Netflix nöjda med lanseringen

Netflix är väldigt nöjt med utvecklingen sedan lanseringen i Norden i oktober och bolaget väntar sig fortsatt tillväxt i Sverige under 2013 enligt Joris Evers, kommunikationschef på Netflix. ”Våra medlemmar i de fyra länderna tittar på miljontals timmar av film och tv-serier varje vecka. Det här är vår mest framgångsrika lansering till dags dato. Vi var väldigt väl förberedda, bland annat med den största katalog vi någonsin haft vid en lansering på en ny marknad”, säger Joris Evers. Netflix förväntar sig inte att den egna tjänsten ska vara den enda folk abonnerar på, utan ser istället framför sig att allt fler alternativ dyker upp i webb-tv-segmentet. Netflix prenumeranter lägger 70 procent av sitt tittande på tv-serier och den första februari släpper bolaget sin första exklusivt producerade tv-serie, House of Cards. Däremot kommer Netflix aldrig addera saker som sport, nyheter, väder eller reality-tv till sitt utbud, enligt kommunikationschefen. ”Katalogen i Sverige kommer att växa avsevärt de närmaste månaderna”, säger Joris Evers.

Sponsorer