26

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

i tex windows
öppna command promt och skriv, eller run eller vad det heter i din burk.

tracert www.gooooogle.se
så gör den det till tex gooooogle

sedan ska man analysera det man får.

27

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

okej tack

28

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Hej!

Jag har problem med att routern kopplar ner. Har hänt 2 ggr. på mindre än 1v nu. Trist när routern står på annan ort... (IP kamera, bl.a.)

Körde tidigare Netgear MBR 1310, 3G router. Den rullade på exemplariskt i 13 månader utan att gå ner en enda gång!!!

Fick nu rådet av 3's support att ändra i Huaweirouterns inställningar enligt; "Internet"- "Nätverksanslutningar" - "Nätverksläge", från "Auto" till antingen bara "4G" eller bara "3G"och sedan testa.

Problemet med nedkopplingen kunde tydligen eventuellt orsakas av att routern låser sig vid växling mellan 4G och 3G.

Någon som vet mer om det här eller har liknande erfarenhet? (Jag kommer inta att komma i kontakt med min router på några dagar än, tyvärr...)

29

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Svarar mig själv... Har gjort som supporten på Tre föreslog och ställt om routern från "Automatisk" till "4G" när det gäller det mobila nätet. Det verkar fungera bättre. Har rullat på i 4 dagar nu..! wink

30

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Har också skaffat en Tre 4G Huawei 5172, har haft ganska bra värden men ändå skaffat en A-xpol-0001 antenn från Kjell. Dels för att kunna gömma routern utan tanke på mottagning men också för att hålla strålning utanför huset i någon mån.

Har dock ett mekaniskt problem; antenutgången är så sjukt försänkt att jag inte kon skruva dit den med något verktyg som jag har iaf...!?? Antennkontakter brukar jag finger dra till att börja med men här kommer jag inte ens åt med en liten fast 8mm blocknyckel.

  Hur gör ni? finns det ngt specialverktyg?

En annan fundering som jag fått efter läsning på forumet; eftersom det bara finns en antennutgång, förlorar jag en antenn? Eller jobbar 5172an med både den yttre och innre?

31

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Huawei antar att du bor nära masten så du inte behöver diversitymottagning, dessutom ska du inte belasta masten med snabb mimonedladdning. Därför bara en antenn. Invändigt har den säkert två. Typiskt Huaweis kompromisslösningar. Billigare grejor, större volymer. operatörerna tjänar mer pengar på att sälja grejor eller skicka med dem. Cat4 och bara en antenningång... Ja du förlorar men det tycker operatören och Huawei inte gör något.

Det är lika förbenat trångt kring SMA-kontakten i B-593. Såg ett tyskt företag som hade en mellankontakt som man kunde sätta dit en gång för alla. Men länken kom bort.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32 Senaste redigerad av meko (2013-06-06 11:11:31)

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Hej! Ja, antennkontakten sitter verkligen helt sjukt dumt till...! Undrar hur prioriteringarna gick när man hamnade på en sådan produktionslösning..? Jag använde en smal spetstång och liksom petade runt förskruvningen bit för bit tills den var åtdragen.

Wifi antennen/antennerna sitter inuti routern och den externa antennen är alltså till för mottagningen av det mobila nätet.
Det dyker upp i inställningarna att man har en extern antenn inkopplad när man anslutit den så den verkar ställa om sig till det automatiskt i alla fall.

Wifi-signalen är hyggligt stark med förvånadsvärt bra räckvidd trots endast inbyggd antenn.

Kan också meddela att det rullar på bra med routern inställd på endast "4G". Den har inte låst sig än och det närmar sig nu en veckas drifttid! wink Återstår att se om den matchar min förra 3G router Netgear MBR1310's 13 månader utan hängning! smile

/Mvh Magnus

33

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

finns ett verktyg i pressad plåt i div storlekar, jag kör med dessa.
är lika nödvändigt till tex tv antenner som kan vara b i t c h att montera.
tacka vettja bnc kontakter ;-)

kolla på tex tändstiftsnyckel modell supersnik, nästan samma konstrution, med det  är en korsning mellan dessa och en bromsrörnyckel ;-)

går inte att dra hårt med dom, om det sitter vid demontering.

34

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Nu har jag hittat en tunnare plattnyckel och fått dit anslutningen, ett riktigt kirurgjobb. Sådär om man ska ta med sig routern på resa... sad
Dunkade upp den bak på parabol-stången (stationen är i motsatt riktning gentemot Satelliterna), på en meters höjd.
Får ca 30ms, 55-70 nedströms och 6 upp (förutom när jag testade och den hängde lite löst första gången då det rasslade till med 18 uppströms..!?)
Får ungefär samma med min Galaxy express om jag står ute på samma plats.

Det här ska väl iaf räcka för elpost och wordfeud  lol

35

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Hej igen!

Säg den glädje som varar... Routern gick ner efter 8 dagars drift. Omstart i går och nu är den nere igen....! Det här är ju riktigt besvärligt. Finns det några andra tips förutom då att ändra läge till endast 4G - vilket ju inte verkade hjälpa! sad

Byta router? Byta till en annan router? (Varför finns det så få olåsta 4G routrar på marknaden..?)

Själv har jag lödkolvsnivå på nätverk men tycker ändå att det borde vara den enklaste sak att konstruera en router som inte går ner. Det måste vara noll problem att 2013 se till att routrar/modem startar om sig själva när de förlorat uppkopplingen. Hur svårt kan det vara? Detta måste ju vara typ 'Prio 1' på alla nätverkskomponenter!

Verkar ju inte som om det kommer så mycket nya drivrutiner på dessa brandade enheter heller. På min förra Netgear 3G router (Tre) kom det inte en uppdatering på över ett år... Nu funkade i.o.f.s. den hela tiden också, så det fanns ju ingen anledning! wink

/Mvh Magnus

36

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Just got a new router Huawei E5172 from Tre.se
Very good speed 10-14 Mbps, inhouse use without extern antenna
(actually 3G on Öland, later this year 4G planed)
planning tomorrow to connect an already installed extern 3G antenna

My question:
Has another member got the same router?
Did the router had a battery included?
(Mine has no battery but is a restocked item I got from the Tre.se boutique in Kalmar)

Swiss greetings from sommarhus on Öland

37

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

meko skrev:

Hej!

Jag har problem med att routern kopplar ner. Har hänt 2 ggr. på mindre än 1v nu. Trist när routern står på annan ort... (IP kamera, bl.a.)

Körde tidigare Netgear MBR 1310, 3G router. Den rullade på exemplariskt i 13 månader utan att gå ner en enda gång!!!

Fick nu rådet av 3's support att ändra i Huaweirouterns inställningar enligt; "Internet"- "Nätverksanslutningar" - "Nätverksläge", från "Auto" till antingen bara "4G" eller bara "3G"och sedan testa.

Problemet med nedkopplingen kunde tydligen eventuellt orsakas av att routern låser sig vid växling mellan 4G och 3G.

Någon som vet mer om det här eller har liknande erfarenhet? (Jag kommer inta att komma i kontakt med min router på några dagar än, tyvärr...)

vill du sälja din NETGEAR MBR1310 om ja vad är ditt pris ?

38

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

navy007 skrev:

Just got a new router Huawei E5172 from Tre.se
Very good speed 10-14 Mbps, inhouse use without extern antenna
(actually 3G on Öland, later this year 4G planed)
planning tomorrow to connect an already installed extern 3G antenna

My question:
Has another member got the same router?
Did the router had a battery included?
(Mine has no battery but is a restocked item I got from the Tre.se boutique in Kalmar)

Swiss greetings from sommarhus on Öland

yes, I have the same router.
No, It doesen´t contain a battery. "sneaky3-model"

39

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

tre is a sneaky company ....i have no good things to tell about that company smile

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

40

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Någon som vet hur man låser upp portarna på E5172?

41

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Hoppas på ny FW snart så att den blir mer stabil.

42

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

pemell skrev:

Hoppas på ny FW snart så att den blir mer stabil.

Ja, den är grymt instabil.... sad
Någon ny FW kommer det nog inte. Verkar vara så när det gäller brandade prylar. Hade en MBR 1310 i över ett år utan att någon uppdatering kom. (Nu var ju den stabil i.o.f.s...)

43

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Någon som vet om man kan koppla ut Router funktionen i E5172 modemet så man bara använder den som ett modem.
Så jag kan skicka vidare allt till min  ASUS RT-N66U och sedan dela att vidare därifrån då den har betydligt bättre Wi-Fi än modemet.

44 Senaste redigerad av Eke (2013-07-29 15:44:43)

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Här finns passande batteri! Det är samma batteri som i Huawei "fasta" telefon från TRE, batteripacket sitter i basstationen. Perfekt med batteri när man kollar var det funkar bäst wink

Vet dock inget om firman men lite sökhjälp blir det:

http://www.miniinthebox.com/sv/3-6v-100 … 49642.html

45 Senaste redigerad av plun (2013-07-29 17:17:45)

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

megax skrev:

Någon som vet om man kan koppla ut Router funktionen i E5172 modemet så man bara använder den som ett modem.
Så jag kan skicka vidare allt till min  ASUS RT-N66U och sedan dela att vidare därifrån då den har betydligt bättre Wi-Fi än modemet.

Sent svar men att hitta manualen till den här burken var inte lätt.

Hittade dock en manual hos Telia Estland
https://www.emt.ee/files/eshop/files/Hu … %20ENG.pdf

Ser ut som det är standardfunktionalitet hos routergränssnittet snabbt genomskummat.

Du kan börja med att köra den som router men att enbart knäppa av WiFi och låta ASUS sköta det (som den gör så mycket bättre, har en själv), för lat att kolla hur det är med en riktig brygga/bridge, för varmt just nu! smile

Ref:
https://www.emt.ee/sisu/-/pood/mobiilne … en-Abiinfo

EDIT 192.168.1.1 > admin admin verkar det vara för att ta sig in routern.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

46

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Om ni bara ska ha en router för Tre FDD 800 och 2600 så ta den urstabila ock kompetenta AVM6840. Den har inte 3G och inte 4G 900 men perfekt i övrigt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

47

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

plun skrev:
megax skrev:

Någon som vet om man kan koppla ut Router funktionen i E5172 modemet så man bara använder den som ett modem.
Så jag kan skicka vidare allt till min  ASUS RT-N66U och sedan dela att vidare därifrån då den har betydligt bättre Wi-Fi än modemet.

Sent svar men att hitta manualen till den här burken var inte lätt.

Hittade dock en manual hos Telia Estland
https://www.emt.ee/files/eshop/files/Hu … %20ENG.pdf

Ser ut som det är standardfunktionalitet hos routergränssnittet snabbt genomskummat.

Du kan börja med att köra den som router men att enbart knäppa av WiFi och låta ASUS sköta det (som den gör så mycket bättre, har en själv), för lat att kolla hur det är med en riktig brygga/bridge, för varmt just nu! smile

Ref:
https://www.emt.ee/sisu/-/pood/mobiilne … en-Abiinfo

EDIT 192.168.1.1 > admin admin verkar det vara för att ta sig in routern.


Okej tack, så det verkar inte som det går att stänga av router delen i modemet?
Jag har stängt av Wi-Fi redan på den och låter asus sköta det.
men jag får tacka för hjälpen iallafall.

48

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

För att stänga av routerns DHCP server, klicka på LAN och bläddra ner och avmarkera "DHCP-server". Det borde göra det du är ute efter smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

49 Senaste redigerad av careface (2013-08-22 14:39:51)

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

Hittade nu också att man kan se PLMN, RSCP, ECIO och RSSI - något jag trodde att man plockat bort. Att man även kan låsa på teknik och frekvens, är ju ett plus. Detta på 3G. Vet inte om något mer visas på 4G dock smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

50

Sv: Ny router hos 3 - Huawei E5172

boa16 skrev:

Någon som vet hur man låser upp portarna på E5172?

Jag har också problem med denna funktion, jag har försökt ställa in port forwarding utan att lyckas, är det någon som har lyckats öppna upp portar eller är det något fel på fw i dessa routrar?