1

Tråd: Hjälp mig välja antenn

Behöver hjälp med att välja antenn.
Har lite skog omkring.
Dock har en byggd mast på 7,5meter.

Jag har just nu kjell o co pro 5000, som inte vill mera nu.
Som faktiskt funkade bra tills nu.


Dom jag har kollat på Satpro. se hemsida:
Kan ej lägga in länkar. så fick bli så här.

1: Avancerad dual mimo antenn inkl dubbla 5m med SMA hane

2: Riktantenn 4G, 5G LTE 16 dBi 698-3800 MHz inkl 10m kabel med MIMO SMA hane

3: 2st Riktantenn för 4G-5G periodic antenna inkl dubbla 5m kabel SMA hane mimo.

Eller en som ni vet om som är bättre än dessa.

Tack på förhand.

Nr1strange

2

Sv: Hjälp mig välja antenn

Hej!

Vilket modem använder du?

3 Senaste redigerad av nr1strange (2022-04-18 11:46:15)

Sv: Hjälp mig välja antenn

SEHLBERG skrev:

Hej!

Vilket modem använder du?


HuaweI B593 softwarev: V100R001C07SP102
ZyXEL LTE3301
HUAWEI E5186

Dom här har jag.

4

Sv: Hjälp mig välja antenn

Vad vill du uppnå? Vet du att det avhjälper den brist du nu upplever, som vi inget vet om?
Har du kollat på modemets status-sidor om den rapporterar brister i detta avseende?

Tittar jag i spåkulan kan man kanske skymta att du vill uppnå högre datahastighet.
Den var bättre förut och har nu försämrats, korrekt?
Du har inte kollat på modemets status-sidor utan hoppas att en ny antenn hjälper oavsett vilket problemet är, korrekt?

Du rapporterar att det är mörkt i rummet och jag vet inte om det beror på att du inte tänt lyset, att det kanske är fullt med rök från pågående brand eller att du är synskadad, men du tänkte i vart fall satsa på nya glasögon och vill nu veta om en viss styrka på glasen skulle ge bättre sikt, samma styrka som du redan har.

Det går naturligtvis inte gissa eller råda dej till något när man inget vet om din situation. Du får gärna förklara lite mer utförligt hur du kommit fram till att snarlika antenner som den du redan har skulle förbättra något.
Vad har du gjort själv för att veta något om just din situation, som jag inget vet om.
Spåkulan är suddig, så fyll gärna på med information.

Inte för att jag på dina uppgifter kan råda dej till något, men kommenterar dina antenn-förslag och nämner andra möjliga saker som kan avhjälpa ditt okända problem, baserat på de vanligast förekommande okända problemen.

De antenner du tittat på fungerar ungefär som den du redan har, förutom att den ena har korsade antenner för mimo.
Mimo kan i sej vara en fördel om du inte haft det förut. Inte nödvändigt att skrota nuvarande antenn utan man kan istället komplettera med en passande antenn.
Dina antennförslag är en typ av antenner som ingen är speciellt optimerad för någon frekvens och om det är god design kan man nå reklamens 11dBi på frekvenser över 1GHz. För lägre frekvenser faller denna typen av antenner av en aning. Inte det bästa valet om man främst har lägre frekvenser på basstationer som du kan nå. Vad kan du nå nu? Frekvenser? Signalstyrka?
Inget komplicerat, det är som en gammal FM-radio, för bästa mottagning måste man veta frekvensen och om det brusar kan det hjälpa att byta frekvens.
Ursäkta mina liknelser, kanske  är det överförenkling för dej eller hoppas jag det tillför det förståelse.

Ditt antennförslag med 16 dBi riktverkan är bara påhitt jämförbart med att skriva Ferrari på Volvons baklucka.
Som grovt exempel på falsk varuinformation, denna antenn saluför Satpro som bredbandsantenn: https://www.satpro.se/default.asp?id=96 … cat_nr=108
Det är en typisk Yagi-antenn avsedd för 800-900 MHz. Den ger hyggligt riktgain på dessa frekvenser men är i stället desto sämre på andra frekvenser. Direkt olämplig som bredbands-antenn.
Denna firman,Satpro, är kanske inte medvetna antennlögnare men de säljer tydligen utan större kontroll eller har de hittat på helt fritt den text-info som finns, som är fantasier.
Naturligtvis redovisar man inga datablad med några som helst kurvor på riktverkan eller andra parametrar.
"Köp blockflöjt av oss, fungera bra som bastuba" kan man skriva om man inte är så noga med sanningen och det är så man faktiskt skriver. Det är skillnad på vilka frekvenser tuban och flöjten lämpar sej för, liksom för olika antenner.
Jag hade inte spenderat 10 öre på antenner på det stället.

För att en antenn ska kunna bidra med riktverkan måste den ha något att riktas mot, som är "synligt" ur antennens perspektiv. Lite träd förtar en del av effekten. Mycket träd och höga höjder mellan egen mast och basstation, då blir det svårare.

Riktverkan är samma sak som när man med förstoringsglas samlar solljuset till en brännpunkt. Utan sikt till solen fungerar det sämre.
För att veta om antennerna kan "se" varandra finns höjdkartor på nätet men du måste veta var du bor och vart masten finns för att kunna utläsa något.
På din beskrivning tolkar jag det som att det fungerade bra tidigare så förutom att träd växer så är övriga höjderna desamma.
Är det så? Inga höjder som skymmer sikten?

Antenner med hög riktverkan kan oftast bara ge det på ett mindre frekvensområde. Därför måste man veta vilken frekvens som är av högst intresse på din lokala basstation om man ska välja bästa antennen sett till riktverkan. En bra antenn har som minimum ett datablad som visar hur bra den fungerar för de olika frekvensområdena.

För att ta en annan jämförelse, så krävs speciellt utförande på kyrkorglar orgelpipor som ska spela med hög effektivitet inom t.ex. basfrekvenserr medans de är sämre för diskant-frekvenser.
Man kan välja mellanmjölk, antenner som uppger att de klarar alla frekvenser, fast de gör det lite sämre på alla frekvenser. Det är sådana antenner som uppger att de klarar allt, från 600MHz och uppåt. Särskilt usla är oftast de antenner som inte kan uppvisa uppmätta frekvenskurvor, då dessa kurvor skulle vara dålig reklam. Det är därför man inte visar kurvorna trots att de är det enda som kan ge en uppfattning om antennens prestanda på de frekvenser du behöver, vilka de nu kan vara.

Nu har du som sagt inte skrivit att du vet att det är antennen som brister, att du testat genom att flytta dej närmare basstationen eller testat med en mobiltelefon med app där du kan läsa av signal-styrka och data-hastighet från olika platser och olika tider.
Man kanske lagt ned basstationen, flyttat frekvenser eller att basstationen blivit populär så dess kapacitet inte alltid räcker till.

Kanske hade du nu bara en antenn, att ha två antenner för mimo bidrar till bättre förbindelse när modemet rapporterar riktigt svag mottagning. Antennerna placeras på lite olika plats och/eller vinkel och bygger på samma princip som att två öron hör svaga ljud bättre än ett öra och om störningar kommer tillfälligt från ett visst håll kan hjärnan automatisk sortera och välja det andra öra att lyssna på i huvudsak, så det man egentligen vill lyssna på blir mindre stört.

Om man ska förbättra antenn-signalen är det bra att veta hur mycket man önskar att den ska förbättras. Brukar visas som ett mått av signal-styrka i routerns rapportsida, gärna något med dBm som enhet. Vad visar den när det är bra förbindelse? Dålig förbindelse?

Beror försämringen du upplever på störningar?  Lokala störningar från allt från datorer till ledlampor eller ett nytt plåttak på huset jämte eller så har det dykt upp en konkurrents basstation i samma riktning. Antingen mha av routerns rapportsida eller genom koll med lämplig mobil-app kan man kolla sådant. Kolla täckningskartor för olika operatörer kan också ge information.

Med tanke på ditt problem, en enkel hjälp är...oj...nu slocknade spåkulan. Du får hjälpa till lite själv. Du kan hjälpa dej själv genom att ta reda på var du bor och vad routern säjer om dina problem och om det finns bättre perioder som påverka dessa siffror.
I lite vidare begrepp kan du skaffa dej kunskap om något om omgivningen hela vägen till basstationerna i området.

Bra mast på 7.5 meter låter intressant och kan göra stor skillnad om det hjälper att ge fri sikt. Är signalnivån kritisk behövs bra kabel upp i masten eller att även routern placeras i en låda uppe i masten för att minska kabel-förluster..

Frekvenser är bra att veta, så vet vi om du ska ha blockflöjt eller tuba eller kanske behöver båda delar.