1

Tråd: Phonzo Cash blir Cellip Netto

Cellip stänger nu Phonzo Cash enligt mail:

"Vi kommer från 1 November flytta alla privat abonnemang till tjänsten Cellip Netto"

Månadskostnad 69:- ( som iofs får ringas upp) plus kostnad för "extratjänster" som nummervisning...

2

Sv: Phonzo Cash blir Cellip Netto

mm jo  fick också det mailet , så då kommer mina nummer snart försvinna , har två st nummer där hos dom , detta är bara ett sätt att få pröjs för deras nummer , samt företag vill ha fler nummer , så låt dem ta dem , då kan försäljarna ringa och störa nån annan som tar numren,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

3

Sv: Phonzo Cash blir Cellip Netto

Jag har också fått samma mail. Det blir att flytta mina två nummer någon annan stans.
Internetport verkar erbjuda IP-telefoni utan månadsavgift om man porterar in numret. Dock kostar porteringen 295:-
https://internetport.se/ip-telefoni/

Någon som har provat Internetport eller har tips på annan billig leverantör?

4

Sv: Phonzo Cash blir Cellip Netto

Bahnhof erbjuder IP-telefoni utan månadskostnad om man även har deras bredband.
En annan variant som man eventuellt skulle kunna koppla mot något mobil-abb utan månadskostnad som är avsedd för m2m.
Alternativt kan man sätta upp sin egna SIP registerserver och SIP-trunk.

5

Sv: Phonzo Cash blir Cellip Netto

Några år gammal men väl samlad information; tips om några andra svenska operatörer tex Internetport, Teletek och Voicetech
https://svenskteknik.wordpress.com
I kommentarerna till del 2 finns en hel del om Internetport.

6

Sv: Phonzo Cash blir Cellip Netto

Mark III skrev:

Några år gammal men väl samlad information; tips om några andra svenska operatörer tex Internetport, Teletek och Voicetech
https://svenskteknik.wordpress.com
I kommentarerna till del 2 finns en hel del om Internetport.

Tack för det! Det var mycket intressant att läsa.

7

Sv: Phonzo Cash blir Cellip Netto

Fick också ett sådant meddelande och kommer nog avveckla numret eftersom det används högst sällan numera.

En punkt som jag dock ställer mig ytterst tveksamt till är att cellip vill använda innestånde kontosaldo för att täcka nya månadsavgifter. För mig betyder det att de säger upp tjänsten men vill behålla kontosaldot. (Runda slänga 200 SEK i mitt fall.)
Det ser jag inte att cellip har rätt till.  Jag kommer att föreslå dem att de säger upp kontraktet, om de inte längre vill erbjuda tjänsten, och återbetala kontosaldot istället.

8

Sv: Phonzo Cash blir Cellip Netto

Är i samma situation men hade lite mera i saldo, 394 kr - låter som en god idé att försöka få återbetalning istället!
Meddela gärna i tråden om du lyckas så vet vi alla hur vi skall gå vidare.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

9

Sv: Phonzo Cash blir Cellip Netto

slutade med att jag porterade mina phonzo cash nummer ifrån cellip i alla fall , då jag vill försäljarna ska ringa sej less på dom numren istället för att leta mej på mobilnumren, gick då snabbt och smidigt , jag hade dock inte så mycket saldo kvar drygt 20 kr på varje nummer så för mej är förlusten väldigt liten ,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

10

Sv: Phonzo Cash blir Cellip Netto

Angående kontosaldot har jag kommit överens med CellIP kundtjänst att de återbetalar kontobeloppet och stänger av kontot istället för att ställa om till månadsbelopp som jag inte har användning för.

F.d. phonzouser

(med lite ändrat användarnamn  pga login-problem...)

11

Sv: Phonzo Cash blir Cellip Netto

pedrosso skrev:

slutade med att jag porterade mina phonzo cash nummer ifrån cellip i alla fall , då jag vill försäljarna ska ringa sej less på dom numren istället för att leta mej på mobilnumren, gick då snabbt och smidigt , jag hade dock inte så mycket saldo kvar drygt 20 kr på varje nummer så för mej är förlusten väldigt liten ,

Får man fråga vart du valde att portera numren?

12

Sv: Phonzo Cash blir Cellip Netto

jag valde portera dom till internetport.com eftersom dom kostar ingenting att ha där , samt dom gånger jag ringer blir det ingen större räkning , jag brukar skicka nå fax då och då, typ 4 gånger per år samt 4-5 samtal på ett år , i vanliga fall så ringer folk mest in till mej så detta blir perfekt att inte ha nån kostnad ,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

13

Sv: Phonzo Cash blir Cellip Netto

@ pedrosso
Tack för svaret. Jag är också inne på att flytta mina nummer till Internetport. Jag har dock saldo på runt 400:- hos Cellip så jag låter det nog gå några månader med månadsavgift hos Cellip så tar jag tag i flytten framåt våren.

Orkar inte riktigt bråka med att försöka få till någon återbetalning från Cellip. Förresten har ju abonnemangen varit så snorbilliga att de kanske har gjort sig förtjänta av potten. Jag ser den som förbrukad i alla fall.

14

Sv: Phonzo Cash blir Cellip Netto

svenix skrev:

@ pedrosso
Tack för svaret. Jag är också inne på att flytta mina nummer till Internetport. Jag har dock saldo på runt 400:- hos Cellip så jag låter det nog gå några månader med månadsavgift hos Cellip så tar jag tag i flytten framåt våren.

Orkar inte riktigt bråka med att försöka få till någon återbetalning från Cellip. Förresten har ju abonnemangen varit så snorbilliga att de kanske har gjort sig förtjänta av potten. Jag ser den som förbrukad i alla fall.

Tråkigt att jag ej upptäckte denna tråden förrän nu, innan ditt (och andras här) Phonzo Cash blev till Cellip Netto. Phonzo-abonnemangen hade under sina generella villkor en särskild klausul under paragraf 18 som angav att "Vid uppsägning inom 12 månader efter senaste påladdningen kommer eventuellt restbelopp att återbetalas till kund om beloppet är över 100 kr". Hade du flyttat över numret till Internetport innan november och därpå sagt upp abonnemanget hos Cellip hade du fått dina drygt 400 kr återbetalade bara du begärt det. Det hade då täckt porteringskostnaden med råge. Jag gjorde samma sak i början av året (hade insett att jag ringde för mindre än 100 kr om året, blev ett bra sätt att frigöra innestående saldo på) och det gick hur smidigt som helst. Är oerhört nöjd med Internetport, går att ha samma inlogg till alla ens nummer där, och fungerar (till skillnad från Cellip) även bakom VPN. Enda klara fördelen Cellip har är att de listar ens mottagna samtal under 'mina sidor', med nummer. Rekommenderar dock att du anpassar maxnivån du kan ringa för per månad os Internetport (ifall numret skulle kapas), normala är att nivån ligger på över 2000 kr/ mån - jag sänkte mitt tak till 100 kr/ månad och nummer.

15

Sv: Phonzo Cash blir Cellip Netto

Hmm, fast Cellips "icke kontantabb." ("Phonzo-Cellip") har ju tillgång till en föredömlig uppsättning med inställningsmöjligheter (tidsstyrda vidarekopplingar, tidsstyrd telefonsvarare, svart- och vitlistning mm mm) som - om man behöver dem - är en stor tillgång. Mobilsamtal (från "fast" IP-telefon) ringer man ju väldigt billigt (ca 6 öre/min + moms) via t.ex CosmoVoip eller någon annan internationell operatör. Har t.ex även i bilen tre "fasta" IP-abb hos Cellip och ett konto hos CosmoVoip för utgående utlands- eller mobilsamtal. Val av operatör gör jag efter nummerslagningen snabbt och enkelt direkt i den trådlösa luren (Gigaset 750H Pro) som är kopplad till en Gigaset N510IP PRO-dectbas som i sin tur är ansluten till en fast monterad industrirouter. Optimal lösning - om man behöver!

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810