1

Tråd: Modemet tror att det är ett USB-minne... KONSTANT!!

Undrar om det finns någon därute som stött på samma problem som jag. Har ett abonnemang hos Telenor som jag fick med ett GlobeSurfer Icon 7.2 till. Allt har funkat bra i XP Pro fram till för någon dag sedan.

Normalt sett så fungerar USB-modemet som ett portabelt flash-minne första gången man sätter in det i datorn, då sätter drivrutinsinstallationen igång av sig själv. När drivisarna väl är inlagda så känner modemet av att de finns där  och byter mode till Modem i stället för Minne.

Problemet är att modemet inte längre byter mode. När jag pluggar in det så går installationen igång trots att rutinerna redan ligger inlagda. Jag vet att modemdelen fungerar bra eftersom att modemet fungerar alldeles utmärkt i Linux (Ubuntu 7.10) där jag nu skriver detta . Där måste jag visserligen använda ett program för att övertyga modemet att inte vara ett minne men det funkar.

Har letat överallt efter någon procedur för att inaktivera kortets flashminne eller på någo annat sätt få det att klicka rätt igen men har inte kommit någon vart alls.

Någon som har några idéer?

2

Sv: Modemet tror att det är ett USB-minne... KONSTANT!!

Mhm, precis den skall plocka bort minnet / zero-cd funktionen efter att den laddat klart.
De hjälper inte att avinstallera och dra in det på nytt?

Och de händer inget om du öppnar globetrotter connect?
Det är inte så att någon drivis bråkar så den inte slutför installationen?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Modemet tror att det är ett USB-minne... KONSTANT!!

Nope, prövat att avistallera och rensa i registret ett antal gånger, ingen tur där inte. Om jag drar igång telenors medföljande uppkopplingsprogram så får jag bara ett meddelande att "hårdvaran inte kan hittas". Har letat igenom maskinvaran för att se om det går att hitta men modemet dyker inte upp någonstans.

Har haft precis samma problem på två datorer (en bärbar och en stationär) som båda dualbootar Ubuntu och har samma spyware-skydd och brandvägg installerade. Det störiga är att det funkade för någon vecka sedan men har lagt av efter det.

Däremot har jag lyckats få skiten att funka på en tredje PC som är mer eller mindre fräscht installerat.

Då prövade jag att avinstallera all möjliga program som skulle kunna ställa till det på laptopen men det vägrar fortfarande att klicka rätt.

Funderar på att blåsa den och lägga in XP fräscht men det känns surt att behöva göra det.

4

Sv: Modemet tror att det är ett USB-minne... KONSTANT!!

Har hört att t.ex. panda antivirus har ställt till problem.
Testa att ta bort antivirus och fw mjukvaran.

Kan vara så att man måste exkludera den, de kanske är nått inbyggt anti exekveringsskydd för .exe filer.
Då den kan tro det är nått hot som skall sabotera.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!