1

Tråd: ZTE MF823, ingen åtkomst till internet

Hej,

Sitter med min mors dator (Windows 10) och en internetuppkoppling som inte fungerar. Modemet är ett ZTE MF823 usb-modem med ett SIM-kort från Telia. Modemet kopplar upp sig mot 4G-nätet att döma av modemets webb-sida. Men det går inte att komma ut på nätet. Jag minns inte längre när och hur det slutade fungera men datorn har tyvärr legat oanvänd minst ett halvår. Från vad jag sett när jag letat information på nätet så borde modemet kunna fungera på Windows 10. Telias hemsida ger inga ledtrådar, men de har haft modemet i sitt sortiment.

Tacksam för hjälp,
Christer

2

Sv: ZTE MF823, ingen åtkomst till internet

https://www.telia.se/dam/jcr:43b982a6-f … /MF823.pdf
Är modemet köpt av Telia?
Är SIM/kontantkortet laddat med surftid?

3

Sv: ZTE MF823, ingen åtkomst till internet

Guiden är tyvärr inte till någon hjälp.

Modemet är inte köpt av Telia, men det var olåst och har använts med SIM-kort från Telia.

Det finns ett abonnemang och över 100 GB att använda.

När uppkopplingen fungerade var man tvungen att en gång per månad läsa ett sms om fakturan för att komma ut på internet, även med autogiro. Det borde ligga en rad sms och vänta på att bli lästa, men det gör det inte. Där någonstans kanske förklaringen finns. Det är en given fråga till Telias support, men kön brukar vara väldigt lång. Att få svar på en skriven fråga går inte.

4

Sv: ZTE MF823, ingen åtkomst till internet

Prova modemet på en annan dator om du har möjlighet.
Kan du ping något på internet?

5

Sv: ZTE MF823, ingen åtkomst till internet

Prova modemet på en annan dator om du har möjlighet.
Kan du ping något på internet?

6

Sv: ZTE MF823, ingen åtkomst till internet

Har redan testat med min stationära dator (Windows 7), inklusive ping. Samma resultat, dvs. ingen uppkoppling mot internet genom modemet.

7

Sv: ZTE MF823, ingen åtkomst till internet

Har redan testat med min stationära dator (Windows 7), inklusive ping. Samma resultat, dvs. ingen uppkoppling mot internet genom modemet.

8

Sv: ZTE MF823, ingen åtkomst till internet

Med mobilt bank id är det lätt att logga in på Telias; "Mitt Telia", mina sidor.
Där går det bra att kontrollera vilka aktuella abonnemang och sim-kort  som man har hos Telia.
Det går bra att göra från vilken dator som helst.

9

Sv: ZTE MF823, ingen åtkomst till internet

Informationen på "Mitt Telia" ger ingen ledning. Givetvis har jag tittat där.

10

Sv: ZTE MF823, ingen åtkomst till internet

Har du skrivit in rätt APN?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: ZTE MF823, ingen åtkomst till internet

Om du har möjlighet, prova simkortet i din mobil.