1

Tråd: Hur installerar Telia "Fast mobilt bredband"?

Produkten erbjuds som en ersättning för dem som inte fått tillgång till fiber. Det ingår bland tjänster som Telia marknadsför under den patetiska och flummiga rubriken "Framtidens nät" för att erbjuda tröst när kopparnätet klipps. Två abonnemangsnivåer 100 DL/10 UL för 409 kr per månad, max 300 Dloch 50 UL för 499 kr per månad, förmodligen obegränsad surf. Router ingår.

Routern är ZTE 826, snarlik Huawei E5186, dvs cat 6 med carrier aggregation och max hastighet 300/50. Inga särskilda finnesser för inställningar för optimering av uppkopplingen vilket AVM har. Oklart om SINR visas för varje antennkombination vilket AVM 6890 gör, (också en CAT 6 router som dessutom har en WAN ingång för eventuell framtida fiber).

"Fast mobilt bredband"  innebär att installationen är stationär och ej bör flyttas. Om funktionen visar sig dålig åtar sig Telia att optimera uppkopplingen genom besök av tekniker som kan placera lämplig yttre antenn där fältstyrkan är som bäst.
Att optimera en antenninstallation kan vara lätt eller krävande. Jag har skrivit hundratals inlägg om detta och vore intresserad av att hörs om gången och metoderna när Telias tekniker kommer på besök. Även vilken apparatur och vilka parametrar man nyttjar. Kommentera gärna om ni har erfarenhet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Hur installerar Telia "Fast mobilt bredband"?

Fick mitt installerat förra veckan, det var 2 killar från känd underleverantör till Telia som kollade med kompass för att få riktningen till masten. De gick sedan upp på min övervåning och öppnade fönstret och skruvade fast antennen strax bredvid fönstret.
Sen var det upp med kompassen igen och rikta in antennen, man drog ju först in en nätverkskabel genom väggen där jag redan hade en genomföring sen kopplade de in en bärbar dator med någon programvara från Nokia typ Bredbandskollen men lite fler parametrar vad jag kunde se, det tog sedan ca 6 minuter för antennen att låsa mot eventuell mast, man kollade med sin dator hur signalvärdena var vred sedan lite på antennen, startade om den osv...
Hela installationen tog 1,5 timme för 2 man.
När de sedan packade ihop sina grejer och skulle åka så frågade jag vad jag fick för hastighet och fick till svar att det var stabilt med ca 90 ner och 60 upp.
Nöjd med det svaret kopplar jag in mitt trådade nätverk till den nya routern startar upp min stationära dator och klickar givetvis igång Bredbandskollen.se, tror inte mina ögon när jag mätning efter mätning ligger mellan 3-15 mb.
Så sammanfattningen av detta är för mig avsaknad av kompetens, avsaknad av "riktiga" mätinstrument för injustering.

3

Sv: Hur installerar Telia "Fast mobilt bredband"?

har du provat annat än bara bredbandskollen , för den kan shifta ordentligt beroende på vilken server man testar emot , jag har gigabit anslutning och jag får på bredbandskollen 200mbit ner och knappt 100mbit upp , men kör jag https://www.speedtest.net/ så blir det annat resultat , och närmare sanningen på gigabit anslutning som jag har , där får jag 400-700mbit upp och ner

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

4

Sv: Hur installerar Telia "Fast mobilt bredband"?

Tjaha, man bör tydligen hänga över axeln och få se testresultaten. Ställde de in routern på band? Den kan ha hoppat till annat band.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Hur installerar Telia "Fast mobilt bredband"?

Jag och 6 vänner och grannar har sagt upp det.
Återgår till deras vanliga Mobilt Bredband Plus som visade sig fungera bättre!

6

Sv: Hur installerar Telia "Fast mobilt bredband"?

Vad var felet då?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Hur installerar Telia "Fast mobilt bredband"?

Jag fick detta installerat för någon månad sedan. Har sedan länge haft Mobilt Bredband Plus som varit stabilt med hastigheter upp till 250 Mbit/s. Blev lovad att detta skulle vara mycket bättre och att lägsta hastigheten aldrig skulle understiga 30 Mbit/s och att det inte var begränsat i hastighet.
Vad händer? Abonnemanget är begränsat vid 100 Mbit/s. Fösta kvällen så går det ned till 15 Mbit/s. På mitt Mobilt Bredband Plus har jag aldrig fått lägre än 40 Mbit/s.
Detta har de fått ta tillbaka och jag fortsätter med Mobilt Bredband Plus.

8

Sv: Hur installerar Telia "Fast mobilt bredband"?

Vad har du för router som klarar den farten? Det bör bara en dual carrier connection, kanske på 1800 Mhz.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Hur installerar Telia "Fast mobilt bredband"?

Netgear MR1100 med två externa logperiodiska antenner. Totalt värdelös som router, men verkar ha en ganska ok 4G del.
CA B20 + B3 + B3 vad jag kan avläsa när jag kör telnet mot den.

10

Sv: Hur installerar Telia "Fast mobilt bredband"?

I mitt erjudande så får jag en kombo av Nokia 4G modem och Technicolor DGA433OTS.
Går bara att få med installation á 4800 kr.

Nokia FastMile 4G Receiver (4G05-A) är ett 4G modem med inbyggd antenn.
Så simkortet sätts i denna och sedan kopplas den till routern med ethernet. Den strömförsöjs via PoE.
Det går m.a.o. att sätta vilken router som helst bakom, så länge man kan fixa PoE, om man inte vill ha Telias router.

Här är specen för antennen i 4G05-A:
Bands 7, 38, 40, and 41 are integrated with > 11 dBi fixed beamforming antennaBands
1 and 3 are integrated with > 9 dBi fixed beamforming antennaBands
20 and 28 are integrated with > 3 dBi fixed beamforming antenna

Här finns manualen för den: http://fccid.io/2ADZR4G05A/User-Manual/ … al-4452395

Jag använder nu ett extra simkort till Telia Mobil obegränsat i en Nighthawk M1 router.
Får 100/50 eftersom simkortet är begränsat till 100 Mbit/s.
Med ett telefon simkort blir det 200/50.
Detta funkar ju bra men softlimiten på 20 Gbyte/dag är ju lite tråkig.
3 timmars Netflix (4K) och den är slut, så jag fick sätta ner till HD.

11

Sv: Hur installerar Telia "Fast mobilt bredband"?

Panne skrev:

I mitt erjudande så får jag en kombo av Nokia 4G modem och Technicolor DGA433OTS.
Går bara att få med installation á 4800 kr.

Nokia FastMile 4G Receiver (4G05-A) är ett 4G modem med inbyggd antenn.
Så simkortet sätts i denna och sedan kopplas den till routern med ethernet. Den strömförsöjs via PoE.
Det går m.a.o. att sätta vilken router som helst bakom, så länge man kan fixa PoE, om man inte vill ha Telias router.

Här är specen för antennen i 4G05-A:
Bands 7, 38, 40, and 41 are integrated with > 11 dBi fixed beamforming antennaBands
1 and 3 are integrated with > 9 dBi fixed beamforming antennaBands
20 and 28 are integrated with > 3 dBi fixed beamforming antenna

Här finns manualen för den: http://fccid.io/2ADZR4G05A/User-Manual/ … al-4452395

Jag använder nu ett extra simkort till Telia Mobil obegränsat i en Nighthawk M1 router.
Får 100/50 eftersom simkortet är begränsat till 100 Mbit/s.
Med ett telefon simkort blir det 200/50.
Detta funkar ju bra men softlimiten på 20 Gbyte/dag är ju lite tråkig.
3 timmars Netflix (4K) och den är slut, så jag fick sätta ner till HD.

Jag har också Telia Mobil Obegränsad som bredband hemma, men någon dygnsgräns har inte mitt abonnemang, den ska vara borta sedan den 12:e december 2019.

https://swedroid.se/forum/threads/nya-t … st-2520483

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

12

Sv: Hur installerar Telia "Fast mobilt bredband"?

Jag redigerade till http:// så att länken i Pannes inlägg om modemet fungerar.

Modemet är sammanbyggt med antennen och avsett att monterad utomhus. Det är uppenbarligen inte avsett för att manipuleras av kunder efter installation. Det står att det är ett 4G modem. Trodde att Telia ville att detta ska fungera på 5G också i framtiden. Det finns ett antal TDD band med, möjligt att de ska funka som uppkopplingskanalnför 5G.

De inbyggda antennerna är en uppenbar begränsning eftersom man kan behöva prova olika lösningar i svåra lägen.
Om DL hastigheten är begränsaf till 100 mbit/s så är det ju klar skillnad från fiber.

Det är uppenbart att det här modemet plus router är underlägset andra lösningar med yttre antenner och avanceraf router som AVM 6890 mfl.

Avståndet till mast anges ej.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Hur installerar Telia "Fast mobilt bredband"?

Tack för info om Telias Obegränsade. Så nu blir det 4K i sommarstugan smile

Det är de extra simkorten för Telias Mobil abonnemang som har en 100 Mbit/s begräsning.
Fast mobil bredband plus har 300 Mbit/s.

Tycker att Nokia prylen inte verkar så pjåkig i specen om man kan använda de högre frekvenserna.
Har tittat efter något liknande för backup till fibern.
Huset ligger bakom ett litet berg så för att få nån fart på det hela behövs en antenn på skorstenen.
Med routern i källaren blir antenn kablarna alldeles för långa.
Så en lösning med modem i antennen som drivs av PoE skulle passa bra.
Nokia prylar går ju inte att köpa och antennen är ju alldeles för dålig på Band 28, så det får bli nåt annat.