26 Senaste redigerad av E Kafeman (Idag 13:21:13)

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

Nmap är något av standard-verktyg som finns installerat i de flesta Linux-routrar.
Om man är hacker så är nmap mindre penetrering än vad ping är.
Ping ger informationen om det finns en aktiv webb-server.
Nmap ger bara om det finns en öppen port i goggels router. Om det finns en server bakom routern har man inte tagit reda på.
Med nmap testas om din lokala nätverksförbindelse kan nå Googles "router".
Med Ping testas även om Googles webserver har problem. Om den skulle ha det är då dum anledning att du ska byta anslutning lokalt. Googles server lär ändå ha samma problem.

Att somliga routrar har watchdog som kan boota om egna routern eller byta inkommande nätverksport om ping till någon mer välkänd webserver inte fungerar är enkelt att förstå men är inte alltid bästa sättet att fixa problemet, om det skulle ligga på Googles sida eller vem nu webbservern tillhör.

Ping är praktiskt då det är ett sätt att kolla om det går kontakta en viss server och ger även hur lång tid ping-kommunikationen tog.
Att det kan luras ibland pga t.ex. mellan-cachning kan vara värt det ändå, då det oftast stämmer.
Jag använder mej själv av liknande kod för att just fjärrövervaka att en av mina egna servrar i USA svarar på anrop.
Blir svarstiden onormal åt något håll eller helt uteblir så skickar mitt script ett SMS till mej från dator som står hemma.
Anledningen till den extra övervakningen är att en programvara som jag skrivit för antenn-design, för att programvaran ska kunna startas måste den få en licens av servern (www.antune.net) vid varje uppstart. Det är många kommersiella företag som är beroende av att denna programvara fungerar, då de annars inte kan designa några antenner den dagen ;-)
Därför är övervakningen rätt intensiv.

Detta är inte reklam för att vem som ska ladda hem programvaran, den är helt ointressant om man inte har tillgång till VNA (Vektor Nätverks Analysator) eller andra motsvarande  mätinstrument, som man dessutom är skicklig på att använda.