1

Tråd: 2 SIM-kort

Har problem med täckningen på Tjörn med Telenor mobilt bredband.
Behöver placera mottagaren på vinden och sedan WLAN till datorn.
Men det är lite jobbigt att ta sig upp på vinden för att sätta i SIM-kortet!
Vill ju även kunna köra "mobilt".
Har pratat med supporten hos Telenor som säger att man kan ha 2 kort på
samma abb. För att aktivera ett modem SMS:ar man ett # till 333. När jag frågar hur man SMS:ar från ett modem som inte är aktiverat fick jag hänvisning till en hemsida som gav samma information!!! sad sad
Har någon erfarenhet av detta?

2

Sv: 2 SIM-kort

Kan du länka till den informationen, låter konstigt.

Tvilling kort finns och Telenor vet ja, eller duo som de kallar de. Kostar 299kr för 2 SIM kort.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: 2 SIM-kort

Fick tag i någon på Telenors support som kunde något!
1. Hänvisningen dom gav låg visserligen under "mobilt bredband" med gällde för tvillingkort telefoni!
2. Annars är lösningen sk Duo-kort. Med dessa kan 2 st surfa samtidigt men bara en med turbo 3G. Vilken som har full hastighet kan tydligen väljas med SMS.

Inte intresserad att betala 299 kr eftersom jag bara kör ett kort i taget och 95 % av min surf ligger på fast telefoni.

4 Senaste redigerad av [Mr.T] (2009-11-26 13:29:04)

Sv: 2 SIM-kort

angående turbo 3g med duo
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 8191#p8191

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

5

Sv: 2 SIM-kort

Har nu kollat ett antal varianter för att lösa mitt problem med fjärrstyrning av fritidshuset.

Min router (Dovado UMR) kan användas med de flesta USB-modem och de flesta SIM-kort. Provade modem är Icon 225, Huawei E169 och E220.

Dock med olika resultat och olika kostnader.

- Mitt Telenor SIM-kort för mobilt bredband (6 Mbs och obegränsad mängd) fungerar klanderfritt.
Ligger ständigt uppkopplat och kan ta emot SMS.

- Mitt Telenor SIM-kort för min mobil fungerar i USB-modemen.
Har dock inte kollat hur länge det ligger uppkopplat (behöver ju telefonen)
Här kan jag välja mellan 2 APN, dels internet.telenor.se och service. telenor.se
internet.telenor.se ger 6 Mbs (turbo 3G) och kostar 5 kr/Mb och ingen maxkost/dag
service.telenor.se ger ca 1 Mbs (3G) och kostar 5 kr/Mb men dock max 19 kr/dag

- Mitt Telenor SIM-kort kontant mobil fungerar på samma sätt som mitt vanliga kort för mobilen

- Mitt Telia SIM-kort kontant mobil fungerar i stort som ovan men med lite andra kostnader

Problemet med alla SIM-korten för mobil är att modemet förlorar uppkopplingen efter 15 min - 20 timmar.
Dock inte kortet för mobilt bredband!
Det verkar som att nätet sparkar ut modemen efter en viss tids inaktivitet.
I routern finns en funktion som skickar några ping med inställbart intervall för att hålla kopplingen uppe.
Skulle kopplingen gå ner så försöker routern koppla upp sig ett antal ggr. Går inte detta gör routern en kallstart på modemet.
Detta fungerar dock inte till 100%, vilket jag behöver för Tjörn.
Ibland slocknar USB-dioden på routern och modemet blir spänningslöst.
Endast förnyad spänningssättning funkar.
Just nu provar jag med olika intervall på ping för att se om tätare ping håller uppkopplingen bättre. Någon med erfarenhet?
Tätare ping ger för höga kostnader (upp till 20 Mb/mån = 100 kr!). Då kan man lika gärna välja ett mobilt bredbandsabbonemang.

3 har ett abbonemang (Bas) med begränsad hastighet och datamängd (vilket dock skulle räcka för mig) för 99 kr/mån.
Kan inte få fram på deras hemsida om man kan skicka SMS via deras abbonemang (behöver jag ju för att styra elen).
Någon med erfarenhet?

6 Senaste redigerad av sturban (2009-12-22 09:49:26)

Sv: 2 SIM-kort

Jag har nu kört ett drygt halvår med Telenor mobilt bredband och Dovado UMR med ett Option 225. Håller med dig om att det inte är hundraprocentigt stabilt men jag är tillräckligt nöjd med följande uppsättning:

Min UMR har connection tracker igång men jag väljer _inte_ redial-restart utan gör endast redial vid tappad anslutning. Det verkar som om det är väldigt svårt att komma tillbaka till uppkopplat läge om man gör en mjukvaruinitierad restart med kombinationen UMR-Option 225.

Utöver detta har jag en enkel 24-timmars-timer som en gång per dygn gör routern spänningslös en kvart på morgonkulan, runt 06:00 tror jag det är. Då får jag en omstart med ström till/från en gång per dygn vilket verkar vara lagom ofta. Tidigare hade jag en omstart till mitt på dagen men för tillfället verkar en gång räcka.

Jag hade tidigare en hel del schemalagd automation aktiv med min Tellstick och Nexabrytare men har plockat bort allt sådant. Routern fungerar stabilare utan schemalagda aktiviteter, möjligen är det förbättrat med den nyaste firmwaren, kommer kanske att försöka införa lite schemaläggning igen när jag är på landet nästa gång.

Vid de tillfällen jag tappat bredbandskontakten har jag ändå kunnat skicka SMS till routern för att t.ex. sätta på elementen. Det har fungerat någorlunda stabilt även om jag gjort det till en vana att skicka två SMS med någon minuts fördröjning då UMR:en tidigare inte ville reagera på ett enstaka automationskommando, skall kolla om det fortfarande är så med senaste firmware, troligen blir det ett besök i mellandagarna.

Har du kollat om det fortfarande går att styra elen med SMS även om bredbandskopplingen går ner? I så fall kan du kanske strunta i Connection-trackern helt och hållet och spara trafik. Som jag förstått det så vill du köra med Telenor-bredbandet när du är på plats men vill kunna styra elen i stugan via ett kontantkort när du är hemma? Avaktivera Connection-trackern och ersätt den med en timer som startar om routern en eller ett par gånger per dygn när du inte är på plats.

7

Sv: 2 SIM-kort

skulle inte en kontantkort där man batalar för trafik/sms funka?
datakopplingen nere helatiden så kostar det ej något utöver sms...

nu gissar jag att 3g donglar ej startar med sim utan kräver usim... men finns det ej 3g kontantkort?

8

Sv: 2 SIM-kort

G-man

3G kontantkort finns bara i varianten (vad jag vet) 29 kr/dag, 89 kr/vecka osv.
Blir dyrt!!!!

Vanliga kontantkort för mobiltelefon fungerar i 3G donglar men blir tydligen utsparkade med oregelbundna intervall och då uppstår det problem med Dovadons återstart av dongeln. Ofta blir det totalhäng så man når inte fram med SMS. Vidare får man begränsad hastighet med dessa kontantkort men det spelar mindre roll för min del.

sturban

Bra att veta att du har liknande problem.
Jag kör med firmware 4.1.1 och har samma problem.
Ofta kan jag inte nå fram med SMS överhuvud taget.
Skall prova dina bra förslag med 2 SMS för att styra och att sätta en timer på Dovadon så att den bootar om med jämna mellanrum

9

Sv: 2 SIM-kort

skaffa ett huawei e220 modem och lås upp det å sätt i telenor kortet så får du 100% uppkoppling har det själv och e220 med telenor och har aldrig haft problem med internet efter det hade option 225 innan men det var instabilt strulade massa just nu har jag haft 100% uppkoppling i 5månader bara gjort en omstart av umr routern en gång nu nyligen pga uppgradering

10

Sv: 2 SIM-kort

cryptkeeper

Jag har redan provat med e220-modemet och Telenors mobilt bredbandskort.
Det fungerar utmärkt!
Problemet är att jag inte vill betala 149 kr/mån för att några gånger/mån styra några elelement.

Jag har nu testat vidare med olika modem och olika kort.
Tyvärr tar det sin tid eftersom man behöver köra varje kombination några dagar för att få en indikering på funktionen.

Liten sammanfattning:

1: Telenors kort för mobilt bredband tycks fungera med de 3 modem jag provat.
    Ingen nedkoppling efter 3 dagar.

2: Telenors och Telias kontantkort för mobiltelefon fungerar men förlorar uppkopplingen efter 15 min - 24 tim. Dovadon lyckas bara delvis återstarta modemet. Vid misslyckad återstart kan inte modemet nås med SMS. Inte heller inloggning på Dovadon och "Connect" fungerar. Kallstart behövs.

11

Sv: 2 SIM-kort

Knoten skrev:

G-man

3G kontantkort finns bara i varianten (vad jag vet) 29 kr/dag, 89 kr/vecka osv.
Blir dyrt!!!!

nu pratade jag om voice kontantkort, då du letar efter SMS funktionen enbart för styrningen?
när du är på plats så kan du brumma med tex mobil abg då dessa har 'surfpaket' för tex 50-100.- månad och data kör iaf jag på mobilen iaf för tex gps mejl osv.

Knoten skrev:

G-man
Vanliga kontantkort för mobiltelefon fungerar i 3G donglar men blir tydligen utsparkade med oregelbundna intervall och då uppstår det problem med Dovadons återstart av dongeln. Ofta blir det totalhäng så man når inte fram med SMS. Vidare får man begränsad hastighet med dessa kontantkort men det spelar mindre roll för min del.

om du har 'Connection Tracker' igång på dovadon så lär den boota som du beskriver, annars borde den ej göra detta om man väljer 'nerkopplad'.
om vanligt gsm/tal sim kort funkar i dongel så borde lösningen jag beskrev funka om du bara vill använda sms till du är framme och först då bruka data trafik med tex byte av simkort till ett som används o mobiltelefonen som är ett 3G abg med datapaket.
jag kör med mobil telefonens usim på vissa platser, har ej provat om dongeln startar med sim kort, jag tror dom ej gör det iaf dom nyare.

ser inte varför dovadon skulle bry sig om simkorts typ om ej försöker hålla sig uppkopplad hela tiden som dovadon normalt gör.

därför om det finns TAL/voice kontantkort för 3G nät som är usim så borde det funka i vilket fall som helst om dovadon ställs i nerkopplat läge vis webb config.

så funkar SIM kort i donglarna?
i så fall vilka donglar.

12 Senaste redigerad av Knoten (2009-12-29 23:31:15)

Sv: 2 SIM-kort

Den gamla klassiska:

Om inget annat funkar - läs manualen!!!

Provade ju att köra UMRen med ett mobil-sim kontant i 2 modem - E169 och Icon 225.
Började med Telenor och fick en del mycket konstiga resultat, bla totalt bortfall av modemet och UMRen kunde inte återstarta.
Försökte sedan med Telia och fick "liknande" problem (dock blandade jag ihop Telias uppförande med Telenors!).
Resultatet blev att jag trodde att jag var tvungen att ha bredbandsuppkopplingen öppen hela tiden för att det skulle funka.
Efter att ha läst G-Mans senaste inlägg (och manualen!) förstod jag att man kunde stänga ner bredbandsuppkopplingen och ändå ha kvar SMS-funktionen i modemet (jag trodde att när USB-lampan slocknade kunde man inte ta emot SMS!). Efter några ändringar i UMRen och några tester funkar det som jag vill:

- modemet i SMS-läge och jag kan styra via SMS
- när jag kommer ut till landet öppnar jag bredbandsuppkopplingen och kan surfa
- med Telias kontantkort kostar det max 9 kr/dygn de dagar jag vill surfa.
- Telias sim har funkat bäst utan några konstigheter (det verkar som att Telenorbasen är överbelastad - Konstiga svarstider och mycket varierande bandbredd)

Mitt mobila bredbands abb från Telenor använder jag i laptoppen.

Nu återstår bara att hitta ett bra ställe för UMRen och modemet med en liten Yagiantenn på utsidan av huset. Skall prova med samma placering som TV-antennen. Därifrån till en bra placering av modemet (E169) är det bara 1 - 1,5 m koax.

PS!
Det visar sig att Telenors bredbands-sim fungerar på samma sätt!
Om man stoppar in modemet i datorn och slår in Pwd så kan modemet ta emot SMS utan att vara connectat!

- Man lär så länge man lever!!!