1

Tråd: Lägre hastighet via ethernet än via wifi

Jag har en trådad dator jag strömmar film via och tyvärr är hastigheten lägre och svarstiderna konsekvent högre än vad jag får från andra datorer och telefonen över wifi.

Min kedja för den trådade datorn ser ut som följer:

Intel Compute Stick (Intel atom processor) => usb-hubb med ethernet-uttag (10/100 tror jag att det är) => power plug (äldre TP-link som skall klara 500 Mbit => elnätet i ett äldre hus => lan-port på en Asus RT-N56U (gigabit) => bredbandsmodem från Tele2.

Någon som har en tanke om vad som är den troliga flaskhalsen? USB-hubbens ethernet-uttag, elnätet, den resurssvaga datorn, den äldre power-pluggen?

//Johan

2

Sv: Lägre hastighet via ethernet än via wifi

Jag skulle misstänkt power plug länken i första hand.

3

Sv: Lägre hastighet via ethernet än via wifi

Tack för input. Jag lutar själv åt antingen den eller så den billiga usb-hubben.

4

Sv: Lägre hastighet via ethernet än via wifi

Bara för att en power plug har en nominell hastighet på 500Mb/s så betyder inte det att man faktiskt får det. Om du ska ha någon chans att komma nära den hastigheten ska båda enheterna vara inkopplade på samma fas i en något så när störningsfri miljö. Har du enheterna inkopplade på olika faser kan du få en bråkdel av hastigheten.

5

Sv: Lägre hastighet via ethernet än via wifi

De är på samma fas, det är jag säker på. Det är fem meter mellan dem.

6

Sv: Lägre hastighet via ethernet än via wifi

OK. Är de så nära borde det vara hyfsat enkelt att tillfälligt ersätta power plug länken med en nätverkskabel och se om det gör skillnad. Annars kan det ju vara USB-adaptern som du också misstänker.

7

Sv: Lägre hastighet via ethernet än via wifi

Tack för tipset. Efter lite letande hittade jag också igen en 10 meters ethernet-kabel. Du hade rätt, eller åtminstone delvis. Med nätverkskabeln fick jag upp nedladdningshastigheten med 10 Mbit. Däremot fattas fortfarande en bit till den hastighet jag får över wifi med den andra datorn. Kanske köper jag en annan USB-hubb och ser om det ger ytterligare lite...

8

Sv: Lägre hastighet via ethernet än via wifi

Jag kan uppdatera tråden med lite information åtminstone jag inte kände till: Det är helt galet hur stor skillnad i hastighet det är via olika jack. Bara genom att flytta stickproppen för powerpluggen (den som kopplas till routern) från ett jack till ett annat kan jag gå från 15 Mbit till 30! Hur är det möjligt. Än mer förvånande är att det kan skilja 6-7 Mbit beroende på i vilket jack jag pluggar in routern!

Sedan kom jag ihåg att jag också har en något nyare Devolo dLan 1200+ ac, med dem ger det ytterligare 10-12 Mbit.

(OT: vet någon om alla Devolo dLan 1200+ är kompatibla med varandra, alltså kan man kombinera 1200+ ac med 1200+ utan ac?)

9

Sv: Lägre hastighet via ethernet än via wifi

Du får bättre överblick genom att använda Devolos programvara Cockpit, helst på en laptop. Appen ger betydligt mindre info.

Du har skrivit ”elnätet i ett äldre hus”. Devolos nyare enheter fungerar bäst om det också finns jord i uttagen eftersom signalen sänds också på jordlinan. Andra fabrikat använder ofta inte jordlinan varför jag föredrar Devolo.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av Job (2018-07-29 07:24:20)

Sv: Lägre hastighet via ethernet än via wifi

Det är jordade uttag som utrustningen sitter i.

Jag fick svar från Devolo att de två olika dLan 1200+ är kompatibla med varandra.

11

Sv: Lägre hastighet via ethernet än via wifi

jonasolof skrev:

Du får bättre överblick genom att använda Devolos programvara Cockpit, helst på en laptop. Appen ger betydligt mindre info.

Jag tackar för tipset! Efter att ha läst på lite mer om Devolos pluggar insåg jag att det med Cockpit går att skapa lokala nät med homeplugs från olika tillverkare. Tio minuter senare hade jag ett nät där ena pluggen från Devolo styr en annan plugg från Devolo samt den äldre pluggen från TP-Link. Utrustningen som sitter på den äldre TP-Link-pluggen gick i och med det från drygt 20 Mbit till 59! Det är en hygglig skillnad. Nu har jag samma hastighet som via ethernet-kabel. Och dessutom frigjordes en TP-Link-plugg och en lan-port på routern. För noll kronor. Det är nog till och med en liten men konstant vinst i och med minskad strömförbrukning wink