1 Senaste redigerad av Discover (2018-06-27 02:04:07)

Tråd: "Framtidens nät" erbjudande.

Telia har ju haft ett erbjudande främst för dem vars koppartråd tas bort. Det har varit olika erbjudanden genom tiderna, men nu har dem äntligen kommit med obegränsad surfmängd, dessutom till vettigt pris.

T.ex Bredband via mobilnätet Plus, 499 kr då är det ingen hastighetsbegränsning (man får det som nätet klarar på platsen) samt fri datamängd / obegränsad surf.

https://www.telia.se/privat/aktuellt/fr … Section_05

Jag har beställt och passade då även på att beställa en batteribackup till den router som medföljer, dock osäkert hur lång tid batteriet kan driva routern vid strömavbrott, dock bättte än inget :-)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

Skulle vara kanon för mig, men det vad jag förstår så gäller det endast personer som har tidigare har haft deras koppartjänster, stämmer det?

3

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

Svarar på min egna fråga. Det går utmärkt att teckna abonnemang utan att man är Telia kopparkund. Tack för tipset, även jag tecknat Telia Mobilt internet Plus.

4

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

joabor skrev:

Svarar på min egna fråga. Det går utmärkt att teckna abonnemang utan att man är Telia kopparkund. Tack för tipset, även jag tecknat Telia Mobilt internet Plus.

Enligt Telia själva är det enbart de som blir av med sin kopparaccess eller de vill beställa men som inte kan få en sådan som skall erbjudas Bredband Plus. Kanske har de ändrat på detta nu? Går man in på Telias hemsida finns möjligheten att beställa Bredband Plus inte med utan det är max 100 GB per månad som erbjuds.

5

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

Som vanligt verkar det bero väldigt mycket vem man råkar få prata med. Egentligen är nog tanken att "Framtidens nät" bara skall erbjudas till kunder som blivit av med koppartråden. I praktiken är det upp till den säljare man kommer i kontakt med. Vissa bryr sig inte om att fråga så mycket utan tar bara emot beställningen utan att kolla upp om man ev. tillhör kategorin som blivit av med koppartråden.

Finns lite diskussioner här:
https://swedroid.se/forum/threads/framt … rf.157543/

6

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

Hej, Jag har fått det bekräftat att det är obegränsad surfmängd. Det var inga problem att skaffa abonnemanget utan dom var väldigt måna om att jag signade upp.

7

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

Nu har jag även läst tråden på swedroid och det är två saker som är värda att nämnas:
- Jag är Telia kund sedan tidigare.
- Jag uppgav även vart jag kommer att använda det mobila bredbandet och där kommer kopparnätet att tas bort. Så dom skickar fakturan till min hemadress men vet om att jag kommer att använda på sommarstället.

Återigen det tog typ 30 minuter så fick jag en bekräftelse att paket var på väg. Jag har även varit i kontakt med support och fått riktning, avstånd och frekvensband till de två närmsta masterna. Kanonservice måste jag säga. Ska bli ett sant nöje att sluta med mitt Telenor Limited (fri surf) eftersom masterna här ute är helt överbelastade.

Är det någon som vill ta över över mitt Telenor så är det bara att höra av sig. Fri surf för 449SEK/mån.

8 Senaste redigerad av Nalleman (2018-07-27 09:55:54)

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

Jag beställde ADSL (haft det tidigare på min adress) och en tekniker kom hit och skulle fixa det åt mig (en ledning behövde repareras). Det visade sig dock att det inte gick att få fram signalen från telestationen till den plint min ledning är ansluten till. Avbrott någonstans på vägen med blandat jordkabel (mesta delen) och luftledning.
Efter några dagar hörde Skanova av sig och berättade att man i vissa fall löste sådant här genom att erbjuda ett kostnadsförslag för att fixa en ny ledning. I mitt fall var detta inte aktuellt och eftersom man inte kunde leverera via kopparnätet kunde jag få Bredband Plus (eller Bredband Bas) istället. Personen på Skanova var tydlig mer att dessa alternativ endast är avsedda för de som blir av med sin kopparaccess eller som inte kan få någon sådan. Det är därför inte Telia marknadsför dessa tjänster på sin hemsida.
Även jag var sedan tidigare Teliakund kan tilläggas.

9

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

Nalleman skrev:

Jag beställde ADSL (haft det tidigare på min adress) och en tekniker kom hit och skulle fixa det åt mig (en ledning behövde repareras). Det visade sig dock att det inte gick att få fram signalen från telestationen till den plint min ledning är ansluten till. Avbrott någonstans på vägen med blandat jordkabel (mesta delen) och luftledning.
Efter några dagar hörde Skanova av sig och berättade att man i vissa fall löste sådant här genom att erbjuda ett kostnadsförslag för att fixa en ny ledning. I mitt fall var detta inte aktuellt och eftersom man inte kunde leverera via kopparnätet kunde jag få Bredband Plus (eller Bredband Bas) istället. Personen på Skanova var tydlig mer att dessa alternativ endast är avsedda för de som blir av med sin kopparaccess eller som inte kan få någon sådan. Det är därför inte Telia marknadsför dessa tjänster på sin hemsida.
Även jag var sedan tidigare Teliakund kan tilläggas.

Så är det, men jag måste ändå säga att dom var väldigt generösa att ge mig Bredband Plus utan någon tjafs trots att jag inte har haft deras kopparaccess. Jag har det riktiga Bredband Plus dvs. helt fri surf. Går jag in på Telia så står mätaren för kvarvarande surf på 999GB men jag har kört säkert 20-30GB de senaste dagarna och mätaren står fortfarande på 999GB:). Dessutom fick jag abonnemanget utan bindningstid utan att jag bad om det.

Bara att hålla tummarna att det fungerar bättre på landet där jag tidigare använde Telenor. Test blir på måndag kväll då det bär av till Östergötland igen.

10

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

joabor skrev:
Nalleman skrev:

Jag beställde ADSL (haft det tidigare på min adress) och en tekniker kom hit och skulle fixa det åt mig (en ledning behövde repareras). Det visade sig dock att det inte gick att få fram signalen från telestationen till den plint min ledning är ansluten till. Avbrott någonstans på vägen med blandat jordkabel (mesta delen) och luftledning.
Efter några dagar hörde Skanova av sig och berättade att man i vissa fall löste sådant här genom att erbjuda ett kostnadsförslag för att fixa en ny ledning. I mitt fall var detta inte aktuellt och eftersom man inte kunde leverera via kopparnätet kunde jag få Bredband Plus (eller Bredband Bas) istället. Personen på Skanova var tydlig mer att dessa alternativ endast är avsedda för de som blir av med sin kopparaccess eller som inte kan få någon sådan. Det är därför inte Telia marknadsför dessa tjänster på sin hemsida.
Även jag var sedan tidigare Teliakund kan tilläggas.

Så är det, men jag måste ändå säga att dom var väldigt generösa att ge mig Bredband Plus utan någon tjafs trots att jag inte har haft deras kopparaccess. Jag har det riktiga Bredband Plus dvs. helt fri surf. Går jag in på Telia så står mätaren för kvarvarande surf på 999GB men jag har kört säkert 20-30GB de senaste dagarna och mätaren står fortfarande på 999GB:). Dessutom fick jag abonnemanget utan bindningstid utan att jag bad om det.

Bara att hålla tummarna att det fungerar bättre på landet där jag tidigare använde Telenor. Test blir på måndag kväll då det bär av till Östergötland igen.

Det är samma som jag har d.v.s. Bredband Plus och mätaren på mina sidor visar alltid 999 GB kvar. Till skillnad från många andra som "missbrukar" och verkar att ha som mål att tanka ner så mycket data som möjligt (fanns exempel på det i Swedroidtråden) surfar jag normalt och ligger runt 100-150 GB per månad men det är ändå skönt med fri surfmängd.
Jag körde f.ö. samma abonnemang hos Telenor som du tidigare men masten var överbelastad = trög surf kvällstid.

11 Senaste redigerad av joabor (2018-07-27 18:36:27)

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

Lustigt att säger det där om Telenor jag hade en dialog med en annan person på Sweclockers som också har Telenor Fri surf och upplever samma problem som både du och jag har på kvällen med överbelastade master på kvällstid. Lite konspiratoriskt men kan Telenor prioritera ner våra abonnemang bara för att dom vill att vi ska säga upp dom?

Själv kommer jag endast att använda abonnemanget under sommaren när jag är på landet (ungefär 2 månader/år). Så 10 månader om året kommer abonnemanget användas högst sporadiskt i bilen. Tror inte Telia kommer att tycka att jag missbrukar;).

12

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

Telenors mobila bredband blir bara sämre och sämre...massa sidor som inte kan nås på kvällar när många surfar
ibland blir man nedkopplad helt...masterna är överbelastade helt klart...ska bli underbart att få fiber om några månader
sämsta av allt med Telenor att deras support är sämst av alla ...kanske bättre ringa till Norge direkt?

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

13

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

joabor skrev:

Lustigt att säger det där om Telenor jag hade en dialog med en annan person på Sweclockers som också har Telenor Fri surf och upplever samma problem som både du och jag har på kvällen med överbelastade master på kvällstid. Lite konspiratoriskt men kan Telenor prioritera ner våra abonnemang bara för att dom vill att vi ska säga upp dom?

Själv kommer jag endast att använda abonnemanget under sommaren när jag är på landet (ungefär 2 månader/år). Så 10 månader om året kommer abonnemanget användas högst sporadiskt i bilen. Tror inte Telia kommer att tycka att jag missbrukar;).

om du tror på en sådan konspiration så tror du massa annat också ...du låter snarare paranoid
Mycket möjligt att dom sänker hastigheten . men det är för att alla ska kunna surfa snarare...det finns inte plats
för alla surfare på samma mast...och sedan finns det en fiber som går till masten också...den har också en max gräns

Glöm trådlösa anslutningar helt om ni ska ha bra hastighet...det finns ingen bra lösning ...
Telias lösning låter bra....men hur många i Sverige vet om det...inget som dom pratar högt om ..dom bara gör så för att slippa arga kopparkunder ...en nödlösning...kommer inte finnas kvar så länge tror jag ...och en sak med Telia...det funkar inte alls bra om du ska ladda ned en film med Telia...bäst att hålla sig på denna lagliga sidan med Telia för dom gör allt för att deras användare inte ska ladda ned något olagligt...och dom lämnar gärna ut IP nummer till myndigheter...Telia har ingen respekt för sina kunder .....dom är så stora så dom gör precis som dom vill ...Dom ska köpa TV 4 (c more) också är det tänkt !

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

14

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

goliat skrev:
joabor skrev:

Lustigt att säger det där om Telenor jag hade en dialog med en annan person på Sweclockers som också har Telenor Fri surf och upplever samma problem som både du och jag har på kvällen med överbelastade master på kvällstid. Lite konspiratoriskt men kan Telenor prioritera ner våra abonnemang bara för att dom vill att vi ska säga upp dom?

Själv kommer jag endast att använda abonnemanget under sommaren när jag är på landet (ungefär 2 månader/år). Så 10 månader om året kommer abonnemanget användas högst sporadiskt i bilen. Tror inte Telia kommer att tycka att jag missbrukar;).

om du tror på en sådan konspiration så tror du massa annat också ...du låter snarare paranoid
Mycket möjligt att dom sänker hastigheten . men det är för att alla ska kunna surfa snarare...det finns inte plats
för alla surfare på samma mast...och sedan finns det en fiber som går till masten också...den har också en max gräns

Glöm trådlösa anslutningar helt om ni ska ha bra hastighet...det finns ingen bra lösning ...
Telias lösning låter bra....men hur många i Sverige vet om det...inget som dom pratar högt om ..dom bara gör så för att slippa arga kopparkunder ...en nödlösning...kommer inte finnas kvar så länge tror jag ...och en sak med Telia...det funkar inte alls bra om du ska ladda ned en film med Telia...bäst att hålla sig på denna lagliga sidan med Telia för dom gör allt för att deras användare inte ska ladda ned något olagligt...och dom lämnar gärna ut IP nummer till myndigheter...Telia har ingen respekt för sina kunder .....dom är så stora så dom gör precis som dom vill ...Dom ska köpa TV 4 (c more) också är det tänkt !

Hehe, det var ett skämt. Näh jag är inte mer paranoid än en vanlig person.

Tillbaka till ämnet: Jag kan bara säga att Telia fungerar kanon för mig på landet nedladdningshastighet ligger på mellan 15-40 Mb/s beroende på vilken tid på dygnet. Uppladdning är stabil på ca. 4-6 Mb/s och svarstiderna är bra på ca 15-30 ms. Allt detta är mycket bra jämfört med Telenor. Lite förvånande att 1800 MHz fungerar bäst, trodde det skulle vara 800 MHz. Använder 2 Poynting riktantenner vinklade 45/45 grader rakt igenom träden som ligger 20-25 meter från huset.

Lite för bra för att bra vara sant.

15

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

goliat skrev:
joabor skrev:

Lustigt att säger det där om Telenor jag hade en dialog med en annan person på Sweclockers som också har Telenor Fri surf och upplever samma problem som både du och jag har på kvällen med överbelastade master på kvällstid. Lite konspiratoriskt men kan Telenor prioritera ner våra abonnemang bara för att dom vill att vi ska säga upp dom?

Själv kommer jag endast att använda abonnemanget under sommaren när jag är på landet (ungefär 2 månader/år). Så 10 månader om året kommer abonnemanget användas högst sporadiskt i bilen. Tror inte Telia kommer att tycka att jag missbrukar;).

om du tror på en sådan konspiration så tror du massa annat också ...du låter snarare paranoid
Mycket möjligt att dom sänker hastigheten . men det är för att alla ska kunna surfa snarare...det finns inte plats
för alla surfare på samma mast...och sedan finns det en fiber som går till masten också...den har också en max gräns

Glöm trådlösa anslutningar helt om ni ska ha bra hastighet...det finns ingen bra lösning ...
Telias lösning låter bra....men hur många i Sverige vet om det...inget som dom pratar högt om ..dom bara gör så för att slippa arga kopparkunder ...en nödlösning...kommer inte finnas kvar så länge tror jag ...och en sak med Telia...det funkar inte alls bra om du ska ladda ned en film med Telia...bäst att hålla sig på denna lagliga sidan med Telia för dom gör allt för att deras användare inte ska ladda ned något olagligt...och dom lämnar gärna ut IP nummer till myndigheter...Telia har ingen respekt för sina kunder .....dom är så stora så dom gör precis som dom vill ...Dom ska köpa TV 4 (c more) också är det tänkt !

Jag tror knappast Telia kommer att ta ifrån oss som inte får några bredbandstjänster via kopparaccess det abonnemang (med fri surf) vi nyss har fått tillgång till. Däremot kommer de säkerligen att skärpa upp sina rutiner så att det verkligen bara är de som blivit av med sin koppar som får teckna dessa abonnemang (som ju syftet varit hela tiden). Vad gäller hastighet ligger jag stabilt på mellan 30-60 Mbit/s ner och 22-23 Mbit/s upp och med svarstid på runt 20 ms. Det pratas om fiber här men fram till dess (om det ens blir av) är jag mer än nöjd med den tjänst Telia tillhandahåller. Mina kontakter med Telia har enbart varit positiva med snabb återkoppling.
Om sedan Telia försöker förhindra olagligheter är det inget jag har några invändningar emot. Ser dessutom hellre att Telia köper upp TV4 än t.ex. Telenor eller något annat utländskt storföretag.
Bäst att tillägga att vare sig jag själv eller någon av mina bekanta är anställda av Telia. smile

16

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

Jag hade den äldre modellen av "Framtidensnät" med hastighetsbegränsning på 30/12 i tre år. Blev väldigt mycket störningar på kopparnätet, som de inte kunde/ville åtgärda.

Då erbjöd de mig en mobil speciallösning med obegränsad surf, efter ett år så märkte jag att de begränsat det till 100GB. Efter ett samtal där jag påpekade att det stod obegränsat på mitt avtal, så fick jag 200GB vilket räknades som obegränsat enligt Telia.

Orkade inte bråka eftersom min förbrukning låg runt 200GB de flesta månader och det var billigt att köpa extra surf, och att fiber skulle vara klart inom två år.

Dock så var jag tillbaka på 100GB igen efter två år och nu fick jag ingen ökning, men nu kunde de erbjuda ADSL som garanterat skulle fungera (ny telestation!).

Visst det har varit ett problemfritt år med ADSL till för någon vecka sedan då de som rensar vägkanterna malde ner två plintar med klippaggregatet. Nu har kablarna bara kopplats ihop så det ska fungera hjälpligt till 30/9-19 då de stänger ned telenätet här.

Fibern som skulle vara klart är inte ens påbörjat, och det är ett stort område ute på landsbygden som kommer att ta tid.

Så nu har jag bara bra uppkoppling så länge det är torrt...enligt killen som skarvade ihop kablarna.

Vet inte om jag ska hoppa på Telias erbjudande nu igen?

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

17

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

Jag har faktiskt jobbat på Telia och det är ett riktigt bra företag att jobba på, lämnade då jag blev rekryterad av Tieto. Jag vet hur bra kvalitet dom har på sina tjänster och sin utrustning då jag hade en hel del med många områden att göra då jag jobbade med deras vård och omsorgssatsning bland annat inne på sjukhusen, med det sagt så är inte allt guld och gröna skogar. Men bra kvalitet har dom.

Jag håller mig också på den lagliga sidan så det känns inte heller som ett problem. Kör Netflix och har Telia Play utbudet.

@danne: Om jag vore dig så skulle jag hoppa på detta erbjudande istället för ett instabilt ADSL.

18

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

Nu jag har fått Bredband via mobilnätet plus och testkört ordentligt. Det har ju varit lite oklart kring alla detaljer men här kommer min situation. Bytte från tele2 på 800 eller 900 MHz till Telia som kör på 1800 MHz och 800 MHz.
*Hastigheten har gått från max 50 mbit/s (normalt 15-25) till att ligga på max 180 mbit/s (men normalt cirka 80-120).
*Responstid har sänkts från cirka 60 ms till 30 ms.
*Carrier aggregation fungerar ibland, verkar inte påverkar hastigheten alls i detta läget.
*Fick ringa Telia så får man ett publikt ip. Kostar inget extra.
*Fick byta utrustning till  för att komma över 100 mbit/s i huset wan-lan. Ingår en huawei b525 från telia men jag kör en PoE-matad dosa från cradlepoint, CBA850. Blir skönt att slippa usb-modemen!

Summan av det hela: jävligt bra. Nu kan jag byta från tele2 på mobilen i fortsättningen också så VoLTE och wifi-samtal fungerar. Skönt att ha det när det är halvbra täckning och man inte kan öppna garageporten om man pratar i telefonen. Jag vet, liten sak i världen men min devis är nog ständiga förbättringar:)

19

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

Intressant....

du har inte uppgift om avstånd till master, hur tätt bebyggt etc.

20

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

Kan cradlepoint CBA 850 hantera failover om fiberanslutning går ned?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

jonasolof skrev:

Kan cradlepoint CBA 850 hantera failover om fiberanslutning går ned?

Ja det kan den. Den har 2 ethernet med PoE på en av dem. Man ställer bara prio på anslutningarna så tar den den anslutning som är tillgänglig högst på listan. Men det är ju en ganska enkel funktion. Finns mer godsaker att hämta på 4g med funktioner som att den sms:ar om surfpotten är slut, byter anslutning, kan köra flera sim-kort parallellt m.m!

22

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

ds23 skrev:

Intressant....

du har inte uppgift om avstånd till master, hur tätt bebyggt etc.

Jo det har jag väl på ett ungefär. Cirka 1,5 km till masten men antennerna är vända åt fel håll enligt Telia. Kan ju vara en 100 personer som bor runt den masten inom en 2 km. Rätt grovt höftat alltså!

23

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

Vilken teknik används för att se om t ex fiber har tappat kontakt med internet? Kan du välja teknik?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

jonasolof skrev:

Vilken teknik används för att se om t ex fiber har tappat kontakt med internet? Kan du välja teknik?

I grund och botten är det väl ping till valfri server som den kollar på men du kan ställa om delayen förändras, jitter m.m. Lite fler alternativ på 4g-sidan med signal strength, data remaining osv.

25

Sv: "Framtidens nät" erbjudande.

Det är uppenbarligen en väldigt kompetent (och dyr) router. Vilka signaldata får du för 4G? Jag jämför allt med AVM.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.