1 Senaste redigerad av Karlstroem (2019-09-10 13:05:42)

Tråd: Hjälp med att tyda SINR-värden!

Jag har kollat realtidsvärden på mitt modem med hjälp av LTE Watch Huawei. Den visar ett SINR som över en 3 timmars period hade ett snittvärde på 18,5 som bäst 22 och sen som sämst ända ner till 10.

Antennerna sitter på poyntings egna +-45 graders fäste (fick nyligen hem det fästet)
Har ej kört LTE Watchen tidigare när de satt 0/90 på 1m avstånd, men vet att jag hade något sämre SINR och DL/UL-fart då än nu.

Är det normala variationer på SINR? Känns som att fladdrar rejält, vilket jag fått en känsla av när jag spontankört lite bredbandskollen?

https://i.ibb.co/7NYDMCy/CFC52416-F55-D-43-E7-A6-DD-B8-B011-BFE8-FD.jpg

2

Sv: Hjälp med att tyda SINR-värden!

så här ser det ut för mej som bor i stan, så du har väldigt stabilt , dock kör jag på 1800 mhz , men stabiliteten är svajig där jag bor mottagningen kommer in snett längst efter huset ,


https://i.imgur.com/Dh4mxkp.jpg

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

3

Sv: Hjälp med att tyda SINR-värden!

och så här ser det ut med 800 mhz


https://i.imgur.com/PH1iqWg.jpg

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

4

Sv: Hjälp med att tyda SINR-värden!

Routrarna plockar fyra SINR värden tx1rx1, tx1rx2, tx2rx1, tx2, rx2. Eftersom det finns två sändarantenner och två mottagarantenner blir det fyra signalströmmar hålla reda på. Bara AVM visar alla fyra. Vilket av värden som tools visar varierar naturligtvis vilket kan bidra till hoppandet. Maximal signalupplösning får man om med två bra och två dåliga värden eftersom det visar att dataströmmarna är åtskilda vilket ger högsta fart.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5 Senaste redigerad av Vox medievalis (2019-11-08 14:59:08)

Sv: Hjälp med att tyda SINR-värden!

Ett bra exempel på Jonasolofs konkretisering av SINR-värden vid hyfsat åtskilda dataströmmar tror jag att jag kan lämna här.

Nedanstående SINR-värden är hämtade från en FritzBox 6840 matad med en kraftig (Wimo 18705.12 DUAL) takmonterad,  panelantenn på 800-bandet och en distans till basen på 1 km (fri sikt) i tätortsmiljö med i och för sig ganska tät villabebyggelse mellan basen och min takantenn.

Antenn1 (rechts) Rx1/Tx1: 24
Antenn1 (rechts) Rx1/Tx2: 1
Antenn2 (links) Rx2/Tx1: 4
Antenn2 (links) Rx2/Tx2: 27

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: Hjälp med att tyda SINR-värden!

Perfekt separering. Om nu tools bara visar ett värde så är det förmodligen 27 men då har man ingen koll på mimoseparationen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7 Senaste redigerad av nu1mlock (2020-01-25 19:14:50)

Sv: Hjälp med att tyda SINR-värden!

Hej!

Jag har för tillfället Tele2, men deras mast blir överbelastad varje dag. Telia påstår att deras nät inte blir det ens under sommarperioden där jag bor (många sommarstugor), så jag försöker lära mig så mycket som möjligt om detta, då jag har extremt dålig signal på 1800MHz hos Telia (Tele2 har endast 800 och 900), vilket är det band jag helst vill använda för högre hastighet (band 3+20). Jag bor 1200m från masten och har NÄSTAN fri sikt (beroende på var på huset jag placerar antennen).

I den här tråden nämner ni fyra olika värden, och att det bara är några enstaka routrar som visar dessa. Jag har en Huawei B525 och har testat ett program som heter "Huawei Router Tool" som har ett fönster med lite info. Jag tänker mest på "Transmission power" - är det något som ni kan tolka (jag förstår ingenting av just det):

imgur.com/a/XIVrbmS (jag får inte länka)

Bilden visar min signal till Tele2 på deras 900MHz-band, så det säger ingenting om Telias 1800MHz, jag undrar mest vad som faktiskt går att utläsa från informationen på bilden.

8

Sv: Hjälp med att tyda SINR-värden!

Viktigaste värdet är SINR på 15 vilket är bra. Det visar signal/interferensförhållandet. Sändarens styrka uppfattas som -90 dBm vilket är en hyggligt stark signal.  Men den är på 900 bandet. Försök låsa routern på 1800.

Har du länk till programmet för Huawei tool?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9 Senaste redigerad av nu1mlock (2020-01-25 21:43:15)

Sv: Hjälp med att tyda SINR-värden!

jonasolof skrev:

Viktigaste värdet är SINR på 15 vilket är bra. Det visar signal/interferensförhållandet. Sändarens styrka uppfattas som -90 dBm vilket är en hyggligt stark signal.  Men den är på 900 bandet. Försök låsa routern på 1800.

Har du länk till programmet för Huawei tool?

Förlåt, jag glömde länka till programmet; github.com/pearlxcore/Huawei-Router-Tool/releases

Tele2 har inget 1800MHz här och det enda Telia-SIM jag har är ett kontantkort utan "laddning". Jag hade bara laddat kontantkortet med en veckas data, vilket tyvärr inte räckte, då jag inte har fått hem någon antenn ännu. När jag däremot gjorde detta förra veckan (endast med inbyggda antennerna i Huawei B525) så fick jag följande värden:

RSRQ: -11dB
RSRP: -121dBm
RSSI: -91dBm
SINR: 1dB

Jag hittade den här bilden som jag tog: i.imgur.com/QBUYKZQ.png

Det gick inte att surfa.

På tal om antenner, Kjell & Co säljer väl bara skräp? Jag har ett presentkort hos Kjell och tänkte komma undan billigt, då vi otippat får fiber inom ett år. Kan den här vara något att ha överhuvudtaget? Jag behöver 800MHz och 1800MHz för att kombinera banden med Telia; kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/antenn/4g-antenn/riktad-4g-antenn-med-mimo-15-dbi-p30167

Det här är det enda jag har hittat om den: webshop.nedis.se/sv-se/550698407/anor4g30me

10 Senaste redigerad av E Kafeman (2020-01-26 04:09:12)

Sv: Hjälp med att tyda SINR-värden!

Kjells antenn är nog varken bättre eller sämre än andra liknande antenner. Det man kan notera är att medlevererade  kabeln är kort. En bra kabel kostar en hel del så man bör ta med det i beräkningen om man funderar på antenens prisvärdhet gentemot andra antenner. Likaså kan somlaga antenner levereras med så undermålig kabel att den omgående bör bytas.
Här skickar man med en halv meter kabel. Det är bra om man ska placera routern vid antennerna för minsta kabel-förluster och att inte behöva ha kabel-slack.
Antennen är importerad av holländska Nedis som säljer ett brett utbud av Kines-varor, cykellysen, dammsugare och antenner.
Utöver antennprestanda är mekaniska tåligheten att sitta utomhus utan att trilla sönder eller släppa in fukt nyckelegenskaper.

Max teoretiskt möjligt gain ligger på ca 11dBi för dessa typer av logperiodiska antenner.. Är antenn-tillverkaren mer van vid att bocka klädgalgar, aldrig kontrollmätt antenn-designen och saknar alla mätresurser så brukar man hugga till med max möjliga gain, helst över hela frekvensområdet.
Det räcker inte för denna antenn-tillverkaren utan man vill ligga rejält över teoretiskt max-gain och man hugger till med 15dBi.
Att de ibland skriver 15dB (utan i) är ett tydligt tecken att de inte har en aning själva vad det innebär.
En snarlik antenn med snarlika data som jämförelse: https://www.amazon.co.uk/Antennas-Lowco … 95-3401765
Fast denna antennen håller sej blygsamt 0.5 dB under teoretiskt max.
Denna antenn uppger också ett gain på 11dBi: https://www.lohelectronics.se/kommunika … -mhz-3g-4g
Dyrare men då den har trovärdigare datablad, tillverkad av någon som faktiskt har lite antenn-relaterade mätinstrument, är den mer värd. Det är troligare att man har god avstämning av antennen, mer välklippta fysiska storlekar, än den som annars bara böjer klädgalgar och säljer antenner märkeslöst till Nedis.

Så länge det inte finns trovärdiga mätkurvor kan man på goda grunder anta att all uppgiven data är önsketänkande.
För konsumenten innebär det att välja rätt antenn är som att spela på tombola-lotteri. Mest nitvinster.
Kjell medflera återförsäljare, de vet inte heller mer än vad som står i reklamen.

Är man medveten om att det kanske i verkligheten handlar om 6-7-8 dBi i gain för denna antennen och tycker det duger så är priset för två antenner hyggligt.
Jag avråder inte till köp men hade personligen nöjt mej med en enklare lösning om signal-nivåerna inte kräver mer avancerad antenn.
Exempel: http://www.aliexpress.com/item/4000053688079.html
Denna antennen har ungefär samma gain vid 800 MHz  som Kjells antenn (~7-8 dBi) och bättre gain vid 1800 MHz om den inte är allt för illa tillklippt, fast några 24 dBi som man uppger, kan vi glömma.
Det är hur som en billig antenn men du får själv skaffa nödvändig kabellängd och kabelkvalitet. och glöm inte vulktejpen för väder och fuktskydd kring kontakten så inte fukt kryper in i koaxialkabeln, det gäller oavsett antenn-val.
Kabelkvalitet är mycket beroende på hur lång kabel som behövs och frekvens. Ska man använda 1800MHz eller högre kan lång kabel äta upp hela antenn-vinsten, om det är en kabelttyp med hög dämpning.
Inte sällan bör man även ge antennen och dess fästen en översyn så de är fastskruvade och tål svenkt klimat, oavsett om man köper direkt från Kina eller via mellanhand såsom Nedis och Kjell&co.
Rörklämmor får en klick fett så att de går att lossa om ett år utan att vrida sönder antennen.

11

Sv: Hjälp med att tyda SINR-värden!

SINR 1 och RSRP -121 dBm är precis på gränsen till uppfattad signal och det går inte att surfa med. Bäst vore om du kunde kolla med en smartphone åt vilket håll du får mottagning och vilka band som gäller. Det finns appar som läser ut värden. Kolla under android i forumet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12 Senaste redigerad av nu1mlock (2020-01-26 08:52:07)

Sv: Hjälp med att tyda SINR-värden!

jonasolof skrev:

SINR 1 och RSRP -121 dBm är precis på gränsen till uppfattad signal och det går inte att surfa med. Bäst vore om du kunde kolla med en smartphone åt vilket håll du får mottagning och vilka band som gäller. Det finns appar som läser ut värden. Kolla under android i forumet.

Absolut, jag har spenderat senaste två veckorna på att ta reda på så mycket information som möjligt.

Det finns endast en mast i närheten som har band på både 800MHz och 1800MHz och den ligger  1200m bort med endast några enstaka tallar i vägen (men då krävs väldigt lång kabel) eller så ser man precis masten för all skog (tänk dig att masten är i mitten av ditt synfält. Till vänster om masten är det skog väldigt nära huset, men till höger om masten så är det bara tallarna jag nämnde.

Om jag sätter antennen på sidan av huset där det är allra minst skog så krävs över 15m antennkabel, men sätter jag antennen där man fortfarande ser masten, men har skog till vänster om masten så krävs endast 1m antennkabel.

Alla andra master sänder enbart 800MHz, är många kilometer längre bort och fri sikt finns inte till någon annan. Masten som är 1200m bort blir dessutom inte överbelastad ens under sommarmånaderna enligt Telia.

Banden som gäller är just 800MHz (band 20) och 1800MHz (band 3).

Så här ser det ut rent markmässigt för mig till masten jag har snöat in mig på: i.imgur.com/IQezQnk.png

E Kafeman skrev:

snip

Eftersom vi får fiber hit inom ett år och eftersom vi får ca 20Mbit/s med Telias 800MHz-band med router inomhus, så känner jag helst inte att jag vill spendera 2800kr för dubbla antenner hos Loh Electronics när jag redan har presentkort hos Kjell. Visst finns det ingen anledning till att köpa en antenn som inte ger något i vinst om så är fallet.

Huawei påstår att dom inbyggda antennerna i routern ligger på 4dBi och om du påstår att antennen som jag länkade hos Kjell i verkligheten kanske hamnar på 6dBi minus antennkabeln så hamnar man ju under 4dBi. Du menar alltså att Kjell enbart säljer antenner som alla är sämre än en standardrouter som Huawei B525?

13

Sv: Hjälp med att tyda SINR-värden!

Jag har en situation liknande ditt andra alternativ: Jag har antennen monterad så att dess riktning precis följer skogsbrynets kant och jag har tio meter kabel. Jag har dessutom 9,6 kilometer till masten. Och jag har sinr-värden på 28-30 på dagtid och 25-27 på kvällstid. Så med det korta avstånd du har borde det fungera att montera med korta kabeln, tycker jag.

Du skall absolut också satsa på den mast som är lite belastad. Jag går mot en mast som är väldigt lite belastad under senhöst, vinter och vår, och har då 65-70 Mbit/s (på en mast som teoretiskt bara kan ge 72 Mbit/s). Under sommarmånaderna ökar belastningen så mycket att jag är nere på 3-10 Mbit/s. Fredag och lördagskvällar under sommaren kan det vara nere på under 1 Mbit. Så det är absolut värt att välja en mast som är lite belastad, även om den skulle vara längre bort. Det är i alla fall min upplevelse.

14 Senaste redigerad av nu1mlock (2020-01-26 15:10:43)

Sv: Hjälp med att tyda SINR-värden!

E Kafeman skrev:

Kjells antenn är nog varken bättre eller sämre än andra liknande antenner. Det man kan notera är att medlevererade  kabeln är kort. En bra kabel kostar en hel del så man bör ta med det i beräkningen om man funderar på antenens prisvärdhet gentemot andra antenner.

Jag vet inte om det här är samma antenn, men nu när jag har fått hem antennen från Kjell (men inte testat ännu) så ser den EXAKT ut som denna, varenda liten detalj är likadan:
onwireless.com.au/14dbi-4gx-4g-3g-all-band-700-2700mhz-mimo-antenna.html

Jag vet förstås inte var deras antenn kommer ifrån heller, men den sidan har en liten bild som jag tror är någon slags mätning (jag kan inget om sådant här), men ni vet nog bättre:
onwireless.com.au/images/product/LP-727-12-14/LP-727-12-14--3g-4g-mbb-antenna-beamwidth-360.png

Job skrev:

Jag har en situation liknande ditt andra alternativ: Jag har antennen monterad så att dess riktning precis följer skogsbrynets kant och jag har tio meter kabel. Jag har dessutom 9,6 kilometer till masten. Och jag har sinr-värden på 28-30 på dagtid och 25-27 på kvällstid. Så med det korta avstånd du har borde det fungera att montera med korta kabeln, tycker jag.

Du skall absolut också satsa på den mast som är lite belastad. Jag går mot en mast som är väldigt lite belastad under senhöst, vinter och vår, och har då 65-70 Mbit/s (på en mast som teoretiskt bara kan ge 72 Mbit/s). Under sommarmånaderna ökar belastningen så mycket att jag är nere på 3-10 Mbit/s. Fredag och lördagskvällar under sommaren kan det vara nere på under 1 Mbit. Så det är absolut värt att välja en mast som är lite belastad, även om den skulle vara längre bort. Det är i alla fall min upplevelse.

Då ska jag börja att testa där jag kan använda 1m antennkabel (plus de 30cm som redan är på antennen).

Jag har Tele2 nu och får upp mot 40Mbit mitt på dagen fram till ca kl. 16, då hamnar jag på runda 3-6Mbit/s. Tele2s kundtjänst har bekräftat att det blir överbelastat dagligen. Telias support, däremot, påstår att deras inte har blivit överbelastat en enda gång senaste 3 månaderna och ingenting under sommarmånaderna. Dessutom har Telia 1800MHz + 800MHz, så i teorin bör jag kunna få ganska bra hastighet.

Jag har fått hem antennen nu så jag ska göra lite tillfälliga och halvordentliga tester och se om det blir någon skillnad överhuvudtaget.

15

Sv: Hjälp med att tyda SINR-värden!

Nu har jag gjort lite tillfälliga tester med 30cm kabel. Jag satte antennerna på en planka med ca 35cm mellanrum. Nu kommer jag inte ihåg alla siffror, då det bara var väldigt provisoriskt, men med antennen riktad mot masten som är 1200m bort så fick jag max 60Mbit när jag mätte, och lite lägre medel.

När jag vände antennerna åt ett annat håll, med en mast som är väldigt mycket längre bort, jag har ingen aning om var den är och det är ingen fri sikt alls (men långt bort till skogen). Då mätte jag som mest 102Mbit/s, men medel runt 70-80Mbit ungefär. Alla mätningar gjordes på 1800MHz, då jag inte verkade få anslutning till både 800MHz och 1800MHz. Vet dock inte riktigt varför.

Det dök upp 4G+ väldigt snabbt i routern, men det försvann direkt, så jag vet inte riktigt.

16 Senaste redigerad av E Kafeman (2020-01-27 12:23:50)

Sv: Hjälp med att tyda SINR-värden!

>Du menar alltså att Kjell enbart säljer antenner som alla är sämre än en standardrouter som Huawei B525?
Nej så är det absolut inte.

>Huawei påstår att dom inbyggda antennerna i routern ligger på 4dBi

Kan vara möjligt på högre frekvenser men så är det ofta, att man anger inte vid vilken frekvens man mätt, lite som att ange bilens acceleration 0-100 utan att tala om hur brant backen var.
Gainet för den typiska routern är runt 0 - -2 dBi vid 800 MHz, dvs mest under 0 dBi.
Ska man jämföra med andra antenner så måste man även relatera till frekvensen.

En antenn kan visa högt gain vid 2GHz och kan vara usel vid 1 GHz. Att antennens ej helt odugliga frekvensområde anges t.ex. 600-260MHz anger att där någonstans i det frekvensområdet mättes ett visst gain upp.
Resten av frekvensområdet var det som för bilen  besvärliga uppförsbackar, så dessa sämre delar av kurvan är inte lika kul att marknadsföra.

>Jag vet förstås inte var deras antenn kommer ifrån heller,
Det är rätt riskfritt och påstå Kina. Du kan säkert hitta antennen på flera ställen och under andra påklistrade märken. Det är vanligt för denna typen av antenner som exporteras från Kina.

>som jag tror är någon slags mätning
Nja det är en simulerad beräknad kurva på hur antennens strålningsdiagram ser ut i horisontell och vertikal riktning.
Kurvorna har normaliserats så att spetsen precis når diagrammets yttercirkel. Det är som att rita hur olika bilars acceleration variera under tiden man kör 0-100. Sedan normaliserar man kurvorna för de olika bilarna så att alla slutar vid 10 sekunder.
Denna typ av kurvor ändrar sej med frekvensen så utan frekvensangivelse är det värdelös utfyllnad i annonsen.

Den simulerade kurvan är troligen påhittad. Det är som att redovisa att så här snabb tror vi nästa bil kommer gå 0-100 men vi vet inte hur brant backen blir.. Kurvan är alltså inte ett mätevärde.
En verklig LPDA-antenn som mäts vid flera frekvenser ser ut så här https://interferencetechnology.com/wp-content/uploads/2011/05/rodriguez_fig131-300x281.gif
Det blir olika kurvor vid olika frekvenser så det ser därför lite rörigt ut. Kurvorna är lite taggiga som det alltid blir när man mäter. Det blir inte som den mer släta kurvan som visades för kines-antennen.

Det är medvetet man gör så här. Inga led från tillverkar-grossister-detaljister-kunder begriper reklamen men man kikar ett snett öga på konkurrerande antenner och sätter lite högre prestanda och lite större frekvensomfång.
Det är naturligtvis samma, att bara för att antennen säljs i Australien påverkas inte vad som är teoretiskt max-gain.

Korrekt uppmätt gain för en bra designad LPDA : https://antennatestlab.com/wp-content/uploads/2017/02/EX02A_WA5VJB-LPDA-400-1000M_Plot-Gain.jpg.

Dyr antenn på LOH Elektronic är inget jag rekommenderar men antennen är en etablerad marknads-referens och förmodligen en av de bättre LPDA-alternativen med avseende på prestanda då antennen är designad av tillverkare som har visst kunnande och mätresurser, samt redovisar begripliga mätdata, alltså inga ospecade 0-100-siffror i okänd nerförsbacke.
Poyinting som har mätt sin egna  LPDA-92 och man når teoretiska maxet på 11 dBi:
https://www.antune.net/pic/LPDA-92.png

Det är en snårskog för konsumenten, vad som är tekniska data av något värde alls eller bara ljug och påhitt.
Köper vi en liter mjölk på konsum förväntar vi oss att paketet innehåller en liter, skulle det bara vara hälften så mycket i paketet så går vi till konsumentombudsmannen som tar tag i sådant lur.

En antenn som i reklamen uppger 14dBi kanske ger som max 10dBi på sin optimala frekvens och på den frekvensen som vi faktiskt behövde antennen till är kanske gainet endast 6 dBi. Det finns oftast inga angivelser eller produktdata som detta går utläsa ifrån. Om vi får hälften eller eg. en tiondel så mycket antenn-prestanda som det som står på reklamen på en produkt som kostar 1000kr så är vi nöjda ändå.

17 Senaste redigerad av nu1mlock (2020-01-27 18:52:20)

Sv: Hjälp med att tyda SINR-värden!

E Kafeman skrev:

Avklippt

Tack så hemskt mycket för jämförelserna och rejäla förklaringar!

Ursäkta nedanstående, jag skriver lite som jag kommer på saker, men försöker hålla mig till sak. Jag har någon slags finger-diarré, verkar det som. Router är Huawei B525, jag testade med Telia mobilt bredband som jag lånade av grannen.

Man vill förstås inte vara dumsnål, men jag ville ju använda mig av det presentkort jag hade på Kjell (från återlämnad trasig router) om möjligt. Jag chansade och slog till på den "15dBi" antennen men förväntade mig inte mycket efter att ha läst dina utförliga inlägg.

Jag har ju ingenting att jämföra med annat än inbyggda antennen i routern, så egentligen betyder det väl ingenting, men kanske kan någon bli hjälpt i framtiden av mina erfarenheter.

Jag satte fast antennerna provisoriskt på en kanske 6m lång bräda. Jag råkade eventuellt montera "fel" (jag satte "undre" antennen "överst". Hur som helst, jag kopplade in routern direkt på antennernas 30cm långa antennkablar och hängde upp routern (inte i kablarna) med förlängningskabel.

imgur.com/a/qxeLult

Eftersom det var så provisoriskt så mätte jag endast hastighet via 5GHz på mobilen. Routern var låst till 1800MHz hela tiden.

Jag riktade mot masten 1200m bort men fick bara max 60Mbit/s, vilket jag tyckte var lågt eftersom routern var 6m upp i luften med fri sikt till masten. Speciellt med tanke på att jag som max får 50Mbit/s på 900MHz via Tele2.

Hur som helst så vinklade jag runt antennen lite och kollade lite på siffrorna som routern visade via mobilen. Jag fick ganska bra signal ut över vättern, men jag kan inte se någon mast, och även om det är massa vatten någon eller några kilometer, så blir det en massa skog och blandat sen. Efter att ha hittat ganska bra håll att rikta antennen mot så mätte jag hela 102Mbit/s som max, men mer vanligt var runt 70-80Mbit/s, men en klar förbättring mot max 60Mbit/s åt masten som ligger 1200m bort.

På slutet så testade jag "4G Auto" i routern för att se om jag kunde få 4G+, och ansluta till både 1800MHz och 800MHz, men det gick inte under tiden jag testade. Jag gjorde även några enstaka tester, men tyvärr bara på ett ställe, med routerns inbyggda antenn. Testen gjordes på samma ställe där jag fick 102Mbit/s med externa antenner. Medel med inbyggda routerns antenner var kanske runda 40Mbit/s med 55Mbit/s som max.

Om E Kafeman menar att den inbyggda antennen i routern troligtvis är mellan 0-2dBi, kan man gissa på något gällande antennen jag har köpt? Jag antar att det krävs värden för att kunna göra en någorlunda vettig gissning? Det är förstås inte så simpelt som att dubbel hastighet innebär dubbla (eller +3?) dBi?

Idag ringde jag Telia för att prata om masten 1200m bort, och båda gånger jag ringde så påstod dom att den mast som ligger 1200m bort endast har 800MHz - INTE 1800MHz. Med andra ord så måste jag ha anslutit till någon mast längre bort men ungefär samma väderstreck när routern var låst till 1800MHz. Telia kunde inte svara på vilken, för ingen 1800MHz-mast "kom upp" när dom sökte på min adress.

Jag fick även reda på att den mast jag mätte 102Mbit/s (max) till ligger ca 9,15km bort. Dessa bilder ger en bra gissning på var masten är, den är satt till Tele2s mast och det känns rimligt att det är samma mast som Telia, då jag vet att Telias mast ligger "söder om Sänna" och riktningen stämmer överens med både min gissning och Telias kundtjänst:

imgur.com/a/kaBTCEh

Telias företagssupport (som jag av misstag blev kopplad till, då mina frågor var för "avancerade" för vanliga supporten båda gånger) tyckte att det lät högt för att vara så pass långt bort, dom menade på att jag skulle kunna få max 60Mbit, trots att jag flertalet gånger sa att jag hade en riktantenn (även om jag inte har någon aning om ifall den är kass eller inte). Max 60Mbit/s är ju lägre än det medel som jag fick när antennerna vinglade fram och tillbaka många grader, så jag vet inte.

Tillbaka till masten som bara är 1200m bort - jag undrar om det kan vara så att jag anslöt till en mast som var runda 9-10km bort på 1800MHz, eftersom Telia säger att masten som är 1200m bort endast har 800MHz? Den är troligtvis i eller i närheten av staden Askersund.

Hur är det med räckvidden på 2600MHz-bandet? Tele2 har 2600MHz i Askersund, ca 7,8km bort, men Telia kör enbart på 800MHz och 1800MHz här (enstaka master har 1800MHz).

Satte jag antennerna fel? Kan detta ha påverkat hastighet eller möjlighet att ansluta mot både 800MHz + 1800MHz? Kan det ha påverkat något annat? Jag satte dom provisoriskt så här:

imgur.com/a/qxeLult

Eller, om man ska vara helt exakt så var "brädan" till höger, så att säga. Jag är himla trött just nu och kan inte riktigt tänka - det kan väl ändå inte göra någon skillnad? Eller? Det här kommer låta jättekonstigt och jag ber om ursäkt redan nu!

Tänk er ovanstående bild, men "röret" är på höger sida, så jag har ju "vänt uppochner" på antennerna för att kunna fästa med inkluderade fästen. Efter att allt är vänt så råkade jag "byta plats" på dom enligt bilden ovan. Förstår ni hur jag menar? Just nu känner jag mig väldigt trög och kan inte alls förklara hur jag menar...

Edit: Nu hoppar jag förstås lite, men jag tänkte på antennen du nämnde; LPDA-92. Jag har inga tvivel om att den är bra, men jag behöver ju två, så det blir ju 2580kr jämfört med "noll" (pga. tillgodokvitto och jag har inget annat jag vill ha från Kjell).

Samtidigt är ju frågan om skillnaden i hastighet är, säg 100Mbit (jag uppmätte ju 102Mbit, eventuellt felmonterad antenn?) jämfört med 200Mbit eller mer (t.ex. pga stabil carrier aggregation med 800+1800), då kan det absolut vara värt att överväga.

Egentligen behöver jag nog bara ca 1-1,5m antennkabel. Är det värt, rent hastighetsmässigt att köpa 1m kabel (per antenn) från Loh Electronics (butiken är 6 mil bort) jämfört med Kjells 5m kabel? Bådas Low Loss är ca 0,5 dBi per meter, så skillnaden är ju -0,5 jämfört med -2,5. Vilken siffra (RSRQ, RSRP, RSSI, SINR?) är det som försämras av dämpningen? Om flera, hur mycket påverkas varje värde per meter (-0,5) kabel?

Hur kan jag få till en bra gissning baserat på hastighet och värden från router utan att ha tillgång till båda kablar? Är det möjligt?

Edit 2: Vad händer rent signal- och hastighetsmässigt om jag riktar in ena antennen på den jag fick 102Mbit från, och andra antennen som jag fick 60Mbit från? Routern (B525-65a) har stöd för CA men jag vet inte om det går att ansluta mot två av samma band och dessutom olika master?

18

Sv: Hjälp med att tyda SINR-värden!

kan man gissa på något gällande antennen jag har köpt?
Jämföra antenner är inte jättelätt men grovt, om du ger olika antenner samma placering, exempelvis placerar routern på brädan och läser av bästa RSSI för en viss basstation och sedan skiftar till andra antenner så ska förändringen i RSSI-värde motsvara skillnaden mellan antennernas förluster+gain. Förluster är missanpassning och långa kablar exempelvis.
För antenn med riktverkan måste sikten vara helt fri mot basstationen för att man ska kunna mäta hela gainet.
Den fria sikten kan göras komplicerad i beskrivningen med flera olika zoner men i grova drag enligt bil på denna sida:
https://www.induo.com/b/fresnel-zon-gru … unikation/

19

Sv: Hjälp med att tyda SINR-värden!

Ska man ha bästa koll på värden och avstånd behöver man en bättre router än enkel konsumentrouter som Huawei. Det var därför jag skaffade AVM 6840 tidigt och sedan har förblivit märket trogen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.