1

Tråd: Går det för föreningen att agera ISP?

Min tanke är att fiberföreningen driftar nätet själva och agerar ISP.
Sen får våra medlemmar lägga till tjänster fritt från vilken leverantör av tv och telefoni de vill.

Har för mig att några av våra finska vänner har löst det på det viset.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

2

Sv: Går det för föreningen att agera ISP?

Se inlägg från nhu på forumet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Går det för föreningen att agera ISP?

Det går säkert men frågan om det är värt pengarna och besväret.

4

Sv: Går det för föreningen att agera ISP?

nhu skrev:

Mjaa, vad betyder "öppet nät" ?  Det finns tydligen mycket olika åsikter om den saken. Likaså vad som är en "tjänst".

Enligt min mening bör ett nät vara DUMT, dvs. det skall enbart flytta paket. Och det är ingen tjänst. Tjänster är det som finns inne i paketen och det skall kunden komma överens med tjänsteleverantören om som skall finnas utanför nätet helt och hållet. Nätoperatören skall inte alls blanda sej i det. Alltså skall de nuvarande operatörerna (speciellt Telia) spjälkas upp.

Sedan ser jag ingen nytta av att kunna välja nätoperatör ifall tjänsterna är avskilda. Då väljer nätoperatören den billigaste anslutningen till Internet och därmed basta. Abonnenten skall inte behöva blanda sej i det. Det är skenkonkurrens.

Som det nu är så är tyvärr operatörerna en blandning av nätoperatörer och tjänsteleverantörer och det är inte alls bra.

Vi har enbart en nätoperatör, dvs. vi väljer den billigaste anslutningen till Internet. Därefter får var och en skaffa sej de tjänster han vill. Vi blandar oss alls inte i den saken.

Det var det jag letade efter.
Hur har de löst det?

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

5

Sv: Går det för föreningen att agera ISP?

IP Only säger sig ha ett dumt öppet nät. Tjänsteleverantörerna får betala för att kunna leverera tjänster i nätet. Därmed betalar de även av den initiala investeringen att bygga nätet där kapitalisten förskotterat medel så att anslutningsavgiften kunnat hållas nere. Enligt IP Only utgör anslutnngsavgften på 19900 kr bara hälften av den genomsnittliga kostnaden att ansluta kund. I det nät som nu byggs i vår socken får ett ensligt beläget hushåll fiber 4 km bort från övriga, fortfarande till samma pris.

Problemet blir för mindre nätägare som föreningar att kunna förhandla med tjänsteverantörer om de avsevärt lägre abonnemangskostnader som borde vara möjliga när tjänsteleverantören inte behöver vara med och betala av på nätet. Det måste vara mycket lockande för leverantören att köra samma pris som mot kund i Telias eller IP onlys nät.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Går det för föreningen att agera ISP?

pererikl skrev:

Min tanke är att fiberföreningen driftar nätet själva och agerar ISP.
Sen får våra medlemmar lägga till tjänster fritt från vilken leverantör av tv och telefoni de vill.

Konstigt ställd fråga, tycker inte de 2 delarna går ihop. Vill du vara KO själv?  Att vara ISP brukar betyda att man köper bandbredd i bulk och återförsäljer, låter som nhu gör det i Finland.

Men i del 2 i din fråga skall medlemmarna själva välja ISP ?


Oavsett, med de regler som gäller i LEK så skall föreningen till varje pris undvika att själva agera så att de kan anses vara "tillhandahållare av elektronisk kommunikationstjänst", då det uppkommer ett antal krav som man har svårt att leva upp till i liten skala. Det handlar om loggning av trafikdata, utlämning av sådan data, spårning av IP-adresser osv.

Detta är INGET som du vill ge dig in på i föreningsform.

Som jag ser det är det vanliga upplägget som fiberföreningar brukar ha den bästa kompromissen.

1. Föreningen äger det passiva nätet
2. En KO (Zitius, Ip-only) driftar ett öppet nät med en tjänsteportal
3. Föreningen kan upphandla ett gruppavtal till mycket bra pris, med lpng bindningstid

De medlemmar som vill gå med i gruppavtalet gör det. Övriga kan välja sina tjänster fritt i portalen, till ett högre pris men utan bindningstiden. De som absolut/absolut inte vill ha en viss tjänsteleverantör har full frihet att välja själv.

Kör snart igång vårt nät med 550 anslutningar, 320 valde gruppavtal med triple-play.

7

Sv: Går det för föreningen att agera ISP?

I mitt område på Öland är vi nu inne i projekteringsfasen inför att gräva för IP Onlys nät. Den stora fördelen med att en lokal förening fortsätter att äga det passiva nätet är att man slipper lura på lantbrukare de försåtliga markavtal som de stora operatörerna använder. Markägarna låses in genom att avtalen innebär medgivande till att ledningsrätt kan bildas utan ytterligare förhandling med markägaren trots att de släpper till marken gratis. Problemet är den ofta förekommande hänvisningen till 14 par. Ledningsrättslagen och att medgivandet möjliggör förenklad förrättning enligt 16 par. i lagen. Med en lokal förening som nätägare har man mer jämbördiga kontrahenter i ett avtalsförhållande. Den stora fiberoperatören kan verka medgörlig och skriva in klausuler om flytt av ledning vid "befogad" anledning. Om sedan nätägaren vägrar då en markägare behöver få fibern flyttad är markägaren chanslös i en process mot ett stort riskkapitalbolag där förloraren betalar processkostnaden också för motparten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Går det för föreningen att agera ISP?

Marcus, av dom 320 vad landar man på för kostnad per hushåll?
Vi funderar på att byta till gruppanslutning.