1

Tråd: 4g antenn till kamera utan sma kontakt

Finns det nån antenn som man kan förstärka 3g/4g utan att utrustningen har något sma uttag? Har en arlo go övervakningskamera  med simkort som jag skulle vilja förstärka signalen till men den saknar ingång för antenn

2

Sv: 4g antenn till kamera utan sma kontakt

Man kan inte väsentligt förbättra antennegenskaperna utan att ansluta något. Man kan placera kameran i ett plåthörn med riktning mot aktuell basstation med avsikt att förbättra den existerande antennen. se t.ex. https://www.antenna-theory.com/antennas … lector.php

Yttre antenn måste anslutas om det ska göra någon nytta.
Det är ingen större vetenskap att löda in en kabel för att kunna ansluta en extern antenn. Då kan man ge antennen bättre höjd och bättre riktning förutsatt  att man vet plats för basstationen.
Vet man även frekvens kan man välja antenn som fungerar bäst vid denna frekvensen.

3 Senaste redigerad av wrath (2021-06-05 06:54:35)

Sv: 4g antenn till kamera utan sma kontakt

Tackar för info. Ja löda dit uttag kanske vore det allra bästa. Kan man se i vilken riktning antennen är med tex appen antennas?

4

Sv: 4g antenn till kamera utan sma kontakt

Kameran har rimligen en liten inbyggd antenn. Den kanske man kan ordna någon form av elektromagnetisk koppling till.

För sextio år sedan, när jag höll på med amatörradio, använde man en mycket enkel lösning för att mottagaren skulle kunna dra nytta av den antenn sändaren var kopplad till utan att man behövde koppla om mellan sändning och mottagning vid snabb interaktiv telegrafi. Man struntade i impedansanpassning utan lät bara ett par hoptvinnade trådar utgöra en enkel kapacitiv koppling. Sändarantennerna var då vanligen trådantenner som inte matades med koaxialkabel.

Det finns också en mängd yttre antenner till mobiltelefoner som saknar antennkontakter. De använder bara någon platta som man hoppas ska fungera.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: 4g antenn till kamera utan sma kontakt

jonasolof skrev:

Kameran har rimligen en liten inbyggd antenn. Den kanske man kan ordna någon form av elektromagnetisk koppling till.

För sextio år sedan, när jag höll på med amatörradio, använde man en mycket enkel lösning för att mottagaren skulle kunna dra nytta av den antenn sändaren var kopplad till utan att man behövde koppla om mellan sändning och mottagning vid snabb interaktiv telegrafi. Man struntade i impedansanpassning utan lät bara ett par hoptvinnade trådar utgöra en enkel kapacitiv koppling. Sändarantennerna var då vanligen trådantenner som inte matades med koaxialkabel.

Det finns också en mängd yttre antenner till mobiltelefoner som saknar antennkontakter. De använder bara någon platta som man hoppas ska fungera.

Ja just en sån kanske funkar. Elektromagnetisk hade varit Nice så man slapp borra och löda

6

Sv: 4g antenn till kamera utan sma kontakt

https://www.icd.se/produkt/3g-gprs-indu … rkare-kit/ kan en sån här funka?

7 Senaste redigerad av E Kafeman (2021-06-05 12:26:13)

Sv: 4g antenn till kamera utan sma kontakt

Denna typ av kopplare var jag med och tog fram åt bl.a Nokia för 15 år sedan. Det var när säkerhetstänket  blev att man skulle ha handsfree i bilarna för att säkrare hantera mobilen. I samma veva började externa antenn-uttag på mobiltelefonerna försvinna och många bilar var RF-mässigt så täta att signalen dämpades för i synnerhet lägre GSM, 900 MHz.

En typisk sådan kopplare: https://www.mymobiles.com/accessories/n … na-coupler
Den fungerar enbart för en telefon-typ och telefonen ansluts inte via någon antenn-kontakt utan bygger på att jordströmmar kopplar hårt till metall strukturen som finns i mobilhållaren.

Dessa kopplare bygger på principen att man analyserar jordströmmarna utefter telefonens yta och optimerar en tunn plåt-antenn för att plocka upp mesta möjliga signal när den placeras tätt utefter baksidan av telefonen.
Anpassning och optimeringen för att plocka upp mesta möjliga jordströmmar innebar att en kopplare som fungerade med en specifik telefonmodell, fungerade dåligt med en annan telefonmodell.

Bra koppling och man hade en överföringsförlust på ~4 dB och om överföringsförlusten var större än 10 dB så var det sällan någon vinst att använda kopplaren. Kopplaren anslöts till en yttre bilantenn och yttre antennen kunde sällan kompensera för 10 dB förlust.

Kopplaren är en slags antenn och för att vara effektiv antenn måste dess längd utformas till att ha resonant längd.

Om man har riktigt usel mottagning så kan den länkade kopplar-varianten kanske ge en fördel men produkten som sådan ser ut att vara skojeri, i synnerhet sett till prislappen, 795 kr.

En kopplare till din webkamera är en komplicerad antenn-typ som kostar rätt mycket att utveckla specifikt för denna kamera-modell om den ska bli så bra som tekniskt möjligt. Den ser inte ut att ha en definierad yta  där man kan impedansmässigt med måttliga förluster kan koppla till kameran interna RF-jordströmmar.
En mobiltelefon har den fördelen att jordströmmen hela tiden finns nära ett plan på höljet. På en mer fyrkantig låda finns inte samma förutsättningar.

Det blir förluster oavsett hur man gör jobbet med att designa kopplaren, förluster som man inte får om man löder in ett eget antenn-uttag, något som tar 5 minuter om man har lödverktyg. Det skulle inte förvåna om kameran redan har en ufl/ipx-kontakt på kretskortet och då kan man knycka övergången från ipx till RP-SMA från en kasserad router med externa antenner.
Bildexempel på sådan kabel-snutt: https://www.ebay.com/itm/193559058587
RP i RP-SMA står för Reverse Polarity och för 3-4G vill man helst ha vanliga ej reverserade kontakter, dvs ingen mittpinne på chassi-kontakten utan den ska vara med stifthål.  Alla kontakt-varianter med typ 10 cm kabel finns att köpa på t.ex. Ebay eller Amazon till måttliga pengar.

Det finns redan en antenn inuti kameran som antagligen är designad för att fungera så bra som kamerahuset storlek och innerutrymme medger. Är man dålig på att löda RF-mässigt ska man be någon som kan då risken annars finns att det blir sämre än innan. Det är ett enkelt jobb för den som kan sådant så det bör bli väsentligt billigare än att köpa en oduglig kopplare även om du ska betala någon för att göra jobbet.

Sedan är frågan, kommer det hjälpa dej? Vet du att en bättre signal kommer avhjälpa det problem du har, så det inte beror på andra saker? Har du läst av nuvarande signal-värden och vet att den förbättring  en simpel yttre antenn kan erbjuda är tillräckligt?

För att försöka med en enkel analogi, anta att du har en 3 meter lång stege som inte når upp till husets takkant. 6 meter upp. Du vill inte mäta varken stegens längd eller höjden upp till takkanten, dvs läsa av signalstyrka och ta reda på behovet av signal,

Därför köper du på vinst och förlustn en förlängare/kopplare för 795 kr och upptäcker din 3-meterstege nu med denna kopplare blev förlängd så den når 10 cm högre som är helt värdelöst om du inte når ett minsta kvalitetsmål på signalen.

Den länkade antennen uppger som enda data ett gain om 5dBi. Det är helt tomma siffror, de hade lika gärna kunnat skriva 500000 dBi. Det hade varit lika sant. 3G-4G  omfattar ett brett frekvensområde och alla antenner har en begränsning av storlek/bandbredd/effektivitet. Man kan välja två av dessa tre på bekostnad av den 3:e.
Då den aktuella antennen inte anger vid vilken frekvens dessa 5Bi inträffar, så är det värdelös information.
Skulle det ens var uppmätt så är värdet säkert taget från just den frekvens som fungerade bäst. För resten av frekvensbandet fungerade kanske antennen uselt.

Det saknas datablad med uppmätta värden, vilket är minimikrav om man som mindre kunnig ska köpa antenn. Även om data-blad med tydligt mätta värden, inte fabriserade raka streck,  inte säjer dej så mycket är det ett blad man kan lämna till någon som kan verifiera om antennen når upp till uppgivna data eller om man luras.
Lite som att ange hur stark en bilmotor är. Reklamens utlovade "superstark" är kanske mer anpassat för en el-sparkcykel.

Skulle jag gissa hur bra denna antenn fungerar så är 5 dBi i mesta laget för någon frekvens för den aktuella antennen och jämnt överlag sett till typiskt 3G frekvensband är gainet i bästa fall 2 dBi. Räknar med att den avbildade kopplaren har en kopplings-förlust på minst 6-8 dB, men vi kan vara positiva och anta 6 dB förlust.
Då får man som resultat med denna antenn en försämring av antenn-signalen med 4 dB (+2 för antennen och -6 för kopplardelen).

Det var naturligtvis inte en försämring med 4 dB som man tänkt sej få för 795 kr och det kan fortfarande bli en vinst om förutsättningarna är de rätta.
Antag att du sitter i en Bättre BMW som är avskärmad inuti bilen. När du avläser signalen på kamerans webbinterface samtidigtr som du har kameran placerad i bilen ser du att signalen sjunker med 10 dB när du stänger bildörren så det blir radio-mässigt tätt inuti kupen.
Sätter du nu inköpta 2dBi-antennen på biltaket och drar in en kopplare som förlorar 6 dB så gör du en förlust på 4 dB men eftersom antennen sitter på biltaket försämras inte signalen när dörren stängs, så med stängd dörr är vinsten 6 dB mot vad det var utan denna antenn på biltaket och det finns ytterligare en vinst som ges av biltaket. Det är ett bättre och mer förlustfritt jordplan än vad man kanske hade inuti bilen och antennen placerad biltaket ger betydligt mer fri sikt än med något kanske placerat mellan bilsäten.
Ytterst osäkra siffror men visaratt det kan finnas uppemot 10 dB som förbättring bara på grund av bättre placering oavsett val av antenn. Total vinsten skulle nu kunna vara uppe i 16 dB.

Oavsett hur man vrider på saken så kommer alltid ett antenn-uttag fungera bättre än en kopplare och kostar bara en hundradel.

Man knäckfrågan är om det alls är lönt att göra något. Det vet vi inte förräns man vet hur många dB förbättring som är ditt behov.

Ljus och radiovågor har mycket gemensamt hur de fungerar.
Antag att du har en ficklampa som inte lyser så långt som du vill. Vill kanske kunna se föremål på 100 meters avstånd men nu når lampan bara 10 meter. Du vill därför ha en lampa som lyser lite längre och du frågar i ett forum vad göra, men du talar inte om din nuvarande räckvidd eller hur långt du vill nå och har inget mätt själv.

Med det vill jag "belysa" hur viktigt det är att du tar reda på din egna situation i siffror.
Frekvenser och signalstyrkor.

Överkursen är att har man precis så signalen räcker till på tidig vår kommer väder och natur göra funktionen otillräcklig med ett antal dB när det regnar och träden är fulla av löv. Bor man i skogen är påverkan större . Saknas optisk sikt till basen är påverkan större och inverkar på teoretiskt antenn-gain.

Nu har du ett okänt behov och vill täcka det med en antenn med okänd funktion?

Förstår att du inte känner dej bekväm med att löda in en koaxialkabel, inte har tittat efter om det ska lödas eller om det sitter kontakter på kretskortet.
Det kan hända att du bryter garanti om du öppnar  kameran och den kanske är ny?
Oavsett är kameran värdelös om den inte gör det du förväntar dej.

Om möjligt läs av din situation vad gäller frekvenser och operatörens kartor. Läs av de värden kameran ger. Vill man gå djupare kan man ladda in en app i mobilen och där jämföra vad som är tillräckligt bra signa-styrka.
Det skulle kunna vara så att har man inte kollat signalstyrkan, den är kanske ok men det finns lokala störningar eller är det kö vid basstationen som gör att överförda videon fryser. Kanske går  det i kameran att välja en mindre upptagen bas genom att välja frekvensområde eller annat.
Kameran kan vara inställd att prioritera en viss frekvens fast det finns en betydligt starkare signal på annat frekvensband?

Är något av ovan något som kan gälla din kamera? Kan du ge siffror, ta ett foto av antenn-anslutning inne på kretskortet mm så får du mer kvalificerad och korrekt hjälp än mina gissningar.

Skulle siffrorna visa att det är en yttre antenn som skulle ge dej det du behöver för förväntad funktion och foton visar vilken anslutningsmöjlighet som finns  så kan jag undantagsvis göra jobbet åt dej i Växjö.

8

Sv: 4g antenn till kamera utan sma kontakt

E Kafeman skrev:

Denna typ av kopplare var jag med och tog fram åt bl.a Nokia för 15 år sedan. Det var när säkerhetstänket  blev att man skulle ha handsfree i bilarna för att säkrare hantera mobilen. I samma veva började externa antenn-uttag på mobiltelefonerna försvinna och många bilar var RF-mässigt så täta att signalen dämpades för i synnerhet lägre GSM, 900 MHz.

En typisk sådan kopplare: https://www.mymobiles.com/accessories/n … na-coupler
Den fungerar enbart för en telefon-typ och telefonen ansluts inte via någon antenn-kontakt utan bygger på att jordströmmar kopplar hårt till metall strukturen som finns i mobilhållaren.

Dessa kopplare bygger på principen att man analyserar jordströmmarna utefter telefonens yta och optimerar en tunn plåt-antenn för att plocka upp mesta möjliga signal när den placeras tätt utefter baksidan av telefonen.
Anpassning och optimeringen för att plocka upp mesta möjliga jordströmmar innebar att en kopplare som fungerade med en specifik telefonmodell, fungerade dåligt med en annan telefonmodell.

Bra koppling och man hade en överföringsförlust på ~4 dB och om överföringsförlusten var större än 10 dB så var det sällan någon vinst att använda kopplaren. Kopplaren anslöts till en yttre bilantenn och yttre antennen kunde sällan kompensera för 10 dB förlust.

Kopplaren är en slags antenn och för att vara effektiv antenn måste dess längd utformas till att ha resonant längd.

Om man har riktigt usel mottagning så kan den länkade kopplar-varianten kanske ge en fördel men produkten som sådan ser ut att vara skojeri, i synnerhet sett till prislappen, 795 kr.

En kopplare till din webkamera är en komplicerad antenn-typ som kostar rätt mycket att utveckla specifikt för denna kamera-modell om den ska bli så bra som tekniskt möjligt. Den ser inte ut att ha en definierad yta  där man kan impedansmässigt med måttliga förluster kan koppla till kameran interna RF-jordströmmar.
En mobiltelefon har den fördelen att jordströmmen hela tiden finns nära ett plan på höljet. På en mer fyrkantig låda finns inte samma förutsättningar.

Det blir förluster oavsett hur man gör jobbet med att designa kopplaren, förluster som man inte får om man löder in ett eget antenn-uttag, något som tar 5 minuter om man har lödverktyg. Det skulle inte förvåna om kameran redan har en ufl/ipx-kontakt på kretskortet och då kan man knycka övergången från ipx till RP-SMA från en kasserad router med externa antenner.
Bildexempel på sådan kabel-snutt: https://www.ebay.com/itm/193559058587
RP i RP-SMA står för Reverse Polarity och för 3-4G vill man helst ha vanliga ej reverserade kontakter, dvs ingen mittpinne på chassi-kontakten utan den ska vara med stifthål.  Alla kontakt-varianter med typ 10 cm kabel finns att köpa på t.ex. Ebay eller Amazon till måttliga pengar.

Det finns redan en antenn inuti kameran som antagligen är designad för att fungera så bra som kamerahuset storlek och innerutrymme medger. Är man dålig på att löda RF-mässigt ska man be någon som kan då risken annars finns att det blir sämre än innan. Det är ett enkelt jobb för den som kan sådant så det bör bli väsentligt billigare än att köpa en oduglig kopplare även om du ska betala någon för att göra jobbet.

Sedan är frågan, kommer det hjälpa dej? Vet du att en bättre signal kommer avhjälpa det problem du har, så det inte beror på andra saker? Har du läst av nuvarande signal-värden och vet att den förbättring  en simpel yttre antenn kan erbjuda är tillräckligt?

För att försöka med en enkel analogi, anta att du har en 3 meter lång stege som inte når upp till husets takkant. 6 meter upp. Du vill inte mäta varken stegens längd eller höjden upp till takkanten, dvs läsa av signalstyrka och ta reda på behovet av signal,

Därför köper du på vinst och förlustn en förlängare/kopplare för 795 kr och upptäcker din 3-meterstege nu med denna kopplare blev förlängd så den når 10 cm högre som är helt värdelöst om du inte når ett minsta kvalitetsmål på signalen.

Den länkade antennen uppger som enda data ett gain om 5dBi. Det är helt tomma siffror, de hade lika gärna kunnat skriva 500000 dBi. Det hade varit lika sant. 3G-4G  omfattar ett brett frekvensområde och alla antenner har en begränsning av storlek/bandbredd/effektivitet. Man kan välja två av dessa tre på bekostnad av den 3:e.
Då den aktuella antennen inte anger vid vilken frekvens dessa 5Bi inträffar, så är det värdelös information.
Skulle det ens var uppmätt så är värdet säkert taget från just den frekvens som fungerade bäst. För resten av frekvensbandet fungerade kanske antennen uselt.

Det saknas datablad med uppmätta värden, vilket är minimikrav om man som mindre kunnig ska köpa antenn. Även om data-blad med tydligt mätta värden, inte fabriserade raka streck,  inte säjer dej så mycket är det ett blad man kan lämna till någon som kan verifiera om antennen når upp till uppgivna data eller om man luras.
Lite som att ange hur stark en bilmotor är. Reklamens utlovade "superstark" är kanske mer anpassat för en el-sparkcykel.

Skulle jag gissa hur bra denna antenn fungerar så är 5 dBi i mesta laget för någon frekvens för den aktuella antennen och jämnt överlag sett till typiskt 3G frekvensband är gainet i bästa fall 2 dBi. Räknar med att den avbildade kopplaren har en kopplings-förlust på minst 6-8 dB, men vi kan vara positiva och anta 6 dB förlust.
Då får man som resultat med denna antenn en försämring av antenn-signalen med 4 dB (+2 för antennen och -6 för kopplardelen).

Det var naturligtvis inte en försämring med 4 dB som man tänkt sej få för 795 kr och det kan fortfarande bli en vinst om förutsättningarna är de rätta.
Antag att du sitter i en Bättre BMW som är avskärmad inuti bilen. När du avläser signalen på kamerans webbinterface samtidigtr som du har kameran placerad i bilen ser du att signalen sjunker med 10 dB när du stänger bildörren så det blir radio-mässigt tätt inuti kupen.
Sätter du nu inköpta 2dBi-antennen på biltaket och drar in en kopplare som förlorar 6 dB så gör du en förlust på 4 dB men eftersom antennen sitter på biltaket försämras inte signalen när dörren stängs, så med stängd dörr är vinsten 6 dB mot vad det var utan denna antenn på biltaket och det finns ytterligare en vinst som ges av biltaket. Det är ett bättre och mer förlustfritt jordplan än vad man kanske hade inuti bilen och antennen placerad biltaket ger betydligt mer fri sikt än med något kanske placerat mellan bilsäten.
Ytterst osäkra siffror men visaratt det kan finnas uppemot 10 dB som förbättring bara på grund av bättre placering oavsett val av antenn. Total vinsten skulle nu kunna vara uppe i 16 dB.

Oavsett hur man vrider på saken så kommer alltid ett antenn-uttag fungera bättre än en kopplare och kostar bara en hundradel.

Man knäckfrågan är om det alls är lönt att göra något. Det vet vi inte förräns man vet hur många dB förbättring som är ditt behov.

Ljus och radiovågor har mycket gemensamt hur de fungerar.
Antag att du har en ficklampa som inte lyser så långt som du vill. Vill kanske kunna se föremål på 100 meters avstånd men nu når lampan bara 10 meter. Du vill därför ha en lampa som lyser lite längre och du frågar i ett forum vad göra, men du talar inte om din nuvarande räckvidd eller hur långt du vill nå och har inget mätt själv.

Med det vill jag "belysa" hur viktigt det är att du tar reda på din egna situation i siffror.
Frekvenser och signalstyrkor.

Överkursen är att har man precis så signalen räcker till på tidig vår kommer väder och natur göra funktionen otillräcklig med ett antal dB när det regnar och träden är fulla av löv. Bor man i skogen är påverkan större . Saknas optisk sikt till basen är påverkan större och inverkar på teoretiskt antenn-gain.

Nu har du ett okänt behov och vill täcka det med en antenn med okänd funktion?

Förstår att du inte känner dej bekväm med att löda in en koaxialkabel, inte har tittat efter om det ska lödas eller om det sitter kontakter på kretskortet.
Det kan hända att du bryter garanti om du öppnar  kameran och den kanske är ny?
Oavsett är kameran värdelös om den inte gör det du förväntar dej.

Om möjligt läs av din situation vad gäller frekvenser och operatörens kartor. Läs av de värden kameran ger. Vill man gå djupare kan man ladda in en app i mobilen och där jämföra vad som är tillräckligt bra signa-styrka.
Det skulle kunna vara så att har man inte kollat signalstyrkan, den är kanske ok men det finns lokala störningar eller är det kö vid basstationen som gör att överförda videon fryser. Kanske går  det i kameran att välja en mindre upptagen bas genom att välja frekvensområde eller annat.
Kameran kan vara inställd att prioritera en viss frekvens fast det finns en betydligt starkare signal på annat frekvensband?

Är något av ovan något som kan gälla din kamera? Kan du ge siffror, ta ett foto av antenn-anslutning inne på kretskortet mm så får du mer kvalificerad och korrekt hjälp än mina gissningar.

Skulle siffrorna visa att det är en yttre antenn som skulle ge dej det du behöver för förväntad funktion och foton visar vilken anslutningsmöjlighet som finns  så kan jag undantagsvis göra jobbet åt dej i Växjö.

Tack för uttömmande svar ska försöka kolla upp lite av det du skrev. Kameran är placerad på landet och jag har testat olika operatörer och det som funkar bäst är Telenor jag ser den antennen genom skogen. Får full 3g från den men 4g finns ej på den tror jag då jag bara får 1 plupp 4g ibland. Jag kan låsa kameran på 3g men det medför hög batteri förbrukning och dessvärre för låg bandbredd för att ge bästa videokvalite. Äger en lödkolv men känner mig inte säker på operationen kanske kunde anlita dig för jobbet

9

Sv: 4g antenn till kamera utan sma kontakt

E Kafeman skrev:

Denna typ av kopplare var jag med och tog fram åt bl.a Nokia för 15 år sedan. Det var när säkerhetstänket  blev att man skulle ha handsfree i bilarna för att säkrare hantera mobilen. I samma veva började externa antenn-uttag på mobiltelefonerna försvinna och många bilar var RF-mässigt så täta att signalen dämpades för i synnerhet lägre GSM, 900 MHz.

En typisk sådan kopplare: https://www.mymobiles.com/accessories/n … na-coupler
Den fungerar enbart för en telefon-typ och telefonen ansluts inte via någon antenn-kontakt utan bygger på att jordströmmar kopplar hårt till metall strukturen som finns i mobilhållaren.

Dessa kopplare bygger på principen att man analyserar jordströmmarna utefter telefonens yta och optimerar en tunn plåt-antenn för att plocka upp mesta möjliga signal när den placeras tätt utefter baksidan av telefonen.
Anpassning och optimeringen för att plocka upp mesta möjliga jordströmmar innebar att en kopplare som fungerade med en specifik telefonmodell, fungerade dåligt med en annan telefonmodell.

Bra koppling och man hade en överföringsförlust på ~4 dB och om överföringsförlusten var större än 10 dB så var det sällan någon vinst att använda kopplaren. Kopplaren anslöts till en yttre bilantenn och yttre antennen kunde sällan kompensera för 10 dB förlust.

Kopplaren är en slags antenn och för att vara effektiv antenn måste dess längd utformas till att ha resonant längd.

Om man har riktigt usel mottagning så kan den länkade kopplar-varianten kanske ge en fördel men produkten som sådan ser ut att vara skojeri, i synnerhet sett till prislappen, 795 kr.

En kopplare till din webkamera är en komplicerad antenn-typ som kostar rätt mycket att utveckla specifikt för denna kamera-modell om den ska bli så bra som tekniskt möjligt. Den ser inte ut att ha en definierad yta  där man kan impedansmässigt med måttliga förluster kan koppla till kameran interna RF-jordströmmar.
En mobiltelefon har den fördelen att jordströmmen hela tiden finns nära ett plan på höljet. På en mer fyrkantig låda finns inte samma förutsättningar.

Det blir förluster oavsett hur man gör jobbet med att designa kopplaren, förluster som man inte får om man löder in ett eget antenn-uttag, något som tar 5 minuter om man har lödverktyg. Det skulle inte förvåna om kameran redan har en ufl/ipx-kontakt på kretskortet och då kan man knycka övergången från ipx till RP-SMA från en kasserad router med externa antenner.
Bildexempel på sådan kabel-snutt: https://www.ebay.com/itm/193559058587
RP i RP-SMA står för Reverse Polarity och för 3-4G vill man helst ha vanliga ej reverserade kontakter, dvs ingen mittpinne på chassi-kontakten utan den ska vara med stifthål.  Alla kontakt-varianter med typ 10 cm kabel finns att köpa på t.ex. Ebay eller Amazon till måttliga pengar.

Det finns redan en antenn inuti kameran som antagligen är designad för att fungera så bra som kamerahuset storlek och innerutrymme medger. Är man dålig på att löda RF-mässigt ska man be någon som kan då risken annars finns att det blir sämre än innan. Det är ett enkelt jobb för den som kan sådant så det bör bli väsentligt billigare än att köpa en oduglig kopplare även om du ska betala någon för att göra jobbet.

Sedan är frågan, kommer det hjälpa dej? Vet du att en bättre signal kommer avhjälpa det problem du har, så det inte beror på andra saker? Har du läst av nuvarande signal-värden och vet att den förbättring  en simpel yttre antenn kan erbjuda är tillräckligt?

För att försöka med en enkel analogi, anta att du har en 3 meter lång stege som inte når upp till husets takkant. 6 meter upp. Du vill inte mäta varken stegens längd eller höjden upp till takkanten, dvs läsa av signalstyrka och ta reda på behovet av signal,

Därför köper du på vinst och förlustn en förlängare/kopplare för 795 kr och upptäcker din 3-meterstege nu med denna kopplare blev förlängd så den når 10 cm högre som är helt värdelöst om du inte når ett minsta kvalitetsmål på signalen.

Den länkade antennen uppger som enda data ett gain om 5dBi. Det är helt tomma siffror, de hade lika gärna kunnat skriva 500000 dBi. Det hade varit lika sant. 3G-4G  omfattar ett brett frekvensområde och alla antenner har en begränsning av storlek/bandbredd/effektivitet. Man kan välja två av dessa tre på bekostnad av den 3:e.
Då den aktuella antennen inte anger vid vilken frekvens dessa 5Bi inträffar, så är det värdelös information.
Skulle det ens var uppmätt så är värdet säkert taget från just den frekvens som fungerade bäst. För resten av frekvensbandet fungerade kanske antennen uselt.

Det saknas datablad med uppmätta värden, vilket är minimikrav om man som mindre kunnig ska köpa antenn. Även om data-blad med tydligt mätta värden, inte fabriserade raka streck,  inte säjer dej så mycket är det ett blad man kan lämna till någon som kan verifiera om antennen når upp till uppgivna data eller om man luras.
Lite som att ange hur stark en bilmotor är. Reklamens utlovade "superstark" är kanske mer anpassat för en el-sparkcykel.

Skulle jag gissa hur bra denna antenn fungerar så är 5 dBi i mesta laget för någon frekvens för den aktuella antennen och jämnt överlag sett till typiskt 3G frekvensband är gainet i bästa fall 2 dBi. Räknar med att den avbildade kopplaren har en kopplings-förlust på minst 6-8 dB, men vi kan vara positiva och anta 6 dB förlust.
Då får man som resultat med denna antenn en försämring av antenn-signalen med 4 dB (+2 för antennen och -6 för kopplardelen).

Det var naturligtvis inte en försämring med 4 dB som man tänkt sej få för 795 kr och det kan fortfarande bli en vinst om förutsättningarna är de rätta.
Antag att du sitter i en Bättre BMW som är avskärmad inuti bilen. När du avläser signalen på kamerans webbinterface samtidigtr som du har kameran placerad i bilen ser du att signalen sjunker med 10 dB när du stänger bildörren så det blir radio-mässigt tätt inuti kupen.
Sätter du nu inköpta 2dBi-antennen på biltaket och drar in en kopplare som förlorar 6 dB så gör du en förlust på 4 dB men eftersom antennen sitter på biltaket försämras inte signalen när dörren stängs, så med stängd dörr är vinsten 6 dB mot vad det var utan denna antenn på biltaket och det finns ytterligare en vinst som ges av biltaket. Det är ett bättre och mer förlustfritt jordplan än vad man kanske hade inuti bilen och antennen placerad biltaket ger betydligt mer fri sikt än med något kanske placerat mellan bilsäten.
Ytterst osäkra siffror men visaratt det kan finnas uppemot 10 dB som förbättring bara på grund av bättre placering oavsett val av antenn. Total vinsten skulle nu kunna vara uppe i 16 dB.

Oavsett hur man vrider på saken så kommer alltid ett antenn-uttag fungera bättre än en kopplare och kostar bara en hundradel.

Man knäckfrågan är om det alls är lönt att göra något. Det vet vi inte förräns man vet hur många dB förbättring som är ditt behov.

Ljus och radiovågor har mycket gemensamt hur de fungerar.
Antag att du har en ficklampa som inte lyser så långt som du vill. Vill kanske kunna se föremål på 100 meters avstånd men nu når lampan bara 10 meter. Du vill därför ha en lampa som lyser lite längre och du frågar i ett forum vad göra, men du talar inte om din nuvarande räckvidd eller hur långt du vill nå och har inget mätt själv.

Med det vill jag "belysa" hur viktigt det är att du tar reda på din egna situation i siffror.
Frekvenser och signalstyrkor.

Överkursen är att har man precis så signalen räcker till på tidig vår kommer väder och natur göra funktionen otillräcklig med ett antal dB när det regnar och träden är fulla av löv. Bor man i skogen är påverkan större . Saknas optisk sikt till basen är påverkan större och inverkar på teoretiskt antenn-gain.

Nu har du ett okänt behov och vill täcka det med en antenn med okänd funktion?

Förstår att du inte känner dej bekväm med att löda in en koaxialkabel, inte har tittat efter om det ska lödas eller om det sitter kontakter på kretskortet.
Det kan hända att du bryter garanti om du öppnar  kameran och den kanske är ny?
Oavsett är kameran värdelös om den inte gör det du förväntar dej.

Om möjligt läs av din situation vad gäller frekvenser och operatörens kartor. Läs av de värden kameran ger. Vill man gå djupare kan man ladda in en app i mobilen och där jämföra vad som är tillräckligt bra signa-styrka.
Det skulle kunna vara så att har man inte kollat signalstyrkan, den är kanske ok men det finns lokala störningar eller är det kö vid basstationen som gör att överförda videon fryser. Kanske går  det i kameran att välja en mindre upptagen bas genom att välja frekvensområde eller annat.
Kameran kan vara inställd att prioritera en viss frekvens fast det finns en betydligt starkare signal på annat frekvensband?

Är något av ovan något som kan gälla din kamera? Kan du ge siffror, ta ett foto av antenn-anslutning inne på kretskortet mm så får du mer kvalificerad och korrekt hjälp än mina gissningar.

Skulle siffrorna visa att det är en yttre antenn som skulle ge dej det du behöver för förväntad funktion och foton visar vilken anslutningsmöjlighet som finns  så kan jag undantagsvis göra jobbet åt dej i Växjö.

Tack för uttömmande svar ska försöka kolla upp lite av det du skrev. Kameran är placerad på landet och jag har testat olika operatörer och det som funkar bäst är Telenor jag ser den antennen genom skogen. Får full 3g från den men 4g finns ej på den tror jag då jag bara får 1 plupp 4g ibland. Jag kan låsa kameran på 3g men det medför hög batteri förbrukning och dessvärre för låg bandbredd för att ge bästa videokvalite. Äger en lödkolv men känner mig inte säker på operationen kanske kunde anlita dig för jobbet