1

Tråd: Riktantenn med D-50 modem

Hej på er duktiga forumanvändare.

Jag har införskaffat ICE.nets riktantenn för att optimera min mottagning. Men nu är det så att hur jag än gör så verkar den inte göra någon eller ytterst lite skillnad. Alla kopplingar verkar ok, och så, men min fråga är om D-50 modemet "känner av" att den ska använda extern antenn bara genom att jag kopplar in den? Eller är det några inställninga jag måsta göra mer? Tacksam för svar, jag vet ni är duktiga på detta, det är inte jag....

2

Sv: Riktantenn med D-50 modem

Kolla min tråd idag test av antenner. Det är visserligen en annan riktantenn, lika många element men större reflektor. Bör ha liknande prestanda som den ice net säljer. Som du ser gav yagin minst 10 dB bättre signal än ett kvartsvågsspröt, jag gissar att den inbyggda antennen i D50 ger ännu sämre signal så skillnaden bör vara 12-15 dB minst.

Jag har fått låna ett D50 modem för tester men det funkar inte, får ett annat under kommande vecka. Butiken berättade att de tidigare haft två d50 mdodem som inte funkat.

Kollar antennkontakten, kan inte se att den innehåler någon mekanisk omkoppling vilket finns på en del likande grejor, t ex på Ericssons och SE's telefoner. Man ska inte behöva koppla om något.

Jag rekommenderar ingen att köpa D50 om routern D35 är ett alternativ, den är enormt mycket bättre och väldigt lätthanterlig. En misstanke om d50m är att sändareffekten är lite låg varför basstationen kan ha svårt att uppfatta den.

Om du ställer cursorn på menyhålet i D50 managern och skriver ##debug utan att klicka på meny så får du upp en sida med en massa parametrar. där bör du även få upp signalstyrkan.

Skulle rekommendera att försöka testa antennen med en D35 router, där kan du direkt se om den har effekt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.