1

Tråd: Telenor 4G informations sida

hej telenor har en sida om 4g

http://www.telenor.se/allemansratten/

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

2

Sv: Telenor 4G informations sida

men när kommer det?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

3

Sv: Telenor 4G informations sida

när bygger dom klart 3G nätet... tongue fortfarande platser som har telefoni men saknar data delen...

4

Sv: Telenor 4G informations sida

kundtjänsten på telenor sa bara att dom ska sammarbeta med tele2 om utbyggning av 4G men några mera detaljer hade kundtjänsten inte

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

5

Sv: Telenor 4G informations sida

undrar om telia, telenor, tele2, tre bygger ihop, då kanske dom kan anses som smarta, nuvarande med egna nät är ett slöseri och renderar dålig täckning och obefintlig vinst samt långsam utbyggnad.

6

Sv: Telenor 4G informations sida

Ehh långsam utbyggnad??   Kan ju tyckas men kolla tex Telias gsm nät,, började bygga de runt -91 och de är inte klart än,,   Har byggt en hel del stationer till tex (3) och vi ha säkert levererat c:a 3000 stationer bara vi!  Sen så har konkurrenterna levererat och så har du alla stationer som byggts på platts tex vind och källare,, kan tänka mig att 3 har runt 8000 basstationer vilket ger c:a 1000 st / år sen dom började bygga. Hur snabbt tror folk att det går att bygga ett nät som täcker kanske 60% landyta?

7

Sv: Telenor 4G informations sida

konstigt att inte man från politiskt håll krävde att operatörerna höll den snabba utbyggnad av 3G man lovade när licenserna 'såldes'...

om 'någon' bygger 1000st/år basstationer, och det finns 4st 'någon' som bygger på samma geografiska områden tex innerstad i stockholm så ger detta ingen utbyggnad på landsbygden som faktisk bara har 'mobilt bredband som alternativ'.

men om dom byggde 1000 var och delade nätet så skulle en yta som är 4 gånger så stor byggas på samma tid till samma kostnad och skulle generera vinst på en fjärde del av tiden.
Är löjligt med basstationer som står 100meter ifrån varandra och täcker samma område men via olika operatörer.

telia är en monopolverksamhet betald av skatte pengar där politiska beslut bestämmer utbyggnad i slutändan.
telia hadde tex ett nästan 100% täckning av ytan för nmt450, inte innevånare som oftast refereras till av div operatörer. men fnv så gräver telia upp sitt kopparnät och kör det på tippen då bla förvalen gör avkastningen på nätet obefintlig och pengar investeras ej i det mer, telia röjer inte heller kabelgatorna mer, när linjen rasar ges abonnenterna en 'fast mobiltelefon utan möjlighet till förval' och på så vis går man runt PTS och dom politiska beslut som rör detta.

8 Senaste redigerad av Alexander (2010-06-20 21:33:33)

Sv: Telenor 4G informations sida

Finns det några täckningskrav på 4G?

3G var väl första och kanske sista gången man krävde xx% täckning senast år yy?

Man kan väl rimligtvis bara ställa sådana krav på att ett nät (3G).
Operatörerna ska väl inte tvingas bygga ut där det är olönsamt gång på gång.

Jag antar att 4G kan dröja bra länge innan det kommer till landsbygden.

När det finns modem som klarar både 4G och turbo 3G så borde väl övriga operatörer bygga ut i storstäderna också.

3 verkar inte ha några större finansiella muskler för att kunna ta en större del av 800 MHz bandet vid auktion. De vill därför ha regler som gynnar dem så övrig inte kan köpa upp större delen av bandet.

Risken är stor att 3 blir utan eller bara får minsta möjliga kaka (2*5MHz) för de har inte råd. 3 föreslår begränsat totalt spektrumtak för 800+900 banden där ju 3 inte har något band alls ännu alt. ett nytt spektrumtak per operatör som är <2*20 MHz i nya bandet.

Teoretiskt kan väl 2 operatörer köpa upp hela nya 800 MHz bandet med de regler som föreslås gälla just nu (tak på 2*20 och finns bara 2*30 FDD totalt).
I förra aktionen (2.6 GHz tror jag det var) fick ju 3 nöja sig med ett mindre band än konkurrenterna för de ville/kunde inte betala mer.

Källa1: 3s yttrande/förslag inför 800 MHz auktionen.
http://www.pts.se/upload/Remisser/2009/ … bilaga.pdf

Källa2: http://www.pts.se/sv/Dokument/Remisser/ … Hz-bandet/

NOT: <1 GHz banden ger överlägsen täckning + penetration (bättre inomhus, i skogen, bakom berg). Allra bäst verkar det funka med ICE 450 MHz nät.

9

Sv: Telenor 4G informations sida

jag ska få min fasta telefon nedlagd bara för att dom inte tycker att det är lönsamt och så säger dom att det ska ersättas med mobila lösningar men dom har inte funderat på hur täckningen ser ut hos mig den existerar knappt, det vore ju så mycket bättre om alla operatörer kunde sätta sändare i samma master

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

10

Sv: Telenor 4G informations sida

[Mr.T] skrev:

jag ska få min fasta telefon nedlagd bara för att dom inte tycker att det är lönsamt och så säger dom att det ska ersättas med mobila lösningar men dom har inte funderat på hur täckningen ser ut hos mig den existerar knappt, det vore ju så mycket bättre om alla operatörer kunde sätta sändare i samma master

har du ledningen stolpad, så kräv av telia att dom även sanerar marken runt dom då dessa innehåller kreosot som 'är ganska giftigt' och stolparna läcker detta, samma sak gäller deras BLY mantlade kablar som ligger och läcker bly i marken och grundvattnet...
görs inte detta så blir markägaren ansvarig för saneringen...

ja då kan du glömma att ringa med förval med 'deras fastamobiler'...
vad händer om det blir strömavbrott tror du?
grunkan går på 230volt, sedan kommer blixten och telias lösning finns ej mer och du får köpa en ny... av telia..

näää, mobiltbredband + voip telefoni är min lösning jag är nöjd även dom som fått det här i krokarna med min hjälp.

11

Sv: Telenor 4G informations sida

G-Man skrev:

har du ledningen stolpad, så kräv av telia att dom även sanerar marken runt dom då dessa innehåller kreosot som 'är ganska giftigt' och stolparna läcker detta, samma sak gäller deras BLY mantlade kablar som ligger och läcker bly i marken och grundvattnet...
görs inte detta så blir markägaren ansvarig för saneringen...

Det var ju bra att veta!

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

12

Sv: Telenor 4G informations sida

Kan lägga till vänners erfarenheter från Gudruns härjningar i Småland. De hade förval med annan operatör än Telia. Det tog tre månader att få ledningarna reparerade för de med annan peratör prioriterades ned.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Telenor 4G informations sida

jonasolof skrev:

Kan lägga till vänners erfarenheter från Gudruns härjningar i Småland. De hade förval med annan operatör än Telia. Det tog tre månader att få ledningarna reparerade för de med annan peratör prioriterades ned.

ja telia prioriterade 'sina kunder' som betalar nätavgiften till telia, dom med förval + nätavgiften hos annan är inte telias kunder mer... vilket är korrekt att telia 'skiter i dom' enl pts. men dom med förval som betalar nätavgiften till telia är telia kunder, kan fortfarande ringa med telia om man anger riktnummer 95xx (xx är operatörens nummer).

går att ringa med valfri operatör utan förval om man petar in 95xx koden innan nummret man ringer, riktnummer måste alltid anges isf - ala mobil.
men behöver avtal för att ringa med dom....

kolla här:
http://www.cint.se/Sweden/Asp20/tele_fast_opers.asp