1 Senaste redigerad av H4kk3 (2018-12-08 14:46:32)

Tråd: Får inte min antenn att fungera

Hejsan!

Jag vill börja med att säga att jag är total nybörjare när det kommer till mobila nätverk.


Jag har iaf köpt och monterat en Macab 5000 riktad direkt på närmaste mast (ingenting mellan, ungf 1km bort).

Den är kopplad till en Huawei E5186s-22a köpt från Tele2. Routern står i fönstret mot masten till och endast det vänstra antennuttaget används.
Jag har låst den på 900hz då det är det enda som masten verkar använda.

Detta är en bild på hur det ser ut under Device information samt min ned/upp just nu.
Förstår verkligen inte varför min ping är så otroligt dålig..

i.ibb.co/RpxNKXp/Untitled.png


På 900hz-bandet så får jag väldigt bra RSSI/RSRP, men SINR är väldigt dålig om jag förstår det rätt?

Vad kan min extremt dåliga SINR bero på?

Kan jag göra något med routern/antennen för att de ska bli bättre kompisar?


Jag får be om ursäkt i förväg, jag har säkert missat massa viktig information. Jag fyller gärna på med det som kan behövas för att lösa det här!

Huawei e5186 (Tele2) , Macab Antenna Pro-5000

2

Sv: Får inte min antenn att fungera

Ingen som kan hjälpa mig?

Huawei e5186 (Tele2) , Macab Antenna Pro-5000

3 Senaste redigerad av Discover (2018-12-10 00:56:03)

Sv: Får inte min antenn att fungera

H4kk3 skrev:

Hejsan!

Jag vill börja med att säga att jag är total nybörjare när det kommer till mobila nätverk.


Jag har iaf köpt och monterat en Macab 5000 riktad direkt på närmaste mast (ingenting mellan, ungf 1km bort).

Den är kopplad till en Huawei E5186s-22a köpt från Tele2. Routern står i fönstret mot masten till och endast det vänstra antennuttaget används.
Jag har låst den på 900hz då det är det enda som masten verkar använda.

Detta är en bild på hur det ser ut under Device information samt min ned/upp just nu.
Förstår verkligen inte varför min ping är så otroligt dålig..

i.ibb.co/RpxNKXp/Untitled.png


På 900hz-bandet så får jag väldigt bra RSSI/RSRP, men SINR är väldigt dålig om jag förstår det rätt?

Vad kan min extremt dåliga SINR bero på?

Kan jag göra något med routern/antennen för att de ska bli bättre kompisar?


Jag får be om ursäkt i förväg, jag har säkert missat massa viktig information. Jag fyller gärna på med det som kan behövas för att lösa det här!

Du menar nog 900 MHz.
Har du testat 800 MHz ?

Har du testat utan extern antenn ?
Om ja, vad får du för skillnad ?

Vid fri sikt på det korta avståndet & den låga frekvensen bör du inte behöva någon extern antenn.

Det kan ju vara så illa att basstationen är överbelastad och då är det nog bara att försöka hitta en annan mast inom räckhåll eller byta till t.ex Telenor (Telenor & Tele2 delar ju 2G & 4G nät, men har olika kapacitet).

Svarstiden är nog ganska normal för Tele2, hos Telia ligger den oftast runt 15 - 20 ms.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Får inte min antenn att fungera

Jag skulle tro att svarstiden är riktigt bra för att vara Tele2. Jag har aldrig svarstider under 37 ms men lite då och då runt 40 ms, men för det mesta närmare 60 ms. Enligt mina mätningar så har svarstiderna också blivit klart sämre hos Tele2 - jag har gått från runt 40 ms i snitt till runt 60 ms, så bättre än runt 40 tror jag inte att du får.

Sedan instämmer jag med Discover - med 1 kilometer och fri sikt ska det räcka med de inbyggda antennerna. Jag hade ungefär 12 Mbit ner med de inbyggda antennerna, och jag har 10 kilometer och inte fri sikt till masten.