1

Tråd: sidan funkar inte !

Hej

Har ett problem ..
När jag  försöka surfa in på Aftonbladet så kommer jag ingenstans , det står bara "sidan funkar inte" bla bla bla...
Jag har nollställt min 4G router och jag har Telenor .

När jag surfar via min Samsung mobil i hotspot läge som är anlsuten till Telias nät så får jag ej detta fel..

Felet måste ligga hos Telenor ...eller Aftonbladet...nu är det inte mycket matnyttigt att läsa på A-B ..men man
funderar ju på varför jag inte kan surfa in där...ibland funkar det...

Någon annan som upplever detta med Telenor ?

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

2

Sv: sidan funkar inte !

När det händer igen, prova att skriva in 52.50.97.124 du ska då komma till aftonbladet.se gör du det så har du troligtvis problem med namnuppslag.
Och då kan du prova att byta DNS server till en annan i routerns inställningar, tex 8.8.8.8. eller skriva in telenors dns.
Din dns är säker inställd idag som 192.168.x.x eller liknande.

3

Sv: sidan funkar inte !

Jag har samma problem som trådskaparen. Vissa sidor fungerar inte. Detta är ett relativt nytt fenomen. Har testat att byta DNS  men det hjälper inte. Det som jag noterat kan hjälpa är omstart av modem/router

4 Senaste redigerad av UHF (2018-01-05 21:24:48)

Sv: sidan funkar inte !

Jag har samma problem. Aftonbladet ligger på cdn.cloudflare.net. Det är fler sidor på just cloudflare.net som är problematiska med Telenor av någon anledning. Ibland funkar det med att starta om routern (AVM-6820), men kanske är det bara en slump.

Det har i vart fall inget med DNS att göra.

5

Sv: sidan funkar inte !

UHF skrev:

Jag har samma problem. Aftonbladet ligger på cdn.cloudflare.net. Det är fler sidor på just cloudflare.net som är problematiska med Telenor av någon anledning. Ibland funkar det med att starta om routern (AVM-6820), men kanske är det bara en slump.

Det har i vart fall inget med DNS att göra.

Så med andra ord när du skriver in ipadressen till websidan du vill besöka i adressfältet så kommer du ej till hemsidan du vill besöka, får du något felmedelande?

6

Sv: sidan funkar inte !

Någon härinne som har problem med Telenors 4G mobilt bredband

Just nu kommer jag inte in på dessa sidor

klart.se
aftonbladet.se
tv.nu

alltså sidor som jag besöker ofta funkar inte...eller mycket trafik
Det är inte fel på min dator..har rensat alla cookies osv...
Surfar jag via min mobil på Wifi funkar det utmärkt så det är antingen min router eller Telenor
Det verkar vara mitt på dagen det blir problem , när det är mycket trafik ..rätt som det är så funkar det igen

Jag har pratat med massa korkade support killar/tjejer på Telenors support och dom är faktiskt lika korkade allihopa
dom vägrar tro att det är fel på deras grejer ...dom skyller på min router...detta problem med aftonbladet har jag haft i flera år som ni ser för jag såg ju min gamla post härinne

Som tur är ..om 2-3 månader så slipper jag detta med Telenor för då får jag fiber...

Det där med att skriva i annan dns har inte funkat heller....

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

7

Sv: sidan funkar inte !

Felmeddelandet är samma som att dra ut nätverksladden  "sidan kan inte nås"  anslutningen återställdes !

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

8

Sv: sidan funkar inte !

goliat skrev:

Felmeddelandet är samma som att dra ut nätverksladden  "sidan kan inte nås"  anslutningen återställdes !

Kan pinga adresserna eller tracerouta till dem?
Når du aftonbladet via 18.184.28.75?

Om du når sidorna vi ip men inte namn så är det relaterat till DNS.

9

Sv: sidan funkar inte !

Har du fortfarande problem? Det fungerar för mig.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

10

Sv: sidan funkar inte !

Jag tror det inte är ett dns problem
Det är när det är mycket trafik på masterna (masten) som detta inträffar..
jag har kontaktat Telenor , men att ha med dom och göra är otroligt jobbigt...
problemet med support är att alltid är det kundens grejer som är fel ...
jag blev så irriterad på dom när jag pratade så jag höll på att slänga på luren ..
sedan tog det väl typ 1 timma innan man kom fram nu på semestern
Telenor måste ha den sämsta supporten av alla ...tjejer som inte kan ett skit...begriper inte hur dom kan få jobb där
Telenor är verkligen inte rädda om sina kunder...som tur är att jag får fiber snart...jag tror det inte är så mycket
att göra åt detta problem ..det är deras servrar eller något..det brukar hjälpa att skifta till 3g istället för 4G eller tvärtom

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

11

Sv: sidan funkar inte !

[Mr.T] skrev:

Har du fortfarande problem? Det fungerar för mig.

Ja det är problem IBLAND med dessa sidor...när det är mycket trafik på nätet. det är ungefär 50/50

Happy pancake
Klart.se
Tv.nu
aftonbladet.se

finns säkert mera sidor...men inga som jag kommer på nu ..

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

12

Sv: sidan funkar inte !

Men om problemet är att det är mycket trafik på masterna borde det inte vara problem oavsett sida du försöker att nå?
Det kanske är ett routingproblem och inte kapacitetsproblem?
Kundtjänst kan nog inte göra så mycket.

13

Sv: sidan funkar inte !

Jag har heller inte blivit av med detta problemet.

Det lutar åt byte av operatör.

14

Sv: sidan funkar inte !

Räcker det inte med att göra en "flushdns"?

ipconfig /flushdns

eller om du använder Chrome så testa med
chrome://net-internals/#dns

15

Sv: sidan funkar inte !

Tyvärr hjälper inte det. Det verkar hänga ihop med mängden trafik telesnor har i systemet. Det funkar oftast på tidigt på morgonen och sent påvkvällen men sällnan på dagen....

16

Sv: sidan funkar inte !

markus_hasselgren skrev:

Tyvärr hjälper inte det. Det verkar hänga ihop med mängden trafik telesnor har i systemet. Det funkar oftast på tidigt på morgonen och sent påvkvällen men sällnan på dagen....

När du inte kommer åt sidorna prova att pinga och tracerouta till dem då ser du vilken väg det tar.
När du inte kommer åt sidor, fungerar det direkt om du kopplar ned bredbandet och upp igen?

17

Sv: sidan funkar inte !

Hade samma problem tidigare när jag körde med Telenor.

Tillbringade ett par timmar tillsammans med tekniker hos dom som inte lyckade lösa det, fick tom nytt sim-kort ifall det skulle vara problemet.

Allting löste sig när jag bytte till Tele2, aldrig haft problem med detta sedan dess.
Dock saknar jag mitt obegränsade bredband över 4G hos Telenor mot Tele2 unlimited vi kör nu.