1 Senaste redigerad av jonasolof (2009-09-21 20:39:07)

Tråd: Erfarenheter av strömmande radio i bil över ice net

Jag gillar att lyssna på BBC och andra utländska stationer över internet och försöker få det att funka även i bilen. iPhone har en bra app som heter Wunder radio. Bitrate och buffertid går att ställa. iPhone klarar det över 3G och edge där täckningen är god men det är irriterade med avbrott som ofta gör att man måste starta om strömmandet.

På hemväg från Öland ned till Bryssel lyssnade jag kontinuerligt på radio via Ice från Kalmar till Rödby i danmark med wifi till D35 router och två bra takantenner. Avbrotten var obefinliga utmed E22an utom i Blekinge i trakten av Jämjö och sedan också vid Listerby, dvs öster och väster om Karlskrona.  Båda ställen har svag täckning enligt täckningskartan men läget ska bli bättre i östra Blekinge enligt visade utbyggnadsplaner. Märkligt nog var det sedan en del avbrott söder om Köpenhamn ned mot Köge men ju längre söderut och bort från befolkningscentra jag kom desto bättre gick det. Avbrotten här kan ha berott på hård belastning på nätet söder om Köpenhamn.

Jag stannade till i Listerby och provade med Bredbandskollen. Ned 0,6 och upp 0,1 vilket är dåligt för att vara Ice. E22-an ligger här i minimum mellan två lober från basstationen i Karlskrona. Test med RF monitor programmet har tidigare visat att mottagningen påverkas mycket då man kör så det dåliga stationära resultatet innebär i praktiken bortfall ibland vid bilkörning.

Ice kommer enligt uppgift inte att satsa vidare på telefoni enligt 1x protokollet eftersom basstationerna läggs ut efter Ev-Do rev. A som har större räckvidd. Lösningen blir då VoIP. Att få VoIP att funka under rörelse bör vara minst lika krävande som att få strömmande radio med måttlig bitrate (40 kbit/s enligt programmet) attfungera . Dessutom kan man knappast ha någon buffert eftersom det leder till oacceptabla fördröjningar.   

Vore kul att höra om andras erfarenheter av Ice i bil  med t ex strömmande radio. Ska Ice kunna lansera mobiltelefoni över sitt nät måste täckningen utmed Europavägar vara lika god som för 3G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Erfarenheter av strömmande radio i bil över ice net

Har inte testat detta själv direkt.
Inte ICE heller för den delen, brukar köra en del shoutcast radio i iphonen och tele2 och de brukar funka fint.
Är dock sugen på att slänga in någon form av dator i bilen så man kan köra radio/spotify via 3g'n.
Dock måste jag hitta någon trevlig passande skärm som har tuchscreen.

Hade funkat bra att köpa någon gammal EEE pc med SSD disk som för att driva det hela då det inte krävs så mycket och de är små strömsnåla och ssd är trevligt då de tål skakning fint.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av jonasolof (2009-09-23 21:14:27)

Sv: Erfarenheter av strömmande radio i bil över ice net

Det är väl bara att köra Spotify direkt i iPhonen. Jag har kopplat hörlursuttaget till radions slutsteg.

mer här: http://iphone24.se/spotify-iphone/

Glömde testa Spotify via Ice till iphone och nu dröjer det innan jag kommer till Sverige. Dessutom blev min 3G router kvar  på landet. Tur att jag fick en utbytes UMR på posten idag. big_smile  Här i landet (Belgien) blir det mindre avbrott vid handsover om jag använder en antenn på biltaket också för 3G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Erfarenheter av strömmande radio i bil över ice net

Mjo att köra spotify rakt i telen är ett alternativ.
Sen så är det bara ha en dovado umr liggandes i skuffen så man inte belastar sitt stakars mobil abb så mycket.
Dock har inte min ljuvliga stereo någon aux in eller liknande, men är välla dags att byta ut den.
Jobbiga Amerikanska bilar som skall envisas med att ha udda storlekar på spelarna, 1,5" DIN vilket enbart finns 1 spelare i världen typ.
Blir välla att byta mot en 1 DIN spelare.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!