1

Tråd: VPN vill inte fungera för ipad/iphone till 6890

Tidigare har jag kört VPN från ipad/iphone till sju olika AVM routrar, däribland ett par 6890 med senaste fw.

Men nu är det lögn i helsicke. Jag når routrarna via https och den långa myfritzadressen eller via dyndns plus portnummer alternativt ipadress plus portnummer men det ger mig inte vpn tillträde till LAN bakom routern.

AVM skriver på en supportsida att VPN inställningarna kan rasa vid firmwareuppgradering varför man bör göra om inställningarna om det inte fungerar efter upgrade. De nämner då inget om de problem som uppstår med automatisk  upgrade.

Har någon annan kommit någon vart med VPN problemen?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: VPN vill inte fungera för ipad/iphone till 6890

jag kör ett program som heter zero tier , finns till linux och diverse operativ såsom android, ios också, och den tunnlar bra man kommer åt bakom brandväggen utan problem , jag kan komma åt min router från telefonen genom att bara starta appen sedan mitt interna ip nummer på nätverket såsom att jag satt på lan bakom routern , man kan registrera upp 50 användare gratis , över det får man betala, jag använder detta mest att spela gamla lan spel som inte går köra online längre

https://www.zerotier.com/download/

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

3 Senaste redigerad av jonasolof (2020-12-17 13:07:04)

Sv: VPN vill inte fungera för ipad/iphone till 6890

OK intressant.

Nyss fick jag igång VPN mot min AVM 6890 efter flera timmars pysslande och ett otal 'server can not be found, server does not answrer, (user) authentication error. Omstart av routern. Slutligen sparkade det igång när jag skrev in pw för user igen för femtioelfte gången.

Bytte också användare för den routern i myfritz.net. Se till att användarnamn och lösenord för user som har tillträde till routern skiljer sig rejält från andra. Kort sagt vet jag inte vad det är som så gärna trasslar med AVM VPN.

Enklast är nog att radera routern i Myfritz.net.

Notera även inställningarna under permit acess/VPN

Routern ska startas om sedan inställningar skrivits in.
Se även AVM service med lite supportråd. Jag hittar dock inget avgörande insiktsfullt där.

Kanske bör man använda engelskt tangentbord. Jag har varit med om att svenskt tangentbord trasslat i andra sammanhang.
Här noterar jag att den ipadress jag kopplar upp min ipad från kanske inte är publik. Den börjar på 812.196.xxx.xxx och är Bahnhof. Den går inte att pinga från en publik adress. Som det ska vara...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av jonasolof (2020-12-22 17:52:02)

Sv: VPN vill inte fungera för ipad/iphone till 6890

En stor jävla fallgrop med AVM VPN är att de hattar med fonterna för nolla och stort o. KOLL0 - här ser man att sista tecknet är en nolla. Men när de lägger upp instruktionerna för VPN så måste man notera serveradress och shared secret. I de instruktionerna är stort o lika smalt som nolla på andra sidor.

Har klagat på detta hos AVM över messenger

Edit: Finns det en nolla i koderna så markeras det med en prick i tecknet. Men finns ingen nolla så kan man inte se skillnaden på nolla och stort o eftersom AVM har en annan font just här.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5 Senaste redigerad av jonasolof (2021-01-16 23:12:09)

Sv: VPN vill inte fungera för ipad/iphone till 6890

För att slippa tidsödande strul med att få VPN att fungera med AVM och iphone/ipad så kan man kolla anslutningen stegvis.

Man kommer in i routern genom att anropa dess serveradress. Det skiljer från VPN däri att man inte kommer ut på nätet via routern. Jag utgår från ipad.

Börja med att skapa ett användarkonto i AVM settings users med user name, epostadress och password. Ta noga vara på password för user, det döljs allt eftersom man skriver in det och går inte att få fram i efterhand. Notera att stor bokstav O kan se ut som en nolla på en del ställen i instruktionerna. Siffra noll har en punkt i mitten. Kryssa även i VPN. Kryssa i tillgång från internet och alla options. Är det inte ikryssat får man besked att lösenord är fel. Men om kontrollera sedan under internet myfritz att den nya usern har rätt till tillträde.

Be sedan om vpn inställningar för iphone/apple eller android. Ta skärmdump på uppgifterna. Framför allt shared secret måste noteras noggrant. Skriv även upp den långa serveradressen som slutar på myfritz.net

Gå till internet inställningarna under myfritz och kolla portnummer för webaccess efter serversdressen

Skriv in https://serveradress.myfritz.net:portnummer i browsern.

Funkar adressen krävs nu inloggning med user name och user password. Är det fel så signaleras authenticationerror.

Kom man in där är nästa steg VPN i settings för enheten. Ge akt på serveradressen, user password och shared secret som alla är lätta att göra fel på.

Tar man inte steget över browseranslutning kan man få trassla länge med att finna varför VPN inte vill fungera.

VPN kommer inte att fungera med kontantkort som ej har publik ip adress. Förmodligen fungerar inte https-anslutning heller (bör kollas). Det är lite lustigt. I och med att ett myfritz.konto upprättats borde det funka likaväl som VoIp funkar utan publik adress. Där anropar routern servern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.