1

Tråd: Får inte "full sprutt" med ASUS RT-AC68U

Har uppgraderat bredbandet i hemmet till 500/100 MBit.
Jag kör i kabel direkt mot laptoppen mot nätverksuttaget och får nästan nog vad jag blivit lovad.
Men när jag kör trådat mot RT-AC68U så får jag "bara" 250/100 MBit
Har stängt av QoS

Tips och idéer vad jag skall kika på för att få upp farten? :-D

2

Sv: Får inte "full sprutt" med ASUS RT-AC68U

Stäng av hårdvaru.acc.

Reseta NVRAM.

Byt nätverkskabel. Vanligt att dessa är undermåliga.

Läs av så att CPU-temperaturen är rimlig. Har själv moddat min AC68 genom att skära upp den tjusiga fronten med dremeln och har i hålet limmat dit en 120mm 12V datorfläkt som får gå i stort ljudlös från en 5Volt adapter.

Kontrollera att nätadaptern ger tillräckligt med kräm, vanligt problem.

Uppdatera firmware eller prova t.ex. Merlins firmware. Kör själv HGGOMES variant med routern uppställd till nära 1 Watt uteffekt på trådlösa nätverket. Lite krångligare att installera denna varianten.

3

Sv: Får inte "full sprutt" med ASUS RT-AC68U

Har faktiskt petat i Merlin! :-)

Men det här med fläkt skall jag nog kolla på, men då den är sprillans ny routern så antar jag om jag tar Dremeln att garantin sticker.
Jag kan ju alltid plocka 5 volt på usb-kontakten :-D
Skall prova att sätta dit en 12V fläkt och se om det hjälper utan mekanisk åverkan först.
Såg att CPU var ganska högt, 75°C!

Sladdarna bytte jag det första jag gjorde när jag fick 500 MBit.
Kör samma kablar och bara sätter dit en RJ45 skarv och får 500 MBit direkt, plockar i ASUSen och jag får 250 MBit.

QoS avstängd.

Men hur gör jag "Reseta NVRAM" då tro?
Rensas inte allt då, portat jag ställt in VPN inställningar osv?

4 Senaste redigerad av E Kafeman (2017-04-05 14:14:51)

Sv: Får inte "full sprutt" med ASUS RT-AC68U

Har du uppgraderat firmware från original till Merlin, så är det väl rekommenderat att resetta NVRAM.

Jo det mesta av inställningar försvinner om man resettar NVRAM, men att inte göra det när man uppgraderar mjukvaru-version, leder inte sällan till problem. Om du följer Merlin-forumet så är det nära standard-beskedet när något krånglar efter uppdatering av mjukvaruversion, att man ska resetta NVRAM. Har själv 20 fasta IP inskrivna, kör massa tillägg på IP-tables, en egen VOIP-brandvägg, som allt försvinner om man resettar NVRAM. Installerade script har jag backup på så det är inte så jobbigt att återställa. Somliga sidor i routerns interface har jag skrivit ut som PDF, utifall man skulle bli osäker när något ska återställas.

Ju mer man har i NVRAM, ju större chans att platsen i NVRAM för någon variabel inte är densamma mellan två revisioner av mjukvaran, vilket då kan leda till alla möjliga problem.
För ASUS del är det bra om man kan mäta upp DC-adaptern eller tillfälligt byta den mot en annan som del av felsökiningen. ASUS adaptrar ska till viss del vara sådana med kortlivade kondensatorer och när de försämras blir det lätt dippar i routerns egna spänning-regulatorer.

Det går att köra fläkten på USB-uttaget om fläkten inte är allt för svårstartad, men samtidigt ökar det värme-belastningen inne i routerns spänningsregulatorer som nu måste driva fläkten. Det går nog helt ok att köra så, men extern USB-adapter har man ofta ändå i överflöd. Själv köpte jag en liten PWM spänningsregulator från Ebay för en tia som anslöts på routerns DC-ingång.
Då kan jag exakt ge fläkten den spänning den behöver för att säkert starta. Den fick rum inne i routern på höger sida sett framifrån.

Undersökte routern i hopp om att kunna ansluta fläkt utan åverkan, men det var svårt att få till egentligt luftflöde.
Testade sidmonterad mini trum-fläkt, monterad i befintliga luftgaller på sidan. men flödet var kass och ändå lät fläkten för mycket.
Att det är tyst men driftsäkert är viktigare för mej än utseendet på routern där den ändå står i en avsevärd hög med andra mer eller mindre snygga burkar.

Mätte temperaturer och temperaturfördelning med och utan lock på skärmburkar och med och utan koppartejp som extra kylflänsar på varma kretsar och värmebryggor mellan kretsar och skärmlock, men kom fram till att frontmonterad fläkt utan ytterligare åtgärder var enskilt en så bra åtgärd att annat inte var särskilt motiverat.

Fläkt togs från ett kasserat men nära nytt PC nätaggregat.
Mitt på routerns framsidan skars ett fyrkantigt håll ut så att fläkten exakt passade att försänkas i höjd med insidan av fronten och allt limmades.
Framför fläkten limmades ett plastnät typ myggnät som agerar både damfilter och galler. Ser rätt ok ut och utan galler finns risk att någon kabel för eller senare kommer blockera fläkten.
Maxade CPU-temperatur förra sommaren +48 grader men ligger oftast några grader lägre.
2.4 & 5 GHz ligger 5-6 grader lägre än CPU trots att  de är uppställd till full effekt.
Har ingen termostat. Anser inte att det behövs då jag inte kan höra fläkten och fläkten med nuvarande matning startar säkert och inte lär bli utsliten på lång tid. Troligen är fläktens livslängd längre om den ständigt får gå på denna sparlåga än att emellanåt gå på högre fart.

En vanlig orsak till att routrar dör är att de får gå långa perioder i allt för hög temperatur. Även om CPU överlever så torkar kondensatorer och lödningar under IC-kretsar brister pga temperatur-cyklingen.
Garantin dör av fläktingreppet, men utan fläkten överlever vanligen router till strax efter garanti-tidens utgång, så garantin är egentligen utan värde.

Efter att man förvissat sej om att den nya routerns startar alls, sen är det fritt fram att modifiera den. Mjukvaran brukar aldrig bli duglig och driftsäker nog under hela routerns livslängd  om man håller sej till originalet. Asus är i hårdvaran ofta i övre skiktet bland hem-routrar men mjukvaran är ofta ett bekymmer så den utgår jag från att antingen hitta 3:e part eller hacka själv.
Asus fick sej en näsbränna av FCC för allt för hög uteffekt och därefter sänkte ASUS uteffekten betydligt under lagliga specar i firmware. Merlind firmware följde med.
Då jag inte är så förtjust i repeatrar för att få full täckning så blev även Merlins mjukvara  mindre intressant.
Hggomes mjukvara tillåter full uteffekt. Hårdvaran är designad för att klara nära 1 Watt uteffekt utan att bli överstyrt och efter fläkt-modd är inte ökad värme något nämnvärt problem.
Jag är ombedd att inte offentliggöra var man laddar ner dessa filer så om intresse, ge mej ett PM.
Man måste trixa lite för att kunna ladda in denna programvara via Putty eller liknande och vet man inte vad det är bör man tänka två ggr så att man inte dödar routern. Det går iofs rädda om något går fel, men är steget ännu krångligare.

Fläkt-ingreppet är i mitt tycke mycket enkelt om man har verktyg, typ lödpenna och dremel och har lite känsla för att man inte ska öppna routern med syntet-kläder eller katt i närheten, då elektroniken skadas av elektrostatiska zappar.
Risken för detta är dock liten då denna åtgärd går att genomföra utan att knappt röra själva kretskortet.
Fronten sitter med förutom skruvar bakifrån, ett antal plast-taggar i bakstycket som man får skjuta/bryta i sidled med en liten mejsel för att de ska släppa snyggt. Bryta upp locket med råkraft går också då taggarna bara fin-tätar fram och baksida och därmed motverkar fläktens tänkta luft-utflöde.