1 Senaste redigerad av Kuma (2009-07-28 11:00:54)

Tråd: Telenor, bredbands problem

Jag är en van data användare med stort internet behov, varav jag skaffade telenor mobilt bredband.

Problemet med bredbandet dock är följande:
1* Inga portar är öppna / (portarna är öppna, men syns inte)
2* Dålig ping, svars tiden på data är mycket långsam, vilket hindrar onlinespel. (Mycket lagg och få servrar med bra förbindelse)
3* Torrents funkar ej optimalt, förmodligen port problem
4* VPN är slött
5* Bredbandskoll ger 6mb i resultat, ändå framträder ibland hemsidor som slöa att ladda ner / saknad på innehåll i färdigladdad sida eller att anslutningen har avbrutits.

Efter kontakt med Telenor tekniskt support ett flertal gånger (de var mycket snälla) så fick jag svaret på ovanstående problem:

1* Portarna är öppna, där ska inte vara några problem. Spel och program ska dock inte fungera optimalt då 3G antennstationen "tunnlar?" nät trafik. (förklarar dålig ping i spel som wow, lineage och renderar fps spel värdelösa) Ska enligt tekniskt support inte vara ett hinder att det ska fungera i alla fall.

2* Dålig ping? Det ska vara dålig ping pga. prioritetsbehandlad dataströmming. Prioriteten på mobil databehandling är låg och får ibland vänta innan den behandlas.

3* torrent funkar ej optimalt. Beror mycket på vilken torrent det är, men vanligen ligger hastigheten ständigt under 90 tals modemhastighet. I mitt fall (30 kb/s och neråt). Supporten undvek att svara på denna fråga. hänvisade till att databehandling har låg prioritet när 3G antennen är belastad.

4* Vpn har låg prioritet på 3G masten eftersom det är "data". tongue (exempel är programmet hamachi.)

5* Ska bero på att antennen ej fungerar bra, anslutningen ska vara stabil även med låg anslutning. Antennen visar sig dock fungera bra efter felsökning från telenor. Vill dock råda till felanmälan ifall felet kvarstår...

Alternativt ville Telenor råda användare av MD400 modem att använda program från sony ericsson för bredband, istället för deras egna programlösning för mobil anslutning.
MD400 programvara finns här: http://www.sonyericsson.com/cws/support … &cc=se

Jag upplever programmet som stabilare i anslutning, men det löser inte ovanstående problem.
Jag sysslar själv med program utveckling samt data support. Men det här ger mig gråa hår att förstå. Framför allt fråga 1 där svaret känns skumt, är det här fullt användbart bredband?

Någon mer som har problem eller en lösning?

Edit:
Som temporär lösning på slö torrent nerladdning rekommenderar jag denna forum sida skriven av Andreas: http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=470

2

Sv: Telenor, bredbands problem

min åsikt är enkel angående 'dagens mobila bredband' det är inte bredband bredband för mig är dubbelriktad trafik åt båda hållen med samma hastighet samtidigt(det gör även adsl till ej bredband).
ping på 'mitt bredband' är ~4ms när jag testar.
hög ping gör voip hopplöst pga fördröjningen.
provade att byta till tele2 från tre, bättre ping erhöll jag men hastigheten var sämre/instabil hos T2.
är som pest eller kolera i mitt tycke, men voip funkade bättre pga lägre ping med t2.

telenor är väll samma som tre nätmässigt om jag har rätt, så kanske operatörs byte kanske är lösningen tyvärr.
Var och bytte från tre till tele2 hos en kompis, han blev helnöjd fick 10x hastigheten mot tidigare samt bättre mottagning 20% till >50%, vid avslut av abg pga dålig funktion fick han erbjudande om rabatt på det om han ej avslutade abg...
finns alltså prut möjlighet hos operatörerna!