1

Tråd: Tele2, E180 och Dovado UMR

Jag har problem att få en acceptabel uppkoppling med mitt E180-modem kopplat via en UMR. 3G-kopplingen försvinner med max 10 minuters mellanrum. (Connection tracker är ingen lösning). Dovados support ser inga problem i routern utan rekommenderar ev. en firmware-uppgradering av modemet. Jag vill påpeka att modemet aldrig har strulat när jag kör det direkt i datorn men jag har inte gjort några kontrollerade tester.

Så nu skulle jag bara vilja att några av er som kör E180 och UMR skriver vad ni har för erfarenheter och gärna vilken version ni har på er E180-firmware. Själv har jag 11.104.16.05.00, jag har försökt uppgradera enligt instruktionerna på http://www.tele2.se/uppgradera-E180.html men det går ej.

Hoppas på ett positivt svar, jag vill få det här att funka annars åker Dovadon tillbaka till Kjell o Co.

Så, kör ni E180 + UMR, vilken version och funkar det bra?

2

Sv: Tele2, E180 och Dovado UMR

Borde flyttas till tråd för Dovado

3

Sv: Tele2, E180 och Dovado UMR

BOAN skrev:

Borde flyttas till tråd för Dovado

Eftersom min fråga handlar delvis om version på Tele2's firmware för E180, så tycker jag att det passar i Tele2-forumet.

Jag har en konversation med Dovados support om problemet på sidan om.

4

Sv: Tele2, E180 och Dovado UMR

Ok, tänkte bara att det passade bättre där eftersom det bara är problem tillsammans med UMRen och inte tillsammans med dator.
Men jag hoppas att det löser sig...ha en bra sommar.

5

Sv: Tele2, E180 och Dovado UMR

Min UMR verkar ha fått samma fel, kör E180 med fast det år från 3, med mitt gamla E220 var det aldrig några problem, fast nu fungerar båda lika dåligt, antingen är det modemet som får dåligt med kräm, operatören som har problem eller routern som är paj, när jag uppdaterade till 4.0 upplevde jag det som att det blev värre och nedgraderade till 3.0.5, ska ta med mig routern och modemet till flera platser och testa, när jag kör med modemet direkt i datorn med 3 connect busar det aldrig.

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

6

Sv: Tele2, E180 och Dovado UMR

Patrik,

Vad konstigt att du upplever det här precis efter 4.0.

Om du misstänker UMR'n, så nedgradera den till 3.0.5, kör en factory reset, och sen uppgradera den till 4.0.

Vi har fått väldigt bra feedback hittills om 4.0, speciellt kring förbättrad stabilitet för folk som kör E180!!

Kontakta oss på support direkt om det är nåt som måste undersökas.

Tack!

7 Senaste redigerad av Samir (2009-08-15 09:43:32)

Sv: Tele2, E180 och Dovado UMR

Patrik, var snäll och prova 4.0 med APN: data.tre.se?

Folk som har provat den har sagt att det var betydligt stabilare.

Vi vet inte varför ELLER om det har nånting med UMR'n att göra, men vi undersöker saken.

Tack!

8

Sv: Tele2, E180 och Dovado UMR

Tack Samir!
Jag har inte haft möjlighet att testa det du skrev än, men jag återkommer med resultatet när jag testat att byta apn och uppgradera till 4.0 igen, kan det vara så att jag kör införskaffa en Y-usb sladd om modemet inte skulle få tillräckligt med ström eller bör det räcka med att trycka in modemet direkt i routern?

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

9

Sv: Tele2, E180 och Dovado UMR

Kör utan Y-kabel för tillfället. Jag tror att det är nån strul med APN bredband.tre.se efter TRE har ändrat data.tre.se från privat IP till publik IP. Jag vet inte, men det är väldigt mysko eftersom folk som har E180 med Tele2 har inte upplevt samma problem.

Tack

10

Sv: Tele2, E180 och Dovado UMR

Nu har jag fått allting att fungera igen, efter att ha kontaktat tre aktiverade dom ändrade dom så jag kan använda data.tre.se, så det var fel hos tre och inte på UMRen som jag misstänkte tidigare,
Återigen tack till Smair big_smile

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|