1 Senaste redigerad av Niklas (2009-08-06 01:24:41)

Tråd: Fri mobilsurf - Lite förvirrad

Hej,

Jag tänkte skaffa kontantkort hos telenor och köra på fri mobilsurf för 59 spänn i månaden. Jag har sökt lite på internet om publikt IP och på vissa ställen står det att man inte får publikt ip och på andra så står det att man får det.

Här tex: http://www.mobilabredband.se/ip

Jag har även hittat information om att om man kör internet.telenor.se som kopplingspunkt (APN) så ingår inte det i dessa 59kr i månaden. Det står dock så här på telenors hemsida: "Dessutom behöver du inte fundera på om du har rätt kopplingspunkt (APN) inställd "“ både services.telenor.se och Internet.telenor.se fungerar alldeles utmärkt!".

Vad är det som stämmer?
1. Får man publikt eller inte?
2. Ingår datan man skickar över internet.telenor.se i månadsavgiften?
3. Kan man använda MSN då man har denna tilläggstjänst? (med tanke på att msn har ett helt eget "paket" på telenors hemsida).

Visst kan jag fråga telenor direkt men det verkar som om att andra vet mer än telenor själva. wink

Tack!

2 Senaste redigerad av Samir (2009-08-06 06:16:15)

Sv: Fri mobilsurf - Lite förvirrad

kolla listan här: http://www.dovado.com/se

Jag vet att både Tele2 (Comviq) och TRE använder publika IP addresser på sina pre-paid APN (data.comviq.se och net.tre.se)

59:- är inte mycket för att ta reda på vad man får. Vad ingår i detta annars? Har du någon länk du kan visa oss?

tack

3

Sv: Fri mobilsurf - Lite förvirrad

Här är lite info:
http://www.telenor.se/privat/mobiltelef … 9-P45-5468

4

Sv: Fri mobilsurf - Lite förvirrad

Ja, men.....är detta inte enbart för folk som använder Telenor i mobilen? Det är som när Telia eller Tele2 kör sina 8kr/dag surf i mobilen.

5 Senaste redigerad av Niklas (2009-08-06 09:13:00)

Sv: Fri mobilsurf - Lite förvirrad

Samir skrev:

Ja, men.....är detta inte enbart för folk som använder Telenor i mobilen? Det är som när Telia eller Tele2 kör sina 8kr/dag surf i mobilen.

Det är lite blandad information om det också.
Kör man med rätt apn via datorn så kan de inte se om man surfar med mobilen eller datorn. Man kan ju skicka ett AT-kommando (AT+CGDCONT=1,"IP","internet.telenor.se") till mobilen via datorn att använda internet.telenor.se tex. Folk har hört av sig till telenor och det har sagt att det är ok att använda mobilen som modem. Andra har sagt att det inte går. Mycket olika information. Jag skaffar ju kontatkort så det är ju bara att testa iof.

Edit:
Chattade med telenor. Man ska inte kunna använda mobilen som modem (men jag tvivlar på att de kan särskilja trafiken). Andra som har pratat med telenor har fått andra svar. ;-) De säger även att det inte är publik ip. Bummer.

Här har folk fått svaret att det är lungt att använda mobilen som modem: http://www.elektronikforumet.com/forum/ … p;start=15

6 Senaste redigerad av Niklas (2009-08-16 10:03:25)

Sv: Fri mobilsurf - Lite förvirrad

Jag har nu ett kontantkort. Har internet.telenor.se som APN och jag plockade bort proxyinställningarna som kom med APN services.telenor.se. Jag har via SKTools kollat vilken ip-adress som telefonen får från nätet och det är samma som visas på  www.mobilabredband.se/ip

Enligt telenor så ska ju surf via internet.telenor.se ingå. Jag blev dock debiterad ändå. Telenor fixade dock till det, jag fick tillbaka pengara och än har jag inte debiterats fler gånger. smile

Edit:
Jaha.. msn ska inte ingå. Det ska man också köpa till för 39kr i månaden.
Löjligt. Då får man ju inte använda valfritt program som ansluter till nätet.
Man ska betala 59 + 39 om man vill använda msn tillsammans med fri surf alltså.

Jag testade dock msn och jag kan logga in så jag vet inte om de har noll koll igen.. som vanligt. smile

Edit:
Jag har använt msn, surfat via datorn osv. Det har inte kostat något extra. smile

7

Sv: Fri mobilsurf - Lite förvirrad

Det går också bra att använda internet.vodafone.net som APN. Dock kanske endast om man har ett äldre kontantkort som det står Vodafone på.

I've got a Rolls Royce because it's good for my voice