1

Tråd: Riktantenn eller rundstrålande

Tjenare på er,

Jag har en sommarstuga där Tele2 har god täckning med ca 15 mbit på 3G. Noll 4G.
På teliasidan får jag relativt ok 4G täckning men tråkig hastighet.

Jag har en Teltonika RUT 950 tillsammans med en rundstrålande, 3G/4G LTE 12dBi Outdoor Dome Antenna 800-2600MHz.
Jag kommer upp i ca 10-15 mbit men det är ordentligt svajigt.

Värdena säger väl en hel del om att jag har en del stök och bök ivägen mot masten.
Så ... hur tror ni jag kan förbättra detta?

Är det bättre att investera i en riktantenn?
Vad tror ni och hur går detta att förbättra?

Band 03
Signal strength: -79 dBm
RSRP:    -104 dBm
RSRQ:    -8 dB
SINR:    20.3 dB

Band 20
Signal strength: -65 dBm
RSRP:    -93 dBm
RSRQ:    -10 dB
SINR:    9.7 dB

Med vänlig hälsning,
Martin

2

Sv: Riktantenn eller rundstrålande

Det ska tilläggas att på BAND03 sticker hastigheten upp till ca 25 mbit DL med 0,15 mbit UL.
På BAND20 kommer det knappt upp i 8 mbit DL och 0,15 mbit UL.

3

Sv: Riktantenn eller rundstrålande

RSRP är ganska hög.

4 Senaste redigerad av E Kafeman (2020-03-17 01:34:49)

Sv: Riktantenn eller rundstrålande

Oavsett nuvarande prestanda är antennen ett skämt om det är denna antennen: https://www.eurodk.ee/e1/products/lte-o … 00-2600mhz
Länken är till den Litauiska firma som är generalagent för antennen. All evt. prestanda-uppgifter är rena påhitt.
Det är bortom fysikens råmärken att åstadkomma en rundstrålande antenn med 12 dBi gain över så brett frekvensområde och dessutom i en plastburk som inte ens rymmer en dipol vid 800 MHz.

Det finns inga som helt mätdata redovisade för antennen. En antenn som är designad av någon som även kan mäta vad denne har åstadkommit, och har sådan information tillgänglig,  är alltid att föredra före denna typ av produkter.
Strålningsdiagram, VSWR, gain redovisat för sammanhängande frekvensområden är alltid att föredra än att köpa en burk med dåligt designat innehåll. Av diagrammen ska givetvis framgå vem som mätt och hur det mätts så att andra med mätutrustning kan verifiera datas riktighet på samma sätt som t.ex. bränsleförbrukning för bil.
Gissar att antennen följde med på köpet, när du köpte routern då EuroDk satt samman ett sådant paket med routern som också kommer från generalagent i Litauen (Teltonika) men bägge är importer från Taiwan.
Exempel på router från Taiwan: https://www.hotware.com.tw/en/2-2796-15 … 31970.html som säljs med nya etiketter som Teltonika.
Det är inget som gör routern sämre att den tagit omvägen runt Litauen, men kan vara bra att veta.

Om du saknar fri sikt mot basstation så är det iofs mindre nytta med en antenn med riktverkan men annars är det alltid att föredra. Riktverkan och gain redovisade för just den frekvensen som din basstation sänder på är de siffror som räknas om du letar antenn med god prestanda.

Allmänna siffror typ "upp till x dBi gain" är av samma värde som för bilen: "ned till 0,1 l/mil." utan att tala om att det enbart gäller i nerförsbackar i friläge.
Det är den typ av siffror som oftast hittas som snabb-beskrivning på postordersidor.

Som exempel på mer kvalificerad produktredovisning är här en  i fysisk storlek och frekvens-område snarlik antenn från en antenn-tillverkare som redovisar lite mindre påhitt: https://poynting.tech/wp-content/upload … ev-1.1.pdf

Som synes lämnar denna antenn : 
Gain @ 790 - 960 MHz:1.6 dBi
Gain @ 1710 - 2700 MHz:4 dBi

Långt från 12 dBi, mer än 10 dB på de lägre frekvenserna och ändå är denna antenn designad av betydligt mer kompetent designers.
Skillnaden är att de redovisar mätdata, medans EuroDk har påhitt-data som bara ska se bra ut i reklamen.
Man utgår ifrån att kunden ändå aldrig gör någon jämförelse mellan olika antenner så att de märker fusket.
Annars går sådant utmärkt att göra genom att jämföra i ditt fall "Signal strength" eller vanligen kallat RSSI.
Man kan enkelt jämför två olika antenner, så att om du använt ovan Poyinting antenn vid 800 MHz och noterat din mottagna signa-styrka och byter till EuroDk-antenn ska mottagen signal-styrka öka med 10 dB om reklamen stämmer.
I verklighet skulle jag gissa att det är tvärs om,  att EuroDk-antennen är ~5dB sämre vid 800 MHz, dvs totalt 15 dB sämre än uppgiven reklam-siffra.

Så stor skillnad i prestanda kanske inte säjer alla så mycket och dB är en logaritmisk skala men 10 dB skillnad motsvara just en faktor 10 och så mycket är troligen reklamen överdriven, minst.

Som jämförelse, en bil vars bränsleförbrukning anges i reklamen till 1l/mil visar sej ha en verklig förbrukning på 10 l/mil men biltillverkaren förmodar att bilköparen inte har tekniskt kunnande nog att göra  praktisk koll om det stämmer eftersom man inte själva har det, inte i vart fall som redovisade datablad med kurvor relativt frekvensen.

Jag skriver inte detta för att hacka på ditt antenn-val utan för att ge dej praktisk information vad som är en bra antenn för dina mottagningsförhållanden och basstations-frekvenser och vad du ska titta efter i datablad samt hur du kan via routerns signal-styrka få en uppfattning om ifall datablad stämde eller bara var påhitt.

5 Senaste redigerad av TaceN (2020-03-24 10:15:53)

Sv: Riktantenn eller rundstrålande

Hej,

Supertack för ett bra svar!

Ja, antennen hängde med i köpet och därav sitter jag nu i valet och kvalet om utbyte av antennen.
Antennen verkar göra någon skillnad iallafall då det inomhus är usel täckning. Sen förstår jag att det är en ren skitantenn! big_smile

Kikar på LPDA-A0092 som riktantenn vilket verkar ok.
Frågan är hur den ska placeras. Två antenner är ju självfallet.
Men, ska en sitta 0° och andra 90°. Eller är det bättre o köpa ett 45°-fäste?

Du kanske är mer påläst vad som är bra eller dåligt här.

Mvh
Martin

6

Sv: Riktantenn eller rundstrålande

LPDA-A0092  är en antenn som har datablad med trovärdigt innehåll vilket är bra men om den passar dina behov vet jag inget om. Det är sådant du måste ta reda på själv, fråga grannar om deras erfarenheter eller göra lite enkel utforskning med hjälpa av router och mobiltelefon, karta till mast, ta reda på höjdkurvor, kliva upp på hustaket med mobilen och se om det finns signal-mässigt bra platser på taket och om ökad höjd över taket ger något, eller rent av mer än vad riktgain ger på lägre höjd.

Det är i grunden samma sak som när du sätter upp en TV-antenn med några mil till sändaren och inte tidigare har egen kunnande om platsen mottagningsvänlighet.
Vilken antenn man då behöver och vilken riktning som fungerar bäst kan man ofta sluta sej till genom att titta på grannarnas hustak. Har alla grannarna största möjliga yagi-antenner så är det är det troligen för dåligt att köpa en mindre antenn att sätta på husväggen eller inte ta med i behovet en mast för att få upp antennen några meter ytterligare över taket. för att få sikt mot sändaren.

Liksom för TV-antenn, viktiga grundfaktorer för att kunna välja antenn är veta vilka frekvenser som är av vikt och hur fri sikt det är mot basstationen (höjdkurvor och om  träd, berg eller bebyggelse står i vägen) och hur antennen monteras, utomhus, höjd ovan evt hinder husvägg eller högt ovan tak. Finns ingen direkt signal-väg kan rikt-antenn vara av mindre värde eller måste man ändra något eller hitta antenn-plats som ändå fungerar bra där reflexer sammanfaller och är starka eller resa 15 meter maströr på hustaket om det visar sej vara bra lösning om man kollar höjdkurvorna.

Antennen du valt är bredbandig och ska ge 8-11 dBi riktgain om du har fri sikt om än inte lika bra riktgain som en motsvarande stor Yagi-antenn och ungefär lika bra som en bättre panel-antenn.
Panel-antenn kan många gånger vara bättre alternativ för bra signalstyrka därför att den kan vara mer lättmonterad på bästa signalplats då uthänget inte är lika stort, färre sitt-pinnar för fåglarna och i många fall kan polarisations-skillnaden vara bättre än för en antenn med fysiskt större utbredning, vilket också påverkar max möjlig nedladdningshastighet.

På det mer avancerade planet kan man ta reda på i förväg exakt hur mycket bättre antenn-signal man vill ha, ladda mobilen med app så man kan se signaldata från basen och kolla om om bandbreddden förbättras närmare masten och med ökad signal-styrka. Det kan vara att just din riktning från basen är olycklig eller att basen inte klarar att ge dej högre hastighet oavsett avståndet pga av dålig kapacitet eller överlast. Det märker man om test vid nära avstånd från masten inte förbättrar hastigheten.
Om man vet vad som gäller är det lättare att välja utrustning från början än att köpa först och sedan inse att det inte blev som tänkt.

Det kräver lite eget arbete att kontrollera egna mottagnings-förutsättningarna men har man mobiltelefon så kan det mesta utläsas den vägen, frekvenser, bandbredd,  behov av signalstyrka och  hitta optimal antenn-placering osv och utvärdera om man valt bästa basstation eller om den är överbelastad, trasig, olycklig sektor-vinkel.

Skulle det vara basstationen som brister på ett eller annat sätt kan man kontrollera med operatören om förändringar eller utbyggnad är planerad, alt höra med andra operatörer.

Det kan ta några timmar för att få grepp om var bristerna finns och vad som är effektivast metod att avhjälpa bristerna med praktiskt tak-klättrande, fysiskt leta reda på basstation, kolla kartor i datorn och ringa operatörer osv  men det tar än längre tid och med sämre resultat att inte veta var bristerna finns utan köpa saker i blindo.