1

Tråd: Antenn kontakten i Huawei E1820

Vad är det för antenn kontakt som sitter i E1820, någon som vet ?
http://nowpic.com/upload/thumbs/2009-07/87f32b85.jpg

2

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

MCX /f

Jag använder: http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:1675513


Classe

3

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

Claes,

tror du min antenn skulle passa direkt?
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:2341699

Ser tyvärr varken på fotot eller din link vad det är frågan om.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

4

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

Hej,

Nej du behöver SMA/ F-MCX/ m mellan din antenn och 1820. Jag hade en Ericsson W25 innan jag fick 1820.

5

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

Någon som vet om det är samma kontakt i E182e?

6

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

kan även denna kabel fungera www.tradlost.se/shop/catalog_sv/Huawei%20-%3E%20SMA%20jack-p-16608.html?

när jag frågade så sa dom denna men jag är lite misstänksam.

7

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

Hej,
Jag har ett Huawei E1820 modem. Jag får inte modemet att fungera med antennen inkopplad (Panelantenn, 15 dBi förstärkning). Med enbart modemet upp på taket får jag 5 Mbit ner, men med antennen inkopplad får jag enbart GPRS. Misstänker att det är fel på antenninkopplingen i modemet.

8

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

Jag kontaktade TELE2 om antennanslutningen. Fick svaret att de har ingen support för det och byter inga modem där det inte fungerar. Jag är intresserad höra ifrån någon som har fått E1820 att fungera med extern antenn. Är det fel på mitt modem eller fungerar det inte på något modem? Enligt Huaweis spec V100R001så finns det ett "External antenna interface"

9

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

Jag skrev till Huawei om antennanslutningen i E1820 och fick följande svar:

And for the external antenna, yes, it supports, but it uses a special Huawei antenna and there is no antenna sales in Sweden, I'm afraid it is impossible to get it.

Sorry for it.

Best Regards,
Bany
raobin@huawei.com

10

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

tastrom, Prova gärna med en sk universaladapter. Det kan ibland fungera bättre. Ring oss på 0317610000 och hälsa från mig så löser vi något. mvh Anders

(skickade även detta msg i vår FB-grupp).

11

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

Här :
  finns en antenn som bör passa bra.
Köpte en sådan till mitt E169 modem och den har förbättrat mottagningen avsevärt.
Kontakten är densamma ( crc 9)


/ Perra

12

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

Jag har testat en sån antenn,hjälpte inte alls till mitt 1820.

13

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

sökte lite på G och hittade flera som påstår sig sälja passande antenner till 1820.

14

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

Mobillagret.com har Huawei:s egna antenner för både modem och router...

15

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

Kan någon av dessa vara bra?http://www.antennshop.se/index.php?route=product/category&path=192_195

16

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

Köpte ett beg  E1820 här på forumet

får Signal: 64 % (3G) med dovada umr   (3 bredband plus 199)

i stockholm (hagsätra) 

får enligt tp test 

ner 5.21

upp 1.62



hur mycket bättre blir det med en anntenn ?

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

17

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

MCX som sagts fungera till E1820 enligt inlägg ovan är inte alls samma kontakt som CRC9 som är den som t ex antennshop.se listar för både E169 och E1820. jag skulle testa en MCX adapter eftersom det sagts att det funkar. Detta är väl ett klart besked:

Nej du behöver SMA/ F-MCX/ m mellan din antenn och 1820. Jag hade en Ericsson W25 innan jag fick 1820.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

Hej,

Som jag skrev i ett tidigare inlägg om e1820 extern antenn utag.

"E1820 only support external diversity antenna, not support  primary antenna."

Har fått denna information via en kontakt på Huawei. Detta betyder att vill man förbättra up/down mottagningen för en stabilare uppkoppling så måste man använda induktions varianten av externa antenn. Ser ut som en gummistrumpa som man drar över USB dongeln som man sen kan koppla till extern antenn.

//Mvh Thrud

19

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

thrud skrev:

Hej,

Som jag skrev i ett tidigare inlägg om e1820 extern antenn utag.

"E1820 only support external diversity antenna, not support  primary antenna."

Har fått denna information via en kontakt på Huawei. Detta betyder att vill man förbättra up/down mottagningen för en stabilare uppkoppling så måste man använda induktions varianten av externa antenn. Ser ut som en gummistrumpa som man drar över USB dongeln som man sen kan koppla till extern antenn.

//Mvh Thrud

t.ex. som denna.
http://www.infoferenda.com/webbshop/ada … er-v2.html

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

20

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

thrud skrev:

Hej,

Som jag skrev i ett tidigare inlägg om e1820 extern antenn utag.

"E1820 only support external diversity antenna, not support  primary antenna."

Har fått denna information via en kontakt på Huawei. Detta betyder att vill man förbättra up/down mottagningen för en stabilare uppkoppling så måste man använda induktions varianten av externa antenn. Ser ut som en gummistrumpa som man drar över USB dongeln som man sen kan koppla till extern antenn.

//Mvh Thrud

Hur är det jämfört med att ha ett modem med "riktig" antennanslutning?

21

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

Tja..."E1820/E182e" verkar vara riktiga skitmodem när det gäller den inbyggda antennen. Även externa antenner (direkt kopplad eller med manschett) verkar inte kunna höja signalstyrkan.
Just nu är det nog allmännt dåliga förhållanden för mobilt bredband ute på landet pga löv på träden mm, men att mina hastigheter försämrades nu så radikalt föranledde mig att felanmäla saken hos "Tele2"...de ska kolla radiomasten. Det tror jag det!
Var nu till "Tre" och fick låna ett modem med "Maxabo"och skulle testa deras nät. Det skulle gå så mycket fortare eftersom jag har full teckning enligt deras nyaste karta...i hel**te heller! Det blev ännu sämre!
Kör nu med hederliga "E170" och "Tele2" utan antenn igen...det funkar bättre.

Eftersom jag vill streama (Slingbox) behöver jag ju lite högre uploadhastigheter.
Nu är jag inne på om "WiMax" vore ett alternativ för mig?
---> http://www.malarenergi.se/sv/privat/sta … den/wimax/
Hur kombinerar man isf den anläggningen med min "Dovado UMR"? Går det överhuvudtaget? Måste ju ha en router för att kunna köra slingboxen!
Skall snacka med "Dialect" imorgon. Fast bredbandsuppkoppling med upp till 4 Mbit/s i båda riktningar låter ju intressant, eller hur?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

22

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

Hej hopp.
Funderar på att skaffa mig Tele2 large abonnemang och vill gärna ha så bra signal som möjligt, de skickar ju med detta modem i sina abonnemang och jag vill gärna veta om någon lyckats få till det med den externa antenningången?

Ett alternativ verkar ju vara att köpa Sierra Wireless Compass 885 är det ett bättre alternativ kanske ? funkar den externa anteningången på detta modem?

/Martin

23

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

Sigun skrev:

Hej hopp.
Funderar på att skaffa mig Tele2 large abonnemang och vill gärna ha så bra signal som möjligt, de skickar ju med detta modem i sina abonnemang och jag vill gärna veta om någon lyckats få till det med den externa antenningången?

Ett alternativ verkar ju vara att köpa Sierra Wireless Compass 885 är det ett bättre alternativ kanske ? funkar den externa anteningången på detta modem?

/Martin

Jag fick ingen direkt höjning, utan bara mera kablar överallt!...

24 Senaste redigerad av ruva (2011-01-27 19:11:46)

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

Var nere och köpte ett Huawei E1820. och uppgraderade från 6-10 Mb på Telenor idag för 1195 kr. Tyckte det var konstigt att de var dyrast och ändå låser sina modem.

Mottagningen är 10 % sämre än med Huawei e1750 denna enligt min Dovado 3GN-EU men jag får lite bättre hastighet (4.7 vs 4.5 i snitt) och det hackar inte lika mycket på You Tube fast fortfarande inte acceptabelt.

VIKTIGT EDIT 2011-01-27

Köpte denna andaptern: http://www.rfsupplier.com/product_info. … cts_id=354 som passar till denna antenn: http://www.infoferenda.com/webbshop/3g- … 11dbi.html

Snitt 7,5-8 Mb/s dygnet runt.

Köpte först till Induktiv koppling http://www.infoferenda.com/webbshop/ada … er-v2.html men hastigheten varierade beroende kanske på hur hårt jag körde modemet. Men med att utnyttja antennkontakten istället har jag nu jämn och hög fart. 

Kör på Telenors låsta och dyrare e-1820.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

25

Sv: Antenn kontakten i Huawei E1820

Det är tyvärr det man får leva med.

Surt men sant.

Men du får hälften av utlovat ..var glad för det smile