1

Tråd: USB förlängningskabel och Option Icon 505

Detta inlägg gjorde jag under Telia/Option Icon 505 - tråden, men det verkar som det skule höra hemma bättre här...

Jag skaffade Telia mobilt bredband i början på juli, och fick då Icon 505. Köpte också en USB-kabel med tanken att kunna optimera modemplaceringen...viktigt eftersom det ligger precis på gränsen för att få HSPA-signal här i skogen där jag befinner mig nu (EDGE funkar dock bra). Nu visade det sig att modemet inte fungerar med förlängningskabel! Har testat på två olika LapTop-datorer med 1.5m och 3m-kabel - men ingen mellanförstärkare - samma resultat i alla olika kombinationer med kabel. Påtalade detta för Telia, men det hade de inte en aning om...varken på support eller i affären. Då ligger verkligen modemet på pottkanten utan marginaler (=> usel design  m a p strömförsörjning förmodligen). På Options hemsida står f ö följande - hittade jag senare:
"Please note that the iCON 505 is designed for a direct connection to the PC. Option declines any responsibility for malfunctioning of the device if used with a USB-cable."
Denna upplysning fick jag inte vid inköpstillfället, och det står ingenstans på Telias sidor att detta är fallet (men under supportchatten lovade teknikerna att detta skulle komma ut som upplysning - har dock inte skett ännu). Sammanfattning, en ofullständigt utvecklad produkt.
Det finns ju minst två skäl för att använda kabel:
(1) Optimera modemets placering för att få bäst mottagning
(2) Undvika att modemet blir skadat/USB-kontakten blir skadad p g a modemet är fäst direkt i datorn. Lätt hänt att bryta sönder modemet!

Har någon annan noterat detta problem?

Andra saker som uppträder då och då är att modemet lägger av - t ex "firmware error" eller att pin-koden plötsligt begärs - liknande problem som uppträder direkt med en USB-kabel inkopplad till modemet.

2

Sv: USB förlängningskabel och Option Icon 505

Det bästa alternativet är ju att koppla modem till en extern antenn.
Men första nackdelen med Icon 505 är att den har en MS-166 antenn Kontakt.
Det i dagsläget finns det inga försäljare som säljer MS-166 adaptrar.
Den andra nackdelen är så att man  måste bryta upp det värdelösa skalet, som är ihop limmat.
Den trejde nackdelen är att man ska bort den in byggd antennen för att komma åt kontakten.

http://nowpic.com/upload/files/2009-06/82501def.jpg

Man skulle kunna använda en universal adapter, men en sån har en dämpning på 3-4dB på signalen.

3

Sv: USB förlängningskabel och Option Icon 505

Tack för informationen! Dock...även om jag skulle klara att koppla in en antenn så är jag inte säker på at jag skulle vilja lägga en massa jobb - och kostnader - på det. Jag ifrågasätter alltså kvalitén på modemet. Det är helt enkelt konstigt att modemet inte klarar en förlängningskabel - inte ens en kort sådan. Vore intressant att höra om någon lyckats att använda modemet med USB-kabel!

4

Sv: USB förlängningskabel och Option Icon 505

Har provat idag med en USB-förlängningskabel (1,5m), med negativt resultat.
Kontaktade Telia support och enligt honom måste 505:an anslutas
direkt i datorns usb-port, han rekommenderade E220 om man behöver använda usbkabel, problemet är bara det att Telia inte längre kan leverera sådana modem.

Janne

5

Sv: USB förlängningskabel och Option Icon 505

persos skrev:

Har provat idag med en USB-förlängningskabel (1,5m), med negativt resultat.
Kontaktade Telia support och enligt honom måste 505:an anslutas
direkt i datorns usb-port, han rekommenderade E220 om man behöver använda usbkabel, problemet är bara det att Telia inte längre kan leverera sådana modem.

Testa med en 0,75m kabel, det funkar för mig.

6

Sv: USB förlängningskabel och Option Icon 505

Har alltid använt en 2,0 m förlängningskabel på min stationära dator, och det fungerar bra förutsatt att jag ställt in "Välj typ av nät:" -> "Endast 3G"

Däremot hade jag aldrig fått modemet att fungera med någon annan inställning på "Välj typ av nät" förrän jag läste den här tråden och tänkte på att prova att sätta modemet direkt i datorn. Då fungerade även övriga inställningar och det gick att koppla upp med EDGE.

Provade för skoj skulle med en 0,75 m kabel jag hade också, men med samma resultat: Endast 3G fungerar.

Dock får även jag då och då sådana problem som nämns i första inlägget i tråden som "firmware error" och att PIN-koden begärs omotiverat.

7

Sv: USB förlängningskabel och Option Icon 505

Hittade det här på option.com, så enligt den här uppgiften borde det funka
med usb-förlängningskabel, men enligt flera inlägg här i forumet så gör det inte det. Har själv fått det att funka med en 30cm förlängning med extra usb-matning.
"
The iCON 505 provides excellent RF performance already when inserted directly into a laptop. Still, as with any device, in certain coverage conditions the RF signal can deteriorate due to external factors.

In such cases, the iCON 505"™s RF performance can be enhanced significantly and simply by connecting the device to your laptop via a 3m long USB cable.

This is a very cost effective alternative to an external antenna, which would cost substantially more, but would not provide any further RF improvements above those of a USB cable.


Furthermore, use of a USB cable still enables the full benefits of the iCON 505"™s native RxDiv.  These RxDiv benefits are substantially lessened when using an external antenna.

Janne

8

Sv: USB förlängningskabel och Option Icon 505

Verkar som problemet med förlängningssladd är löst efter uppdatering med nya firmwaren, har åtminstone inget problem med en knappa metern lång USB sladd nu.

9

Sv: USB förlängningskabel och Option Icon 505

Fungerar det med 5 m USB-sladd för någon ?

Har nyligen tecknat abb hos Telia med Option iCON 505 och vill nog inte ha modemet om det inte fungerar med ens 1 m USB-kabel.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

10

Sv: USB förlängningskabel och Option Icon 505

Discover skrev:

Fungerar det med 5 m USB-sladd för någon ?

Har nyligen tecknat abb hos Telia med Option iCON 505 och vill nog inte ha modemet om det inte fungerar med ens 1 m USB-kabel.

Hej!

Idag har jag testat modemet med en 5m. aktiv usb-kabel och det fungerade mycket bra.

Problemet lär visst vara att modemet behöver all spänning det kan få och därför fungerar det inte med en vanlig förlängningssladd, (spänningsfallet blir för stort).

//Jörgen

11

Sv: USB förlängningskabel och Option Icon 505

någon som kollat strömförbrukningen hos Option iCON 505?
(står i tex windows, under usb)

12

Sv: USB förlängningskabel och Option Icon 505

Kan du säga mer specifikt var man hittar strömförbrukningen?

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

13

Sv: USB förlängningskabel och Option Icon 505

http://www.devicedriverfinder.com/blog/ … ower-usage

14 Senaste redigerad av LasseT (2010-01-22 11:26:45)

Sv: USB förlängningskabel och Option Icon 505

strömförbrukning 500 mA

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

15

Sv: USB förlängningskabel och Option Icon 505

LasseT skrev:

strömförbrukning 500 mA

andra saker inkopplade på den usb bussen?
för 500ma, är max belastningen på en port...

då kommer troligen usb sladds problemen på spänningsfall i usb sladden, så en usb sladd av högre area/kvalitet skulle förenkla/förlänga skarvsladdens möjliga längd.
tex en 'dyr sladd med guld kontakter' har ofta ingen bättre kvalitet, gul färgen är bara tjaffs. utan det är koppar arean som är intressant i sladden och den syns inte.

kanske lösningen
två längre usb sladdar, sedan en Y skarv närmast modemet, inte tvärt om. om det nu drar 500ma och det strular med långa sladdar och problemet kommer av att det är spänningsrelaterat.

16

Sv: USB förlängningskabel och Option Icon 505

Har bara modemet på den porten, det står

USB Masslagringsenhet, nödvändig strömstyrka 2mA
GlobeTrotter GI0505 nödvändig strömstyrka 500mA
6 portar tillgängliga nödvändig strömstyrka 0mA

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

17

Sv: USB förlängningskabel och Option Icon 505

men vad drar den under drift, tex tptest.se
den siffran tror jag härleds av att den vill reservera 500ma.

18

Sv: USB förlängningskabel och Option Icon 505

Jag tror inte det spelar lika mycket roll som hur mycket den drar när den mobila signallen är låg.

19

Sv: USB förlängningskabel och Option Icon 505

SEHLBERG skrev:
Discover skrev:

Fungerar det med 5 m USB-sladd för någon ?

Har nyligen tecknat abb hos Telia med Option iCON 505 och vill nog inte ha modemet om det inte fungerar med ens 1 m USB-kabel.

Hej!

Idag har jag testat modemet med en 5m. aktiv usb-kabel och det fungerade mycket bra.

Problemet lär visst vara att modemet behöver all spänning det kan få och därför fungerar det inte med en vanlig förlängningssladd, (spänningsfallet blir för stort).

//Jörgen

Lämnade tillbaka modemet, nu betalar man för 10 Mbit/s och med mitt Huawei E180 modem kommer jag upp i 6,5 Mbit/s, ska köpa snabbare modem senare.

Dock kostar det bara 149 kr i månaden.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

20

Sv: USB förlängningskabel och Option Icon 505

Discover skrev:

Fungerar det med 5 m USB-sladd för någon ?

Har nyligen tecknat abb hos Telia med Option iCON 505 och vill nog inte ha modemet om det inte fungerar med ens 1 m USB-kabel.

Jag köpte en 5-meters aktiv sladd på Clas i sjön och det funkar super!
Sitter långt ute på landet söder om Gnesta, normalt så kör jag Ice men har ett sådant här Telia-modem för jobbets räkning.
Har hängt modemet längst ut på altan och får 1 pinne på UMTS men stabilt och ung. 3,2 ned & 0,9 upp.

Jag har uppdaterat firmware.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

21

Sv: USB förlängningskabel och Option Icon 505

jag har mätt spännings fallet i några passiva usb sladdar på kul...
och deltaco sladden var sämst av dom jag provade, klippte av den och det är nog max 0,00000000001'2mm på den.