1

Tråd: Antennadapter Universal

Hej!


kommer detta att fungera ?

http://www.infoferenda.com/webbshop/ant … ersal.html

Och

http://www.davido.se/shop/product_info. … cts_id=142

Tänkte ha så kort antennkabel som möjligt och ha 5 meter USB-sladd istället.

Modem som ska användas är E1750 / E180.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2

Sv: Antennadapter Universal

prova USB sladden först om det funkar ok först.

adaptern ger hög dämpning, därför 'behövs' en antenn med extra hög gain, dvs i praktiken en riktantenn.
misstänker att det kommer funka dåligt/mindre bra.
gissar att E180 har bättre intern antenn än vad detta kommer att rendera.

3

Sv: Antennadapter Universal

G-Man skrev:

prova USB sladden först om det funkar ok först.

adaptern ger hög dämpning, därför 'behövs' en antenn med extra hög gain, dvs i praktiken en riktantenn.
misstänker att det kommer funka dåligt/mindre bra.
gissar att E180 har bättre intern antenn än vad detta kommer att rendera.

Okej, du har nyss fått mig att spara ca 1000 kr.

Någon som vet vart man kan få tag på ett E169 modem ?

Det tänkte jag att man kan ha med sig i datorväskan och byta till på de ställen där täckningen är dålig.


Ett E169 modem + antennen enligt länken nedan bör göra susen.

http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ … 16780.html

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Antennadapter Universal

jag har provat E169 med extern antenn 'modell liten rundstrålande' och den ger samma signal värde = ingen vitts.
usb sladd, och bättre placering är det jag kör med.
ev kan man använda en router för att placera usb modemet på mer valfri plats och sedan köra wifi dit man skola bruka surfet.
beror lite på syftet.

5

Sv: Antennadapter Universal

G-Man skrev:

jag har provat E169 med extern antenn 'modell liten rundstrålande' och den ger samma signal värde = ingen vitts.
usb sladd, och bättre placering är det jag kör med.
ev kan man använda en router för att placera usb modemet på mer valfri plats och sedan köra wifi dit man skola bruka surfet.
beror lite på syftet.

Okej, får nog bli så ( routermodellen ).

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6 Senaste redigerad av G-Man (2010-01-05 21:55:02)

Sv: Antennadapter Universal

tyvärr klarar inte dovadon att länka mot en annan dovado produkt via wifi så man tex kan använda en dovado för tex printer osv. så man måste dra tp-sladd, som tur är kan dlink länka upp via wifi så det är lösningen fnv.

umr, tellstick och E169 lirar på utan knyssler i bitande -25 grader där dom är placerade.
är ganska förvånande att det funkar wink

7 Senaste redigerad av jonasolof (2010-01-05 22:53:26)

Sv: Antennadapter Universal

För att haja G-mans lösning där: Får dovadon skicka signal över wifi till en dlink som är router i det underliggande nätet? Vilken D-link medger att man tar in WAN-signalen via wifi?

Ett wlan modem i USB format instoppat i dovado nr 2, borde inte det kunna ge WAN-länk via dovado 1? Men det kanske inte går programvarumässigt..

Jag fick inte heller någon bättre fart med yttre antenn till E169 inne i Stockholm, men signalen var redan fem pinnar. Tror som G-Man mer på fri och hög placering av 3G-modemet än yttre antenn.

Hittade förresten en USB-wlan dongle med reverse SMA-kontakt för yttre antenn, tror det var på Media markt. Märke König. Lätt sätt att koppla en WLAN-riktantenn till en USB-dongle. Riktantenner finns på Kjell & Co, t ex panel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Antennadapter Universal

G-Man skrev:

tyvärr klarar inte dovadon att länka mot en annan dovado produkt via wifi så man tex kan använda en dovado för tex printer osv. så man måste dra tp-sladd, som tur är kan dlink länka upp via wifi så det är lösningen fnv.

umr, tellstick och E169 lirar på utan knyssler i bitande -25 grader där dom är placerade.
är ganska förvånande att det funkar wink

Länk har jag redan ( 2 st Linksys WAP54G )

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: Antennadapter Universal

jonasolof skrev:

För att haja G-mans lösning där: Får dovadon skicka signal över wifi till en dlink som är router i det underliggande nätet? Vilken D-link medger att man tar in WAN-signalen via wifi?

Ett wlan modem i USB format instoppat i dovado nr 2, borde inte det kunna ge WAN-länk via dovado 1? Men det kanske inte går programvarumässigt..

Jag fick inte heller någon bättre fart med yttre antenn till E169 inne i Stockholm, men signalen var redan fem pinnar. Tror som G-Man mer på fri och hög placering av 3G-modemet än yttre antenn.

Hittade förresten en USB-wlan dongle med reverse SMA-kontakt för yttre antenn, tror det var på Media markt. Märke König. Lätt sätt att koppla en WLAN-riktantenn till en USB-dongle. Riktantenner finns på Kjell & Co, t ex panel.

På kjell.com finns det en sådan... kolla in Art.Nr: 68718

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.