1

Tråd: 4G-Router som kan låsa/välja band (frekvens)?

Hej!

Så här i den underbara sommarvärmen behöver jag en (billig) 4G-router, där jag kan välja vilket 4G-band (frekvens) den skall låsa på.
Den kan ha ett internt modem eller en extern USB-sticka.
De alternativa FW jag tittat på som DD-WRT, OfModemsAndMen har (så vitt jag kan se) inte möjligheten att låsa på band/frekvens.

Jag har en gammal Dovado 4GR router som kan detta, men den är så erbarmligt långsam så jag behöver en ny (billig) och modern router där jag kan välja vilket band/frekvens den skall koppla upp på.

Tips emottages tacksamt!

/Östen

3's 4G

2

Sv: 4G-Router som kan låsa/välja band (frekvens)?

Det fanns zte mifis där man kunde låsa på band som Mf93D. Tror senare modeller inte kan. Netgears mifis tillåter inte heller. Bäst är AVM6820 som klarar och låser på alla band men inte billig. Har skrivit om den tidigare. Extrerna antennkontakter måste ordnas, finns som kit hos Hennig. Möjligen kan en del äldre usb-moodem låsa på band med AT kommandon.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: 4G-Router som kan låsa/välja band (frekvens)?

Jag körde en TP-LINK TL-MR3420 ihop med just mf93d under en period för några år sedan. Den routern fungerade bra och jag är nästan 100 på att den gick att låsa på 4G 800 och 900 i alla fall (det var vad jag var intresserad av).

4

Sv: 4G-Router som kan låsa/välja band (frekvens)?

Hej!

Tack för era svar!
Tyvärr känns AVM ligga utanför budget... även om jag förstått att den är särklassig, men lite (mycket...) "overkill" bara för att låsa på ett band.
En TP-LINK TL-MR3420 har jag och har testat både med TP-LINK firmware i den, och även "OfModemsAndMen" alternativ firmware, och ingen av dessa erbjuder möjligheten att låsa på ett visst band.

Alternativet att låsa på band med AT-kommandon låter intressant och värt att prova.
Har för mig att jag sett i någon av de routers/firmware jag provat (kanske var det "OfModemsAndMen") att det finns möjlighet att ställa in AT-kommandon som skall skickas till modemet.
Har ett gammalt Huawei E398-modem som jag testat med. Hur skickar man AT-kommandon från en router till detta?
Och vilket kommando skall man skicka för att låsa på 1800MHz?

/Östen

3's 4G

5

Sv: 4G-Router som kan låsa/välja band (frekvens)?

Försök få tag i en begagnad mf93d på t ex ebay. Om batteriet är dött funkar mifin med kontinuerlig strömtillförsel. Externa antenner kan anslutas, Kjelle har pigtails. Du kan ansluta mf93d istället för ett usb-modem till routrar som funkar med sådana och på så vis få ut signalen till LAN. Jag skrev om detta för flera år sedan.

Det är mycket lätt att låsa på band, direkt inställning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: 4G-Router som kan låsa/välja band (frekvens)?

Just nu har jag inte tillgång till en ROOter- (ofmodemsandmen) router, men så vitt jag minns kan du skicka AT-kommandon under meny Modem > Miscellaneous.

Under förutsättning att E398 har stöd för kommandot AT^SYSCFGEX=? kan du först kolla att modemet klarar 1800MHz.
I returnerad info skall LTE1800 (B3) finnas med.
I så fall kan du låsa med:

AT^SYSCFGEX="03",3FFFFFFF,1,2,80,"",""

detta lägger du lämpligen in i ROOter under Modem > Enable Custom AT at Connection (tror jag det heter).

[ åter till automode:  AT^SYSCFGEX="00",3FFFFFFF,1,2,7FFFFFFFFFFFFFFF,"",""  ]

7

Sv: 4G-Router som kan låsa/välja band (frekvens)?

Tack för era tips!!

Efter lite mer sökande på nätet och experimenterande med PuTTY och kommandot som Mark III föreslog, AT^SYSCFGEX="03",3FFFFFFF,1,2,80,"","" så ser jag att det fungerar att ställa modemet i olika lägen.
Har testat med modemet i datorn.

Obs! dock att parametern med värdet "80" tror jag avser LTE Band 8 (900 MHz) !
För Band 3 (1800 MHz) som jag vill låsa på skall parametern ha värdet "4".

Nu skall jag fortsätta med att gräva fram routern och se om jag kan få den att skicka detta kommando till modemet!

Tack för hjälpen så länge, jag återkommer...

/Östen

3's 4G

8

Sv: 4G-Router som kan låsa/välja band (frekvens)?

Det finns äldre trådar med AT kommandona för bandlåsning. Skälet att man kan behöva låsa på band är att modemen väljer vilken cell de ska låsa till baserat på signalstyrka utan större  hänsyn till signal/brusförhållande. Men farten bestäms till hög grad av signal/brusförhållande om signalen är uppe på en viss nivå.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.