1

Tråd: Ang gateway

Hej. Sitter idag och ruvar på ett d50 modem men suktar nu efter trådlöst nätverk. Skulle man kunna köpa en beg D-35 och knyta till mitt abonnemang eller hur funkar det egentligen. Är inte så sugen på att byta abonnemang eftersom det kommer bli dyrare då. Tacksam för svar!

2

Sv: Ang gateway

Funkar ditt D50 bra (ev med yttre antenn) så är väl en Dovado UMR en bra lösning. Då stoppar du D50 i routern och får trådlöst bredband plus möjlighet till LAN anslutning.Dessutom kan du köra ett par meter USB kabel så D50 sitter bra till.

Jag trodde abonnemangen hade samma pris nu. Även ICe känner till Dovado. Men eftersom D50 ofta kräver yttre antenn för att funka bra så får de nöjdare kunder med D35. Att då straffa dem med högre abonnemangskostnad är kontraproduktivt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Ang gateway

Mottagningen är väl okej men dl/ul varierar kraftigt. När det fungerar som bäst är det så gott som full sula. Det abonnemang som jag har nu ligger på 285kr/månad. Då skall jag "förtur" i nätet och max dl på 10Gb. Om jag skall välja nuvarande motsvarighet blir det som kommer närmast "hemma plus" och då kommer kostnaden att stiga till 349/månad efter ett antal fjäsk månader med nedsatt pris. Då får jag automatiskt en d-35 också.Men den bör väl ha ganska mycket bättre mottagning än d-50 antar jag.

4 Senaste redigerad av keja01 (2009-11-25 21:59:38)

Sv: Ang gateway

Jag har uppfattat det så att om du talar om ett serienummer på undersidan av det begagnade D35-modemet till kundtjänsten på Ice kan de inaktivera D50-modemet och flytta över abbonemanget opåverkat till D35-modemet.

5

Sv: Ang gateway

Du säger inget om du har yttre antenn på D50 modemet. Utan yttre antenn är det inte ens idé att diskutera hur D50 funkar. Obs att det behövs inga stora grejor på taket. Om d50s antenn är en tesked så är en ansluten antenn en hink och en riktantenn en tunna.

Bra info från keja01 om hur man skiftar modem. Obs att det gamla modemet kan överlåtas och aktiveras igen. Jag fick låna ett D50 från en Dialect-butik för antenntester. Ice uppskattade initiativet att testa  och strök trafikkostnaderna för Dialect efter ett telefonsamtal där jag gav serienumret på modemet. Så det är av och på via en inställning hos dem som gör att systemet tycker att ditt modem får vara i trafik.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Ang gateway

Vart kan man köpa en sådan antenn med magnetfot,måntro?
Det skulle nog göra susen.

7

Sv: Ang gateway

Dialect butik eller via nätet. Beställ ett 450 spröt också.

http://ham.srsab.se/antennas/smarteq.htm

Varför vill du ha mgnetfotsantenn till en burk hemma? På kylskåpet?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Ang gateway

kylskåp, nej jag tänke eventuellt sätta den på ett överbleck utomhus. Vad skulle du rekommendera för antenn (enklast möjligt utan avancerade installationer)?

9

Sv: Ang gateway

Du har ju fortfarande inte sagt om du redan har en yttre antenn ansluten till modemet. har du inte det bör det bli stor skillnad med en sådan du nämner på fönsterblecket. Ice har en fin antenn till D50 som är på gång, de måste bara förstå att sätta ensugpropp på den som sitter kvar bättre så blir det en toppenantenn (minst lika bra prestanda som ett 50 cm spröt på en magnetklump). De lät mig prova en prototyp i somras.

En (svart) sugpropp som inte fästs genom att man trycker ned en liten hävarm funkar inte enligt min erfarenhet. Man blir bara frustrerad och arg på den inkompente industriformgivaren. Sedan nyligen jag bytte till en liten sugpropp från en backspegel med silikonklocka och hävarm har det funkat perfekt. Så var det sagt. 

Avancerade installationer: Warum es einfach machen wenn es so schön kompliziert sein kann? En kontakt och en sladd behövs, som till alla andra antenner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Ang gateway

Okej, låt mig förtydliga det hela. Jag har ingen antenn nu.Jag har nära till mast så jag tror att med en enkel antenn skulle jag få bra bandbredd.Dessutom bygger ice ut nätet här förnärvarande. Dessutom söker jag då en router. Är UMR'n bättre än d-35.Den är iaf väldigt mycket billigare.

11

Sv: Ang gateway

D35 är en mycket bra router men UMR är ännu mångsidigare och funkar bevisligen med D50. har du nära till mast så är det stor möjlighet att D50 räcker. Dock alltid vits med att sätta på en yttre antenn. Magnetfotsantenn kan mycket väl räcka. Har du inte anslutningskontakten skulle jag vända mig till Ice återförsäljare och köpa båda.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.