1

Tråd: Alternativ till callwithus

Använder cellip för ip-telefoni tillsammans med callwithus för utgående mobilsamtal. Dock så har callwithus bara en billig trunk kvar och den ger alldeles för ofta extremt långa fördröjningar vilket gör att jag letar efter ett annat alternativ...

Någon som använder ett annat välfungerande och billigt alternativ för mobilsamtal via IP-telefoni (< 49 öre/min)?

2

Sv: Alternativ till callwithus

Dellmont  har 20-30 olika alternativ. Just nu typiska priser är 5 öre minuten plus 50 öre uppkopplings-avgift
eller 10 öre minuten utan uppkopplingsavgift till fast och mobil i Sverige.
Ett exempel: https://www.sipdiscount.com/rates/calling-rates
Har använt bl.a Smartvoip i 10 år och det fungerar bra.
För inkommande svenska samtal använder jag https://internetport.se/2017/01/04/ip-t … dskostnad/

3

Sv: Alternativ till callwithus

@ E Kafeman
Kan du berätta lite mer om hur det fungerar att ringa via Sipdiscount? Får du ett svenskt nummer? Eller kan du sätta ett annat svenskt nummer som syns för den du ringer till?

Jag har redan två svenska nummer utan månadskostnad via SIP hos Internetport så den biten kan jag. Är mera nyfiken på hur det funkar med Sipdiscount och framförallt hur det ser ut för mottagaren när man ringer så. Blir ljudkvaliteten bra?

4

Sv: Alternativ till callwithus

Jag använder SIPdiscount med appen mobilevoip, kan användas från dator också. Man kan inte ringa billigt inom det land där man har adress enligt kreditkortet som avgiften dras från, annars är det mycket bra för andra länder. Det är inte givet att just SIPdiscount är billugast dock, det finns femtio virtuella operatörer till sok nås via Mobile voip, alla delar av samma företag.

Appen spoofar nummer. Detta verifieras med SMS till det nummer man angivit. Man kan även ange fasta nummer, då sker verifiering med annan metod. Jag har åtta olika nummer registrerade som utgående.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5 Senaste redigerad av E Kafeman (2020-07-29 13:59:57)

Sv: Alternativ till callwithus

Enklast så laddar man hem deras windows-programvara för att ringa från datorn.
Det enda jag använder programvaran till är att registrera vilket eller vilka nummer som ska synas som utgående nummer.
Man anger typiskt fasta eller mobila nummer som man redan har inkommande trafik på. Voipdiscount tillhandahåller inget nummer.
Ringer man via Voipdiscount utan att ha angett något nummer så ser mottagaren det som "skyddat nummer" eller ett långt utrikes nummer som det inte går svarsringa till.
Man går in på programmets inställningar så hittar man de olika inställnings-möjkigheterna. Inget krångel alls.

Efter att man skrivit in önskat utgående telefon-nummer motringer eller skickar voipdiscount SMS med en fyrsiffrig kod till detta nummer.
Denna kod anger man i inställningarna för att verifiera att man är ägare av aktuellt nummer och inte registrerar fejk-nummer.
Det går registrera åtminstone 4-5 nummer på varje konto.
Registrera man en fast telefon, vid motringer ett automatisk röst som anger fyra siffror. Samma siffror anges även som caller-id så det är lätt att ta emot kod även på fast telefon.

När man väl registrerat de nummer man redan har, ett av dessa registrerade nummer sätter man som utgående nummer i VOIP-programmet man använder.
Tror det går bra att köra två olika samtal samtidigt, via olika telefoner, för varje konto.
Det går bra att ha flera aktiva konton om man behöver kunna koppla upp mer än två samtal samtidigt.

I android-mobilen använder jag Zoiper som voip-program då den har låg ström-förbrukning  jämfört med somliga andra och fungerar helt ok.

Dellmont har egen mobil-app för telefoni och SMS som lär fungera bra men jag kan inte använda den då jag kör all telrfoni-trafik över en 3CX telefonväxel och har automatiskt olika inställningar beroende på om jag ringer i Sverige eller till/från andra ställen.
För USA använder jag t.ex. Google Talk via Callcentric som likt Internetport har gratis-tjänst.

Det går även registrera egna telefon-nummer online, tror jag. Är inte säker då det är så länge sedan jag kollade och det kan vara lite mindre variationer mellan olika Dellmont-tjänster.

Det kostar ~120 kr för att prova och man får ringa för hela beloppet. När kvarvarande pott är 3-4 kr får man ett påminnelse-mail.
Men man är inte efterhängsna eller skickar reklam.
Jag har flera olika Dellmont-konton rullande omlott med samma inställningar på alla. På det viset kan man välja den som för tillfället har bäst taxa.

Betamax är en del av Dellmont. Ca 30 av Betamax voip-providers kan man jämföra priser för på denna sidan:
http://progx.ch/PROGX_WEB/FR/comparateu … s-prix.awp
Allmänt är priserna så låga att det knappt lönar sej att leta men det finns enskilda undantag och det skiljer på om de tar uppkopplingsavgift eller inte, vilket kan bli lika dyrt som samtalet, om 50 öre nu är dyrt ;.) .

6

Sv: Alternativ till callwithus

Jag tackar @jonasolof och @E Kafeman så mycket för svaren! :-)

Min egen telefontrafik är ganska liten så jag vet inte om jag bryr mig om att prova detta. Men det är alltid bra att känna till alternativen om behovet skulle öka.