1 Senaste redigerad av Iceman (2019-03-29 06:52:39)

Tråd: Router med RJ11-anslutning för voice

Jag har sedan många år en gammal 3g-router i stugan som jag kan koppla en fast telefon till för att utnyttja voice (dvs inte VOIP) i mitt abonnemang. En lätt inställation som fungerar bra.

Då jag funderar på en liknande installation på en annan plats så undrar jag om det fortfarande finns liknande routrar eller om alla med telefonanslutning bara stödjer VOIP nuförtiden?

Visst kan jag tänka mig VOIP också, men nackdelen är väl då att man då måste förlita sig på att operatören tycker detta är OK. Tex Hallon är ju en operatör som har attraktiva priser, men där får man ju ingen publik IP-adress i deras mobila bredband, så då blir det väl svårt med en SIP-server för VOIP? Kan man komma runt detta genom att tex använda gå via en VPN-server?

2 Senaste redigerad av Discover (2019-03-29 21:38:57)

Sv: Router med RJ11-anslutning för voice

Hos Telia kan du få pubilk ip-adress på mobilt bredband, nu fungerar ju VoIP utan publik ip-adress också...

Jag har iaf pubilk ip-adress på mitt mobilabonnemang hos Telia.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Router med RJ11-anslutning för voice

OK. En del kritiserar Hallons mobila bredband för att de inte erbjuder publik IP, vilket dock storebror 3 gör. Det kanske innebär att det är vanligt med publik IP, åtminstone bland de operatörer som ligger lite högre i pris.

Krävs det något trick för att få VOIP att fungera utan publik IP, för det låter som att man gömmer sin SIP-server bakom dubbla NAT. Det är ju bara i den egna routern som man kan konfigurera port forwarding.

När du nämner Telia så tolkar jag det som att du har ett Mobiltelefonabonnemang och inte mobilt bredband(?). Jag gissar att det inte är någon garanti att båda fungerar likadant. Det är väl just sådana saker och att man inte vet hur länge nuvarande villkor gäller, som gör att man tycker att det är lite av en djungel med VOIP-anslutningar över mobila abb.

4

Sv: Router med RJ11-anslutning för voice

Iceman skrev:

OK. En del kritiserar Hallons mobila bredband för att de inte erbjuder publik IP, vilket dock storebror 3 gör. Det kanske innebär att det är vanligt med publik IP, åtminstone bland de operatörer som ligger lite högre i pris.

Krävs det något trick för att få VOIP att fungera utan publik IP, för det låter som att man gömmer sin SIP-server bakom dubbla NAT. Det är ju bara i den egna routern som man kan konfigurera port forwarding.

När du nämner Telia så tolkar jag det som att du har ett Mobiltelefonabonnemang och inte mobilt bredband(?). Jag gissar att det inte är någon garanti att båda fungerar likadant. Det är väl just sådana saker och att man inte vet hur länge nuvarande villkor gäller, som gör att man tycker att det är lite av en djungel med VOIP-anslutningar över mobila abb.

Har just nu bara mobilabonnemang & fiber via Telia, jag har publik ip på båda.

På mobilabonnemanget har jag 3 st surfanslutningar och även där publik ip-adress, dock måste nan säga till för att få det.

När jag hade mobilt bredband via Telia så hade jag även där publik ip-adress, så möjligheten finns hos Telia.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.