1 Senaste redigerad av jonasolof (2017-08-06 20:34:37)

Tråd: Billig 4G router med voip som man kan koppla analog telefon till?

När kopparlinan försvinner finns det åttioåringar som inte behövet fiber för de kommer aldrig att använda internet. Lugnast vore om de kunde fortsätta att använda sin gamla fasta telefon kopplad till en router som klarar voip. AVM-routrarna kan men de är för dyra. Andra tips?

Problemet är aktuellt i byn där vi projekterar fiber.

Det kan också vara router med usb modem och någon sip-burk.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2 Senaste redigerad av E Kafeman (2017-08-06 01:43:52)

Sv: Billig 4G router med voip som man kan koppla analog telefon till?

Nu tror jag inte att det blir försent att upptäcka internet ens som lite äldre. Har hjälpt några igång och de tycker att det är det roligaste som hänt på länge, trots att de själva var rätt skeptiska till att de skulle kunna klara av en dator.
Huvudmotståndet har annars varit kostnaden för fiberanslutning plus att skaffa dator mm. men finns pengarna finns det ingen större mening att spara på dom.
Kostnaden för fiber-anslutning har man dessutom förmodligen igen den gång fastigheten säljs.

Förmodligen vill man gärna behålla sitt gamla hemnummer vilket utesluter några möjligheter.
Förmodar att problemet gäller personer som inte redan har mobiltelefon.
Ett surfabbonemang+billig 3G-router+iptillvoip-dosa+flytt av hemnummer till VOIP-tjänst ger ett flertal ställen som man ska betala för månatligt. Blir även en del konfigurering av både inkoppling av hårdvara och inställningar i mjukvara.
Lågt räknad kostnad är 1500kr för router+adapter+ månadskostnder på ca 200kr (surfabb+voip-abb+tjänsten hemnummer).
Tjänster typ Smartvoip fungerar inte självständigt, då man måste kunna parkera sitt hemnummer på en VOIP-tjänst som ger inkommande samtal.

En senior-mobil med android kan vara ett enklare alternativ.Alltele erbjuder hemnummer-tjänst inklusive mobil-abb för 80kr/mån utan dolda startkostnader vad jag kan se.
Mobilen har fördelen att den är lätt att ta med sej, lätt att förse med app där man t.ex. delar med sej av position till vänner och barn, gratis-skype, nödtelefoni utanför hemmet osv.
Stor fördel om telefonen har trådlös laddning, då det inte är så roligt med små USB-kontakter som man knappt ser.
En stor nackdel med mobilen kan vara att vänja sej vid att den saknar mekanisk knappar att slå telefonnummer med men det är mycket en vanesak. Även om det är en god säkerhetsgrej så bör man kunna stänga av inloggningfunktion, som är krångligt för de som bara använder den som hemtelefon.
När jag skriver "senior-telefon" så är jag inte särskilt förtjust i de uttalade "senior-telefonerna" som man ofta kripplat till så att de är närmast krångligare, utan en enkel android där man kan ta bort skräp-appar och med tydlig display+bra ljud och hög driftsäkerhet, låg risk för telefonhäng. Skulle kunna tänka mej  en enklare Samsung eller liknande+stötskyddande skal med halkskyddande yta.
Telefon som inte håller att åka i golvet då och då är inte lämpliga för det kan vara just då man behöver telefonen som mest.
Undantaget är att det finns senior-telefoner med inbyggd hörslinga, vilket kan vara viktigare än alla andra funktioner.
Finns även alternativet med särskilda hörslinge-headset som kan kopplas till telefon.

Voip-till Dect och GSM till VOIP adaptrar finns som tillsammans med en VOIP telefon typ Gigaset kan ge vanlig trådlös hemtelefoni. Det ger hemtelefoni för ca 1500kr inklusive telefon+månadsabb 80kr hos Alltele, som är de som erbjuder billigaste kombon mobilabb+hemtelefoni vad jag känner till. Trådlösa Gigaset voip-telefonen kan ersättas med eller kompletteras med ovan länkade Cisco-dosa om man absolut vill ha telefonin kvar i vanlig hemtelefon.

Om det bor flera abonnenter inom begränsat område kan man även tänka sej olika tekniska lösningar som betjänar mer än ett abonnemang men det måste finnas någon som kan se till detta.

En begränsade faktor vid val av teknik är vilken typ av larm-tjänster kommunen erbjuder äldre.
Om kravet är att det ska finnas mobil/IP/POTS att ansluta larmet till.

3 Senaste redigerad av jonasolof (2017-08-06 03:31:20)

Sv: Billig 4G router med voip som man kan koppla analog telefon till?

Tack för många bra synpunkter. I första hand gäller det en 87-årig mentalt väl fungerande person med mycket begränsad ekonomi. Inga arvingar finns så husets framtida värde är oväsentligt. Jag ställer upp och hjälper till med telefonbekymret eftersom hen är en erkänt hygglig person som även gick med på en i det större sammanhanget väsentlig fiberdragning över åkermark i utkanten av byn. Det var först genom fiberprojektetingen som jag blev varse hans oro för hur han skulle lösa telefonin i framtiden.

Det är ett reellt problem för många äldre att kopparnätet försvinner medan de inte har ekonomi att ansluta till fiber och abonnera på tjänster. En teliamast med 3 och 4 G står väl synlig 600 meter bort och huset befinner sig mitt i en antennlob. Önskemålet är att kunna fortsätta att använda bordstelefonen hemma och en dect-lur.

Jag lånar ut en av flera AVM 7390 adsl routrar som jag inte längre använder och stoppar i något begagnat USB-modem. Farten med den kombinationen blir inte imponerande men bör räcka för VoIP. Yttre antenn lär inte behövas.

Ett kontantkort med 4G och portering av gamla numret funkar. Till routern kan man ansluta med VPN och så kan en datakunnig granne i byn kolla saldot på kontantkortet vid behov och hjälpa till att fylla på.

Att få människor över 85 som aldrig använt en smartphone att använda en sådan går väl i vissa fall om det är enda alternativet. Men det kräver en insats med instruktion och uppföljning som inte är möjlig om det gäller flera äldre som inte har någon att vända sig till för hjälp. Lösningen med router med voip och saldokoll via VPN och sedan de gamla invanda telefonerna kräver ingen tillvänjning alls.

De Huawei B593 routrar som sålts i Sverige har så vitt jag vet ingen aktiverad voip-möjlighet även om RJ11 portarna finns.

Den aktuella kommunen är senfärdig när de gäller IT och kan inte ställa upp för att möjliggöra fiber för alla även om det på sikt är väsentligt för olika former av assistans i hemmet. Allt sedan jag som ung provinsialläkarjour blev ombedd av polisen att konstatera ett dödsfall i Västmanland är jag medveten om den extrema fattigdom som kan finnas. En gammal kvinna satt död lutad mot köksbordet i den mycket enkla stugan. Hon och maken hade varit socknens sista fattighjon. Den interiören glömmer jag aldrig. Många äldre i en trängd ekonomisk situation kommer att behöva hjälp med telefonin när kopparnätet läggs ned och det finns skäl att tänka till på olika lösningar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Billig 4G router med voip som man kan koppla analog telefon till?

Känns som en onödig omväg att gå vägen över VoIP som komplicerar saken med extra utrustning och konfiguration.
Varför inte gå på en fast GSM-telefon? Även om de börjar bli sällsynta så finns det att få tag på. T.ex.:
https://www.tre.se/privat/handla/mobilt … ei---F617/
https://www.prylstaden.se/stationar-gsm … al-och-sms

Finns även produkter för att ansluta GSM-ab till sina befintliga fasta telefoner:
https://www.acandia.se/product/modul-fo … arm-samtal

Googla "gsm fast telefon" så hittar du en del lösningar. Skaffar man ett kontantkort eller billigt ab. kan man få ganska låg månadskostnad. Vill man absolut ha kvar sitt gamla telefonnummer finns det lösningar liknande:
https://www.telia.se/privat/telefoni/tj … -hemnummer

5

Sv: Billig 4G router med voip som man kan koppla analog telefon till?

Även om det knappast är avgörande eller relevant för de viktiga exempel som jonasolof refererar till är min bestämda erfarenhet att VoIP-lösningen inte sällan är överlägsen en smartphone och framför allt gsm-fast telefon.
En smartphone är naturligtvis oöverträffad i de flesta fall - men kanske inte i alla.

I dåliga radiolägen (typiskt på flera ställen i glesbygd) kan ofta talkvaliteten på en smartphone vara mindre god eller rent av dålig. Orsaken är naturligtvis de praktiska komplikationerna att kunna förse mobilen med bättre signal vilket i sin tur bottnar i motviljan resp. tekniska problem att förse en smartphone med ett eller flera antennuttag. Visst går det att köra telefonin över WiFi och via en router med extern antenn men då försvinner ju vitsen med en behändig smartphone.

Den specifika ljudkvaliten på mobilnäten beror inte bara på signalstyrkan och nätbelastningen utan också på vald codec (vilket i sin tur beror på radioläget/signalstyrkan). Med hög signalkvalitet (yttre antenn) kan man nästan alltid räkna med att G722 används för VoIP och därmed optimalt ljud givet att uppkopplingen sker över 4G-nätet. Det faktum att en smartphone är handhållen innebär också att radiokommunikationen lätt påverkas av hur man håller den (äldre brukare!) och naturligtvis också att varje lägesförändring i rummet kan påverka signaltransmissionen. Ett system där radiodel/antenn har en fast placering undanröjer båda dessa påverkansmöjligheter. I sammanhanget är det viktigt att komma ihåg att hög ljudkvalitet ofta är viktigt för äldre människor eftersom deras hörsel inte sällan är sämre än för yngre. Uppfattbarheten är viktig.

Generellt sett går det nästan alltid att uppnå en bättre ljudkvalitet via en bra router med extern antenn/antenner. För äldre spelar kanske användningen av telefoni i en bil mindre roll men är det något jag är absolut säker på efter flera års testande är att ingen mobil eller smartphone kommer i närheten av den stabila, mycket avbrottssäkra och högkvalitativa talkommunikation som en VoIP-lösning (router med fasta antenner[diversity]) kan erbjuda. Även på platser där täckningskartorna visar helt vitt för handhållna enheter eller enheter med  sprötantenner antenn/antenner och 4G-nätet liksom även på platser där en smartphone är "död". Har routern intern VoIP, som t.ex. AVM, blir ljudkvaliten som regel helt outstanding. Även med en separat VoIP-box blir ljudkvaliten som regel mycket god men inte sällan något sämre än när routern har integrerade VoIP-kretsar.

Bottom line: är hög ljudkvalitet samt stabil och störningsfri talkommunikation prioriterad - särskilt i "trängda" radiolägen kan sannolikt ingenting slå kombinationen VoIP via en bra router (gärna med VoIP-kretsar) och fast (takmonterad) antennutrustning.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: Billig 4G router med voip som man kan koppla analog telefon till?

Det är klart att en VoIP-lösning med gedigen hårdvara är en bra grej! Jag kör själv VoIP för hemtelefonin och är en stor anhängare av IP-telefoni.

Men jag uppfattade det som att frågan gällde en billig lättskött utrustning för människor som inte har så stor teknisk erfarenhet. I den kategorin tycker jag en fast GSM är ett bra alternativ.

7

Sv: Billig 4G router med voip som man kan koppla analog telefon till?

Är Telia bidragande till att aktuella kopparnätet läggs ner borde kunna sponsra särskilt utsatta med teknisk utrustning. De har ju lagt ned kopparnät på fler håll och borde ha god erfarenhet vad som passar.
Fast GSM-telefon är absolut en bra lösning för den som vill ha minsta upplevda skillnad från hanteringen av vanlig telefon och är även prismässigt billigt.

OBS att hemnummer kan inte porteras såsom ett mobilnummer. Det kan inte heller hos Telia kopplas till kontantkort, varför minsta månadskostnad blir över 250kr.
Alltele tar 80kr/mån för billigaste mobila abonnemanget+hemnummer-tjänst.
Är de på bra humör kan man även få hemnummret som utgående nummer. Larmtjänst krånglar gärna och skickar t.ex. inte ambulans eller brandkår om man ringer till dom med mobilt nummer eftersom de då inte automatiskt får upp en bostads-adress.
Då får man först ange detaljerad adress inklusive postnummer för att de ska hitta var det är någonstans man ringer från.
Larm-svararna sitter ofta i en annan kommun och har noll koll på geografin själva.

8

Sv: Billig 4G router med voip som man kan koppla analog telefon till?

EcoLines lilla GSM-modul känns onekligen som den "schweiziska fickkniven" för en billig och hyfsad telefonianslutning där man kan använda både en gängse PSTN-telefon och samtidigt ansluta en enkel riktantenn om det behövs. Driftspänningsintervallet gör den enkel att köra på ett (mindre) bilbatteri med en enkel konstantströmsladdning om man vill ha full driftsäkerhet vid elavbrott.
Frågan är om något liknande inte redan används i Telias understundom utdelade "trösttelefoner" till abonnenter med nyligen klippta kopparlinor?

Om och när den här kommer i en 4G-version (upplever 4G som stabilare för telefoni än 2G/3G) skall jag återuppta ett avbrutet projekt med att bygga en liten enkel mobiltelefonpack som går att ansluta till extern antenn... AVM-routrarna drar tyvärr för mycket ström för användning vid renodlad bärbar drift.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

9 Senaste redigerad av jonasolof (2017-08-06 20:51:14)

Sv: Billig 4G router med voip som man kan koppla analog telefon till?

Många bra tips om GSM till analog telefon eller dect. Tycker dock ofta att ljudkvaliteten blir för dålig över GSM lösningarna såvida de inte har bra antenner. Voip med bra signal blir mycket bättre. Själv använder jag Voicetech.se som voip leverantör och har fem svarsställen. Med ett enda svarsställe kostar abonnemanget 30 kr i månaden + samtalskostnad. Portering av gamla hemnumret kostade 140 kr i engångskostnad och jag ringer ut från mina svarsställen med det gamla hemnumret.

Vad finns det för bra SIP-burkar som kan användas för att ansluta analoga telefoner till routrar? Finns det trådlös SIP? Dvs analog telefon med sladd till SIP box och därifrån wifi till trådlös router. Billiga mifis har ju sällan LAN-portar.

PS såg förresten idag att den utgångna AVM 7390 adsl routern kan kopplas över lan-port 1 till ethernetutgång på annan bredbandsrouter efter omställning i användarinterfacet. I den finns mycket bra VOIP -funktion. Kanske inte pensionärslösning men intressant eftersom det bör finnas en hel del begagnade 7390 som kan användas om man vill ha bra voip.

Av reaktionerna att döma finns inga billiga routrar med voip-funktion som kan användas med USB-modem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av E Kafeman (2017-08-07 01:08:08)

Sv: Billig 4G router med voip som man kan koppla analog telefon till?

Kanhända petigt, men begreppet portering av hemnummer finns inte. Ett hemnummer kan via mobil-operatören vidarekopplas till ett befintligt mobilt nummer, men kan inte porteras. Därav problemet med att man inte får numret som utgående nummer.

Hemnummer över GSM förutsätter att det finns ett mobilt samtals-abonnemang att koppla vidare till. Tillgång till bredband krävs ej.

VOIP-tjänst typ Voicetech är något helt annat. Det förutsätter att det finns ett bredband antingen mobilt eller fast i abonnentens ände.
Hemnummer kan överföras till VOIP-operatör.

De flesta moderna Android-telefoner köra VOIP utan några extra programvaror, vilket ger mindre komplicerat interface vid användniing än om man ska ha särskild telefon-app.

Omvandlare SIP till POTS (Plain Old Telephone Service) är bland de bättre enheterna CISCO SPA122 eller motsvarande. Dessa såldes förr av Linksys.
En av anledningarna till att den har bra funktion är att den har en processor som är överkvalificerad för jobbet.
Ursprungligen togs denna processor fram för en spelkonsoll som aldrig kom ut på marknaden och därför erbjöds Linksys att köpa den som VOIP-dosa. Linksys är inte kända för världens bästa kvalitet men nu säljs den av Cisco som är kända för att ta bra betalt för kvalitet. Innehållet är dock oförändrat.
Säljs billigt på Ebay, men är oftast dåliga kopior eller dåligt reparerade enheter, så därför är det bättre att handla i Sverige.

SIP är ett signalerings-protokoll som lyder under TCP/IP (vanlig LAN) så konventionell WiFi krävs alltid för att överföra SIP trådlöst.

Det finns trådlösa VOIP-telefoner med WiFi inbyggt men av de jag sett är de antingen av väldigt dålig kvalitet eller kostar +3000kr. Det finns även trådlösa VOIP-telefoner av skrivbordsmodell men även de kostar rätt mycket.

Billigt är relativt men router med inbyggt modem 4G-modem och inbyggd VOIP med uttag för vanlig telefon är t.ex. Huawei B315 och finns här för 1400 kr.
Fördelen är att man bara får en burk att hålla reda på.

11 Senaste redigerad av jonasolof (2017-08-07 03:59:26)

Sv: Billig 4G router med voip som man kan koppla analog telefon till?

Huawei B315s22 verkar vara ett bra svar på min fråga om 4G router med Voip och ingång för analog telefon. Den är tydligen efterföljaren till B593. De flesta B593 har nog blockerad VoIP och jag avstår gärna från trasslet med olika firmware och bortkopplade funktioner.

Märklig prisspridning på B315s22, från under 1400 till nästan det dubbla. I Tyskland går den att köpa från ca 107 euro. Men det finns skäl att läsa kundrecensionerna på Amazon.de och co.uk.Jag skulle tveka att köpa den för voip-lösning om jag inte visste att det finns en modell som fungerar i Sverige. Det finns massor med brister i routern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Billig 4G router med voip som man kan koppla analog telefon till?

Har du kollat på Internetports VOIP-tjänst? De tar 295:- i engångskostnad att portera det fasta numret till deras VOIP, men sen har de har 0 kronor månadskostnad i all framtid (såvida de inte skulle få för sig att ändra villkoren, vilket dock inte är sannolikt).
https://internetport.se/privat/ip-telefoni/

Jag har själv flyttat mitt fasta nummer till Internetport, och gjort detsamma åt min gamle far. Funkar finfint.

Vi valde båda att köpa den färdigkonfigurerade dect-telefonen (gigaset c530ip) som Internetport  erbjuder. Basstationen koppas till routern med ethernetkabel och sen funkar telefonen direkt. VOIP sitter i basstationen, luren är en vanlig dect. Det går alltså att koppla fler (valfria) decttelefoner till bastationen, om man vill extra lurar, eller en annan lur än den som följer med.

Innan detta hade pappa en GSM-variant av dect-telefon, Huawei F685, med Telenor SIM-kort i basstationen. Denna lösning kan jag INTE rekommendera. Strulade mycket och dåligt ljud. Själva luren var smäckig och knapparna var kassa.

Jag har konfigurerat min Gigaset så att jag kan välja annan IP-operatör än Internetport när jag ringer ut. Med "callwithus.com" kan jag ringa till både fasta telefoner och mobiler i hela världen för 10-20 öre i minuten med bra ljudkvalitet. Toppen för att kontakta de som man inte kan prata med över Skype, WhatsApp etc.
http://callwithus.com/

Jag hittade till Internetport och Callwithus via dessa två artiklar:
https://svenskteknik.wordpress.com/2016 … oni-del-2/
https://svenskteknik.wordpress.com/2016 … oni-del-3/
Läs även kommentarerna.

13

Sv: Billig 4G router med voip som man kan koppla analog telefon till?

Vi som är lyckliga nog att ha kvar våra gamla, men nu något prishöjda, abb. hos Phonzo-Cellip ser direkt att deras billigaste abb. för 59 kr/månaden medger 400 minuters inrikes samtal utan minutkostnad och - vilket är väsentligt - utan startavgift. 400 minuter x 15 öre/min blir 60 kronor. Eftersom jag ringer mycket (över 400 minuter/månad) har jag flera likadana abb./nummer med samma bra villkor. Cellip har dessutom en sannolikt oöverträffad manöverpanel där man enkelt kan programmera de mest osannolika vidarekopplingar till flera andra nummer samtidigt med separata tidsscheman etc. Typexempel: svarar jag inte på mitt "fasta" VoIP-nummer i bilen inom 12 sekunder flyttar uppringningen till två eller tre andra fasta VoIP-nummer på olika geografiska adresser där jag enkelt svarar på den plats jag just då befinner mig. Ljudkvalitén ligger dessutom i en helt annan division är den man får på en mobil- (smart)phone. Eller varför inte få telefonsvararmeddelanden som mailade ljudfiler för bekväm uppspelning när- och varhelst man önskar. Utrikes går det sedan, som matsolsson skriver, att ringa ytterst billigt med ett flertal internationella operatörer. Själv ringer jag t.ex alla inhemska mobilsamtal via CosmoVoip där min fast inbetalda pott på 10 euro aldrig verkar ta slut.
Självklart måste operatörerna ta in sina kostnader men ringer man väldigt många och korta/ganska korta samtal är startavgiften en tung post som ur teknisk synpunkt dessutom är perverst löjeväckande.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

14 Senaste redigerad av jonasolof (2017-08-12 08:12:58)

Sv: Billig 4G router med voip som man kan koppla analog telefon till?

Tack båda för bra info och bra länkar. Även del 1 och 4 av genomgången av IP telefoni är läsvärda, ettan här

https://svenskteknik.wordpress.com/2016 … oni-del-1/

Med Voicetech kan man ha flera svarsställen, jag har fem. Ingen växel behövs.

En färdigkonfigurerad dect telefon verkar vara en bra lösning. Det är bara en person som jag sagt lovat att han ska kunna använda den analoga telefonen och det ordnat jag med begagnad AVM router som har två analoga portar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15 Senaste redigerad av jonasolof (2017-08-13 19:57:50)

Sv: Billig 4G router med voip som man kan koppla analog telefon till?

@Vox

För att få flera svarsställen använder Vox flera cellip abb. Det förefaller billigare att använda Voicetech som medger flera svarsställen med individuell sip kod för varje men samma tel nummer.

Kostnader per månad: Abb privat 24 kr, fyra extra linjer (svarsställen)  8 kr styck.

samtalskostnad Sverige inkl öppningsavgift snitt 51 öre minuten.

Billigare att ringa över MobileVoip med operatör SIPdiscount till fasta och mobiler i Sverige 0,005 eurocent minuten utan öppningsavgift, dvs knappt fem öre. Jag väljer då det till Voicetech porterade hemtelefonnumret som caller id.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Billig 4G router med voip som man kan koppla analog telefon till?

Ytterligare routrar med inbyggd voip Huawei E5186 och B525. Men som alltid med Huawei kan funktioner vara bortkopplade. Funkar valfri VoIP på Telia E5186 till exempel?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Billig 4G router med voip som man kan koppla analog telefon till?

Här är internetports aktuella priser

https://internetport.se/privat/ip-telefoni/

Öppning och samtal till mobil är dyra. Med mobilevoip och sipdiscount kostar ett samtal till svensk mobil på en minut fem öre, med internetport 1 kr 40 öre rundat. Det är 28 ggr mer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Billig 4G router med voip som man kan koppla analog telefon till?

jonasolof skrev:

Här är internetports aktuella priser

https://internetport.se/privat/ip-telefoni/

Öppning och samtal till mobil är dyra.

Ja, de är dyra att ringa ut med. Men att ta emot samtal är gratis, och månadskostanden är noll
Så om man koppla sitt fasta nummer till Internetport, så att de står för inkommande samtal, och ringer ut med en annan leverantör, kan man komma billigt undan. Jag har Internetport in och Callwithus ut.

19

Sv: Billig 4G router med voip som man kan koppla analog telefon till?

jonasolof skrev:

Ytterligare routrar med inbyggd voip Huawei E5186 och B525. Funkar valfri VoIP på Telia E5186 till exempel?

Kan kolla det någon dag.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.