1

Tråd: Får samma (dåliga) hastighet "upp" oavsett vilken antenn jag använder

Hej, jag har precis tecknat ett abonnemang hos Net1 i ett försök att få en hyfsad/"mindre dålig" Internetuppkoppling på ett ställe i skogen där jag kommer att tillbringa hösten på.

Platsen ligger några mil från Jokkmokk: N 66.36440 - E 020.02048 (höjd över havet ca 385 meter)

Enligt Net1's täckningskarta ska det vara riktigt bra förhållanden här, jag får dock bara "en pinne" på routern och kopplar jag in den riktantenn jag beställde från dom så får jag två "pinnar" - antennen sitter ca 3 meter upp med pinnarna vertikalt enligt deras instruktioner och jag riktar in den i det väderstreck som täckningskartan rekommenderade (182 grader), siktar in den med en GPS. Har även provat att vrida runt men jag verkar få bästa prestanda i just den riktningen...

När jag testar nedladdning via bredbandskollen.se med hjälp av min Macintoshdator får jag ca 1 till 1,5 Mbit/s ned och bara runt 0,3 Mbit/ upp utan riktantenn. Men med riktantennen får jag ca 4 till 5 Mbit/s ned men fortfarande bara runt 0,3 Mbit/s upp...

1) Är det vad jag har att förvänta mig, en så pass långsam uppkoppling "upp"...?

2) Sen när jag tittar i admingränssnittet ("Dashboard") för routern, vad är det jag egentligen ska titta efter när jag finjusterar antennens riktning? Cell ID är 209, Signal Strength (RSRP) ligger på mellan -111 och -117, jag får en känsla att -111 ger ett bättre resultat än -117, är det korrekt? Vad är ett bra värde?

Jag kan också utläsa RSRQ på -11 och en SINR på 4 dB.

Platsen är mitt i vildmarken och förmodligen är jag enda människan på flera mils håll. Jag kommer att befinna mig på plats här i skogen idag/onsdag plus kanske fram till lunch i morgon/torsdag.

Vänliga hälsningar från en nybörjare på allt detta,
Rikard Stenberg

PS Kan/ska man lämna den andra originalantennen ansluten till routern när man har en riktantenn ansluten i det korrekta uttaget?

2 Senaste redigerad av E Kafeman (2019-08-21 14:37:06)

Sv: Får samma (dåliga) hastighet "upp" oavsett vilken antenn jag använder

Interna antennen kopplas normalt bort när extern antenn ansluts.
Den ska i vart fall inte ligga inkopplad samtidigt.
I somliga routrar kan man se i programvaran att det är externa antennen som är ansluten.

-111 dBm är bättre än -117 dBm, men inte bra.
Det man kan bli lite fundersam på är om det är något fel i kopplingen till riktantennen.
Dels ska riktantennen ge kanske 7-8 db bättre signal än routerns antenner när den är rätt riktad.
Exakta siffrorna kan skilja en del beroende på vilken riktantenn det är.
Dels så ska den fria höga placeringen ge en förbättring på ett par dB till.
Antar att kabeln är hyggligt lågförlust och inte extremt lång.
10 dB skillnad mellan antennerna är rimligt antagande.
Det innebär att om interna antennerna ger RSRP -115 dBm ska du kunna nå -105 dBm med riktantenn.
Det är fortfarande inte några bra värden. Du befinner dej inte på en punkt med höga hinder mot basantenn?
Om problemet är att routern inte är frisk kollas enklast om genom att jämföra med annan router.
Alternativ koll är att du kör till basstationen och kollar upp och nedladdning och signal-styrka när du är inom synhåll för basstationen.

3

Sv: Får samma (dåliga) hastighet "upp" oavsett vilken antenn jag använder

Hej och tack för svar/tips!

Jag har provat att koppla bort den andra av routerns egna antenner men det kändes som om mätvärdena från Bredbandskollen blev ännu sämre då...

I riktningen dit riktantennen pekar är det inga berg i vägen men det är skog, jag står i en liten glänta och bara 25 meter bort är det tät snårskog...

Kabeln är den som Net1 skickade med riktantennen, den är tio meter lång.

Någon annan router har jag inte att testa med, har provkört den hemma där jag bor och fick maximalt "två pinnar" då, kommer inte ihåg signalstyrkan från det testat. Men jag åker nog hem igen i morgon kväll och kan prova igen hemma då...

Jag kan försöka köra i riktningen där basstationen ska finnas när jag lämnar stället och se om jag får bättre uppkoppling när jag kommer närmare, bra tips!

/Rikard

4

Sv: Får samma (dåliga) hastighet "upp" oavsett vilken antenn jag använder

Hej och tack för svar/tips!

Jag har provat att koppla bort den andra av routerns egna antenner men det kändes som om mätvärdena från Bredbandskollen blev ännu sämre då...

I riktningen dit riktantennen pekar är det inga berg i vägen men det är skog, jag står i en liten glänta och bara 25 meter bort är det tät snårskog...

Kabeln är den som Net1 skickade med riktantennen, den är tio meter lång.

Någon annan router har jag inte att testa med, har provkört den hemma där jag bor och fick maximalt "två pinnar" då, kommer inte ihåg signalstyrkan från det testat. Men jag åker nog hem igen i morgon kväll och kan prova igen hemma då...

Jag kan försöka köra i riktningen där basstationen ska finnas när jag lämnar stället och se om jag får bättre uppkoppling när jag kommer närmare, bra tips!

/Rikard

5

Sv: Får samma (dåliga) hastighet "upp" oavsett vilken antenn jag använder

Jag har tittat lite närmare på kartan, basstationen verkar stå i Kåbdalis ca 20 km bort och det är ett berg mellan mig och Kåbdalis, ca 200 meter högre än där jag står parkerad...

/Rikard

6

Sv: Får samma (dåliga) hastighet "upp" oavsett vilken antenn jag använder

Det verkar finnas tre basstationer här, ungefär lika långt till alla tre - en av de andra två fick jag -107 som signalstyrka från när jag riktade om dit men inte någon nämnvärt bättre uppladdningshastighet...

/Rikard

7

Sv: Får samma (dåliga) hastighet "upp" oavsett vilken antenn jag använder

Du har två antennuttag på routern eftersom mottagning sker över två antenner. Förmodligen sker sändning bara över ett antennuttag (beror på vilken LTE standard som används men tror inte att 450 LTE routrar sänder på båda portarna. Du kan testa genom att sätta riktantennen i andra uttaget.
Egentligen borde du ha två riktantenner, minst en meter skilda åt i sidled eller höjdled. +/- 45 grader bör vara optimalt för mottagning men behöver inte vara det för upplänk. Ibland är rakt horisontellt eller vertikalt bäst för upplänk. Bara att pröva sig fram.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Får samma (dåliga) hastighet "upp" oavsett vilken antenn jag använder

Dina förutsättningar verkar, trots allt, inte vara de allra bästa. Har själv använt Net1 sedan starten för många år sedan och skulle råda Dig att testa (om det är möjligt) först med att få upp antennen högre och, om detta förbättrar situationen, sedan gå vidare med dubbla antenner (som jag använder) enligt jonasolofs förslag.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

9

Sv: Får samma (dåliga) hastighet "upp" oavsett vilken antenn jag använder

Hej igen!

Jag stannade och testade förbindelsen i Kåbdalis där basstationen står på vägen hem idag, där fick jag full signalstyrka på routerns lysdioder och -78 dBm i signalstyrka. Nedladdningen hamnade då på runt 13 Mbit/s och upp på runt 5 Mbit/s med routerns egna små antenner.

Så routern verkar fungera som den ska...

Jag ska prova att sätta riktantennen i det andra uttaget och se om jag får snabbare upplänk då, i så fall kanske jag satsar på en riktantenn till och monterar som ni föreslår.

Tackar och bugar för hjälpen!!
/Rikard

PS Förhållandena är riktigt usla där, mitt i vildmarken flera mil från närmaste bebyggelse och precis mitt mellan tre basstationer och berg o tät skog :-)

10

Sv: Får samma (dåliga) hastighet "upp" oavsett vilken antenn jag använder

En sak till sim du kan testa är rundstrålande antenn på riktigt högt spröt, 5-8 meter. I skog spelar höjden över marken mycket stor roll. Kolla om du kan läsa signalstyrka separat på antenningångarna. I och för sig är det lätt att förstå att ett hyggligt värde kommer från den bättre antennen.

Du skulle kunna köra riktanten på den ena och högt spröt på den andra. Net1 sålde ett tag en halvvågsantenn som funkade bra på spröt typ metspö. Jag har eventuellt en liggande.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.