1 Senaste redigerad av 3,75G++ (2016-06-16 12:17:05)

Tråd: Bästa router i nuläget?

Hej!

Jag är lurker på forumet sedan länge. Tack till alla som delar med sig av sin kunskap. Har lärt mig det mesta jag kan om 4G här.

Använder sedan något år en ZTE MF93D köpt på Kjell och är mycket nöjd. Fungerar utmärkt hemma, på resande fot och i sommarstugan med yttre antenn (Poynting XPOL-A0001, ingen mening med riktantenn då de aktuella masterna ligger utom synhåll bakom en kulle). Det enda jag egentligen saknar är utläsning av SINR (som vad jag förstår finns i Telenors version, men inte Kjells).

Kör för det mesta Hallon kontantkort på Tres nät, eftersom det ger störst flexibilitet att köpa kapacitet efter behov.

Nu ber vänner om rekommendation. MF93D verkar knappt gå att få tag på längre. Så vad finns det för alternativ i nuläget?

Önske-profilen är väl ungefär som nedan:

  • 3G (900?/)2100

  • 4G 800/900(/1800?)/2600

  • Bandlåsning 4G.

  • Utläsning av minst RSSI, RSRP och RSRQ. Mycket gärna också SINR.

  • Två uttag för yttre antenn och MIMO.

  • Gärna 4G TDD för Tres nät.

  • Gärna något som funkar bra i CA-nät (inte riktigt hängt med där...).

  • Gärna portabelt utförande.

Finns det i nuläget något på marknaden som kommer i närheten?

Tillägg: Förlåt, skulle postat under Routers/Allmänt. Admin får gärna flytta.

2

Sv: Bästa router i nuläget?

MF93D kan nog vara svår att gå tag på i telenorvariant med SINR.

Jag har fortfarande en MF93D och köpte till en Telia MF910 som jag fick för 395 kr på telia eftersom jag har och kommer att ha abb. I butiken sade de att den vore låst. Icke. Åker nu omkring på Sicilien och använder MF910. Bra är LAN-adaptern som jag har men aldrig använt. Frånvaronav SINR är en brist. Använder yttre antenn, dubbel antennfot från Kjelle med paddelantenner om signalen är svag inne i AirBnB rummen.

Maxad vad gäller signalvärden är AVM6820 som också har 2 och 3 G men den är bara cat4, ingen CA. Där får Huaweibrukarna ta vid. Huawei kan visa SINR men inte uppdelat på antenningångar som AVM gör. (Netgears AC785S medger inte bandlåsning så den faller ifrån även om det lösa batteriet är bra)

Sedan återstår frågan vad det finns för CA färdiga hotspots som också medger bandlåsning mm, eventuellt med tilläggsprogram för styrning. Det är så mycket på gång att jag väntar och nöjer mig med 6820 för närvarande.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Bästa router i nuläget?

Tack för svar! AVM 6820 verkar inte dum, men jag drar mig för att man måste modifiera den för att för att få kontakter för yttre antenn (rätta mig om jag har fel). Det är en fördel att ha garantin kvar på en ny pryl.

4

Sv: Bästa router i nuläget?

Du påverkar inte garantin med den ombyggnadssats som FT Hennig säljer. Allt kan återställas lätt och spårlöst. Inga förseglingar finns, verktyg och delar finns i ombyggnadssatsen. Det tar tio minuter att fixa anslutnng av extern antenn. Jag har varit mer radikal för jag ville sätta yttre antenner ovanpå routern och borrade hål. Det behöver man inte göra om man godtar att ha antennkontakerna på ena sidan. Räckvidden för wifi är god, det finns tre wifiantenner i routern varav två anslutna med u.FL kontakter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Bästa router i nuläget?

lyfter denna fråga lite, letar oxå efter en bra 4g router, har tele2 abb,

6

Sv: Bästa router i nuläget?

beror på vad du ska ha ut av routern , det finns juh förslag här i föregående svar  samt ts har gjort en önskelista vilka egenskaper som önskas från routern, om du specificerar lite mer vad du söker för funktioner och prisklass blir det lättare att ge ett förslag på bra router

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

7

Sv: Bästa router i nuläget?

Jag använde 6820 och Telia MF910 i mars på ett 800-nät med ovanliga 15 MHz bandbredd. Yttre panelantenn riktad mot mast 1 km bort. 6820 kom upp i 60 mbit/s som mest och MF910 i över 90.


De svåraste kriterierna är carrier aggregation, TDD och SINR separerat på antennportar. Jag har inte koll på någon konsumentrouter som klarar allt. AVM ägnar sig numera åt fiberroutrar och verkar inte komna med någon ny 4G router efter 6820, synd eftersom deras intelchip klarar mycket. Kolla qualcomm för 4G chip vad de kan och sedan om det finns någon router som har dem. Netgear och huawei är väl första gissning.

AVM är suveräna om man vill använda VoIP. 6820 har inbyggt dect-bas, 6840 likaså men dessutom portar för analoga telefoner eller extern dect som Motorolas long range O201. Med den sådan når man ledigt över en mycket stor tomt. Dessutom kan man använda iphone eller android med wifiappen FON över allt där man har wifi.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Bästa router i nuläget?

tänkte lite mera att bara ha en router till allt hemma, i dags läget har jag en B593s-22 från telia, vet ej om den är optimal för tele2? jag bor i skogen och har 2 riktanntenner, får ca 3 blippar på teckningen men dålig fart, ca 5mbps.

hur skulle en sådan teltonika rut 950 lte 4g router funka? jag har kollat lite på induo sidan,

9 Senaste redigerad av pedrosso (2017-05-28 12:35:55)

Sv: Bästa router i nuläget?

vad för riktantenner har du ?? samt har du fler master att kunna prova rikta emot , just det där med att bo i skogen gör att internet kan vara väldigt hoppigt och dåligt då signalerna studsar överallt tack vare skogen ,kommer inte ihåg om den routern du har om den gick låsa på frekvens banden , för det kan vara risk den tar ett högre frekvensband med sämre mottagning , men 5 mbps lät klent oavsett,

angående rut950 verkar den inte stödja frekvenslåsning utan du kan bara välja 2G,3G,4G, så då blir den inge vidare att använda

här är en sida med olika routrar också https://www.acandia.se/category/industrirouter-4g

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

10 Senaste redigerad av mattiaxen (2017-05-28 16:07:26)

Sv: Bästa router i nuläget?

På min B593s så kan jag bara låsa på 800MHz.  Om jag läst rätt så kör tele2 på 900MHz. På
RUT950 står det att den stödjer alla frekvenser. Men ja hittar inte att man kan låsa.
Jag köpte dom här antennerna. http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayIS … 5987559658

11

Sv: Bästa router i nuläget?

ja det blir svårt då att veta om den går på högre frekvens då än 900mhz , jo rut950 stödjer alla frekvenser men man kan inte låsa dom , och du skulle behövt låsa den på 900mhz för att se om det ger nån effekt eller inte ,om det bara är så att du har dåligt för att du bor ute i skogen ,

samt vart har du antenner på skorstenen eller ?? på sidan om huset vid ett fönster så kablarna når in ?? eller är antennerna precis vid taket så det slår bort din signal, finns en massa faktorer att spela in för att få internet att funka ute i skogen ,

har en polare som bor i skogen och vi höll på en flera dagar innan vi hittat the sweetspot för att få hans internet stabilt och bra hastighet ,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

12

Sv: Bästa router i nuläget?

Antennerna sitter på mast rör. Vid gavel.  Jag har dom i 45grader. 
Vad för router ska jag ha så jag kan låsa? Skulle kunna tänka mig en budget på ca 2000-3000kr.

13

Sv: Bästa router i nuläget?

Tele2:s största router/bredbandsmodem tillåter att du låser på 900, 800 osv. Jag provade för bara några timmar sedan att låsa för första gången. Intressant är att upphastigheten sjönk drastiskt - från dryga 20 MB till 8 - och att även nedhastigheten sjunkit - från 32 till runt 24. Nedhastigheten är väl inom felmarginalen men upphastigheten sjönk definitivt. Har bara hunnit ringa ett samtal med voip men det lät i alla fall bättre. Ta i trä.

14

Sv: Bästa router i nuläget?

har du provat ha dom vertikalt och horisontalt , vi provade också 45 grader och det funkade inte alls då , det är att prova sej fram vad som är bästa lösningen , när man bor i skogen med träd emellan så kan det bli hur som helst ,men hur långt har du till masten ifrån dej , så du inte har problemet du ligger precis vid gränsen av räckvidd.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

15

Sv: Bästa router i nuläget?

Jag har prövat lite med H o V. Men när jag prövade h v. Så körde jag på mast närmast mig. Ca 2km, på den kom jag bara upp i ca 3-6 ner. Trots 4 blippar på routern.  Nu kör ja mot en mast ca 7km bort.
Det är lite därför jag vill köpa nu router så jag kan se snir och övrig info.  Inte bara gå efter blippar på routern.  Tänkte börja med en bra med möjlighet att se värden på. Sen ska den ju helst kunna gå att låsa på 900.

16

Sv: Bästa router i nuläget?

En AVM 6820 som föreslås, skulle den funka? Och fanns det någon på forumet som sålde ombyggnads satts så man kan ha yttre antenner?

17 Senaste redigerad av pedrosso (2017-05-29 02:52:06)

Sv: Bästa router i nuläget?

jo den ska funka eftersom den ska kunna låsas 900 mhz enligt tidigare trådar i forumet , samt du har info om du söker avm 6820 får du fram lite trådar och kan läsa om avm 6820 och vad deras erfarenhet av avm 6820 är  ,

här är en tråd om avm 6820 och några screenshots på vad du kan göra med den http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=7081

och ombyggnadsats för yttre antenner , https://www.fts-hennig.de/netztechnik/r … -6820.html

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

18

Sv: Bästa router i nuläget?

mattiaxen skrev:

På min B593s så kan jag bara låsa på 800MHz.  Om jag läst rätt så kör tele2 på 900MHz. På
RUT950 står det att den stödjer alla frekvenser. Men ja hittar inte att man kan låsa.
Jag köpte dom här antennerna. http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayIS … 5987559658

De antennena är falskt marknadsförda som panelantenner. De är korta logperiodiska, kan absolut inte ha 15 dBi gain på 800 eller 900.

Som Pedrosso skrev så är det knepigt i skog och man kan behöva vinkla vardera antennen separat för bra resultat. Därför är yagis eller logperiodisk bättre än panel där båda antennerna sitter i ett hölje.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Bästa router i nuläget?

Toppen. Det får bli en 6820, vad det gäller antennerna så misstänkte jag att det inte kunde stämma. Men köpte dom för att testa.  jag kommer att pröva dom med nya routern. Nästa steg blir att byta dom.
Tack för all hjälp så länge. När jag får hem router så återkommer jag.

Tackar.

20

Sv: Bästa router i nuläget?

vet du om du har fler än 2 master runt där du bor ?? tänkte om du har ganska folktät runt dej , och det är inte många som har fiber då är net1 eller 4G enda alternativet för att få internet ,

Och på så vis kan masterna bli rätt fulla och det medföra dålig hastighet ner , om du vet vart masterna är så kan du prova köra och se om du kan stå där du har fri sikt mot dom och prova med mobiltelefon och se vilken hastighet du har , och är den då dålig fortfarande så kan det bero på att masterna har mycket folk uppkopplat mot sej,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

21

Sv: Bästa router i nuläget?

Det är säkert i trådägarens intresse så väl som för många av oss övriga att få veta hur den yttre antennen påverkar hastigheten som man får t.ex från bredbandskollen. Antag att vid en viss tidpunkt är sändarmasten ansträngd och har svårt att leverera. Många är då samtidigt uppkopplade.

Frågan inställer sig då. Ger en dyr/bra antenn prioritet över en i övrigt god antenn och levererar mera bits/sec från en redan belastad/full mast. Med andra ord har en dyrbar antenn "vassa armbågar" och får därmed förtur och tränger undan den i övrigt goda antennen, som "grannen" besitter?