1

Tråd: Test: Täckning och hastighet Härnösand - Stockholm

Tog mig idag en tripp med buss Härnösand - Stockholm och sedan tillbaka igen. Det blev ett ypperligt tillfälle att testa hur bra Tele2s 3G-nät fungerade. Modemet jag använde under färden var ett Option Globetrotter Fusion och det är enbart 3G-täckningen som testats. Det stödjer inte HSDPA/HSUPA så hastigheterna låg mellan 15-45kb/s nerströms och 5-6kb/s uppströms.

För att enklast visa när jag hade täckning och när jag inte hade det så har jag ritat upp det på Tele2s egna täckningskarta. Det är långt ifrån exakt men ger en ganska bra uppfattning om hur det ser ut efter E4an norr om Stockholm.

Här är min karta iaf, grönt betyder bra täckning vilket innebär väldigt få nerkopplingar och bra hastighet hela tiden. Rött betyder ingen täckning alls, eventuellt väldigt dålig med konstant nerkoppling. Som ni ser så är Tele2s egna täckningskarta rätt långt ifrån sanningen (den som jag ritat på).

http://bandwidth.mina-filer.com/imgs/1/72/tackninghsandsthlm.png
Klicka på kartan för full version.

Vi kanske skulle kunna fixa någon funktion på sidan där man själv kan rapportera om täckning för sitt abonnemang? Vad tror ni om en sådan funktion?

2

Sv: Test: Täckning och hastighet Härnösand - Stockholm

jag åker tåg rätt ofta till gävle.. från stockholm asså.. och det funkar rätt bra till uppsala.. sen är det upp och ner hela tiden med täckningen.. det är ju rätt mycket skog emellan gävle och uppsala.. sen har vi ju tierp som i sig är en enda stor radioskugga smile

3

Sv: Test: Täckning och hastighet Härnösand - Stockholm

Tierp är känt för en enda sak. Det är så jävla fult att tillochmed kråkorna flyger på rygg över hålan, och det påverkar allt och alla, även 3G nätet.

4

Sv: Test: Täckning och hastighet Härnösand - Stockholm

haha, ja jag har ju inte så mycker mer erfarenhet än att jag åkt förbi där så jäklans många gånger. men det känns som det räcker.. smile

5

Sv: Test: Täckning och hastighet Härnösand - Stockholm

Det kommer snart komma upp en ny sökfunktion på tele2's websida där man kan söka på adress för att se hur bra täckning man har och om det är 3g/gsm. Funktionen håller på att betatestas lite just nu av oss på tele2's telesupport. Om ni ringer in till supporten kan vi söka åt er så länge smile

6

Sv: Test: Täckning och hastighet Härnösand - Stockholm

elmor skrev:

Vi kanske skulle kunna fixa någon funktion på sidan där man själv kan rapportera om täckning för sitt abonnemang? Vad tror ni om en sådan funktion?

Kanske en egen tråd avsedd för användares rapporter om täckning samt uppnådd hastighet upp/ned, samt info om operatör, ort, m.m? Det kunde ju vara intressant tycker jag...

7

Sv: Test: Täckning och hastighet Härnösand - Stockholm

sndgrn skrev:

Det kommer snart komma upp en ny sökfunktion på tele2's websida där man kan söka på adress för att se hur bra täckning man har och om det är 3g/gsm. Funktionen håller på att betatestas lite just nu av oss på tele2's telesupport. Om ni ringer in till supporten kan vi söka åt er så länge smile

Hej!

Du skriver att Tele 2 har en funktion på sin hemsida där man kan skriva in en adress för att få¨reda på vilken hastighet man kan förvänta få på adressen.

Det har de skam också, den är bara, om man är snäll, en aning optimistisk. Är man mindre snäll är det lurendrejeri.

Min fru skaffade ett Tele2 mobilt bredband för en tid sedan. Jag kollade på hemsidan vilken hastighet vi kunde få på vår adress i Nynäshamn. Vi skulle kunna få Turbo 3G.

Vi testade, både på hennes Mac och på min PC, inga Turbo 3G här inte. När jag sedan ringde til Tele2 kundsupport och frågade vad orsaken var fick jag svaret: "Vi säger ju enbart upp till Turbo 3G" Ja med man förväntar sig väl lite snabare än de vanliga 3G när de skriver att det skal vara Turbo 3G.

Med andra ord är denna service fullkomligt värdelös.

Titta på Telias Teckningskarta, de delar ju 3G tilstånd med Tele2, där framgår att man inte har Turbo 3G något ställe söder om Haninge på Södertörn.

mvh Hans Peter

8

Sv: Test: Täckning och hastighet Härnösand - Stockholm

Det är med täckningskartor som med foton. Om du tar en bild på kärringen med en 0.7 MPixkamera blir hon snygg, men tar du en bild med en 16 MPixkamera ser du alla finnar, ärr och rynkor. Gör du en täckningskarta med högre upplösning syns alla vita fläckar och skönhetsmissar. Täckningskartan kan liknas en schweizerost. Gör du däremot som operatörerna försvinner alla radioskuggor och då ser det ut som det gör. Självfallet är det vilseledande.

9

Sv: Test: Täckning och hastighet Härnösand - Stockholm

16mbit enl kartan  <1,5mbit i praktiken, upp tidigare >2mbit, nu under 1mbit - hastigheten - bite me !

10 Senaste redigerad av ruva (2011-10-13 19:46:23)

Sv: Test: Täckning och hastighet Härnösand - Stockholm

marre69 skrev:

Det är med täckningskartor som med foton. Om du tar en bild på kärringen med en 0.7 MPixkamera blir hon snygg, men tar du en bild med en 16 MPixkamera ser du alla finnar, ärr och rynkor. Gör du en täckningskarta med högre upplösning syns alla vita fläckar och skönhetsmissar. Täckningskartan kan liknas en schweizerost. Gör du däremot som operatörerna försvinner alla radioskuggor och då ser det ut som det gör. Självfallet är det vilseledande.

Bästa liknelsen jag läst.

Fast hemma stämmer samtliga operatörers täckningskartor. Själv bor jag 3 meter från Telia/tele 2 :s 3g och 50 meter inom Telenor/Tre 3G och täckningskartorna stämmer på centimetern med mina mätningar.

http://speedtest.net/result/1532723679.png

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps