1

Tråd: Inside Poynting XPOL-2

Köpte en Poynting XPOL-2 som jag plockade isär och tog lite kort på, tänkte att någon kanske är intresserad av vad som döljer sig i:
http://i.imgur.com/btwVvHg.jpg
http://i.imgur.com/CYxshKe.jpg
http://i.imgur.com/ntduBPe.jpg
http://i.imgur.com/BEMCPRh.jpg

Hade förväntat mig någon typ at bi-quad eller bi-circle men det verkar bara var runda kopparplattor emellan större plåtskivor med olika avstång. Är det någon som vet vad en sånn här antenn kallas?

Jag använder den till Tre 4G på 800Mhz mot en mast 8 Km bort med ett ZTE MF28G.

Utan antenn får jag:
RSRP: -97 dBm
Signalstyrka: -73 dBm
RSRQ: -7dB
Ned/Upp ca: 25/15 Mbit

Och med antennen får jag:
RSRP: -91 dBm
Signalstyrka: -67 dBm
RSRQ: -8dB
Ned/Upp ca: 30/22 Mbit

RSRP och Signalstyrkan hoppar alltså upp 6 dBm vilket är att förvänta från denna antenn (8 dBi förstärkning på 698-960 MHz minus kabelförlusterna). Men tråkigt att RSRQ går nedåt istället.

Har också provat lite med "network signal guru" i en rootad surfplatta nära masten. Så länge surfplattan rapporterar Rank1 på signalen använder den sig TM2-TD kodning och hastigheten ligger kring 30-40 Mbit men när den hoppar upp på Rank2 så verkar MIMO hoppa in (TM3-OL-SM kodning) och hastigheten dubblas till 60-80 Mbit. Vintertid (utan löv) har jag ibland fått hastigheter över 50 Mbit med modemet utan antenn också. Detta måste ju ha inneburit att MIMO hoppat in?

Är det någon som vet vad som krävs för MIMO ska hoppa in? Bättre signalstyrka? Mer separation mellan antennerna? Mindre störning från andra master?

2 Senaste redigerad av E Kafeman (2017-07-29 03:20:23)

Sv: Inside Poynting XPOL-2

Antenn-typen kallas för patch-antenn.
Varje tallrik är ca 0.5 våglängder i diameter så för 800 MHz blir tallriken idealt 19cm men kan pga designkompromisser vara neråt 17 cm.
De mindre tallrikarna är för högre frekvenser och inverkar minimalt på antenn-funktionen vid 800 MHz.
Det är en ok allround-antenn då den kan användas till flera frekvensband och praktisk då samma antenn-element används för bägge polarisationerna utan att påverka varandra.

Ska man hacka negativt om antennen är att just därför att den är bredbandig finns risk att den tar in massa oönskat skräp som kan skapa bekymmer för mottagaren genom att skräpet kan bottna ingången, försämra s/n och ökat grundbrus.
Utöver vanliga störningar så är det lokalt BT/WiFi och GSM som kan bli så starkt att det orsakar problem.
Antennen är bred i sin huvudlob, så det kan vara svårt att använda riktverkan för att undertrycka oönskade basstationer.
Det är normalt för denna typ av antenn att ha dåligt fram/back-förhållande. Det innebär att den tar emot även i baklänges riktning.
I värsta fall skulle det kunna vara så att man sätter upp antennen på en husvägg och omedelbart på insidan av väggen sitter en trådlös WiFi-router och matar in signal i antennen.
Alternativt att man sätter antennen helt fritt, varvid den även ser basstationer som ligger bakom och som inte är önskvärda.

Det som man kan experimentera med är antenn-placeringen. Viktigast är om man kan få fri sikt så långt som möjligt i önskad mottagningsriktning.Träd i närfältet ska alltid undvikas (det finns motorsåg om antenn-flytt är utesluten smile. Längre antennmast så att man når över trädtopparna funkar också. Alternativt kan man pröva att placera antennen på husvägg om den annars sitter på mast, eller tvärs om, för att påverka vad antennen tar emot i oönskade riktningar.
Vid 800 MHz så är kabelförlusterna inte så stora, men kan man ska man alltid använda bra kabel och så kort som möjligt.
Somliga antenner av denna typ har utrymme på baksidan så att man kan montera router eller USB-plugg väderskyddat. Det ger minsta möjliga signalförlust pga kabel och mottagaren kommer bort från lokala störkällor såsom router eller dator som lokalt har en stördimma på de flesta frekvenser och med lite tur så ger uteplaceringen bättre kylning då varma mottagare alltid fungerar sämre än kalla.

Det är bra att du mäter och noterar signal-värden. Uppmätta dBm-värden för RSSI ska alltid spegla antenn+kabels totala gain och det är bra att notera mätvärden så noga som möjligt innan man börjar ändra något för att kunna utvärdera vad som påverkas för en viss förändring.
Eftersom du förmodligen inte har ideal direktsignal är det tveksamt om antenn med högre riktverkan förbättrar RSSI annars är det enkelt att öka riktverkan på den antenn som du redan har.

Alternativ antenn-placering är nog det som är enklast att testa för om möjligt öka MIMO-effekten. Att fin-rotera antennen i olika vinklar har inte heller samma värde när du inte har bra sikt till basantennen, så det lär inte kunna förbättra MIMO men det skadar ändå inte att testa lite olika vinklar.

Vet du någon störkälla som ligger 45 grader höger om önskad riktning kan det löna sej att missrikta antennen 45 grader vänster eftersom antennloben är så bred. Det sänker mottagen signalstyrka på önskad signal obetydligt men kan sänka desto mer på den oönskade signalen vilket totalt kan förbättra signal-kvaliteten. Detta är vanligt knep för Yagi-antenner och det är då ett fåtal graders vridning som kan göra stor skillnad, men är mindre effektivt för din typ av antenn. Ändå, det är enkelt att testa nu på sommaren och ibland ger oväntad riktning och vridning överraskande bra resultat.
Inte fullt så roligt att kliva på husnocken och vrida antenn i vinterstormen så passa på nu.

Det är alltid intressant med återkoppling i forumet om du fick bättre mottagning mha motorsåg eller andra medel. Kan vara bra tips till andra även om varje antennplats är unik och bjuder på sin uppsättning med utmaningar.

Ångrar mej något på en punkt ovan, det kan hända att du har bättre antenn-sikt än vad jag tror och finns möjlighet ska du då gärna prova med antenn med högt riktgain, typ Yagi. Kvarstår dock att finns inte direkt-sikten så ger inte Yagi-antennen förväntat gain.

3

Sv: Inside Poynting XPOL-2

Har inte fri sikt till antennen (iaf inte på sommaren då det är mycket lövträd i vägen). Plottade höjdprofilen med en uppskattad antennhöjd på 60m. Vet egentligen inte alls hur hög den är men det är den högsta mobilmasten i området och ser rejält mycket högre ut än de omgivande träden.

http://i.imgur.com/UymAO83.png

Modemet står i ett vindsfönster i mastens riktning och när jag använt antennen står den på samma plats. Har också provat lite hastigt på taket både med surfplatta, modem och med antennen men har inte uppnått några högre hastigheter. Med surfplattan kan jag se att RSRP ökar men SNR minskar på taket vilket jag antar beror på att huset inte längre fungerar som en avskärming mot andra master.

Ska prova att rikta om antennen för att försöka släcka ut störkällor som du säger.

Har också funderat på att testa med två separata 800Mhz antenner väl separerade för att minska på störningarna från de andra frekvenserna. Vet dock inte vilken man skulle köpa. Kanske hemmagjorda bi-quads skulle fungera?

Det som jag tycker är konstigt är att även precis jämte masten är det svårt att få surfplattan att hoppa upp i den högre hastigheten (60-80 Mbit). Detta fick mig att tro att det skulle vara antennernas separation som var avgörande då både RSRP och SNR var mycket höga där. Kanske får bli en tur till masten med modemet och Poynting antenn för ett test också. Tråkigt att man inte kan se så mycket signaldata i modemet bara.

4 Senaste redigerad av E Kafeman (2017-07-29 13:22:57)

Sv: Inside Poynting XPOL-2

Hemmagjord biquad kan ge dej ungefär samma gain som du nu har men den ger bättre fram/back-förhållande och undertrycker andra frekvensband bättre. Den undertrycker även basstationer vid sidan av huvudloben bättre. Mycket av resultatet beror dock på en blandning av tur och skicklighet hur pass bra man lyckas få till antenn-dimensionerna utan tillgång till mätinstrument.
Det är billiga antenner att bygga, så även om resultatet inte blir optimalt kan det ändå ge förbättringar till låg kostnad.
Helt enkelt för att det är billigt att test, köpen en sådan här Yagi. Det går köra en sådan och den andra antennen kör man på din nuvarande antenn. Den har samma fördelar som en biquad men ännu mer uttalat. Mer riktverkan och bättre undertryckning av oönskade riktningar och frekvenser. Har du någorlunda fri sikt i närfältet så ökar även mottagnings-siffrorna med några dB.

Vill du göra några ful-tester att förbättra nuvarande antennens gain kan du börja med platsen för fotona och sitta där och experimentera. Handrikta antennen för bästa signal-styrka och notera signal-värden. Därefter tar du en aluminium hushållsfolie och klipper ut en cirkel på 18 cm diameter och tejpar upp utanpå främre antenn-hölje med vanlig tejp och provar om det blir någon skillnad i mottagen signal. Om folien inte ligger så slätt mot höljet har ingen betydelse just nu, det är en grov test utan krav på precision. Om mottagen signal ökar tydligt med 1 dB eller mer med denna modifikation kan man prova att flytta samma folie till insidan av höljet och se om det blir förändring. Det man är ute efter är att ge antennen högre riktverkan genom att hitta bästa avståndet mellan antennen och folien. Teoretiskt kan man vinna 3 dB på detta vis men kan man tillförlitligt uppnå 2 dB förbättring är det nog så långt som är möjligt utan mätverktyg.
Hittar man ett fungerande avstånd mellan folie och antenn så får man sedan göra om det hela med mer väderbeständigt material.
Folien förstör riktverkan för antennens övriga frekvenser.
Misslyckas det att uppnå några förbättringar så har man inte fördärvat mer än lite folie och tejp.

5

Sv: Inside Poynting XPOL-2

Om rank se https://www.google.se/amp/s/ltebasics.w … n-lte/amp/

Vid diversitet sänds bara en datakanal. Ska dubbla signalkanaler användas i nedlänken krävs MIMO. CQI är modulationsindex men anger inte Rank. Kul att du kan se Rank i din fixade router. Det syns inte i AVM6820 som annars ger mest info. Särskilt bra är att kunna optimera var antenn separat och att se SINR separat för fyra kombinationer av tx och rx antenner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Inside Poynting XPOL-2

Jag öppnade också en Xpol A002 för ett tag sedan, tror den hette V2 också (version 2?). Den såg inte ut alls så invändigt, inga runda skivor.

Det var plåt/kopparark som var stansade likt antennspröt på olika höjder som bildade en fyrsidig pyramid .

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

7

Sv: Inside Poynting XPOL-2

Jag talade med Poyntings tyska chef på mässan i Barcelona för några år sedan. De skulle göra en ny version. Tror bara att en uppvikt kant på reflektorn nämndes. Men sedan bör ju en flerbandsantenn klara 4G 700 MHz också i framtiden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av hampus.eng (2017-07-30 19:52:10)

Sv: Inside Poynting XPOL-2

En sån där kina antenn har jag redan sedan 3G på 900Mhz, får bli att köpa rätt adapter för att kunna prova den med 4G routern också.

Lyckades genom att flytta antennen bort från fönstret (längre in i huset alltså) att öka signalvärdena lite:

RSRP: -89 dBm
Signalstyrka: -65 dBm
RSRQ: -6dB
Ned/Upp ca: 38/22 Mbit
Jag inbillar mig att fönstret fungerar som en tunnel ut ur huset och genom att backa blir öppningen mindre och därav också mindre störningar. Riktade nog in den bättre än sist också vilket kan förklara den högre signalstyrkan.

Ska prova att klippa till en folieskiva att prova med, på vilket sett skulle hjälpa riktverkan på antennen?

Min antenn är gammal och antagligen utav första versionen, det vore intressant om någon har bilder utav V2 också.

Det är inte i routern utan i en surfplatta jag kan se rank. Rootade en Nexus 7 och installerade Network signal guru. Denna app visar massor av signaldata och jag tror det hade varit optimalt om man kunde koppla antenner till den för att justera in dem. Tyvärr finns det inte ens riktiga antennkontakter på kretskortet i plattan.

Detta är inte min bild men visar lite av vad man kan se:
http://www.howardforums.com/attachment.php?attachmentid=145663&d=1475860180

Det går också att se signalstyrka/antenn, mätrapporterna till masten, m.m.

9 Senaste redigerad av E Kafeman (2017-07-31 00:39:38)

Sv: Inside Poynting XPOL-2

Folien utgör direktor, på samma sätt som på en Yagi-antenn som har passiva pinnar framför dipolen (matade elementet).
Lite mer tekniskt, funktionen är att öka appertur-arean i front-riktningen, men samtidigt påverkar den antennens impedans och eftersom man inte vet hur nuvarande impedans ser ut måste man söka lite i blindo för bästa position av direktorn, där gainet ökar mer än vad reflektionsförlusterna kostar. För patch-antenn kallas omatat extra elementet inte för direktor. Vanligen kallas det för parasit-element.
Det är en quick&dirty fix. Kan fungera bra eller inte.

Det är nog riktigt att du kan finna platser en bit in från fönstret som ger bättre signal-kvalitet och det kan bero på avskärmningseffekter från oönskade signaler (störkällor både inomhus och utomhus) men kan också bero på avskärmning från flervägs-utbredning, vilket är vanligt när sikten i närfältet är begränsat och tvingar en del av signalen att studsa i träd, andra hus, bilar och mark innan den når din radio.

Absolut att skaffa kabel-adapter till Yagin. Även om det inte blir bra ger det massa info typ om ökad riktverkan och förbättring av både fram/back-förhållande och frekvens-selektiviteten ger några fördelar. Resultatet beror mycket på hur pass fri sikt (direktsignal) som finns och genom jämförande mätningar kan man se värdet av förbättrat gain osv. Typiskt i en störd miljö så ger inte Yagin förväntad riktverkan. Kan testas genom att antennen snedvrids typ 20-30 grader från förväntad riktning, och om då signalen inte avtar så mycket som strålningsdiagrammet för antennen visar innebär det att man tar emot en hel del reflektioner.

En öppnad variant på patch-antenn: https://www.tutorialspoint.com/antenna_ … _strip.htm

10

Sv: Inside Poynting XPOL-2

Om man använder dubbla antenner och MIMO är väl flervägsutbredning vis reflektioner  bra för ökad hastighet. Det skulle innebära en nackdel när man tar in antennerna i rummet. Men om störande andra celler får minskad signalstyrka vid antennerna är det en fördel.

Så frågan är hur SINR, CQI och rank ändras.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11 Senaste redigerad av E Kafeman (2017-07-31 15:03:05)

Sv: Inside Poynting XPOL-2

Nu blir det lite halv-tekniskt angående flervägsutbredning.
Den flervägsutbredning jag avser antar en kanal med Rayleigh fading och MIMO funktions-vinst genom diversity gain.
Spatial multiplexing gain är troligen liten i detta fallet, varför flervägsutbredning är en kanalförsämrande egenskap.

Spatial multiplexing har nytta av reflexer i avsaknad av direkt signal medan diversity gain är ett medel att undertrycka interfererande reflektioner.
Är signal-förhållandena goda kan spatial multiplexing öka bandbredds-effektiviteten.
LOS och obetydlig flervägsutbredning är alltid det bättre alternativet även vid spatial multiplexing.

Diversity gain kan däremot öka effektiva täckningområdet, avståndet från basstationen, som medger viss minsta bandbredd med hänsyn till krävt SNR, men det förutsätter att fading, flervägsutbredning finns i kanalen, vilket det normalt alltid gör.
Finns ingen flervägsutbredning är SISO marginellt mindre bandbredds-effektivt jämfört med MIMO i cellens ytterkant och man gör ingen vinst med avseende på cellens täckningsområde eller bandbredd på att använda MIMO.

För maximal räckvidd relativt maximal bandbreddsutnyttjande får man därför kompromissa mellan olika tekniker både i mjuk och hårdvara för att optimera nyttan av spatial multiplexing relativt diversitet allt eftersom SNR och fading varierar.
För att få bättre täckningområde än vad MIMO eller SISO medger kan man köra array på antennerna. Antennerna samverkar och skapar en dynamiskt riktningsstyrd lob. Det blir allt vanligare funktion inom WiFi och kommer förmodligen bli en del av 5G.

12

Sv: Inside Poynting XPOL-2

Network signal guru kan tydligen visa Rank Index så man kan kolla om nedlänken använder en eller två kanaler.  Det kunde tänkas  vara ett ännu viktigare optimeringskritetium för antennplacering  än bästa SINR för två Tx/Rx par. E Kafeman - hur ändras resonemanget ovan om två kanaler används och du inte har direkt sikt? Går det att få två kanaler utan spatial multiplexing/ flervägsspridning?

Network signal guru liknar professionell programvara som finns för nätkontroll. Jag såg sådan på en LTE-mässa i Amsterdam för några år sedan. Ett dotterföretag till Rhode o Schwarz använde Samsungtelefoner och hade lött fast antennkablar till testkontakterna på telefonerna. De erbjöd sig att göra detta för 2000 kr styck åt mig. För Samsung 4 finns det dock patchkablar att köpa från Australien sonm funkar om man är försiktig. Men jag avstod eftersom programvaran kostade ca 18-20 tkr och AVMs routrar ger så pass mycket användbar information för antennoptimeting.

Senare samsungmodeller har andra och ännu mindre testkontakter. Jag har lämnat området och inte kollat om det finns patchkablar för dessa nyare kontakter. Det sades vara på väg för några år sedan.

En förutsättning för Network Signal Guru verkar vara att använt chip i telefonen eller plattan är från Qualcomm.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Inside Poynting XPOL-2

Network signal guru kan tydligen visa Rank Index så man kan kolla om nedlänken använder en eller två kanaler.  Det kunde tänkas  vara ett ännu viktigare optimeringskritetium för antennplacering  än bästa SINR för två Tx/Rx par. E Kafeman - hur ändras resonemanget ovan om två kanaler används och du inte har direkt sikt? Går det att få två kanaler utan spatial multiplexing/ flervägsspridning?

Network signal guru liknar professionell programvara som finns för nätkontroll. Jag såg sådan på en LTE-mässa i Amsterdam för några år sedan. Ett dotterföretag till Rhode o Schwarz använde Samsungtelefoner och hade lött fast antennkablar till testkontakterna på telefonerna. De erbjöd sig att göra detta för 2000 kr styck åt mig. För Samsung 4 finns det dock patchkablar att köpa från Australien sonm funkar om man är försiktig. Men jag avstod eftersom programvaran kostade ca 18-20 tkr och AVMs routrar ger så pass mycket användbar information för antennoptimeting.

Senare samsungmodeller har andra och ännu mindre testkontakter. Jag har lämnat området och inte kollat om det finns patchkablar för dessa nyare kontakter. Det sades vara på väg för några år sedan.

Om man nu har en Samsung 4 och patchkablar så borde det funka att roota telefonen och använda Network Signal Guru. Jag har skrivit om patchkablarna i tidigare inlägg. Men då hade en firmwareuppdatering i telefonen gjort att man inte kom åt engineering mode med de appar som då fanns tillgängliga.

En förutsättning för Network Signal Guru verkar vara att använt chip i telefonen eller plattan är från Qualcomm. Huruvida man kommer åt att använda externa antenner är en fråga om vilka kontaktdon man har tillgång till eller möjligheterna till lödning under mikroskop.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14 Senaste redigerad av E Kafeman (2017-08-01 09:16:47)

Sv: Inside Poynting XPOL-2

"Går det att få två kanaler utan spatial multiplexing/ flervägsspridning?"
Flervägsspridningen är inte något kriterium i sammanhanget.
Det är riktigt att aktuell basstation lägger ut två kanaler vilket ranken enligt bilden ovan talar om.
"TM3-OL SM" säjer att man tar emot data enligt mode 3 i open loop i form av SM (Spatial Multiplexing typ CDD).
Spatial multiplexing enligt CDD är inte två separata informations-kanaler i och q utan i(n) och i(n-1).

Mode 3 specar  antingen en form av diversitet med special kodning (Alamouti) av kanalerna för att underlätta för mottagaren att välja rätt diversity-ström, altenativt CDD. Om Alamouti är det två kanaler men endast en ström, om CDD är två strömmar där den ena strömmen endast skiljer på så sätt att dess information är tidsförskjuten 180 grader relativt den andra kanalen och där basens antenner varierar beamen mellan antennerna och/eller skiftar beam mellan varje data-bit.
CDD är en förkortning av  "Cyclic Delay Diversity" som kan sägas beskriva sändmoden, som enligt ovan beskriven mod sänds spatiellt smile.
Det är alltså en en form av diversitet där sändaren genom spatial multiplexing försöker skapa större skillnad mellan diversitets-kanalerna.
Enligt LTE/E-UTRAN medför CDD "subcarrier from one antenna interferes constructively or destructively with the delayed (phase-shifted) from another antenna".
Multiplexad diversitet med lite extra lotteri där mottagaren kanske kan tolka signalen om interferensen inte är för svår.
CDD  anses som tåligare  i en fadad miljö relativt Alamouti men har inga extra hängslen för att verifiera kanalens funktion eftersom återkoppling såsom i sluten mod saknas.

En nyvaknad mottagare brukar vanligen börja i mode 3 Alamouti för att utbyta status med basstationen och om signalen inte är väldigt dålig växlas man i första hand upp till CDD då det anses som tåligare mot den tidsdiversitet som flervägsutbredning medför.

Direktsignal är alltid bäst. Flervägsutbredning reducerar bandbreddens nyttjandekapacitet. Inga undantag.

Om direktsignal som kanske i detta fallet helt saknas får man hålla till godo med reflektioner.
Om det är skog i vägen så finns troligen fortfarande de starkaste signalerna och som är minst ur tidsfas fortfarande i ungefär rätt riktning. Exempel på ofta destruktiva reflektioner kommer från plåttak i närfält vars vinkling passar att skapa total motfas och signal-utsläckning. Även markreflex från större öppen yta kan skapa liknande fenomen. Blir det total motfas så spelar inte sändmoden någon roll eftersom att det inte finns någon signal varken direkt eller reflekterande att ta emot eftersom summan är noll.
Man kan också ha tur, där reflexer samverkar positivt. Extremt exempel är om man placerar sej framför parabol-tallrik som kan samla in signal för att reflektera dessa till ett koncentrerat område med hög signal-nivå och med förhållandevis låg tids-diversitet jämfört med mera random utspridda reflektionsytor som ger mer avvikande tidsdiversitet.
Genom att backa in en bit i huset kan en del av de indirekta signaler som ligger mest fel i tid typ plåttak och mark kanske undvikas, till förmån för de reflektioner som i huvudsak färdats ungefär lika långt och snarlik väg, och därför är mindre benägna att interferera/släcka varandra.

Jag gör inte så mycket annat än jobbar med nya telefoner, anpassar radiosteg och designar inbyggda antenner för dessa.
Behöver du ha kabel inlödd för extern antenn är det enkelt fixat. Notera dock att ska man ansluta mätantenn finns lite småsaker att tänka på. De flesta moderna mobiltelefoner har inte ett 50 Ohms gränssnitt varken på testuttag eller någon annan stans, så som äldre telefoner hade.
Ansluter man en 50 Ohm koaxialkabel/antenn utan att ta hand om det problemet. riskerar man missvisande mätningar och reflektioner som helt kan sätta extern antenn ur spel.
För interna antennen bryr tillverkaren sej inte om exakta impedansen bara TIS och TRP är bra.
Har alla mätverktyg för att anpassa telefonens radio till 50 Ohm men vill man ha välgjort jobb tar det minst en dag.

15

Sv: Inside Poynting XPOL-2

Finns det något sätt att med t ex Network signal guru observera att mottagningen störs av reflexer fr t ex ett plåttak eller en vattenyta framför antennen? Det finns fall där 90 graders skillnad på polarisation inte varit bäst. Invändningen mot xpolantennen skulle då vara att man inte kan laborera med vardera antennens polarisation separat.

Network signal guru kan nog ge en del intressant information men jag tror att AVM 6820 är till större praktisk nytta för antenninställning även om parametrar som Rank Index och CQI inte visas. Jag och många andra har kopplat ur de i routern inbyggda antennerna och använder korta patchkablar för att få SMA-kontakter att ansluta antennkablar till. Det funkar uppenbart men vi har ingen aning om huruvida de inbyggda antennerna varit anslutna med femtio ohms impedans tillantenningångarna på chipet som är från Intel i den AVM-modellen . Finns dock anledning att tro det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Inside Poynting XPOL-2

Har inte möjlighet göra några tester just nu men har undersökt lite mer om vart masterna finns och upptäkt att jag borde rikta antennen mer österut än vad jag tidigare gjort. Det borde också vara precis fri sikt över trädtopparna till toppen av masten vilket jag inte trodde. Med den vinkel jag felaktigt rikta mot förut finns det träd på trädgården som skymmer sikten men med den rätta vinkeln så går linjen precis emellan träden. Får klättra upp på taket en klar kväll och speja efter lampan som borde synas.

Dessa master har jag lyckats hitta, har alltså två TRE master med ganska bra mottagning. Den ena är dock mer skymd än den andra:
http://i.imgur.com/RT1iDpj.png

Höjdprofil till masten som jag använder:
http://i.imgur.com/UymAO83.png

Höjdprofil till den skymda TRE masten:
http://i.imgur.com/dGB7piu.png

Så masten har alltså fri sikt (eller väldigt precis fri sikt till toppen) men har träd i freshnel zonen. Masten sänder också på 2600Mhz vilket jag precis har sett med surfplattan på taket men jag har inte lyckats upprätta en anslutning. Kanske att det skulle gå att ansluta med en kraftig riktantenn för 2600 men finns det någon fördel egentligen?

Funderar också vad det finns för kraftigare riktantenner att köpa för 800 Mhz bandet.
Har fastnat för 18707.15DUAL 15dBi  från wimo.de alternativt den mycket billigare JARFT 14 dBi antennen från wifi-shop24.com.
Men egentligen hade jag hellre sett två separata panelantenner för att få bättre separation och förhoppningsvis få masten att börja använda MIMO.

17 Senaste redigerad av E Kafeman (2017-08-02 22:17:41)

Sv: Inside Poynting XPOL-2

Att man inte håller kvar vid 50 Ohm i mobilen beror främst på att utrymmet för att designa antenner med god funktion är för begränsat om man ska hålla sej till 50 Ohm. Med mer frihet av val av impedans ökar möjligheten att skapa duglig antenn över ett större frekvensområde.

En annan sak som skiljer moderna och äldre telefoner är att radio-chippen numera sällan placeras i närmast antennen. Radio-kretsar samlas till ett begränsat område medans antennerna måste placeras runt hela telefonen, eftersom det är värdelöst med antenner bakom displayen, som absorberar radio-signaler och större delen av telefonens ytterkant fylls med olika typer av antenner.
Utöver TIS och TRP är även SAR viktigt för telefon-tillverkare och med missanpassad antenn skjuter SAR i höjden.

För små USB-modem gäller inte samma krav, SAR bryr man sej inte om och interna antennernas effektivitet tillåts vara sämre och radio-chipet sitter nära antennerna. Radio-chippets impedans tillåts helt styra vilken impedans dom finns på evt externt uttag. Det finns rätt stor spridning på dessa impedanser och dessutom skiljer oftast chippets impedans för mottagning resp sändning. De flesta radio-chip som förekommer i modem ligger inom 30-70 Ohm med en ofta betydande andel reaktans. Det är ändå "good enough" tycker modem-tillverkarna för att man ska kunna stämpla impedans för externa antenn som 50 Ohm i data-bladet.

Förenklat sammanfattande,  ja det är 50 Ohms impedans +/- 50% på USB-modemens uttag medans det kan skilja mer på de impedanser man kan hitta i en mobiltelefon. Diffen +/-50% kan låta mycket men för slutanvändaren betyder det inte så mycket.

Antag att man vill ansluta sitt USB-modem till antenn typ denna XPOL, med typiskt VSWR som kanske varierar 1:1,5 - 1:3 VSWR.
VSWR visar hur nära antennens impedans är till 50 Ohm och detta varierar över frekvensområdet.
Ett VSWR på  1:2 kan betyda att antennens impedans är 100 Ohm vid en viss frekvens, med otur ligger modemets impedans vid 25 Ohm för samma frekvens vilket då motsvarar drygt 4 dB transmission loss.
Högst mätbar andel effekt från antenn till radio och tvärs om kommer går alltså förlorad pga av missanpassningen. Hur mycket det påverkar t.ex. mätning av kanalens komplexitet är väldigt svårt att ha uppfattning om. Delvis pga av att antennen-egenskaperna vid missanpassning blir beroende av anslutningskabeln vars ytterhölje också kommer agera antenn pga av reflektions-strömmarna.
Sådan missanpassning kan märkas genom att avläst RSSI påverkas av att man håller på olika ställen utefter koaxialkabeln.

Även vid förhållandevis liten missanpassning vill man undvika sådana effekter när man mäter en telefon eller modems antenn-egenskaper antingen genom elimination eller kompenserande kalibrering. Några av de hjälpmedel som då vanligen används finns på bild under rubriken "Calibration equipment" på sidan: http://www.antune.net/calibration.html  (min hemsida).

Lite förklaring till AnTune då det inte är helt givet vad det utför men kan vara till stor nytta om man vill mäta antenn-egenskaper:
Har utvecklat egna matematiska lösnningar för beräkning av bredbandiga komplexa impedanser med tyngdpunkt på inbyggda antenners specifika problem.
Indata för dessa beräkningar hämtas från VNA (vektor nätverks-analysator). Den inhämtningen samt beräkningarna för att matcha radio mot antenn eller annan radio-krets är vad AnTune utför.
Nischat teknik-område men utföra beräkningarna med konventionella mjukvaror är väldigt tungt, en beräkning kan ta minuter eller mer (Matlab, CST m.fl), medans AnTune är ensamt på marknaden att beräkna resultat upp till 10 ggr/sek.
Det innebär många timmars inbesparad utvecklingstid för en antenn där enbart instrumentkostnaden kan vara tusentals kr/timme.
Programvaran används mest av RF laboratorier som just utvecklar inbyggda antenner men det är helt fritt för vem som helst att ladda hem AnTune och prova att labba med antenn-parametrar. Programmet ger viss funktion även om man inte har några exklusiva instrument att ansluta och även om man inte avser att designa någon antenn så finns rätt mycket praktiska antenn-tips på hemsidan. Ursäkta om det blev reklam för min hemsida, misstycks så kan det strykas.

För att vid MIMO observera vad som är direkt signal och reflex behövs normalt en VNA som då agerar både sändare och mottagare.
Man kan inte avgöra det med enbart utläst data från en MIMO-mottagare.
Mottagarens antenn är lite som en linjal nedstucken i en sjö och som agerar mottagar-antenn. Den enda infon den lämnar är hur mycket våghöjden är i varje ögonblick, men den har ingen aning om riktning, ifall det är direkt signal eller summan av en eller flera reflektioner eller bara störningar.

Vad som däremot kan avgöras i mottagarna för ett MIMO-system är hur stor skillnaden i signal är mellan två antenner. Vid direkt signal kan man få nära 100% skillnad mellan två antenner genom t.ex. skilda polarisationer. Vid 2x2 antenn-system kan man teoretiskt öka bandbredds-effektiviteten 400% jämfört med 1x1 (SISO).
Ju mer multipath och ju mer avsaknad av direkt signal, ju sämre bandbredds-effektivitet men MIMO ger fortfarande fördel relativt SISO. I synnerhet eftesom MIMO kan växla mode från spatial, till diversitet till beam-forming, beroende på hur bra signalen ser ut och på det viset anpassa sej bättre efter situationen.
Hur komplexa signalvägarna till antennen är mäts som Rician eller Rayleigh kvot men det är inget som går direkt utläsa från en mottagare.

Både spatial och diversitet har ett oändligt antal möjliga undermoder varav ett antal definierats av 3GPP.
Genom att avläsa mottagaren aktuella mod kan man få en grov vink om hur utsänd signal uppfattas av mottagaren med hänsyn till distorsion i form av BER, tids-fel, frekvensfel (doppler) och andra typer av fading.
SNR och RSSI är även dessa begränsande vad som är möjligt bandbredds-utnyttjande, på samma sätt som för SISO.
Flytta antenn, ändra polarisation mm, vilken skillnad det gör och varför kan vara svårt att avgöra, men mottagardata i flera former kan ge en god aning.
De flesta praktiska försök för att visa vad som händer vid MIMO resp SISO vid antenn-förflyttning i olika miljöer görs nästan alltid på 5GHz som ger ett skalningsproblem relativt 800MHz, som i detta fallet,  men grovt följer det samma mönster.
Här är en praktisk mätning som inte är allt för komplicerad att förstå resultatet av: https://www.researchgate.net/publicatio … _gold_mine
Försöksplatsen är en gruvgång, men man kan till viss del tolka in motsvarande resultat som när man flyttar sej inåt från ett fönster.

18

Sv: Inside Poynting XPOL-2

Wimo 15-antennen är både jag och Vox Medievalis nöjd med. Den är gjord för +/- 45 graders polarisation istället för andra panelantenner som har horisontell/vertikal polarisation. Den billigare panelen är sådan. Jsg har båda. Wimo ger betydligt starkare signal och är optimerad för MIMO genom polarisationen. Om du finns nära Öland kan du låna en sådan av mig för test.

Ska man verkligen maxa skulle jag använda yagis separerade ett par meter och ha möjligheten att variera polarisationen separat. Det finns långa 800 MHz yagis, jag har länkat till några tidigare.

AVM 4G routrar ger avståndet till ansluten mast så det är lättare att identifiera vilken mast man är ansluten till. Dessutom får man lista över alla hörbara celler inkl RSRP och RSRQ.

Det finns funktioner för antennoptimering i realtid vilket gör det lättare att ställa in. Dessutom kan man optimera SINR separat för varje antenn.

E Kafemans inlägg kräver ytterligare begrundan. Tack för all info.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Inside Poynting XPOL-2

Mycket givande att då och då få läsa riktigt tekniska beskrivningar om antennproblematiken - även om man kanske inte hänger med riktigt i alla svängarna (är egentligen gammal "latinare" i botten).
I takt med den snabba utbyggnaden (fr. a Telias) av 1800-bandet i glesbygd ökar definitivt kraven på att förstå både antennkonstruktioner och vågutbredningsparametrar. Det som förvånat mig är de anmärkningsvärt långa distanser som det går att etablera och upprätthålla god transmission på inom just 1800-bandet. I normalfallet använder jag en Wimo 15-panel som ursprungligen var tänkt att maximera kommunikationen mot min närmaste och knappt 9 km avlägsen 800-site. Sedan länge har min ProRouter emellertid låst på en drygt 40 km avlägsen 1800-site med ytterligt stabil kommunikation (hastighet typiskt 40/25). Huvudorsaken torde vara att både den närliggande 800-siten och den väsentligt längre bort belägna 1800-siten ligger i nästan exakt samma mottagningsriktning och att 1800-siten är väsentligt lägre belastad samt att både min antenn och den avlägsna 1800-siten är mycket högt belägna; i höst kommer den närbelägna och primära 800-siten att börja sända även på 1800-bandet då det blir spännande att se vilken av de båda 1800-baserna routern väljer.

Mer på skoj riggade jag för ett par månader sedan en enkel 1800-panel på ett stativ innanför ett treglasfönster och fick plötsligt ännu högre transmissionshastigheter via min 6840-router (långvariga toppar på typiskt 70/40) från en site belägen 23 km bort (vet vilken det handlar om). Detta till trots att jag nu har en stor frodig björk 20-25 meter framför och i antennlobens riktning. Skillnaden mellan de båda routrarnas mjukvara där 6840:an har den senaste och ProRoutens en drygt två år gammal (krånglig att uppdatera jämfört med 6840:an) kan naturligtvis vara en parametrar i ekvationen men ändå är jag fortfarande mycket förvånad över vågutbredningsmöjligheterna (eller kanske snarare 1800-bandets penetrationsmöjligheter) med följande mycket god överföringshastighet även i "skymda" situationer. Om sommaren blir lång skall jag givetvis testa med en 6840:a (har två) och den dedicerade 1800-panelen från min "ordinarie" antennplacering vid skorstenen där sedan länge Wimo 15-panelen och två mycket långa 450-yagis (failover till Net1) redan delar plats. Sannolikt kommer antalet möjliga 1800-siter att ansluta mot att bli överväldigande där i mitt fall dock en mycket viktig parameter (kanske den viktigaste) bli att undvika frekventa stationshopp - således tvärt emot systemuppbyggnaden i nätet ..... - eftersom detta tyvärr inte sällan resulterar i avbrott (kortare eller längre) i VoIP-transmissionen för tre fasta telefonlinjer.

För som inte har behov av stor transmissionskapacitet är det uppenbart att 1800-bandet i glesbyggd tillsammans med en bra antenn och antennkabel utan vidare kan konkurrera med fiber till ofta bättre pris eftersom den ibland höga etableringskostnaden för fibern helt bortfaller. Behöver man sedan byta operatör kan det faktiskt räcka med att vrida antennen och byta SIM-kort.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

20

Sv: Inside Poynting XPOL-2

I Kigali i vintras använde jag en "14dBi" panelantenn av den vanliga typen man köper från Tyskland. Den är polariserad 0/90 grader vilket är negativt för downlink MIMO. Routrarna anslöt med direktsikt till en 4G mast 800 meter bort som sänder på 800 MHz bandet med 20 MHz bandbredd (i Rwanda finns bara ett 4G nät så bandet behöver inte delas upp i block).

Använde först 6840 med senaste programvara. Sedan 6820, också med senaste. Den var väsentligt snabbare vilket kan förklaras med att det är en LTE cat 4 router till skillnad från den äldre 6840 som är cat 3. Ännu mycket snabbare, dubbelt så snabbt som 6840 med upp till 90 Mbit/s downlink med speedtest, var Telia ZTE MF910. Alla testades anslutna till samma antenn och samma kablar.

6840 är intressantast pga inbyggd voip, portar för analoga telefoner och dect bas. 6820 ger samma signalinfo som 6840 men har inga telefonportar. MF910 med teliaadapter för LAN funkade också mycket bra.

I praktiken kom jag att använda voip-appen Bria på Iphone 6 och en long range DECT kopplad till analog telefoniport på 6840. Hade inte med någon router med WAN-ingång eftersom jag köpte 7490 först senare under våren.

Om man vill ha snabbare internet men fortfarande tillgång till AVMs alla telefonitjänster kan man använda de nyare vectoring adsl/fiber-routrarna som har all telefoni men också WAN ingång som kan kopplas till RJ45 port på föregående router. AVM 7490 tillhör den nya generationen och har allt VOIP man kan önska sig plus DECT och fax in och ut. Antingen kan man använda ett USB modem direkt i routern som då  ska fungera snabbare än med 7390 eller så kopplar man in routern efter ett annat modem, t ex en 6820 eller ZTE MF910 med lanadapter.  Mig veterligen går ingen av de senare att brygga men det torde inverka föga på farten. Vill man bara surfa snabbt tar man ut internet efter MF910 eller 6820 och använder den efterföljande routern enbart för telefoni.

Mina gamla 7390 kommer jag att låna ut till några äldre personer som blir av med kopparlinan men inte använder internet och därför inte beställt fiber. VoIP bör funka med ett 4G usb-modem i routern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.