2

Sv: E1820 märkt "3" fast med Tele2 SIM-kort och det står "ROAMING"?

Ja, "roaming" kommer alltid visas eftersom mjukvaran är anpassad för TRE. Alla andra nät visas alltid som "roaming". Det finns ingen roaming avtal mellan dessa operatörer på mobilt bredband. Du ska också veta att detta diskuteras på en annan tråd här på forumet.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1108

3

Sv: E1820 märkt "3" fast med Tele2 SIM-kort och det står "ROAMING"?

Hmmm nu när jag testar att köra med "Tele2 Mobile Partner" istället för det program ("Mobile Partner") som installerades när jag pluggade in E1820:an märkt "3" så står det inget om "Roaming" i connect-informationen...?

Under "Diagnostics" och fliken "Network status" så hittar jag följande när jag kör det "gamla" programmet "Tele2 Mobile Partner" (version 11.031.02.03.56):

Network name Tele2
RSSI - 97dBm
CS network registration Roaming
PS network registration Roaming
PS network attachment Attached


Med det nya programmet "Mobile connect" (version 11.302.09.00.03) så står det följande under fliken "Network status" under "Diagnostics":

Network name Sweden3G Tele2(Roaming)
RSSI - 97dBm
CS network registration Roaming
PS network registration Roaming
PS network attachment Attached

Skumt att de olika connect-programmen visar olika info på själva nätverksnamnet?

4 Senaste redigerad av CrazyFin (2009-08-12 21:11:35)

Sv: E1820 märkt "3" fast med Tele2 SIM-kort och det står "ROAMING"?

Samir skrev:

Ja, "roaming" kommer alltid visas eftersom mjukvaran är anpassad för TRE. Alla andra nät visas alltid som "roaming". Det finns ingen roaming avtal mellan dessa operatörer på mobilt bredband. Du ska också veta att detta diskuteras på en annan tråd här på forumet.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1108

Ahaaa, så det står "Roaming" fastän det egentligen inte blir någon "Roaming" eftersom det normalt sett är spärrat av operatörerna? roll

Yepp jag såg diskussionen på länken som du refererade till men inget konkret svar på om det egentligen var roaming när det står det i statusraden på connect-programmet...

5

Sv: E1820 märkt "3" fast med Tele2 SIM-kort och det står "ROAMING"?

Du kan läsa mer om roaming här, speciellt när det är utomlands:

http://www.tele2.se/mobilt-bredband-vanliga-fragor.html

Du roamar inte helt enkelt. Modemet är "tagged" för TRE's nät eftersom den är brandad av TRE, men olåst så att du kan använda den utomlands (om du skaffar dig ett kontantkort utomlands, dvs).

Varje operatör har ett nätverkskod, sk. MNC (Mobile Network Code). Om modemet känner inte av att SIM kortet tillhör denna MNC, då kommer den börja leta efter nätet som den egentligen tillhör.

Vare SIM kort innehåller ett unikt IMSI nummer (International Mobile Subscriber Identity), som är 15 siffror lång.

Första tre siffror visar vilket land den tillhör, MCC (Mobile Country Code).

Nästa tre siffror visar vilket operatör den tillhör, MNC.

Sista nio siffror visar din unika ID, sk. MSIN (Mobile Station Identity Number).

När du tappar ditt SIM kort så raderas bort hela strängen ur systemet. Om din mobil eller modem blir stulen, så kan man begära operatören att avspärra IMEI nummret (International Mobile Equipment Identity) så att den kan aldrig användas nånstans eftersom den hamnar på en central svartlista som heter CEIR (Central Equipment Identity Register). Du hittar IMEI nummret på baksidan av ditt modem.

Alla operatörer har möjlighet att kolla upp IMEI nummrerna på sina nät för att samla statistik på vad är det för utrustning som används och t om VART den används (varje basstation vet vilket IMSI och IMEI är i området även om det sker ingen röst eller data trafik).

6

Sv: E1820 märkt "3" fast med Tele2 SIM-kort och det står "ROAMING"?

Kan inte vara så att den känner av att det är det gemensamma nätet som Tele2 och Telia har.
Minns att vissa E220 modem sa samma sak i tele2 nätet tidigare.
Finns någon tråd om det också.

2007-11-21 big_smile
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=163

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: E1820 märkt "3" fast med Tele2 SIM-kort och det står "ROAMING"?

Ok tackar för alla svar. smile

Lite synd att programvaran säger "Roaming" när jag i själva verket kör på Tele2s nät när jag har Tele2-simkort... hmm

I helgen skall jag testa med extern antenn eftersom E1820 har en bra extern antennkontakt. tongue

8

Sv: E1820 märkt "3" fast med Tele2 SIM-kort och det står "ROAMING"?

Lycka till, good luck, viel Glück!

Med enbart "WCDMA Sweden 3G Tele2 (Roaming)" kom jag ingen vart.
Försökte också komma in med Tele2:s-simkort... jag fattar ingenting längre.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]