1

Tråd: Får endast omkring 0.30 mbit men har haft över 3mbit

Hej!

Jo, har haft Telenor mobilt bredband sedan sommaren och har haft omkring lite över 3mbit hela tiden. Bor i Visby på Gotland. Har kört med en Dovado Mobile Broadband Router hela tiden och det har funkat perfekt. Dock gick hastigheten ner till runt 0.30 mbit enligt bredbandskollen.se för ca en månad sedan och allt går skit segt. Desutom kan jag knappt ladda ner stora filer. De dör halvvägs i laddningen. Det tar ca 30min att ladda ner något på 20 mb vilket är riktigt irriterande då jag bara har detta just nu som internet hemma. Och ibland blir jag desutom tvungen att starta om modemet då det helt plötsligt inte vill funka.

Så min fråga är om det kanske beror på kylan? Det är det jag fick som svar på kundtjänst. Och de påstår att det antagligen inte är fel på själva modemet. Men har ju använt det innan julen och då dunkade det hyfsat bra. Har även testat att köra med deras programvara direkt via en dator. Samma dåliga hastighet där.

Någon som har någon ide om vad som kan kanske vara problemet? Tack på förhand!

mvh Andreas

2

Sv: Får endast omkring 0.30 mbit men har haft över 3mbit

Desutom måste jag tillägga att jag har testat med att köra Comviqs mobila kontantbredband och får omkring 3mbit. Så om jag får det med deras bör ju Telenor funka perfekt, men icke. sad

3

Sv: Får endast omkring 0.30 mbit men har haft över 3mbit

Låter som om det kan vara nåt trassel med siten du är uppkopplad mot.
Har du testat i ett annat område?

4

Sv: Får endast omkring 0.30 mbit men har haft över 3mbit

Vad använder du för APN?