1 Senaste redigerad av pedrosso (2019-09-03 21:09:08)

Tråd: Ubiquiti EdgeRouter X

har beställt en Ubiquiti EdgeRouter X som jag ska experimentera med dualwan eller i mitt fall 3 wan loadbalancing har 3 st huawei 4G modem som jag ska koppla upp samtidigt och se hur bra det vill fungera , och hur svårt det är att fixa.

mest för att få se hur bra fart man kan få upp sitt mobila bredband i om man kör extra simkort i den andra och tredje routern och på så sätt få upp totala hastigheten ner om man har många enheter uppkopplade, eller många som gör olika saker på nätverket , samt kan avlasta bandbredd om nån sitter och spela och flera vill se netflix

här finns en video med en som kör 4 st olika wan för att maxa ut internet så gott han kan

https://www.youtube.com/watch?v=wW6TTW_TX2E


denna video är på spanska eller nåt men man får se när han gör load balance samt vart man ändrar det

https://www.youtube.com/watch?v=oIiCFG6kksM

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

2

Sv: Ubiquiti EdgeRouter X

har nu suttit och lekt med denna lilla dosa , flera timmar idag och kan konstatera den funkar som det är sagt , provade 3 olika wan samtidigt , drog ut olika portar för att simulera avbrott , och så länge som nån port har internet så kopplar den upp igen efter drygt 30 sek , då den konstaterat att den port du körde på inte kan pinga ubnt.com 3 gånger 10 sek emellan varje försök , så då tar den bara nästa port , jag körde sedan bara med alla modem den balanserar emellan så mycket internet den kan få , men just nu verkar  4G här i stan väldigt svajigt och resultaten svajade fram och tillbaka , även med fiber inkopplat så blev resultaten lite svajiga ,

samt att även port 4 som har POE kan driva och man kan koppla in en AP som drivs med POE , och på så vis ha den som en router med wifi , har dok ingen ap som är rund och fin, men principen funkar att det går koppla upp vilken POE enhet som helst som det verkar utan större problem man gör bara pass through i inställningen i routern

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

3

Sv: Ubiquiti EdgeRouter X

Länken var inte på spanska utan på väldigt utpräglad och svårförståelig portugisiska.

Jag har en edgerouter X som jag skulle vilja köra med fiber för att dela upp eget LAN och ett gästlan som bör hållas isolerade. Kräver att man konfigurerar VLAN. Inte min hemmaplan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.