1

Tråd: D-35 tappar HS

Hade en D-35 (utan batteri) på kallvinden som anslutits via ett fjärrstyrt 230 relä i syfte att snabbt kunna slås av vid åskoväder. Har ofta felanmält oförklarliga nedkopplingar men ingen har slutligt kunnat lösa problemet.

Under ett samtal med supporten nämnde jag i förbi farten att batteriet aldrig hade monterats i nämnda modem. Enligt supporten hade det nog ingen betydelse men det gick ju alltid att testa. Sagt och gjort så monterades batteriet för ca två månader sedan och efter detta har inga nedkopplingar noterats.

Kan det vara en tillfällighet eller har fler uppmärksammat samma fenomen?

2

Sv: D-35 tappar HS

Ja och därför har jag alltid batteriet i. Men då åldras det å andra sidan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: D-35 tappar HS

jonasolof skrev:

Ja och därför har jag alltid batteriet i. Men då åldras det å andra sidan.

Precis. Nackdelen är att jag måste klättra upp på vinden var enda jäkla gång det ska till att åska vilket var skälet till att det aldrig monterades. Att modemet installerades på vinden beror av att jag inte ville skarva coaxen eller byta ut den mot en kontakterad 800 kr kabel med dubbla längden. Kan bara konstatera att produkten inte har optimerats och det kommer nog inte att göras heller.

Tycker faktiskt att det är lite märkligt att NMT inte har en mer djuplodad strategi av produktfunktioner eftersom målgruppen är glesbyggd underförstått behov av extern antenn samt stora problem med överspänningar.

(Ska inte här gå in på hur mycket pengar jag lagt ned på att bygga överspänningskydd i fastigheten för det är en helt annan tråd.)

4

Sv: D-35 tappar HS

Wow, satte just i batteriet som jag tyckte jag var smart och la undan för ett år sen  och vips så slutade den dippa och pingen blev betydligt stabilare!

Någon måste skriva en lathund för D-35:an för det  finns mycket bra info spridet över hela forumet.

5

Sv: D-35 tappar HS

Rikard skrev:

Wow, satte just i batteriet som jag tyckte jag var smart och la undan för ett år sen  och vips så slutade den dippa och pingen blev betydligt stabilare!

Någon måste skriva en lathund för D-35:an för det  finns mycket bra info spridet över hela forumet.

Lysande Rickard och välkommen! Nu är vi tre som bekräftat en upptäckt som AINMT bör gå ut med till sina kunder. Själv har jag begärt en uppgradering av modemet så det går att välja batterifunktion med batteriet anslutet.

Om du har koll på var all relaterad D-35 info finns föreslår jag att du själv lägger upp en ny tråd.

6 Senaste redigerad av jonasolof (2009-12-11 13:26:06)

Sv: D-35 tappar HS

Vad innebär batterifunktion med batteriet anslutet? finns motsatsen?

Det här att batteriet bör vara i tror jag har stått i info från Ice tidigare, jag ahr i alla fall sett det.

Jag kontaktade Ice för ett år sedan och påtalade att det är konstigt att man måste ha en radiosändare igång för att ladda batterier. Har sedan kollat innuti, hittade ingen sätt att komma åt att ladda batteriet och stänga av radiodelen. Nästa konstiga sak är naturligtvis det här med att routern kopplar ned då och då om man inte har batteriet anslutet. Har inte haft några andra tecken på korta strömavbrott då detta skett. Däremot så kan det bero på otillräcklig strömförsörjning internt. Hade länge problem med Linksys WRT54 routrar som behövde startas om. Sedan ko jag underfund med att den medlevererade näradaptern på 500 mA är på marginalen. Bytte til 1000 mA och sedan dess har det inte varit några problem. För D35 finns knappast något annat att göra än att låta batteriet sitta i.

D35 routern är ingen utgående konstruktion. Det är bara några månader sedan samma modell men för amerikanska frekvenser blev godkänd för Verizons nät enligt pressmedelande från Axesstel. Frågan är dock om den kan uppgraderas till 14,4 mbit/s. Har inte funint någon info om det.

Jag ska skriva en FAQ för Ice när jag får tid. När jag nu skriver här är det kafferaster från ett stort projekt som väl ska bli klart någon gång.

Kronkärr nämnde överspänningsskydd ovan.
Åtgärder jag gjort på landet för åskskydd: Dragit om fyrtråds trefas till femtråds. Satt in tjock jordledare PNP som går genom hela huset från datorutrustning till jordtag anslutet i värmepumpens metallrör ned i berget. Grävt ned drygt 200 meter 25 kvmm kopparlina runt hela gården och anslutit i två jordtag. Infört trenivås överspänningsskydd från Phoenix contact. Det senare ha jag också gjort i villan i Belgien. Har aldrig haft problem med åska sedan dess, utom i somras på Öland. Då var det nästan direktträffav blixten. Jag hade redan  stängt av elen och dragit ur dataanslutningar. Trots avstängd el löste en jordfelsbrytare ut. Ett kodlås med kabelansluten tryckknappsenhet gick sönder, det var allt.

Jag rekommenderar Phoenix contact skydd på trefasinstallationer på  landet.
det finns åskskydd även för koaxialkablar.Mast till Yagi bör anslutas till gemensam PNP ledare. Men koaxialkabelskydd bör inte behövas på en Yagi om dipolens båda ändar är likströmsjordade i antennbalken. Bara att mäta. Däremot kan en rundstrålande antenns spröt behöva åskskydd på kabeln eftersom sprötet svävar fritt ur likströmssynpunkt. Alla överspänningar som kommer in under ett uppseglande åskväder lägger sig över radiodelens in/utgång.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: D-35 tappar HS

Som vanligt bra inlägg.

Vet inte om forumet har någon tråd om överspänningsskydd vilket vi vardagligt lite slarvigt kallar 'åskskydd' (jag är inget undantag). Jag skiljer på överspänningsskydd och åskskydd eftersom det är skillnad på åtgärder trots att även åska är en form av överspänning relaterat till det vi vill skydda.

Lägger inom kort upp en ny tråd om hur jag gjort i detalj så kan vi dela med oss.
Det finns många bra länkar till detta ämne om hur man bygger själv etc.