1

Tråd: Högre hasitghet på Comviq än på Tele2

Har alltid trott att tele2 och Comviq delar nät och att tele2 har förtur men efter att min datagräns på tele2 var nära slutet så laddade jag upp mitt Comvig 4g som jag brukar ha med vid resor och fick lite huvudbry lol

Comviq

upp       ned     svarstid
24,65   5,52     38 m/s
22,11   6,03     25 m/s
24,49   7,22     25 m/s

Tele2

upp       ned    svarstid
6,34      3,01    42 m/s
7,54      2,76    38 m/s
8,02      2,65    39 m/s

Jämförelsen är gjord med samma hårdvara ZTE mf831 modem och tplink router med modem och router på samma plats

2

Sv: Högre hasitghet på Comviq än på Tele2

Använder du olika APN för Comviq och Tele2?

3

Sv: Högre hasitghet på Comviq än på Tele2

svenix skrev:

Använder du olika APN för Comviq och Tele2?

Jag kör med olika apn 4g.comviq.se samt 4g.tele2.se
Tidigare kunde jag ha 4g.tele2.se för comviq men det vill inte fungera längre

4

Sv: Högre hasitghet på Comviq än på Tele2

Det kan ju vara p.g.a. att det är olika APN som hastigheten blir olika mellan Comviq och Tele2. Annars är det ju samma nät som sagt.

5

Sv: Högre hasitghet på Comviq än på Tele2

Kan ju vara så att att när du bytte kort så kopplade den upp sig mot annat mast /cell.

6

Sv: Högre hasitghet på Comviq än på Tele2

Jag har nu testat under en längre tid och tendensen har hållit i sig att comviq är snabbare men har fått en liten hint om att Tele2 delen på nätet är högre belastat än den som är tilldelad comviq

7

Sv: Högre hasitghet på Comviq än på Tele2

Jag har nu testat under en längre tid och tendensen har hållit i sig att comviq är snabbare men har fått en liten hint om att Tele2 delen på nätet är högre belastat än den som är tilldelad comviq

8

Sv: Högre hasitghet på Comviq än på Tele2

skogsmullen76 skrev:

Jag har nu testat under en längre tid och tendensen har hållit i sig att comviq är snabbare men har fått en liten hint om att Tele2 delen på nätet är högre belastat än den som är tilldelad comviq

Kanske beror på Tele2 Unlimited.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: Högre hasitghet på Comviq än på Tele2

Kolla så att du hamnar på samma frekvens, t.ex. med mit tele2 har jag åtkomst till 800 och 900 Mhz bandet.
800 Mhz är runt 9-10 Mbit/s och 900 Mhz runt ~30 Mbit/s, så jag har låst min router till 900 endast.

10

Sv: Högre hasitghet på Comviq än på Tele2

Det verkar som du använder olika hårdvara för per simkort?
Prova att byta med vandra och se om de blir någon skillnad.