1 Senaste redigerad av Skog (2019-04-09 13:05:24)

Tråd: Signalförstärkare, vilken?

Hej!

Håller på att hjälpa min gamle far med att få bättre täckning . Han bor verkligen i obygden i lappland. Jag har ringt tele2 och telia, tele2 vill inte ge koordinater till masten, men gav mig en ungefärlig riktning. Tele2 hävdade att det var pga säkerhetsskäl. men hur som helst jag har en riktning iaf.

Täckning finns idag på vissa delar av tomten som når Telia, men enbart 2G, alltså samtal.
Telia masten är lite över 1 mil ifrån och tele2 masten är ca 7-8 km ifrån.

Jag skulle vilja installera en antennförstärkare, men jag måste välja mellan 3g eller 4g förstärkare av de jag hittar. Vilket har längst räckvidd 3g eller 4g?
Här är en förstärkare jag har tittat på, lite av en chansning:

ebay.com/itm/3G-4G-850MHz-GSM-CDMA-Repeater-Cell-Phone-Signal-Booster-Yagi-Antenna-Kit/272846839264?hash=item3f86f05de0:g:rpYAAOSwstxVQO2f


Sedan verkar det som att Tele2 och Telia kör olika frekvenser? Det komplicerar läget ännu mer.

Målet är att få bättre täckning iaf inomhus + förhoppningsvis 3G eller 4G internet.

Skulle ni kunniga ge mig lite råd om hur jag ska gå vidare?

2

Sv: Signalförstärkare, vilken?

Kanske skulle ta och testa https://www.net1.se/privat/

3

Sv: Signalförstärkare, vilken?

chucken skrev:

Kanske skulle ta och testa net1.se/privat/

Jag tror du missförstår, jag vill försöka installera en repeater/förstärkare, där telefonen kopplar upp mot inomhusdelen.

Det primära är inte mobilt internet, det är röstsamtal men naturligtvis vill jag ju att mobilt internet ska fungera.

4

Sv: Signalförstärkare, vilken?

Även om det nu är i lapplands obygder, är frågan om repeaters en snårig djungel.
Jag vill inte ge några pekpinnar, men det här kan vara något att ha i minnet:

https://www.pts.se/sv/bransch/radio/rad … repeatrar/
och
https://www.telia.se/foretag/losningar/repeater

Om ert slutmål ändå är mobilt bredband kan det kanske vara enklare att med bra antenner
få hyfsade mottagningsförhållanden för ett modem och därigenom telefoni via VOIP.

I lapplands utkanter är kanske rentav detta en möjlighet:
https://www.pts.se/sv/privat/internet/b … -telefoni/

5 Senaste redigerad av E Kafeman (2019-04-09 16:19:00)

Sv: Signalförstärkare, vilken?

Nu finns ju rätt många som kör röstsamtal över Net1, IP-telefoni antingen över Net1's egna tjänst eller fristående.

Det finns av teleoperatörer framtagna repeatrar som är godkända för att inte störa övrig annan lokal radio-trafik men det är kanske inte så många i närheten som kan störas.

Värre är att Ebay-paketet du länkar till kräver en typ av telefon-nät och operatör som bara finns i USA, liksom att då telefonen måste kunna hantera sådant nät (GSM-850). I Europa kör vi med GSM-900 om det inte redan är nerlagt till förmån för 3G. Ebay säljer sådana repeatrar också.
Om du får uppkoppling med mobiltelefon finns appar som kan visa vilken typ av nät och frekvens som gäller.
10 km är inte så långt bort om man har en telefon med bra mottagning, dvs ingen iPhone.

Denna räckvidds-test är inte för senaste telefonerna men stämmer rätt bra ändå även för de efterträdande modellerna, med den skillnaden att de nyare telefonerna oftast blivit ytterligare ett snäpp sämre för GSM. Bästa telefonen överst.
Skillnaden kan vara upp till 4 ggr i praktisk räckvidd för sämsta resp bästa telefonen i listan. Finns givetvis en mängd telefoner som inte är med i listan.
https://www.antune.net/pic/demo/phone_trp.png
Källa: https://pts.se/globalassets/startpage/d … i-2016.pdf

Väsentligt för att få vettig funktion på lokala repeatrar är att det finns någorlunda fri sikt i den riktning som rikt-antennen ska peka. Stor höjd framför antennen eller tät skog är inte optimalt. Är det måttlig höjd framför antennen kan mycket vinnas med lite högre placerad antenn.
Kolla en extra gång att antennen du köper liksom repeatrar är avsedda för rätt frekvensområde.

6 Senaste redigerad av Skog (2019-04-09 17:42:33)

Sv: Signalförstärkare, vilken?

Mark III skrev:

Även om det nu är i lapplands obygder, är frågan om repeaters en snårig djungel.
Jag vill inte ge några pekpinnar, men det här kan vara något att ha i minnet:


Om ert slutmål ändå är mobilt bredband kan det kanske vara enklare att med bra antenner
få hyfsade mottagningsförhållanden för ett modem och därigenom telefoni via VOIP.

I lapplands utkanter är kanske rentav detta en möjlighet:

Tack! Jag ska ringa PTS och höra om de kan hjälpa till.

Det är viktigt att det fungerar sömlöst, att han slipper övriga appar och liknande för att kunna ringa.

Det var därför jag började titta på repeater med inomhusdel. Jag ringde Tele2 och Telia angående detta och de gav inga pekpinnar då han har 1 mil till närmsta granne, de sa att hans ansökan om repeater skulle gå igenom utan problem, de gav heller inga motkrav på utrustning, jag fick använde vilket märke jag nu ville använda till repeater.

Ja du kan ha rätt, men då blir han tvungen att ha ett separat abonnemang, med mobilt bredband, det tror jag han drar sig för.

Edit: Fick ta bort länkar fick felmeddelande "
    Too more links in message. Allowed 0 links. Reduce number of links and post it again."

7

Sv: Signalförstärkare, vilken?

E Kafeman skrev:

Nu finns ju rätt många som kör röstsamtal över Net1, IP-telefoni antingen över eller fristående.

Det finns av teleoperatörer framtagna repeatrar som är godkända för att inte störa övrig annan lokal radio-trafik men det är kanske inte så många i närheten som kan störas.

Värre är att Ebay-paketet du länkar till kräver en typ av telefon-nät och operatör som bara finns i USA, liksom att då telefonen måste kunna hantera sådant nät (GSM-850). I Europa kör vi med GSM-900 om det inte redan är nerlagt till förmån för 3G. Ebay säljer sådana repeatrar också.
Om du får uppkoppling med mobiltelefon finns appar som kan visa vilken typ av nät och frekvens som gäller.
10 km är inte så långt bort om man har en telefon med bra mottagning, dvs ingen iPhone.

Denna räckvidds-test är inte för senaste telefonerna men stämmer rätt bra ändå även för de efterträdande modellerna, med den skillnaden att de nyare telefonerna oftast blivit ytterligare ett snäpp sämre för GSM. Bästa telefonen överst.
Skillnaden kan vara upp till 4 ggr i praktisk räckvidd för sämsta resp bästa telefonen i listan. Finns givetvis en mängd telefoner som inte är med i listan.

Väsentligt för att få vettig funktion på lokala repeatrar är att det finns någorlunda fri sikt i den riktning som rikt-antennen ska peka. Stor höjd framför antennen eller tät skog är inte optimalt. Är det måttlig höjd framför antennen kan mycket vinnas med lite högre placerad antenn.
Kolla en extra gång att antennen du köper liksom repeatrar är avsedda för rätt frekvensområde.

Han har precis köpt en ny telefon (Moto G6) och tror inte att han kommer köpa en till i närtid . Han har 1 mil till närmsta granne och både Telia och Tele2 var väldigt öppna för att vi provar oss fram med repeatrar, de tyckte inte det var ett problem då det var så ödsligt.

Så din rekommendation är ingen repeater från ebay? Jag tänkte det kunde vara värt att chansa än att betala 3k för de som finns i Sverige, förutsatt att man hittar någon som förstärker rätt frekvenser.


Men ponera att jag monterar enbart en antenn på taket, hur ska min pappa kunna använda den sedan till sin telefon?

8 Senaste redigerad av E Kafeman (2019-04-09 19:38:40)

Sv: Signalförstärkare, vilken?

>Så din rekommendation är ingen repeater från ebay?

Hur kommer du fram till det? Det är ditt val var du handlar, men handla något som används där din pappa bor. Bor han i USA köper du ett system som används där, GSM-850. Bor din farsa i Sverige är chansen större att GSM-900 fungerar, men inte säkert då det är ett ålderdomligt system som nu läggs ner och ersätts med 3-4G av operatörerna.

Det är därför väldigt smart att ta reda på vilket system som apparaten man tänker köpa, om den fungerar med det nät som finns tillgängligt där din pappa bor. Köpa apparater som inte kan fungera och aldrig har fungerat i Sverige är att slänga pengarna i sjön.

>Men ponera att jag monterar enbart en antenn på taket, hur ska min pappa kunna använda den sedan till sin telefon?

Nu skrev jag om den antenn som ska koppla mot basstationen till din repeater.
Den andra antennen, den som ska koppla från repeater till mobiltelefon, monteras vanligen inomhus.

En ofta effektivare lösning än att använda en repeater är om man kan koppla en yttre antennen direkt till mobilen. Den blir ju då mindre trådlös eftersom den blir bunden till antenn-kabeln. För att få mer trådlös frihet kan man länka vidare till BT headset.
Fortfarande är det samma behov av fri sikt om det ska ge förväntat gain.


>Han har precis köpt en ny telefon (Moto G6) och tror inte att han kommer köpa en till i närtid

Om han köper telefon utan att kolla om den fungerar bra, och konstaterar i efterhand att den inte gör det, så hade åtminstone jag i samma situation bytt telefon i närtid. Samma vecka helst, för att få pengarna tillbaka. En telefon utan täckning är ju bara en död vikt.

Moto G6 är kan säkert fungera bra men den har ofta mer än nödvändigt dålig mottagning. Det är vanligt problem på den telefonen att antennerna glappar. Telefonen är till stora delar limmad och limmet tendera släppa vid antennen som sitter på det inre bakstycket.

Om du funderade på möjligheten till extern antenn, är just denna telefonen lite komplicerad om man vill ansluta extern antenn då den saknar kontakter, man får in och gräva själv med lödpenna.
Som jämförelse, lite äldre Samsung S3, S4, S5-telefoner är ofta lätta att ansluta extern antenn till, även om det inte finns hål för kontakten i bakstycket. Sådana telefoner kan man få billigt på begagnat-marknaden och de är fortfarande bra telefoner förutom at man får nöja sej med äldre android version. Det gör att t.ex. inte bank.id funkar, vilket kan vara viktigt om man bor en bit från bank/post.

En annan möjlighet är att köpa telefon avsedd för extern antenn från början. Finns exempel här på Ebay.

Minst tekniskt avancerat är nog om du kan ordna NET1. Störst chans att det finns täckning och du kan koppla in en vanlig bordstelefon eller köra IP-telefoni i mobilen. NET1 kan tillhandahålla allt du behöver utan att du köper prylar utrikes ifrån som kanske inte fungerar i Sverige.

Telia har motsvarande NET1's tjänster, då man kopplar in bordstelefon via en 3-4G router från Huawei försedd med uttag för yttre antenn. Det är Telias variant när man drar in kopparnätet där de gamla telefonerna kan kopplas in direkt på routern.
Kolla dock innan om de lokala antenn-förutsättningarna finns för det system du väljer.
Net 1 ska ha antenn avsedd för 460 MHz och Telia beroende om 2 eller 3 G någonstans mellan 800-960 MHz. Om det är 3G eller 4G är det ofta två yttre rikt-antenner man behöver för bäst mottagning.
Antennerna kan utmärkt köpas på Ebay.

9

Sv: Signalförstärkare, vilken?

>Hur kommer du fram till det? Det är ditt val var du handlar, men handla något som används där din pappa bor. Bor han i USA köper du ett system som används där, GSM-850. Bor din farsa i Sverige är chansen större att GSM-900 fungerar, men inte säkert då det är ett ålderdomligt system som nu läggs ner och ersätts med 3-4G av operatörerna.


Ja jag märker att det är inte helt trivialt detta.


>Det är därför väldigt smart att ta reda på vilket system som apparaten man tänker köpa, om den fungerar med det nät som finns tillgängligt där din pappa bor. Köpa apparater som inte kan fungera och aldrig har fungerat i Sverige är att slänga pengarna i sjön.


Precis, det svåra är att veta vilken av masterna man ska köpa utrustning för, då de verkar använda olika frekvensband. Just nu finns ingen täckning alls för Tele2, däremot är masten närmre. Min förhoppning var om man skulle kunna få signal igenom att rikta en antenn på taket.

Jag bor väldigt långt bort just nu, så kan inte göra några tester. Men tänkte hjälpa honom med detta när jag hälsar på nästa gång.

Men dessa signalförstärkare/repeatrar är ju som sagt väldigt specifika vilka frekvenser den förstärker. Telia masten ligger längre bort men den ger fortfarande bättre täckning än Tele2 masten trots att Tele2 masten är närmre, men jag tror det beror på vegetationen och höjdskillnader, det är på ett fjäll. Tele2 masten ger närmare bestämt 0% täckning just nu.   


>Nu skrev jag om den antenn som ska koppla mot basstationen till din repeater.
Den andra antennen, den som ska koppla från repeater till mobiltelefon, monteras vanligen inomhus.

En ofta effektivare lösning än att använda en repeater är om man kan koppla en yttre antennen direkt till mobilen. Den blir ju då mindre trådlös eftersom den blir bunden till antenn-kabeln. För att få mer trådlös frihet kan man länka vidare till BT headset.
Fortfarande är det samma behov av fri sikt om det ska ge förväntat gain.


Om jag inte har missförstått repeatrar/boosters helt, så har man en inomhus del dit telefonen kopplar upp sig, så man ska väl slippa att ha en antenn kopplad till telefonen?


>Om han köper telefon utan att kolla om den fungerar bra, och konstaterar i efterhand att den inte gör det, så hade åtminstone jag i samma situation bytt telefon i närtid. Samma vecka helst, för att få pengarna tillbaka. En telefon utan täckning är ju bara en död vikt.
Moto G6 är kan säkert fungera bra men den har ofta mer än nödvändigt dålig mottagning. Det är vanligt problem på den telefonen att antennerna glappar. Telefonen är till stora delar limmad och limmet tendera släppa vid antennen som sitter på det inre bakstycket.

>Om du funderade på möjligheten till extern antenn, är just denna telefonen lite komplicerad om man vill ansluta extern antenn då den saknar kontakter, man får in och gräva själv med lödpenna.
Som jämförelse, lite äldre Samsung S3, S4, S5-telefoner är ofta lätta att ansluta extern antenn till, även om det inte finns hål för kontakten i bakstycket. Sådana telefoner kan man få billigt på begagnat-marknaden och de är fortfarande bra telefoner förutom at man får nöja sej med äldre android version. Det gör att t.ex. inte bank.id funkar, vilket kan vara viktigt om man bor en bit från bank/post.

>Minst tekniskt avancerat är nog om du kan ordna NET1. Störst chans att det finns täckning och du kan koppla in en vanlig bordstelefon eller köra IP-telefoni i mobilen. NET1 kan tillhandahålla allt du behöver utan att du köper prylar utrikes ifrån som kanske inte fungerar i Sverige.
>Telia har motsvarande NET1's tjänster, då man kopplar in bordstelefon via en 3-4G router från Huawei försedd med uttag för yttre antenn. Det är Telias variant när man drar in kopparnätet där de gamla telefonerna kan kopplas in direkt på routern.
Kolla dock innan om de lokala antenn-förutsättningarna finns för det system du väljer.
Net 1 ska ha antenn avsedd för 460 MHz och Telia beroende om 2 eller 3 G någonstans mellan 800-960 MHz. Om det är 3G eller 4G är det ofta två yttre rikt-antenner man behöver för bäst mottagning.
Antennerna kan utmärkt köpas på Ebay.


Det har inte varit någon nämnvärd skillnad bland våra mobiler, eller hans mobiler eller av besökarnas mobiler. Täckningen har varit ganska konstant, ett par ställen där man kan stå och prata i telefon. 

Han vill inte ha ett ytterligare ett abonnemang, han vill hellre lägga pengarna på en lösning som fungerar med nuvarande telefoner, det skadar ju inte oss gäster att det även skulle fungera oss, förutsatt att jag har förstått vad en repeater gör?

Men hur som, så ska vi ringa till PTS imorgon och höra vad de säger, har man en jäkla tur så hjälper de till.

10 Senaste redigerad av E Kafeman (2019-04-09 23:27:59)

Sv: Signalförstärkare, vilken?

>Om jag inte har missförstått repeatrar/boosters helt, så har man en inomhus del dit telefonen kopplar upp sig, så man ska väl slippa att ha en antenn kopplad till telefonen?

Tror du läser lite väl snabbt vad jag skriver

1 Ett scenario är en repeater som alltid har minst två antenner, en antenn är en riktantenn för att kunna nå basen och en antenn utan riktverkan behövs för att prata med en mobil på kort avstånd. Bägge antennerna är kopplade till repeatern via koaxialkabel.
Mobilen måste inte ha någon ytterligare antenn, det räcker bra med den som finns original

2 Ett annat alternativ är en mobil-telefon med inkopplad yttre rikt-antenn som ersättning för den interna antennen. Då behövs ingen router eller någon av routerns antenner.

Repeatern är inte bara en förstärkare. Det fungerar inte så. Det skulle bli samma resultat som att placera en mikrofon framför en högtalare, det blir rundgång.

Repeatren är designad för det aktuella telefon-systemet där den agerar telefon mot basstationen och sedan skiftar kanal och agerar basstation mot telefonen. Repeatern har en programvara och hårdvara som är anpassad efter hur vårat GSM-system fungerar vilket skiljer en hel del mot t.ex. USA. Skillnaderna i frekvens gör att systemen inte kolliderar.

Det är ändå i sammanhanget en enkel repeater, som inte kan hantera mer än ett samtal i taget och ofta måste man befinna sej nära inomhus-antennen för att få täckning i mobilen för dessa enklare routrar.

Att ha extern antenn kopplad till telefonen är något helt annat, som ger betydligt bättre förutsättningarna till täckning där man har svag signal. En repeater kan aldrig ge samma täckning. Med extern antenn kopplad direkt till ett av de många telefon-alternativen jag gav, då finns inget behov av repeater.


>Det har inte varit någon nämnvärd skillnad bland våra mobiler,

Det är argument för vad? Se bifogade mätningar som visar att det kan vara är STORA skillnader mellan olika telefonmodeller. Det finns inget att argumentera mot dessa mätningar som är väl utförda. Om din telefon fungerade lika dåligt som sänket din far köpte så är det bevis för vad? Att din telefon är likvärdig?
Oavsett, telefonernas prestanda är kanske bra, men här duger de inte till att ge inomhus-täckning.
Jag kallar dessa för bly-sänken av obetydligt värde, för att du ska förstå att det är inget som kan ge din far någon extra trygghet därför att det inte fungerar även om han nyligen köpt ny glänsande telefon så är den inne hos honom lika oduglig att prata med som en vedklabbe.

Försök tänk klart och välj en lösning som är en väsentlig förbättring mot nuvarande lösning Enklast börja med att att kolla NET1's täckningskarta, ring och fråga dom om något är på gång i trakten eller om de törs lova god täckning på platsen om du sätter upp  antenn med hög riktverkan på masthöjd som ser över lokala hinder.

Kan då bli så att även de säjer att nuvarande telefon på denna platsen mest är ett blysänke. Ska du vänta 5 år på att svälja beskedet då nyinköp av bättre utrustning inte planerats, om det inte är en oduglig router för ett system du inte vet hur det fungerar, eftersom du kan tänka dej köpa ett system för USA?
Det är konstigt sätt att hantera saker. Spendera pengar utan att höra med den operatör som möjligen har täckning på platsen om denna kan ge fullgod inomhus-telefoni.
Trådlös DECT-telefon fungerar bra att koppla in på router för IP-telefoni om man inte vill ha en bordstelefon eller en app i mobilen.


>ett par ställen där man kan stå och prata i telefon.

Tyder på att optiska sikten mot basstation överlag är dålig på platsen. Kan du inte hitta en plats där sådan sikt finns är risken stor att riktantenn fungerar mindre bra oavsett om den kopplas till repeater eller router med ip-telefoni eller direkt till en mobil.
NET1 använder lägre frekvens som tränger igenom skog bättre om det är det som är problemet.


>Han vill inte ha ett ytterligare ett abonnemang,

Varför skulle han ha ytterligare abonnemang?
Det räcker väl med ett system som fungerar.
Har han ett missköpt ett dött bojsänka som han inte tänker lämna hem är det hans sak.

Om operatören bakom SIM-kortet inte har täckning kan abonnemanget säjas upp det fritt om han inte dessutom knutit boj-sänket till en 10-årig avbetalningplan knutet till en viss operatör.
Har han handlat på sej sådant slavkontrakt utan att ta reda på något i förväg, så, ja man kan ju tvinga folk att undersöka i förväg vad de köper, men de får ju betala för något som de inte har någon större nytta av och bor man på ställe med troligt dålig täckning hade åtminstone jag kollat upp ordentligt i förväg vad har förutsättning att fungera.

Vilka alternativ som kan fungera bra för honom beror mycket på vilka möjligheter det finns att vinna något på en bra yttre antenn, vilket än så länge är okänt för mej. Bor han i en djup sänka utan möjlighet till optisk sikt mot basstationen så blir mobiltelefoni en oduglig lösning för tillförlitlig kommunikation med omvärlden men det finns kanske bättre alternativ?

Han kan ju inte låta bojsänket hänga om halsen av tjurighet att man hoppades att det skulle kunnat fungera men han aldrig brydde sej att kolla något i förväg med olika operatörer om någon kunde ge fullgod inomhus-telefoni.

10 km är inget större avstånd. Själv kör jag stadigt bredband och IP-telefoni på 7 km men fick placera antennerna på plats som gav sikt genom närbelägna skogen för att få bra fart på bredbandet. Hade jag inte gjort något alls hade närmsta trädets grenar nått till antennerna.


>Men hur som, så ska vi ringa till PTS imorgon och höra vad de säger, har man en jäkla tur så hjälper de till.

Om de säjer något alls kommer de fråga samma sak som jag undrat över, hurdan täckningen på platsen ser ut, om platsen är öppen, och vilket svar du fick när du frågade NET1 om täckning. NET1 är den operatör som har möjliggör mest täckning i glesbygd.
Sedan hänvisar PTS till ansökningsblanketten, där du får ange samma sak. Blanketten finns här.

NET1, man behöver inte anlita deras IP-tjänst om man använder deras bredbandsnät men telefon-kostnader för deras fasta telefoni är fullt acceptabla https://www.net1.se/privat/telefoni/

11 Senaste redigerad av Skog (2019-04-10 01:31:58)

Sv: Signalförstärkare, vilken?

E Kafeman skrev:

>Om jag inte har missförstått repeatrar/boosters helt, så har man en inomhus del dit telefonen kopplar upp sig, så man ska väl slippa att ha en antenn kopplad till telefonen?

Tror du läser lite väl snabbt vad jag skriver

1 Ett scenario är en repeater som alltid har minst två antenner, en antenn är en riktantenn för att kunna nå basen och en antenn utan riktverkan behövs för att prata med en mobil på kort avstånd. Bägge antennerna är kopplade till repeatern via koaxialkabel.
Mobilen måste inte ha någon ytterligare antenn, det räcker bra med den som finns original

2 Ett annat alternativ är en mobil-telefon med inkopplad yttre rikt-antenn som ersättning för den interna antennen. Då behövs ingen router eller någon av routerns antenner.

Repeatern är inte bara en förstärkare. Det fungerar inte så. Det skulle bli samma resultat som att placera en mikrofon framför en högtalare, det blir rundgång.

Repeatren är designad för det aktuella telefon-systemet där den agerar telefon mot basstationen och sedan skiftar kanal och agerar basstation mot telefonen. Repeatern har en programvara och hårdvara som är anpassad efter hur vårat GSM-system fungerar vilket skiljer en hel del mot t.ex. USA. Skillnaderna i frekvens gör att systemen inte kolliderar.

Det är ändå i sammanhanget en enkel repeater, som inte kan hantera mer än ett samtal i taget och ofta måste man befinna sej nära inomhus-antennen för att få täckning i mobilen för dessa enklare routrar.

Att ha extern antenn kopplad till telefonen är något helt annat, som ger betydligt bättre förutsättningarna till täckning där man har svag signal. En repeater kan aldrig ge samma täckning. Med extern antenn kopplad direkt till ett av de många telefon-alternativen jag gav, då finns inget behov av repeater.


>Det har inte varit någon nämnvärd skillnad bland våra mobiler,

Det är argument för vad? Se bifogade mätningar som visar att det kan vara är STORA skillnader mellan olika telefonmodeller. Det finns inget att argumentera mot dessa mätningar som är väl utförda. Om din telefon fungerade lika dåligt som sänket din far köpte så är det bevis för vad? Att din telefon är likvärdig?
Oavsett, telefonernas prestanda är kanske bra, men här duger de inte till att ge inomhus-täckning.
Jag kallar dessa för bly-sänken av obetydligt värde, för att du ska förstå att det är inget som kan ge din far någon extra trygghet därför att det inte fungerar även om han nyligen köpt ny glänsande telefon så är den inne hos honom lika oduglig att prata med som en vedklabbe.

Försök tänk klart och välj en lösning som är en väsentlig förbättring mot nuvarande lösning Enklast börja med att att kolla NET1's täckningskarta, ring och fråga dom om något är på gång i trakten eller om de törs lova god täckning på platsen om du sätter upp  antenn med hög riktverkan på masthöjd som ser över lokala hinder.

Kan då bli så att även de säjer att nuvarande telefon på denna platsen mest är ett blysänke. Ska du vänta 5 år på att svälja beskedet då nyinköp av bättre utrustning inte planerats, om det inte är en oduglig router för ett system du inte vet hur det fungerar, eftersom du kan tänka dej köpa ett system för USA?
Det är konstigt sätt att hantera saker. Spendera pengar utan att höra med den operatör som möjligen har täckning på platsen om denna kan ge fullgod inomhus-telefoni.
Trådlös DECT-telefon fungerar bra att koppla in på router för IP-telefoni om man inte vill ha en bordstelefon eller en app i mobilen.


>ett par ställen där man kan stå och prata i telefon.

Tyder på att optiska sikten mot basstation överlag är dålig på platsen. Kan du inte hitta en plats där sådan sikt finns är risken stor att riktantenn fungerar mindre bra oavsett om den kopplas till repeater eller router med ip-telefoni eller direkt till en mobil.
NET1 använder lägre frekvens som tränger igenom skog bättre om det är det som är problemet.


>Han vill inte ha ett ytterligare ett abonnemang,

Varför skulle han ha ytterligare abonnemang?
Det räcker väl med ett system som fungerar.
Har han ett missköpt ett dött bojsänka som han inte tänker lämna hem är det hans sak.

Om operatören bakom SIM-kortet inte har täckning kan abonnemanget säjas upp det fritt om han inte dessutom knutit boj-sänket till en 10-årig avbetalningplan knutet till en viss operatör.
Har han handlat på sej sådant slavkontrakt utan att ta reda på något i förväg, så, ja man kan ju tvinga folk att undersöka i förväg vad de köper, men de får ju betala för något som de inte har någon större nytta av och bor man på ställe med troligt dålig täckning hade åtminstone jag kollat upp ordentligt i förväg vad har förutsättning att fungera.

Vilka alternativ som kan fungera bra för honom beror mycket på vilka möjligheter det finns att vinna något på en bra yttre antenn, vilket än så länge är okänt för mej. Bor han i en djup sänka utan möjlighet till optisk sikt mot basstationen så blir mobiltelefoni en oduglig lösning för tillförlitlig kommunikation med omvärlden men det finns kanske bättre alternativ?

Han kan ju inte låta bojsänket hänga om halsen av tjurighet att man hoppades att det skulle kunnat fungera men han aldrig brydde sej att kolla något i förväg med olika operatörer om någon kunde ge fullgod inomhus-telefoni.

10 km är inget större avstånd. Själv kör jag stadigt bredband och IP-telefoni på 7 km men fick placera antennerna på plats som gav sikt genom närbelägna skogen för att få bra fart på bredbandet. Hade jag inte gjort något alls hade närmsta trädets grenar nått till antennerna.


>Men hur som, så ska vi ringa till PTS imorgon och höra vad de säger, har man en jäkla tur så hjälper de till.

Om de säjer något alls kommer de fråga samma sak som jag undrat över, hurdan täckningen på platsen ser ut, om platsen är öppen, och vilket svar du fick när du frågade NET1 om täckning. NET1 är den operatör som har möjliggör mest täckning i glesbygd.
Sedan hänvisar PTS till ansökningsblanketten, där du får ange samma sak. Blanketten finns

NET1, man behöver inte anlita deras IP-tjänst om man använder deras bredbandsnät men telefon-kostnader för deras fasta telefoni är fullt acceptabla

Tack för ditt svar. Det här blev en långbänk.

Men som sagt, han är i behov av att behålla sin nuvarande telefon och telia abonnemang, det är inte en låst telefon, han köpte den kontant. Han rör sig mycket och han upplever att det fungerar bra överlag, han har flera fastigheter men spenderar en del tid där han har dålig täckning som vi just nu diskuterar. 

Jag lyckades att ta ut gps koordinatorer för de 2 närmsta masterna, då var det enklare för mig att få en liten överblick över höjdskillnader. Den närmsta masten var en Telia mast med 2G och 4G, avstånd 7,4km, masten ligger 101 meter högre än huset. Jag misstänker att om man klättrar upp på taket men en vettig antenn och mottagare så borde man kunna få bra signal, när man kommer över trädtopparna. Tele2 går bort helt, den låg i helt fel läge + 14km bort.

Jag tror han har kvar en gammal hajfena och jag har för mig att man kan montera antenn på den, kanske att det skulle kunna gå att prova med i första vevan och se om man får någon vettig signalstyrka på taket? Däremot kommer jag ju inte kunna mäta någon 4G hastighet med den.

Om jag ska tolka ditt svar rätt, så går repeater bort, iaf den jag länkande till ebay (Då en vanlig antenn skulle vara bättre). En vanlig antenn till telefon går bort, då han inte har någon ingång för antenn. Då har vi mobilt bredband kvar. då han inte är där året om så vill han nog inte binda upp sig, jag tror att de flesta Net1 abonnemang är med bindningstid, kanske inte deras "prova på". Han har fiber hemma i andra huset, så jag tror inte han vill ta ett ytterligare internetabbonemang.

Så med nuvarande förutsättningar så är det väl bara mobilt bredband kvar (Net1 går bort pga bindningstid).
Men om man skulle få täckning till Teliamasten 7km bort, så kanske man kan lösa det men en router för mobilt bredband och en extern antenn, då kan man ladda ett kontantkort vid behov.

Har någon något förslag på router + antenn, då det verkar vara det enda alternativ som är kvar med de förutsättningar jag har?

12

Sv: Signalförstärkare, vilken?

Jag tror att det är bästa idén att klättra upp på taket och se hur mottagning blir,  och det där med avstånd är helt sonika olika.
en kompis till har 14km till masten,  bara skog ivägen ingen täckning inomhus,  går prata ute på gårdsplan,  men går man för långt intill sidan bredvid en ladugård försvinner all mottagning,  dom har som ett stråk där mottagning tar sej fram och övrig area är det noll mottagning på, om du har möjlighet testa med både tele2 och Telia för att se hur mottagningen är uppe på taket. Men med nå billiga riktantenner fixade jag bra stabilt Internet åt honom,  kör med ett USB modem i en låda fäst vid Maströr uppe på taket.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

13

Sv: Signalförstärkare, vilken?

Net1 används av många just för att få möjlighet till röstsamtal i både bil och bostad där täckning från andra operatörer är bristfällig.
Ofta är det en trygghets-aspekt, att kunna nå omvärlden om något oförutsett inträffar.
Man behöver givetvis inte har mer än ett abb och grejorna fungerar både i bil och inomhus.

Ha må ha fiber på annat håll, men det är ju inte något han kan ta med i bil eller till andra hus.

Telefon med extern antenn eller till antenn till router för att ge fast DECT-telefoni är ju mest beroende på vad som passar bäst och om man har äldre grejor liggandes som kan återanvändas.
Telia använder ofta själva en Huawei E5186 router eller motsvarande på sina nät för att kunna koppla in bordstelefon till sitt mobil-nät. Den routern ger möjlighet till internet via LAN och wifi men det är upp till var och en om sådant används.
Som jag ser det är det en något mindre flexible lösning jämfört med en NET1-variant som man kan ta med sej i bilen vid behov, men oavsett lösning, finns inte funktion eller täckning är det bara kostsamma dödvikter.
Därför så bör kontroll av funktion gå före eventuellt inköp av något alls. Frågan någon med extern antenn på bil för de olika systemen vad som generellt fungerar bäst i trakten t.ex. Är man lite händig kan man låta utrustningen sitta kvar i bilen och automatiskt få fungerande fast-telefon i huset så länge bilen finns i närheten då bilen kan dela ut wifi-täckning


>En vanlig antenn till telefon går bort, då han inte har någon ingång för antenn.

Han saknar alltså möjlighet att skaffa en bra telefon, begagnad obunden, typ en telefon för lång räckvidd för 2G typ en  DORO 530X. Den ligger överst på prestanda-listan ovan. Kan köpas på Blocket för 400 kr.

>Har någon något förslag på router + antenn<

Jag har köpte 2 av denna antennen och kopplat till dessa till en USB-sticka som jag fick "gratis" av telia. Stickan kopplades till befintliga WiFi-routern. I huset kör jag med Siemens DECT ip-telefon samt en app, Zoiper i mobilen som gör att jag kan svara på inkommande samtal till fast-nummret även i mobilen. Det går att komma undan billigare men telefonabbonemanget jag valde för IP-telefoni saknar helt fasta kostnader,  inga abbonemang och telefonsamtal kostar mej 4 öre i minuten till mobiler och fasta telefoner, utan uppkopplingsavgift. Ringer man inget alls en månad är det inga kostnader alls. Passar mej därför bra i sommarstugan, som kan stå obebodd i flera månader.

En möjlighet att slippa fasta kostnader är att tillfälligt låna SIM-kortet från befintlig mobil eller utnyttja att vissa operatörer erbjuder tvillingkort utan extra kostnad om alternativet med särskilt telefonabbonemang till huset är för kostsamt.

Har man inga gamla USB-stickor eller routrar som sväljer 3G-sticka så kan man köpa helt färdig lösning, typ Huawei E5186 med voip. Det är samma router som telia själva sätter upp som ersättning för kopparlinor.

Huaweis router ger vanlig fast-telefoni, bara att plugga in i husets telefonjack och ger även vanligt internet, oavsett om man vill ha det eller ej. Vill man absolut inte ha wifi så är det avstängningsbart.

Det är en dyr router men det är kanske enklare att få en alltiett - lösning. Av mysko skäl säljer folk sådana de får med abbonemang billigt så man kan kanske jaga även nya routrar med voip-funktion på Blocket: https://www.blocket.se/hela_sverige?q=e5186

Nackdelen jag kan se är att själva routern inte är så mobil som en lösning från NET1, där man i princip alltid kan svara på sitt fast.nummer även när man är i bilen, utan extra app, typ Zoiper.
Köper man routern genom telia så får man antagligen deras abonnemang på IP-telefoni på köpet, vilket jag inte vill ha.
Har istället telefon-abb via Smartvoip.com för att slippa fasta månadskostnader och kan ringa billigt till och från utrikes då man kan befinna sej i USA och fortfarande ringa och svara på sitt hemnummer via mobilen så länge man har någon form av internet-anslutning,  för min del oftast hotell-WiFi eller kontant-bredband. I Europa så kan man oftast använda befintliga svenska abonnemanget utan extra kostnad.

> enda alternativ som är kvar med de förutsättningar jag har?

Du värderar alternativen utan att läsa texter eller fundera värdera vad funktion får kosta resp vad oduglig lösning får kosta.
Tycker du fått många olika alternativ värda att undersöka, från mej.
Man får motionerar de grå då det kräver att man kan ta till sej en del begrepp eller kan åtminstone googla dom, för att sedan ställa funktions-kraven, inte tvärs om, först köpa och sedan googla vad de konstiga förkortningarna i annonsen betydde, när prylen inte alls utför det man lite dimmigt såg innanför pannbenet att den nog skulle kunna klara.

NET1 är f.ö. en av de få operatörerna som erbjuder abb helt utan fast månadskostnad.
Man får betala betydligt mer för trafik-mängden men det kostar inga fasta kostnader däremellan.
Data kostar på sådant avtal 500 kr/mån för obegränsad datamängd eller 79 kr/dag, ungefär som de andra operatörernas obegränsade abb. Inte jättebilligt men kostar inget när det inte nyttjas.
Ur deras prislista för fritidsabb:

  • Månadskostnad: 0 kr
    4G Mini-router: 395 kr, 1100 kr rabatt
    Bindningstid: 0 månader
    Startavgift & frakt: 0 kr

Om man ska spola detta alternativet eller ha med det för värdering jämfört med alla andra alternativ bör börja med att man tar reda på hur deras täckning-situation ser ut. Finns ingen täckning är de inte värda att överväga oavsett kostnaden eller hur deras abb ser ut. De hör då till den grupp som är döda boj-sänken.

>Net1 går bort pga bindningstid

Lite oklart vad du avser. Är det att de har abb med bindningstid som du ogillar?
Antar att det är något om totala års-kostnaden du funderar över., abb+trafikavgifter.

Om trafik-kostnaden räknas överstiga andra trafik-alternativ via NET1 och via andra på platsen fungerande operatörer och evt. säkrare förbindelse inte är en trygghetsfaktor att värdera så kan ju NET1 utgå pga av att dess förväntade trafik-avgifter. kostar mer än vad de är värda för dej, men jag skulle nog hålla dörren öppen för alla alternativ, oavsett kostnad, då det är täckningen som måste kunna lösas om det ens ska vara lönt att fundera över mer-kostnader för abbonemang och tekniska prylar som behövs för en viss typ av lösning.

Börja med att undersöka vad som är tekniskt möjligt, ej fungerande lösningar är bojsänken som ska sorteras bort.

Ring till resp operatör, inkl Net1 oavsett dina tankar om dom, och fråga hur deras framtida planer ser ut vad gäller täckning för aktuell plats, trafik-metod och frekvenser.
Installera prylar för 2G utan att ta reda på om du kanske köper prylar som slutar fungera om två månader blir dyra ..bojsänken. Kunskap är prioritet innan du köper något alls.

Om du har en telefon med god mottagnings-funktion och en app som kan visa RSSI signalstyrka i dB från olika operatörer, kliv upp på hustaket och kolla om du kan hitta en punkt på taket som ger 10 dB bättre signal än sämsta behövda för telekommunikation på en viss frekvens. 10 dB behövs som marginal om det ska fungera tillförlitligt när det regnar och snöar.
Duger den funna operatörens signalnivå, kolla om deras teknik och frekvenser finns kvar nästa sommar,.
Om allt ser bra ut, kolla abb-kostnader.
Om det ser acceptabelt ut sätt upp två antenner för operatörens frekvenser på denna plats där antennerna ska vara så bra att de klarar dtit funktions-krav även när det snöar.

Om du kan lyckas skaffa dej en Norrlands-telefon med möjlighet till extern antenn, eller en router eller USB-sticka är bara olika sekundära alternativ till något som du då vet att det fungerar, under förutsättning att du installerat bra antenner, rätt riktade och med bra kabel ned till huset.

Hårdvarukostnaden för någon av dessa alternativen är som begagnat några hundralappar och som nytt kostar det en nolla till.
Överväg alternativen med att koppla in husets fasta telefoner eller billigare alternativet, endast mobil med gratis-app för VOIP.
Skaffar man router med Wifi kan du du med gratis-app och en avlaggd telefon använda telefonen med utgånget SIM-kort då man kan köra IP-telefonin till den över WiFi.

14

Sv: Signalförstärkare, vilken?

Jag har liksom E Kafeman ägnat många år åt att lösa problem med att optimera signalstyrka för säker förbindelse. En begagnad samsung galaxy S4 med patchkabel och direktanslutning till antenn är en bra lösning. Appen Netmonitor visar master och signalstyrka och hjälper en att ställa in antennen.

Den mest drastiska lösningen är att använda en AVM 6820 router som visar alla hörbara celler från alla operatörer på 2, 3 och 4 G. Sedan kan man besluta om det är GSM eller voip man bör satsa på. Är det voip skulle jag använda en begagnad AVM 6840 som även har inbyggd DECT bas så att man kan röra sig runt huset och utanför.

Net1 med rejäla antenner är också värt att pröva. Jag har en sexton elements yagi som ger ca 16 dBi gain.

Ska man gå systematiskt tillväga kostar det. Repeater är nog inte lösningen, en bra sådan kostar ca 15 tkr och då måste man veta band och operatör. Lägg sedan till bra antenner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15 Senaste redigerad av Skog (2019-04-11 11:16:58)

Sv: Signalförstärkare, vilken?

jonasolof skrev:

Jag har liksom E Kafeman ägnat många år åt att lösa problem med att optimera signalstyrka för säker förbindelse. En begagnad samsung galaxy S4 med patchkabel och direktanslutning till antenn är en bra lösning. Appen Netmonitor visar master och signalstyrka och hjälper en att ställa in antennen.

Den mest drastiska lösningen är att använda en AVM 6820 router som visar alla hörbara celler från alla operatörer på 2, 3 och 4 G. Sedan kan man besluta om det är GSM eller voip man bör satsa på. Är det voip skulle jag använda en begagnad AVM 6840 som även har inbyggd DECT bas så att man kan röra sig runt huset och utanför.

Net1 med rejäla antenner är också värt att pröva. Jag har en sexton elements yagi som ger ca 16 dBi gain.

Ska man gå systematiskt tillväga kostar det. Repeater är nog inte lösningen, en bra sådan kostar ca 15 tkr och då måste man veta band och operatör. Lägg sedan till bra antenner.

Vad heter patchkabeln till S4? Tänkte om porten hade något specifikt namn. Vilken antenn ska jag köpa till S4'an, Yagi?

Om jag hittar någon bra placering för antenn och telefon skulle jag kunna använda S4'an som en tillfällig surfpunkt.

Men antennkabeln ska väl vara så kort som möjligt för att inte förlora gain, om jag förstår det rätt?

16

Sv: Signalförstärkare, vilken?

Patchkabeln finns i Australien, jag har skrivit om den tidigare.

Ericssons gamla 2G/3G telefon T39 har antennuttag. Svårt hitta både luren och de speciellq patchkablarna till den nuförtiden. Funkade mycket bra med yttre antenn.

Antenner för hög förstärkning på 900 GSM - om det är bästa alternativet vilket du ännu inte vet, kan vara 3G också - finns olika, 15 element yagi eller stor panelantenn ca 15 dBi. Har skrivit om dem också tidigare.

Får försöka hitta uppgifterna när jag har tid att söka. Jag har alla dessa antenner liggande. Har bara använt dem för test. De finns på Öland och jag kommer åt dem i juni.

T39/ger inte signaldata på samma sätt som Netmonitor på android. Netmonitor visar också avståndet till maste3 på 2G och 4G (timing advance för synkronisering).

En användbar lösning är en telefon med yttre antenn som kopplar med BT till en Xlink. Till den kan man sedan använda decttelefoner som ansluts till RJ 11 kontakt.  Finns en som går flera hundra meter. Har testat det med framgång. Då lägger man mobiltelefon och Xlink optimalt för antennplacering. Med dect kan man sedan vara i källaren och prata. Se myxlink.com

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17 Senaste redigerad av Skog (2019-04-11 11:33:57)

Sv: Signalförstärkare, vilken?

jonasolof skrev:

Patchkabeln finns i Australien, jag har skrivit om den tidigare.

Ericssons gamla 2G/3G telefon T39 har antennuttag. Svårt hitta både luren och de speciellq patchkablarna till den nuförtiden. Funkade mycket bra med yttre antenn.

Antenner för hög förstärkning på 900 GSM - om det är bästa alternativet vilket du ännu inte vet, kan vara 3G också - finns olika, 15 element yagi eller stor panelantenn ca 15 dBi. Har skrivit om dem också tidigare.

Får försöka hitta uppgifterna när jag har tid att söka. Jag har alla dessa antenner liggande. Har bara använt dem för test. De finns på Öland och jag kommer åt dem i juni.

T39/ger inte signaldata på samma sätt som Netmonitor på android. Netmonitor visar också avståndet till maste3 på 2G och 4G (timing advance för synkronisering).

En användbar lösning är en telefon med yttre antenn som kopplar med BT till en Xlink. Till den kan man sedan använda decttelefoner som ansluts till RJ 11 kontakt.  Finns en som går flera hundra meter. Har testat det med framgång. Då lägger man mobiltelefon och Xlink optimalt för antennplacering. Med dect kan man sedan vara i källaren och prata. Se myxlink.com

Tack, jag hittade en S4, men behöver hitta en bra antenn till den.

Jag har även en gammal ZTE Blade gen1, ser ut som att den också har antennuttag.

18

Sv: Signalförstärkare, vilken?

här är en 900 MHz yagi liknande de jag har:

https://www.ebay.de/itm/14dbi-Gsm-900mh … SwqaJadKbY

Här är en 900 panel antenn : https://www.kpperformance.com/900-mhz-1 … el-antenna

Här är "patch leads" till S4 och äldre. Jag skulle köpa den dyrare MS705 med SMA anslutning som det finns länkar till på sidan.  https://www.telcoantennas.com.au/patch- … -galaxy-s4

De dyrare är professionella kablar som används vid inmätning av mobilnät. Prisskillnaden är liten.

En riktig long range dect med diversity antenner på basen och optional lång antenn på telefonen är motorola O201. den är tung, vattentät och når någon kilometer runt stugan,

extra antennen: https://www.onedirect.be/fr/produits/an … CcQAvD_BwE

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19 Senaste redigerad av Discover (2019-04-21 04:46:26)

Sv: Signalförstärkare, vilken?

Skog skrev:

Hej!

Håller på att hjälpa min gamle far med att få bättre täckning . Han bor verkligen i obygden i lappland. Jag har ringt tele2 och telia, tele2 vill inte ge koordinater till masten, men gav mig en ungefärlig riktning. Tele2 hävdade att det var pga säkerhetsskäl. men hur som helst jag har en riktning iaf.

Täckning finns idag på vissa delar av tomten som når Telia, men enbart 2G, alltså samtal.
Telia masten är lite över 1 mil ifrån och tele2 masten är ca 7-8 km ifrån.

Jag skulle vilja installera en antennförstärkare, men jag måste välja mellan 3g eller 4g förstärkare av de jag hittar. Vilket har längst räckvidd 3g eller 4g?
Här är en förstärkare jag har tittat på, lite av en chansning:

ebay.com/itm/3G-4G-850MHz-GSM-CDMA-Repeater-Cell-Phone-Signal-Booster-Yagi-Antenna-Kit/272846839264?hash=item3f86f05de0:g:rpYAAOSwstxVQO2f


Sedan verkar det som att Tele2 och Telia kör olika frekvenser? Det komplicerar läget ännu mer.

Målet är att få bättre täckning iaf inomhus + förhoppningsvis 3G eller 4G internet.

Skulle ni kunniga ge mig lite råd om hur jag ska gå vidare?


Satsa på mobilt bredband & skaffa mobilabonnemang med WiFi-samtal, då fungerar det även att skicka & ta emot sms trots att man saknar mobiltäckning.

Finns bra accesspunkter från Ubiquiti (unifi) så det går att bygga ett större WiFi-nät.

På Tele2's täckningskarta kan du se vart basstationerna finns.

På driftstörningskartan kan du zooma ut mer & får då lättare att se basstationerna.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.