1 Senaste redigerad av SEHLBERG (2019-10-23 15:18:02)

Tråd: Xpol-2 5g

V3 verkar vara lite bättre än V2 på alla frekvensband.

https://poynting.tech/product/xpol-2-5g-3/

2

Sv: Xpol-2 5g

Tack för trevlig nyhet

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Xpol-2 5g

Fick min x-pol2.5G igår och kröp upp på taket i morse.

Äntligen liye fart på bredbandet.. Innan runt 20mbit nu stadigt över 50Mbit utan att jag "tweakat" antennen då det var småregnigt och kallt.. Skall upp och Mixtra med riktning och vinklar osv då vädret blir bättre..

Fortfarande så är Huaweis modem bättre vad gäller hastigheten än mitt Dlink 923 eller i mitt tycke helt värdelösa ASUS RT-AC68U

Man får finna sig i att kineserna portscannar ens uppkoppling då och då. Jag har hittills inte hittat något modem för mobilt bredband som är snabbare.. Så kan någon tipsa om ett sådant som även har Open VPN så skriv gärna en rad.

Antennen var iaf ett vettigt köp och slår billigare antenner på fingrarna.. Dyr antenn men verkar välgjord och är lätt att montera på en vanlig antennmast.. Satte min under TV antennen (bara 5m kabel).

Skall provköra lite på olika tider på dygnet för att se hur modem och antenn lirar ihop.

4 Senaste redigerad av SEHLBERG (2019-12-02 19:42:21)

Sv: Xpol-2 5g

Innanför skalet på en Xpol-2 5g.

https://m.youtube.com/watch?v=jPp_iT98F … e=youtu.be

5

Sv: Xpol-2 5g

Bra video, intressant ny design som inte är lätt att förstå.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av E Kafeman (2019-12-04 23:38:50)

Sv: Xpol-2 5g

Vill bara ge lite credit till ursprunglig antenn-utvecklare, och det kan kanske vara kul att veta lite antenn-bakgrund.
Vi som jobbar med antenn-design känner till det som visas i videon. Antenn-designen är Poyntings egen men konceptet har man lånat. Det är absolut inget fel, det är så de flesta i branschen gör, lånar och förädlar. Det är ytterst sällan någon fristående nydesign sker. Var säkert 50 år sedan något egentligt nytt uppfanns.
https://www.antune.net/pic/Poynting_ant.png
Har i bilden ovan på antennen som kallas generation 2 klippt in en ritning på förlagan.
Det är lätt att känna igen grundstrukturen varför jag valde att jämföra den.
Det kan vara kul att veta att grundkonstruktionen är svensk eller norsk-svensk.
Antennen utvecklades på Chalmers under ledning av fd. professor Per-Simon Kildal. Född och förblev norrman, han lärde sej aldrig svenska.
Antennen utvecklades i många olika varianter, men i grunden är det två logperiodiska strukturer som skapar en dipol och ytterligare en lika struktur placeras vriden 90 grader för att kunna få in multipolarisation på litet utrymme.
Genom att låta strukturerna luta relativt reflektorn på olika sätt kan man påverka antennegenskaper såsom impedans och riktgain.
För den som är intresserad har jag mycket beräkningsunderlag för antennen. Det är egentligen där det stora jobbet ligger, att sätta upp matematiska sambanden i strukturen som formler så att man kan skapa önskade antenn-egenskaperna.
Själva beräkningarna utförs sedan givetvis i dator, vanligen i något simuleringsprogram av typen EM-solvers.
Exempel på sådant program är HFSS:  https://www.ansys.com/Products/Electronics/ANSYS-HFSS
Bilden jag klippte in finns i pdf som beskriver en av varianterna på antennen här: https://core.ac.uk/download/pdf/4872997.pdf

7 Senaste redigerad av whowho (2019-12-05 03:55:24)

Sv: Xpol-2 5g

Tror att många kan vara intresserade av V3. V2 är omskriven och uppskattad. Ipland nästan lite väl hypad.

Jag gissar att V2 har sålt mycket bra och att V3 kommer att sälja mint lika bra, inte minst om dom nu dels har putsat på den både utifrån 4G perspektiv och 5G. Jag tror visserligen att det kommer att ta ett tag innan 5G kommer igång på allvar. Men att ha grejer som är förberedda och sägs fungera bra för 5G är väl alldrig fel. Men när vi väl är mogna att växla över till 5G så finns säkert V4 eller till och med V5 ute på marknaden och då kanske det visar sig att V3 kanske inte var någon höjdare för 5G... Men det är då glömt och förlåtet.

Kanske konstigt resonemang men jag tycker att dom gör rätt, som E Kafeman skriver "flesta i branschen gör, lånar och förädlar". Jag kallar det inte låna och förädla  jag kallar det produktutvekling. Helt vanlig produktutvekling, precis som alla gör eller borde göra. Vissa, Kineserna t.ex., "lånar" ibland lite väl mycket.

Jag har idag en V2 och har funderat på skaffa en V3. Men frågan är vad man ska ha för moden?
Kanske lite OT i den här tråden, men vad ska man ha för modem för att få ut max ur V3 och då tänker ja primärt 4G. 5G lär nog ta lite tid innan det rullar igång i Sverige tyvärr.

8 Senaste redigerad av E Kafeman (2019-12-05 08:41:16)

Sv: Xpol-2 5g

Hypad är nog att ta i, det Poynting kallar gen2 var i praktiken inte något vidare designad. Prestanda blir sällan vad som är teoretiskt möjligt men man tappade ytterligare mycket vad gäller gain över frekvensbanden. Det ofta rätt intressanta bandet 1700-2200 MHz var det inte många rätt på antennen vilket avspeglar sej i att gainet sjönk till 6-7 dBi enligt deras egna datablad, antennkabel-förluster oräknat.
Antennens styrka är att den är lätt att hantera och montera, men det är absolut inte ett val om högt gain är väsentligt för prestandan. Där är den måttlig bra och sett till priset en riktigt dåligt köp.
Hypning av denna antenn är i så fall bland de som inte begriper vad de yrar. Inte ens tillverkans data-blad är lysande.

Däremot ska Poynting ha rejält plus i kanten för att deras antenn i sammanhanget har ett bra datablad som förefaller hyggligt ärligt. Många konkurrenter kan inte ens ange rätt gain eller frekvensområde med rätt typ av enheter på reklambladet och det som står är ofta ljug och kraftiga överdrifter.
Det som verkligen saknas i databladet är kabel-deklaration. Kabeln kan ensamt påverka antennprestanda med en eller flera dB. Ändå så mäter man antenn-prestandan utan kabeln förluster inräknade.
Men som sagt, databladet är ändå långt bättre än de ibland helt påhittade reklam-siffrorna som brukar stå på förpackningen  till de dussin-antenner som säljs via Polska importörer och sedan säljs vidare av t.ex. Claes och Kjell.

Däremot så är antenntypen verifierad med ett väldigt stabilt gain på 11dBi med nästa dip-fri kurva för de antenner som designats på Chalmers. Det var stabilare än vad som är vanligt för bland logperiodiska antenner, och den gick internt under namnet "The eleven antenna" pga av sitt 11dBi gain.
Dels har  Poynting inte kunskapen att nå den prestandan, dels kan man sällan räkna med att nå upp till samma prestanda för produktions-antenner som för enskilda manuellt vältunade antenner, man kan inte hålla samma toleranser och förenklingar måste göras för att hålla kostnaden för tillverkningen rimlig,  men min åsikt är att man tappade väl mycket prestanda jämfört med det man plagierade.

> inte minst om dom nu dels har putsat på den både utifrån 4G perspektiv och 5G.

Nej wink den putsningen blev riktigt dålig. Det är bara okunnigt säljsnack. Man har försökt lappa in ett band som tidigare ansågs oväsentligt.
Man har i medel ökat gainet över banden med 1-1,5 dB jämfört med tidigare design men samtidigt har man fått in ett svårt nytt problem. Det är den ojämna fasgången över frekvensen. Man ser det bl.a. på de väldigt taggiga och ojämna gain-kurvorna. De är ojämna med flera dB inom varje enskilt del-bandsamtidigt som man mäter ett relativt jämnt VSWR, vilket gör att jag drar slutsatser om kraftig fasvridning, antagligen pga flera mindre väl samverkande resonans-element.
Det är något man absolut inte vill ha vid mobilt bredband och ju högre bandbredd, som kan vara upp till 100MHz så kommer det bli åtskillig fasvridning inom bandet, vilket kommer kosta prestanda.
Nu går jag efter deras eget datablad men redan där så tycker jag att man måste slarvat en hel del i designen.
Ta t.ex. vid 2.2 GHz, man har kanske problem med en resonans i strukturen som orsakar den branta dippen relativt närliggande frekvensband, riktigt brant kälkbacke som ligger i övre kanten av frekvenbandet. Normalt rättar man till felet eller justerar så att dippen hamnar utanför användbara frekvensband men om man redan gjort det och inte lyckades bättre så har man gjort ett dåligt jobb.

Det är samma sak med DVB tv-signaler. Har antennen tillräckligt kraftig fasvridning mitt i mottagna frekvensbandet kan inte signalen avkodas oavsett hur stark signalen är.

En annan sak att notera är att såvitt jag vet har alla vita koaxialkablar riktigt dåligt UV-skydd. De bryts ned av solen, som ger mikrosprickor i plasten där fukt tar sej in. Även vid relativt måttligt med fukt blir dämpningen i kabeln då stor.
Därför är alla koaxialkablar för utomhusbruk färgade, oftast svarta, då det är det färgpigment som bäst brukar stå emot UV-strälning och i en plastsort som är lite dyrare än vit inomhuskabel.

Tidigare Poynting antenn levererades med fast monterad svart kabel. Ver3 kommer levereras med vitt kabel enligt video och datablad. Sparar några kronor i tillverkning men om det inte är en väldigt speciell kabeltyp så klarar sådan kabel inte två år innan den börjar spricka här i Sverige. Nu ligger vi lite illa till med avseende på UV-instrålning relativt övriga Europa. En kabel utomhus i Österrike klarar sej 2-3 ggr så länge vad gäller UV-nedbrytning men jag ser det som en kvalitetsmässig försämring..

Jag kan ha fel, det kanske är en utmärkt kabel, med bra UV-skydd, men det är i så fall en kabel-typ jag aldrig hört talas om.

Produktutveckling är normalt om man tillför positiva egenskaper.
Poynting har inte produktutvecklat med avseende på funktion, man har knyckt ett koncept och inte lyckat få till det fullt ut.
Det kan vara så att man blev tvungen att överge delar av konceptet pga av patent-intrång i ver 2 där man inte heller kunde patentera designen. För ver3 har man därför försett antennen med "meta-material" som man nu patent-sökt. Tveksamt om detaljen påverkar antenn-egenskaperna eller om det är patent-höjd, men ansökan i sej är ett visst skydd.
Det skulle kunna vara patent-höjd om man uppfunnit något helt unikt men nästintill samma metamaterial uppfanns för 10 år sedan, en frekvensselektiv reflektor: https://patents.google.com/patent/US9397406

Nu har man säkert sett till att man har gjort sin egna lilla variant och söker nytt patent, men för att få patent krävs en viss höjd på nyheten vilket jag inte ens tror Poynting räknar med. Man är nog nöjda med att ha en patenansökanpå gång som ett  rullande ärende över flera år. Sedan kan det vara bra marknadsföring att hävda det är en antenn med unika patent-sökta egenskaper, som dessvärre inte syns i den tekniska prestandan.

Man skriver själva om patentet i databladet:"which is proving to yield exceptional improvements in bandwidth and gain."
Vilket som sagt inte syns som en förbättring av databladet övriga parametrar.

Det är en praktisk antenn ur hanterings och monterings-synpunkt. Det är en bra antenn för de som redan har tillräcklig antenn-signal på flera frekvensband oavsett antenn-val för höga bit-hastigheter men som det ser ut är ver3 en sämre antenn än ver2 i det avseendet  pga av kraftiga ojämnheter inom de olika banden. En lyft är att man kompletterat med bandet 3200-3800MHz, vilket är det lilla kretskortet som sitter överst på antennen som syns i videon.
Som följd av de kraftiga kälkbackarna är ver3 3-4 dB sämre än ver2 vid 700 MHz vad gäller gain men åter kan förmodas att fasen över frekvensområdet 700-800 MHz vrider sej som en orm, vilket kommer kosta överföringshastighet.
Är bara antennsignalen tillräcklig så kommer man få bättre prestanda över vid multiband CA med två enkla dipoler. som inte kommer uppvisa detta hackiga uppträdandet.

Datablad ver2: https://poynting.tech/demo/wp-content/u … -Rev-2.pdf
Datablad ver3: https://poynting.tech/wp-content/upload … Rev1-1.pdf

Max hastighet, dvs modemet med LTE cat20 vilket räknas som 4G, där är urvalet begränsat. Ska det dessutom vara ett modem som du kan få ut data i liknande takt till din dator så behövs något bättre än 802.11ac, och det är 802.11ax som då är enda alternativet. Ska du  nyttja de möjligheter 5Gh medger så går egentligen router bort helt och hållet. USB eller PCI insticksmodem kan behövas om för att undvika flaskhalsar i överföringen.

Det kommer säkert finnas gott om 4G routrar cat 8, oavsett om de stryper eller inte. Routrars egenskaper behövs om man vill kunna fördela trafikslag till olika apparater, pålitligare brandvägg, och router med bakåtkompatibelt WiFi ger apparater tillgång till ett raskare internet trots även om apparaten i sej inte stödjer 4G eller 802.11ax.
Nu är det ingen brådska med 5G då vi nyligen fått igång 4G. Ursprungligt mål med 4G var att åstadkomma gigabit-förbindelser och det kan man säja vi lyckades med när LTE cat16 infördes. Inte riktigt 1Gbit/s men 978 Mbit/s är bra nära och vilket är max för cat16.
Men som sagt så är cat20 på gång och vill du vara framtidssäker redan idag så är det Netgear Nighthawk MR2100 som är en av de få routrar som har cat20 implementerat i 4 mimo-lager. Routrar med 8 mimo-lager kommer kanske senare och ger då upp till 3Gbit/s.
5G och routrar med extrema överföringshastigheter för hemsurfande kommer dröja då det troligen inte finns ekonomiskt underlag för rätt lång tid framöver och med den täta uppbyggnaden av basstationer som då skulle behövas.
Offentliga större platser och större vägar är nog var behovet/intresset är störst för denna typ av datatrafik.

9

Sv: Xpol-2 5g

Jag tror du missförstår mig - jag tycker INTE att det är världens bästa antenn.
MEN jag tycker att dom har gjort nått som är väldigt bra.
Dom har lyckats få hyfsade antennprestanda i ett litet format.

Om du ska ha extremt bra prestanda så blir ofta antennen stor = lång.
Och jag bor nu i en lägenhet där det är svårt, helt omöjligt att sätta upp en, en mindre två, stora riktantenner.
Det förbjuder världen helt enkelt.

Men en liten antenn kan jag smyga upp utan att världen ens märker något.
Och kan jag då med en liten antenn kan nå en hastighet på ca 250 mbit/s så är jag nöjd.

När jag säger att dom har "putsat" på V2 så inser jag ju att dom antenn-mässigt har gjort om hela innanmätet, hela antennen.
MEN ser man det ur det större perspektivet så har dom lyckats få in den nya antennen i samma lilla format som den gamla och då är jag nöjd.
Så om jag köper en V3 så får jag inte bara en liten antenn jag som jag kan montera utan att världen protesterar, jag kan t.o.m. återanvända skruvar och borrhål från V2!

Jag har idag fiber på 250 mbit/s vilket jag är nöjd med och mitt WiFi är hyfsat.
Jag tappar inte så mycket i mitt WiFi-nät.
Så jag får ut NÄSTAN alla 250 mbit/s i HELA lägenheten som är på 100 m2.
När jag mätte nyss så fick jag ut 239 mbit/s mot BBK i Stockholm vilket jag är nöjd med.

Det jag vill göra är att få in en redundans till fibern via 4G, för fibern är tyvärr inte 100% stabil (bara 99.xxx%).
Den går inte heller att lita på vid strömavbrott.

Så jag vill få in redundans, både för att klara störningar i fibern men framför allt för att klara strömavbrott.
Vid ett strömavbrott går fibern ner, men 4G håller sig uppe - i alla fall ett tag.
Så om jag kan få upp en 4G förbindelse som ger ca 250 mbit/s så är jag nöjd.

Ja visst, jag måste ha batteribackup på hela kalaset, men det är inte så svårt.
Det har jag redan idag, via en UPS som håller uppe NAS, Homey (smart hem pryl), WiFi samt en liten router uppe vid strömavbrott.

Jag hoppas att även UPS:en kan hålla uppe prylar för 4G så att jag klarar ett strömavbrott på några timmar.
Om den UPS som jag har idag är för liten, så för jag väl skaffa en till, eller en större UPS.

Det är inte jättesvårt att testa hur grejerna fungerar vid ett strömavbrott.
Det är bara att stänga av strömmen.
Sen får man väl räkna på, eller testa, hur länge grejerna håller sig uppe.
Jag vill klara ett strömavbrott på “några timmar”, kanske 4-5 timmar. Längre än så är sällan strömavbrotten i Stockholm.
Redan 4-5 timmar är långt.

Så, vad säger du.
Så vad säger du, ska jag slå till på en V3 eller är det bortkastade pengar?
Kan jag nå, 250 mbit/s med en V3?
Jag kanske kan nå 250 Mbit/s redan med V2 och ett bra modem.
Vilket modem ska jag satsa på?

Jag har ca 500 meter till närmsta mast, lite skymd av vegetationen.
Vet inte vilken/vilka operatörer jag kan/måste välja.
Det måste utredas eller testas.
Jag vet inte heller vilka inställningar jag ska ha för att bästa hastighet.
Men det jag VET är att det är svårt att nå höga hastigheter.

När jag köpte min V2 för några år sedan så kom jag upp i ca 100 mbit/s men det krävdes arbete med instlällngar, placereing av atenn osv. och förbindelsen var INTE stabil.
Hastigheten varierade ofta mellan 50-100 Mbit/s över dygnet.
Den varierade mycket med belastningen i 4G-nätet.
Efter några år så blev det bättre och mer stabilt.
Kanske hade dom höjt kapaciteten i nätet.
Jag hade inte gjort något, men det gick bättre och jag kunde mer och mer lita på min 4G-förbindelse.

Sen flyttade jag och tog med mig min antenn men den hamnade i ett föråd och används inte idag.
Nu har det gått ytterligare något år och nu har V3 kommit.
Frågan är om jag nu kan få upp 250 mbit/s med den om jag gör om äventyret att knåpa upp en 4G-förbindelse och koppla in det till mitt LAN.

Jag har inte lurat ut hur jag får in dubbla WAN.
Men det ska väl lösa sig.
Det jag kommer ihåg från förra gången det begav sig och jag höll på och mekade med sånt här var att det då var lite svårt att få till en lösning med dubbla WAN. Men det gick att lösa.
Jag gissar att det är enklare idag.

Men steg ett blir att få upp en 4G-länk på ca 200-250 mbit.
Steg två blir att koppla in den till WiFi-nätet och få till redundansen.   
Om jag inte lycka mes steg ett så kan jag glömma steg två.

Det är kanske bäst att först testa hur lång jag kan komma med V2 och ett bra modem.
Har funderat på Netgear Nighthawk M1 som är cat16/cat13.
Nighthawk M2 är cat20/cat13 men den är grisigt dyr.
Så jag funderar på en M1.
Med en M1 och en V2 och med rätt inställningar, rätt operatör så kanske jag kan nå 200-250 mbit om jag får till en antennplacering bra.
Jag bor som tur är högst upp och tror att jag kan få till en bra antennplacering.
Så det KANSKE är möjligt.
Jag fattar att jag inte ska använda WiFi-delen i M1 utan att ta ut datat via kabel och in i mitt befintliga WiFi.
Men då måste jag få det att hålla sig uppe, och jag måste få till en lösning med dubbla WAN.
Det är givetvis mycket enklare att använda WiFi-delen i M1.
Men då kommer jag aldrig att få 250 Mbit/s i hela lägenheten, utan bara strax nära M1.
Jag vill få till en så bra lösning som möjligt.
Och givetvis är det kul att hålla på och mecka, mecka trådlöst WiFi, mecka 4G, mecka "nätverk".
Det är kul att få ihop det.
Det är kul att känna att man har lite koll på saker OCH ting, eller hur?   

Vilken väg ska jag gå?

Jag kan koppla upp min 4G-förbindelse intill till mitt WiFi via en fast Ethernet, vanlig kabel helt enkelt.
Min lägenhet har inte bara fiber, det finns även Ethernet draget till alla rummen SAMT kabel-teve.
Jag vet inte om det är cat 5 eller cat 6 kabel som är dragen men i värsta fall så får jag väl byta en kabel eller så.
Det är enkelt eftersom dom har lagt kabelkanalerna utanpå.
Det är bara att öppna kabellocket och byta kabel!
Men jag gissar att det är en cat 6 kabel, verkar lite korkat att dra ut en cat 5 kabel.
Men dumma konstruktioner finns det gott om så man får väl kolla.
Jag har inte gjort det än och lösningen är enkel om det är fel.

Om jag vill kan jag även få redundans via kabel-teve!
Men kabel-teven går ner vid strömavbrott...  tillbaka på ruta ett sad

10

Sv: Xpol-2 5g

Jag använder AVM 6890 för failback fiber - 4G. Går på någon sekund och fungerar med att routern med arp-kommand kollar om det finns dhcp. Detta funkar även med macadresslåst fast ip adress som Bahnhof erbjuder gratis. Routern klarar de farter du vill ha, cat 6 och carrier aggregation. Alla de vanliga signalparametrarna finns med på 4G sidan så det är lätt att ställa in antenn.

Bra wifi från routern också.

Det enda som trasslade vid koll av failover var att få upp port forwarding och ip-telefoni vid växling från fiber till 4G. Det ä nu snart ett år som jag rapporterade till AVM om det. De säger sig ha jobbat på det med nya FW uppdateringar. Jag har faktisk inte kollat för mitt provisorium går så bra.

Eftersom jag råkade ha två stycken AVM6890 låter jag båda vara igång, en med fiber och en med 4G. Båda och LAN  nås utifrån med VPN. Routern med fiber sköter DHCP. Skulle den med fiber hänga sig når jag den över 4G routern och kan beordra reboot. I värsta fall rebootar jag med ett SMS som bryter strömmen en minut via en s.k. SmartSMs men det har inte hänt på ett år.

Dina omtankar om värden uppskattas av en gammal hyresvärd. Inget L.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.