26 Senaste redigerad av Job (2017-05-31 17:23:43)

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Tack för tipset smile Hade tyvärr lite bråttom att signa upp och hann inte se att det var en uppkopplingsavgift på alla samtal sad Men samtalskvaliteten är mycket bättre än med SIPdiscount.

27

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Har för mig att jag läste någonstans att det skall gå att ha två providers samtidigt i Mobilevoip-appen - någon som kan bekräfta det, och hur lägger man i så fall till en andra?

28

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Innan du går vidare, se till att du kommer ihåg ditt user name och password för redan installerade operatören.

Gå till settings, tryck på log off. Ny skärm- create new user. Du får hela listan på kloner att välja mellan. Kruxet är att det tar tid att kolla var och en för förmånligaste villkor till viss destination. Kvalitetsmässigt tror jag alla i den bunten är lika. Ljudkvaliteten kan vara mycket bra - men sänks om det finns en svag länk som dålig wifi hos dig, dålig fart till och från mast, hög belastning på mast, hög belastning internt i teleoperstörens nät eller i nätets kontakt med världen utanför.

Uppkopplingsavgift verkar finnas på alla andra voipoperatörer. Men Sipdiscount ( och förmodligen klonerna)  kör hela minuter, andra operatörer kan ha blligare minutavgift. Exempel sipdiscount och voicetech.se till USA.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29 Senaste redigerad av Job (2017-06-01 05:23:05)

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Jag hade redan hunnit logga ut med SIPdiscount och in med Cosmovoip, är det alltså för sent då?

30 Senaste redigerad av jonasolof (2017-06-01 16:12:55)

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Bara att testa att du kan logga in på sipdiscount igen.

Ser att Cosmovoip är en av 70 alternativa operatörer man kan använda med mobilevoip-appen. Går det att få ingående nummer också medcosmovoip? På cosmovoip support står att man ksn registrera ett befintligt ingående nummer och använda deras tjänst. Lite obskyrt. Vad säger Vox M om det?

För övrigt bästa pris jag sett till belgisk mobil,

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Jag kan ju logga in med både Cosmovoip och med SIPdiscount men intemed båda samtidigt. Det är det jag skulle vilja, så att man enkelt kan byta...

32 Senaste redigerad av E Kafeman (2017-06-01 20:02:54)

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Här kommer lite VOIP-relaterade länkar samt beskrivning hur jag använder dessa för mitt VOIP-nät.

I Dellmont-sfären ändrar sej priserna ständigt. Närbesläktade Betamax likaså.
Vilken operatör i dessa sfärer som är billigast beror på hur och med vad man ringer. Har därför satt en liten växel hemma som väljer billigaste operatören beroende på vart jag ringer.
Enligt växeln är nuvarande billigast utan uppkopplingsavgift:
www.callpirates.com, www.stuncalls.com, www.cheapbuzzer.com  och ytterligare några kostar nu 6 öre/min fast och mobilt.
www.browsercalls.com tar 2 öre/min för fast telefoni till Sverige, men är betydligt dyrare på mobilsamtal, 20 öre/min.

Använder inte Dellmonts mobila app. Kör med Zoiper/Android i mobilen eftersom den fungerar bra, drar obetydligt med  ström från batteriet och är snål även på andra resurser. Kör med push från växeln, som spar ytterligare på batteri. Zoiper kan ha många operatörer installerade samtidigt, Cosmovoip, Smartvoip med flera kan man ha samtidigt igång utan problem, även om jag i mitt speciella fall bara är ansluten till en enda tjänst, min egen VOIP-växel.

I mobilen finns även en 3CX mobil-app. Den är normalt avstängd men den är special-konfigurerad så att man kan ringa via offentliga nätverk som egentligen bara släpper fram webb-trafik, typ de nätverk man ofta hittar på flygplatser och somliga hotell, så 3CX-appaen startas bara vid sådana tillfällen. Vad den kan som inte de flesta andra VOIP-appar klarar är att tunnla trafik på valfri port, så att man kan få igenom trafiken via ej blockerad portar eller snika sej förbi okrypterade wifi-nätverk som egentligen är betal-tjänster. Däremot drar den mycket ström och processor-kraft och kan bara ha ansluta till en enda operatör, så den används bara vid speciella tillfällen.

Om man reser utrikes har jag en särskild voip-telefon med mej, en gammal Nokia51. Ger mej uppkoppling i veckor utan laddning.
Köper lokalt det billigaste kontant surf-kortet då man inte behöver vanliga telefonen eller något fungerande telefonnummer.
Eftersom telefonen inte har massa andra grejor som ska koppla upp på nätet räcker minsta surf-kortet nästan hur länge som helst. 

Allt eftersom Dellmonts priser ändras uppdateras valen i växeln. Om t.ex. Cosmovoip ökar priserna kan man ha det kontot vilande, tills de åter sänker priset. Innestående pengar verkar inte försvinna ens efter flera år.
Har normalt 2-3 Dellmont-konton samtidigt aktiva.

Alla de olika Voip-bolagen inom Dellmont finns rent fysiskt i samma datacenter i Holland så i princip borde samtalskvaliteten vara densamma för alla men det har hänt att man fått upprepat dålig lina genom ett av bolagen och det har då hjälpt att tillfälligt växla till en annan. Inte så ofta det hänt, men kanske en gång på de två senaste åren.

Till min hemma-växel har jag lagt fd. Phonzo konton som inkommande nummer, vilket är det nummer som då används som CID när jag och övriga familjen ringer via ut via växeln.

Utöver Dellmont använder jag mej av https://voice.google.com/u/0/about som ger mej helt gratis samtal i och till USA.
Den tjänsten är inlagd i växeln på samma sätt som övriga operatörer så det är inget jag behöver välja manuellt.
En hake är att man bara kan använda Google-tjänsten via USA-baserad telefon så därför använder jag mej av gratis-tjänst från USA-baseradewww.iptel.org som gratis VOIP-anknytning, dvs Googles tjänt omvandlas till normal voip. Iptel fungerar som Phonzo gjorde fast i USA. För USA använder jag annan gratis-tjänst via www.callcentric.com för att få rätt CID även när jag ringer via dessa tjänsterna.
Till växeln har jag även en inkommande Skype-anslutning, då jag har bekanta som envisas med Skype.
Ringer däremot aldrig ut den vägen.

Själva växel-programvaran är simpel och körs på en dator som ändå är igång som multimedia och fil-server. Totalt betjänar den nu 7 mobil-telefoner och 4 fasta nummer på fysiskt olika platser varav ena fasta telefonen står i USA. Var och en med eget nummer, som visas med eget CID när man ringer ut så det är inget annorlunda förr den som ringer via fasta telefonen.
Via ett och samma Dellmont-konto har det varit upp till 3 aktiva samtal samtidigt utan problem.

Växeln är det som ger den största besparingen och bekvämligheten eftersom de nummer som rings mest är kortnummer som aldrig går via andra operatörer och således inga operatörs-avgifter alls. Använder gratis version av 3CX växel, men Asterisk erbjuder liknande funktioner och som då kan köras via t.ex. Raspberry Pi om man vill ha något litet och strömsnålt.
En RPi är så liten och strömsnål att den kan kan gömmas inuti en rymlig router om man vill.
Har gjort så med en RPI så slipper man bekymmer med hölje eller extra spännings-adapter, men jag använder inte denna som växel utan hanterar endast lite husautomatik denna vägen.
Grupp-uppringning och gruppsamtal är ofta använda funktioner i växeln.
Om det t.ex. ringer till mitt "arbets-nummer" så ringer det på mitt kontor och i mobilen samtidigt.
Inkommande samtal till hem-numret ringer på fasta hem-telefonerna och tre mobiler.
Är jag i sommarstugan så meddelar jag växeln det så ringer inkommande samtal till hemnumret även fast telefon i sommarstugan och vice versa
Utvalda försäljare skickar växeln till en särskild spärr-telefon, där de får prata med en skojsam telefon-svarare.
Svartlista hämtas automatiskt från missatsamtal.se.
Utöver detta så har växeln valbar samtals-inspelning, telefonsvarare och telefonbrevlåda och en hel del annat.

Allt detta är simpelt, jag har följt enkla instruktioner till befintliga program, så man behöver inte vara dator-nörd eller VOIP-expert
Det enda jag gjort själv är ett program som förser inkommande telefonnummer med namn så att man kan se i telefonen vem som ringer och inte bara numret.
Är inkommande numret svenskt så söks de vanliga svenska nummer-tjänsterna av (hitta, eniro m.fl.), om namnet inte redan är hämtat och då finns lagrat i lokala datorn.
För utrikes telefon-nummer används bl.a. www.whocalld.com och www.opencnam.com för att få namnet på uppringaren.
Samma program hämtar även aktuella priserna från de operatörer som är inlagda i växeln, så växeln sedan kan välja bästa pris relativt destination.

Vill man kolla själv aktuella priser och om uppkopplingsavgift tillkommer för Dellmonts operatörer kan man se det under fliken rates här: www.hanstel.biz
Alla Dellmonts /Betamax operatörer är inte listade på hanstel och listan är ibland inte helt färsk men det är den enda lista jag känner till som även listar om uppkopplingsavgiften tillkommer.

Att sätta upp allt och få det att fungera problemfritt har tagit lite tid, men nu rullar allt på. Har inte loggat in på växeln på månader, förrens nu för att kolla vilka konton som för tillfället är billigast. Servern startar om en gång i veckan för att undvika att den blir trög.


En sista länk, https://lists.blocklist.de/lists Routern hämtar där regelbundet en spärrlista mot kända IP-adresser som försöker hacka sej in på VOIP-konton. Det fungerar väldigt bra. Har även lagt in manuell spärr i routerns iptables som blockerar de vanligaste intrångsförsöken. Bra lösenord på VOIP-konton är normalt tillräckligt bra skydd men det är lika bra att mota ohyra innan de får chansen att försöka hacka. Enligt loggen är det typiskt ca 50 intrångs-försök varje dygn och det är normala intensitet ungefär, om man jämför med vad andra rapporterar.

Om detta var bra och enkel VOIP för mobilen som TS efterlyste kan kanske diskuteras men efter att blivit van med egen VOIP-växel så ser jag det som något som jag inte vill vara utan i mobilen.
Är det något som jag missat är eller otydlig med så är det bara att hojta till.

33 Senaste redigerad av jonasolof (2017-06-02 09:10:01)

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Zoiper är för android. För iphone funkar voip-appen Bria bra och i den kan man lätt växla mellan olika konton hos samma operatör eller mellan operatörer. Bör funka för sipdiscount m.fl. också. Men man får inte lätt valbar caller id på samma sätt som i mobilevoip

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34 Senaste redigerad av Job (2017-06-02 12:35:41)

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Jag installerade Zoiper men får varken upp Cosmovoip eller SIPdiscount som valbara providers, gör jag något galet?

Jag går på Config - Accounts - Add Account - väljer All Countries. Är det något jag missar?

Tack för alla tipsen runt VoIP smile

35 Senaste redigerad av E Kafeman (2017-06-02 16:12:29)

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

I Zoiper Add account->Have username->Yes->Manual config.
Du måste sedan ange ditt användarnamn och password samt vad sip-servern heter.
Rekommenderar att man från Google play även installerar det gratis utökade codec-paketet.

För att lägga till fler caller ID på Dellmont kör jag ett script från PC.
Det är kanske 10 st CID jag vill lägga till på en gång och då blir det effektivast att automatisera det lite.
Ett alternativt är att installera deras programvara MobilVoip för PC och göra CID-registreringarna den vägen.
Hos somliga av Dellmonts operatörer kan man även göra CID-registreringarna på deras hemsida och det är den delen jag kör som lokalt script och låter växeln automatiskt konfirmera när de motringer. De är de enda som ringer till växeln med 4-siffrigt CID vars nummer är detsamma som vad de vill ha tillbaka som bekräftelsekod så det är lätt att auto-bekräfta.

36 Senaste redigerad av Job (2017-06-02 19:38:27)

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Är det Csip simple som är det codecpaket du syftar på?


Sedan så gick det bra att registrera Cosmovoip men med SIPdiscount får jag bara "internal server error 500" och kan alltså inte registrera.

37

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Förlåt, blandade, det är korrekt att det är till Csip som det finns ett codec-paket till. Zoiper klarar sej bra ändå.
Csip är hyggligt altenativ till Zoiper som jag ibland använder.

När du får error 500, har du lagt in "sip.sipdiscount.com" som domain/proxy?

38 Senaste redigerad av Job (2017-06-03 06:57:48)

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Man var tvungen att logga in på SIPdiscount på nätet och klicka "enable" under "Sip server  access" innan den tillät registrering i Zoiper!

Skall testa närmsta dagarna och se ifall jag skall gå vidare med växel. Stort tack för hjälpen och tipsen smile