1 Senaste redigerad av joabor (2020-05-06 14:19:53)

Tråd: Äntligen bestämt mig att köpa en AVM6890 men vart?

Hej,

Jag har läst om AVM i alla inlägg och vad som har skrivits och står i valet inför kvalet att köpa via amazon.de eller CDON

Amazon. https://www.amazon.de/AVM-DSL-Modem-Gig … amp;sr=8-3

CDON: https://cdon.se/hemelektronik/avm-fritz … Id=2097224

Amazon är billigare vilket är lockande och jag vill bara för säkerhetsskull (igen) kolla med er om att Amazon (tyskvarianten) fungerar i Sverige och att det går att ställa om språket till engelska innan jag trycker på knappen.

Mvh,
Joakim

2

Sv: Äntligen bestämt mig att köpa en AVM6890 men vart?

joabor skrev:

Hej,

Jag har läst om AVM i alla inlägg och vad som har skrivits och står i valet inför kvalet att köpa via amazon.de eller CDON

Amazon. https://www.amazon.de/AVM-DSL-Modem-Gig … amp;sr=8-3

CDON: https://cdon.se/hemelektronik/avm-fritz … Id=2097224

Amazon är billigare vilket är lockande och jag vill bara för säkerhetsskull (igen) kolla med er om att Amazon (tyskvarianten) fungerar i Sverige och att det går att ställa om språket till engelska innan jag trycker på knappen.

Mvh,
Joakim

Jag är nästan 100 på att CDON säljer den tyska versionen. Jag kollade upp det för något år sedan, när jag köpte min 6890 och då sålde de endast den tyska. Om du till slut skulle bestämma dig för en internationell version, då är det endast Amazon som säljer den, tror jag.

3

Sv: Äntligen bestämt mig att köpa en AVM6890 men vart?

Aha,

Tack för infon, visst var det så att du köpte den internationella versionen själv?

4 Senaste redigerad av jonasolof (2020-05-06 22:06:08)

Sv: Äntligen bestämt mig att köpa en AVM6890 men vart?

När det gäller 6890 så är båda versionerna samma i mjukvaran. Engelska finns med som språk på båda.  Jag har en tysk som jag köpte tidigt på amazon.de och en internationell som jag fick för test från AVM. Exakt samma och samma uppdateringar. Den tyska har ett uttag för en tysk isdn kontakt på sidan men det spelar ingen roll. Jag köper nästan alltid på amazon.de, har aldrig haft några problem.

Det svenska priset är larvigt högt.

Använder dem för fiber med 4G back up och voip med inbyggd sip.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Äntligen bestämt mig att köpa en AVM6890 men vart?

joabor skrev:

Aha,

Tack för infon, visst var det så att du köpte den internationella versionen själv?

Jo, det slutade med att jag tog det säkra före det osäkra smile

6

Sv: Äntligen bestämt mig att köpa en AVM6890 men vart?

Nu är AVM6890 inköpt och jag väntar på leverans (24/6 ska den komma). Nu har jag en fråga som jag inte riktigt har fått svar på (har läst alla trådar) och det är om det går att få riktning till masterna? Operatörerna är så förbaskat hemliga var masterna står. Om det inte går att få via AVM hur har ni andra löst det?

7

Sv: Äntligen bestämt mig att köpa en AVM6890 men vart?

Jag sade ju att jag har båda versionerna och att de är exakt lika med samma mjukvara och engelska på båda. Finns inget skäl att köpa dyrt.

Hur skulle en router kunna ge riktning till mast? Det är bara Sverige som larvar sig med positioner. Det och sjukvårdens beredskap är hemligt....

AVM är ensamma om att ge avståndet till masten. Dessutom får du id på masten. Se under android i forumet så får du tips om hur man söker master med androidappar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av joabor (2020-06-12 21:26:55)

Sv: Äntligen bestämt mig att köpa en AVM6890 men vart?

jonasolof skrev:

Jag sade ju att jag har båda versionerna och att de är exakt lika med samma mjukvara och engelska på båda. Finns inget skäl att köpa dyrt.

Hur skulle en router kunna ge riktning till mast? Det är bara Sverige som larvar sig med positioner. Det och sjukvårdens beredskap är hemligt....

AVM är ensamma om att ge avståndet till masten. Dessutom får du id på masten. Se under android i forumet så får du tips om hur man söker master med androidappar.

Köpte med Amazon Prime blev ungefär samma pris men får hem den snabbare.

Tja med alla fina funktioner så tänkte jag att AVM kanske hade någon smart funktion för detta i form av vart masten befinner sig på en Google maps karta.

Tack för tipset.

9

Sv: Äntligen bestämt mig att köpa en AVM6890 men vart?

joabor skrev:
jonasolof skrev:

Jag sade ju att jag har båda versionerna och att de är exakt lika med samma mjukvara och engelska på båda. Finns inget skäl att köpa dyrt.

Hur skulle en router kunna ge riktning till mast? Det är bara Sverige som larvar sig med positioner. Det och sjukvårdens beredskap är hemligt....

AVM är ensamma om att ge avståndet till masten. Dessutom får du id på masten. Se under android i forumet så får du tips om hur man söker master med androidappar.

Köpte med Amazon Prime blev ungefär samma pris men får hem den snabbare.

Tja med alla fina funktioner så tänkte jag att AVM kanske hade någon smart funktion för detta i form av vart masten befinner sig på en Google maps karta.

Tack för tipset.

Hur har det gått med routern? Är du nöjd?

10

Sv: Äntligen bestämt mig att köpa en AVM6890 men vart?

Yes,

Absolut och tack vare att jag nu vet hur långt det är till masten så har jag bra koll vilken mast jag är uppkopplad mot och det har hjälpt mig mycket.

Stabil och ger mig en aningens bättre uppladdning än med Huawei B525a.

Har nu äntligen fått riktig bra fart genom att helt byta position och ställt antennerna längst ut på en udde över vatten (ca 2m över vattnet) med fri sikt till masten som ligger 8 km bort. Tidigare DL 5-40 Mbit/s och UL 2-7 Mbit/s och nu DL 50-120 Mbit/s och UL 25-30Mbit/s.

Helt problemfritt blev det inte då jag var tvungen att gräva ner 50 m nätverkskabel och funderar nu på hur jag bäst bygger ett litet hus vid antennerna till routern, tips mottages tacksamt.

Mvh,
Joakim

11 Senaste redigerad av jonasolof (2020-08-03 16:29:24)

Sv: Äntligen bestämt mig att köpa en AVM6890 men vart?

Det är lätt att krysspejla in var master står.  Mät avståndet från 3-4 punkter. Ta 12  volt från bilen. Motorn avstängd för att undvika överspänning. Funktionen timing advance finns på GSM och 4G. På 4G är intervallen 75 meter. Rundas av av routern till hundratal.

Sedan Google earth med linjalen.

Ska man som spion mäta in 2G master finns det program som pejlar automatiskt medan man kör.

Två meter är lågt över vatten men farten duger väl. Läs på om Freznel-zon.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12 Senaste redigerad av östengurka (2020-08-04 07:52:36)

Sv: Äntligen bestämt mig att köpa en AVM6890 men vart?

Vill man cykla eller åka runt och pejla in master, kan man använda mobilen (ej iPhone!) och tex. ett program som 'Cellmapper'.
Man får på en karta bl.a. masternas position, cellernas antennriktning, vilka band som används, mm.
Mobilen man använder måste förståss klara de aktuella banden...

Det är gratis och finns på nätet på www.cellmapper.net.

Har själv använt det för att cykla runt och mäta in 3's master i centrala Uppsala, och tycker att det fungerar ganska bra (och gratis...)

/Östen

3's 4G

13

Sv: Äntligen bestämt mig att köpa en AVM6890 men vart?

Skapar appen kartan med hjälp av GPS och celldata? Kruxet är att man inte längre kan låsa t ex Samsung på 4G band.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Äntligen bestämt mig att köpa en AVM6890 men vart?

Tack för tips.

Mastens postion är inget problem, jag har varit där och fått exakt position genom att använda bilens GPS.

@jonasolof: Gällande höjd över vatten, vad är minsta höjd man bör komma upp till? Mer hastighet är aldrig fel:)

15 Senaste redigerad av östengurka (2020-08-04 11:31:14)

Sv: Äntligen bestämt mig att köpa en AVM6890 men vart?

joabor skrev:

funderar nu på hur jag bäst bygger ett litet hus vid antennerna till routern, tips mottages tacksamt.

Snickra ihop tex. en "fågelholk" (utan hål för fågel!!) för routern, kanske kan se trevligt ut... och lite kul sommarpyssel!

https://shopcdn2.textalk.se/shop/27646/art46/h1105/11661105-origpic-1f3805.jpg?max-width=500&max-height=500&quality=85&resize=crop

/Östen

3's 4G

16

Sv: Äntligen bestämt mig att köpa en AVM6890 men vart?

östengurka skrev:
joabor skrev:

funderar nu på hur jag bäst bygger ett litet hus vid antennerna till routern, tips mottages tacksamt.

Snickra ihop tex. en "fågelholk" (utan hål för fågel!!) för routern, kanske kan se trevligt ut... och lite kul sommarpyssel!

https://shopcdn2.textalk.se/shop/27646/art46/h1105/11661105-origpic-1f3805.jpg?max-width=500&max-height=500&quality=85&resize=crop

/Östen

Hehe, är mer ute efter en färdig lösning (troligtvis behöver den modifieras) då jag inte pallar med att snickra från scratch (har hållt på att renovera köket på sommarstället hela sommaren).

Tanken är att ha en rejäl betongplint med stolpe för antennerna och ha ett litet "hus/holk" för routerna som ska klara av regn och rusk, kyla är inget problem just nu då vi inte är på sommarstället på vintern (vinterställe?!). Antennerna är nu placerade ca 2 m meter från vattenbrynet och just nu ca 3,5 m över vattenytan och står på berg. Ganska utsatt läge då det är vatten utan skydd i 3 riktningar.

Just nu används en plastlåda med lock från Jula med stor framgång, ser dock inte så snyggt ut samt ventilationen är obefintlig.

Mvh,
Joakim

17

Sv: Äntligen bestämt mig att köpa en AVM6890 men vart?

joabor skrev:

Yes,

Absolut och tack vare att jag nu vet hur långt det är till masten så har jag bra koll vilken mast jag är uppkopplad mot och det har hjälpt mig mycket.

Stabil och ger mig en aningens bättre uppladdning än med Huawei B525a.

Har nu äntligen fått riktig bra fart genom att helt byta position och ställt antennerna längst ut på en udde över vatten (ca 2m över vattnet) med fri sikt till masten som ligger 8 km bort. Tidigare DL 5-40 Mbit/s och UL 2-7 Mbit/s och nu DL 50-120 Mbit/s och UL 25-30Mbit/s.

Helt problemfritt blev det inte då jag var tvungen att gräva ner 50 m nätverkskabel och funderar nu på hur jag bäst bygger ett litet hus vid antennerna till routern, tips mottages tacksamt.

Mvh,
Joakim

Roligt att höra att du blev nöjd. Jag är också väldigt nöjd med den. Jag upplevde från början att wifi var instabilt men efter att för ett par månader sedan ha bytt från en S8 till en Note 10 ser jag att wifi är helt stabilt och att telefonens räckvidd var problemet.

Är också väldigt nöjd med smart home-funktionaliteten. Bra räckvidd, väldigt stabilt. Det enda är att routerns räckvidd tycks påverkas när man ansluter fler smart home-prylar.

Det jag också uppskattar är att AVM verkar fortsätta att uppdatera produkterna under lång tid.

Som sagt, kul att du blev nöjd, och att du fått så bra hastigheter.

18

Sv: Äntligen bestämt mig att köpa en AVM6890 men vart?

En annan saknsom är bra är AVM mesh vilket den här routern kan vara centralenhet för. AVM mesh innebär bl a att routern sköter handover mellan accesspunkter vilket fungerar bättre än när en handenhet ska byta först när signalstyrkan fallit för mycket. AVM mesh fungerar bättre än Ubiquiti som bara har hard handover.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Äntligen bestämt mig att köpa en AVM6890 men vart?

Cellmapper utgår från signaldata och är därför osäkert. Bättre att krysspejla med avståndsdata givet som timing advance.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Äntligen bestämt mig att köpa en AVM6890 men vart?

jonasolof skrev:

En annan saknsom är bra är AVM mesh vilket den här routern kan vara centralenhet för. AVM mesh innebär bl a att routern sköter handover mellan accesspunkter vilket fungerar bättre än när en handenhet ska byta först när signalstyrkan fallit för mycket. AVM mesh fungerar bättre än Ubiquiti som bara har hard handover.

Tror du att man kan ha 40 meter och två väggar mellan två av enheterna?

21 Senaste redigerad av E Kafeman (2020-08-05 17:34:44)

Sv: Äntligen bestämt mig att köpa en AVM6890 men vart?

TA, timing  advance kräver att det finns pågående LTE data-trafik. Kör man med lokalt wifi måste det stängas av.
TA kan ge rätt stor missvisning om det inte är direkt signal mellan telefon och bas.
TA i Andorid är ett värde 0-1283 tror jag, där varje steg står för 77 meter avstånd till basen.
Det finns några appar på Google Play som ska ge TA men det är ofta förbisett som ointressant i de flesta appar som ger cell-info.
De appar som anger sådant värde lämnar det bara som ett nummer-fält.
Jag använder en app som ritar cirklar på en karta motsvarande beräknade avståndet.
Genom att spara flera cirklar från olika positioner så får man krysspejling. Funktion för att spara/överlagra olika cirklar finns i den app jag använder. Det är i stadsmiljö ändå svårt att utläsa något avstånd dels pga av reflexer men även att det kan vara svårt att låsa och sortera data för krysspejling om telefonen ser flera basstationer. På landsbygd med någorlunda fri sikt och med glesare mellan basstationer är det lite tydligare resultat.
Den app jag använder lämnar en hel del annan kommunikations-info utöver TA men det finns andra appar som gör det bättre och med snyggare interface. Är det TA mappad på karta man är intresserad av så finns den app jag använder här, tillsammans med en del allmän TA-info: https://people.csail.mit.edu/bkph/cellu … r_TA.shtml

Vad gäller låda för router utomhus kör jag med lite kraftigare plastlådor för elinstallation där botten förses med en eller fler dräneringshål för att släppa ut kondens och medge ventilation. Använder de befintliga hylsorna tänkta för kabel-avlastning så att det bildas ett rör med ett litet utrymme i röret som jag fluffigt fyller med kopparull, tagit från skärm på koxialkabel.
Detta för att slippa att routern blir spindelbo. Kopparoxid ogillas av småspindlar som undviker att ta sig igenom ullen och ullen filtrerar givetvis även större insikter från att söka mysig vinter-värme.

Vad gäller lådan, ska den vara hållbar utomhus i mer än 1-2 år ska man välja plast som är deklarerat UV-tålig. Man kan alternativt måla den med rejält lager färg för UV-skydd.