1

Tråd: 6840lte med phonzo

jag vet att det är några här på forumet som har en avm 6840lte. och undrar om det är nån som kör ip-telefoni via den? jag håller just nu på med att försöka få igång phonso på den men har lite problem med det. nåt som försvårar en del är att jag har den tyska versionen av 6840 men kan ingen tyska. så jag söker nu lite hjälp.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

2

Sv: 6840lte med phonzo

Du menar AVM6840. Tyvärr finns ingen 6940 än.

Vox medievalis och några andra har rapporterat voip användning, men jag har ingen erfarenhet än av voip på AVM.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: 6840lte med phonzo

oj då! lite slarvigt skrivet i rubriken smile
ok. hoppas då kom ge mig några bra tips på hur jag ska få fart på det.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

4

Sv: 6840lte med phonzo

6840 är nog den router som är allra lättast att konfigurera upp för VoIP. Den integrerade hjälpfunktionen (Tyska: Der Assistent / Telefoniegeräte Verwalter) leder snabbt med tysk precision till korrekt uppkoppling. FritzBoxens hjälpfunktion är ett under av enkelhet jämfört med att manuellt lägga in/verifiera närmare hundra olika lands- och regionparametrar för ett abb. i en "vanlig" ATA-box !
Har f.n tre olika nummer inlagda på FritzBoxen där man enkelt kan styra till vilken DECT-lur (svarsställe) respektive nummer skall gå samt från vilket nummer (abonnemang) man vill ringa ut.
Det enda som generellt kan vara lite knepigt är att (olika) hårdvarutillverkare och mjukvarutillverkare inte är strikt konsekventa i vad de kallar saker och ting. För inläggning av ett abb. i FritzBoxen behöver Du Phonzos användarnamn, lösenord, auktoriseringsnamn för just det abb. och förstås SIP-serveradressen. FritzBoxen bygger VoIP-funktionen på att UpNp (tyska: Portfreigabe) är aktiverad (kryssruta) annars händer inte mycket. Det går faktiskt också att koppla externa ATA-boxar till FritzBoxen men det är i praktiken inte nödvändigt eftersom den interna VoIP-funktionen hanterar upp till sex olika nummer/abonnemang.
Återkom gärna mer specifikt vad Du har gjort och vad som inte fungerar.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5

Sv: 6840lte med phonzo

nu har jag fått till uppkopplingen mellan fritzbox och phonzo. jag fick ändra lite i på anslutningsuppgifterna jag fick från phonzo så funkade det. färemot så verkar inte min gammla motorola dect telefon vara riktigt kompatibel med fritzboxen. den kan ta emot samtal men inte ringa. däremot fungerar det fint med fritzfon appen i mobilen. får bli till att köpa min en ny dect lur som är kompatibel.

en annan sak jag funderade på. kan man voip/dect funktionerna i fritzboxen via en extern internet anslutning?
det vore bra då jag troligen innom ett år får fiberanslutning här hemma och kommer väl då säga upp mitt mobila bredband och der skulle ju då vara trevligt att kunna använda fritzboxen vidare till detta.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

6

Sv: 6840lte med phonzo

Vad fick du ändra på i phonzouppgifterna? Jag vill också testa phonzo på adslansluten AVM7390.

Sättet att kolla om du kan använda en extern ethernetanslutning och nå dectfunktionerna är väl att köra in den via en lanport. Vilken snabb ethernetanslutning som helst borde fungera.

AVM gör egna decttelefoner men även andra bör funka. Känner inte till någon kompatibilitetslista.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: 6840lte med phonzo

har du sip alg eller vad det heter aktiv i routern?
Med vänlig hälsning Wikings1

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

8

Sv: 6840lte med phonzo

Det jag hade gjort fel var att jag hade skrivit in mitt "User name" men skulle ha skrivit in mitt "Authorization User name". det andra felet att jag gjorde var att jag började mitt telenr med 46 istället för 0046 i inställningarna i routern.

Det verkar inte gå att få voip i 6840lte att fungera via en extern intern internet anslutning så den dagen jag får mitt fiber så får det nog bli en ny fritzbox. Några tips på lämplig modell kanske?

Jag har nu köpt mig ett par nya dect lurar det blev ett par gigaset C430 som verkar fungera fint med fritzboxen riktigt fin ljudkvallite via phonzos sip måste jag säga bättre än jag hade väntat mig.

Några inställningar angående sip alg har jag inte sett.

Jag har tidigare läst något om att man ska kunna ändra språk i routern men kan inte hitta några språkinställningar. skulle vara skönt om det gick att ändra då viss info i dect lurarna blir på tyska när jag ansluter dom till fritzbox.
Någon som har koll på vart man ändrar om det nu är möjligt?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

9 Senaste redigerad av jonasolof (2017-01-19 18:55:17)

Sv: 6840lte med phonzo

Det skulle i så fall vara vid nyinstallation efter reset men jag undrar om det går. Då skulle många ha gjort det. Samma borde gällt AVM6842. Det är nog enklare att bara lära sig de tyska orden. Du kan fråga här om det är något som är svårt att tyda.

Hade du testat externt LAN och dect själv? Vad hade du för internetkälla? Du får kolla i den engelska manualen om det går att konfigurera en LAN port som WAN port på 6840 (edit:går inte). Det går i alla fall på adsl/vdsl routrarna 7390 och 7490, se rubrik Configuring router for ethernet WAN.


http://www.thinkbroadband.com/hardware/ … -7390.html

7490 är dyrare, bättre och stabilare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av jonasolof (2015-02-09 06:14:38)

Sv: 6840lte med phonzo

Liksom för många andra linuxbaserade routrar går det att modifiera fw i AVM6840. De kallas då Freetzbox och fw Freetz. Eftersom det redan i org fw går att konfigurera LANport 1 till att vara en WAN port för ethernetanslutning i adsl routrarna 7390 ocy 7490 så borde det gå att modifiera en lanport i 4G routern 6840 på samma sätt. Aktiviteterna kring Freetz sker dock på tyska även om det kan finnas något intresse i Australien (whirlpool forum).

Det är inget jag tänker ägna tid åt även om det vore bra att ha en WAN möjlighet, inte minst för. 3G anslutning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11 Senaste redigerad av jonasolof (2017-01-19 18:56:11)

Sv: 6840lte med phonzo

Som konstaterat ovan har AVMs mobilroutrar ingen WAN-ingångsom man kan ansluta till mediaomvandlare för fiber. Däremot kan adsl-routrarna 7390 och 7490 använda LAN 1 porten som WAN-port även för fiber om man ställer om i access-inställningarna.

Voip går bra att använda i både mobilroutrarna och adsl-routrarna. De avancerade AVM 6840  (LTE) och 7390, 7490 (adsl) har många telefonifunktioner: inbyggd telsvarare, inbyggd fax som både sänder (dokumentet hämtas från ansluten dator eller skrivs på användarsida) och tar emot (och därvid lagrar i usb-sticka eller skickar vidare som pdf på t ex gmail).

Analoga linjer kan anslutas eller så kan ett par analoga telefoner anslutas för att användas på voip. På adsl-routrarna finns tre telefoniportar, på 6840 en. Dessutom finns inbyggd dectbasstation som jag anslutit till en AVM dectlur. Även andra fabrikat kan anslutas över dectbasstationen i routern. På så vis sparar man fysiska RJ11-portar. För android och ios finns appen AVM FON som medger att man ringer över wifi och sedan voip eller via ansluten  analog linje. Varje ansluten lur eller smartphone får individuella settings som talar om hur den telefonen ska användas vid uppringning och svar. Vidare kan rena IP-telefoner anslutas och då är den telefonen i sig ett svarsställe. För övriga gäller att routern är svarsställe för den abonnerade voiptjänsten.

Vid installation av voip är det bra att börja med wizard som hänvisar en till inställningarna för enskilda nummer. Där kan man sedan lägga in anslutningsuppgifter för ett eller flera voip-konton.

Från sin voip-leverantör får man inloggningsuppgifter som i fallet voicetech.se kan vara ett eller flera användarnamn beroende på hur många svarsställen man vill ha. Varje användarnamn har sitt lösenord och ett särskilt authorization-nummer som i voicetchs fall är samma som användarnamnet. Sip-serverns adress läggs in under Registrar. Notera att i fallet AVM ska man lägga in authorization numret på användarnumrets plats. Stun-server har jag inte behövt lägga in, annars är det stun.voicetech.se. Jag har nu flera svarsställen inprogrammerade på ett par routrar  och ett par mobiler. Numren har jag lagt in som kompletta internationella nummer utan lands-eller regionkod

Både android och iphone kan anslutas till voip över två vägar, antingen med appen AVM FON som går över wifinätet till routern eller via telefonens egna voip stack. I det senare fallet kan telefonen trassla och tappa sip-registrering då den flyttas. Bätte då att anslutaöver wifinätet aom hålls uppe av router och flera accesspunkter. Routern håller registreringen, luren byter wifi-ansluning.

Jag har nu fått till voip på 6840 och 7390. På 7390 finns även en fast faxlina inkopplad. Jag har också anslutit en fritzfon dect till dectbasen i routern och en fristående dectbasstation via analog port som används för voip. Det är en long range dect där luren har extern antenn och är vattentålig, Motorola O201. Tysk eller internationell 6840-router går lika bra. Inställningssidorna är samma för 4G routern som för adsl-burkarna. Det går naturligtvis att ansluta via ATA-boxar också som Vox medievalis har gjort enlig diskussion ovan. Routern 6820 som även tar 3G är inte förberedd för voip tyvärr. Då får man använda ATA-box.

För den fiberinstallation över IP Only som är på gång kommer jag nog att som router använda AVM 7490 alt. befintlig 7390 ansluten direkt till mediaomvandlaren. I dessa routrar finns också TV-utgång som alternativ användnng av två LAN-portar. Men de är nog avsedda för subnät med VLAN vlket IP Only inte använder längre i sitt nät.

Adsl/vdsl-routrarna 7390 och 7490 kan alltså anslutas till fiber över LAN-port 1. Dessutom kan mobilt bredband fås som backup över USB-port på routern. Vanliga usb-stickor funkar men man kan också ansluta mifi routrar som ZTE MF93D eller MF910 över usb med tethering. Då blir det dock dubbla nat, inte så bra för voip om man inte ordnar port forwarding i den anslutna mifin eller kör DMZ vlket går. Andra 4G routrar än mifis bör kunna ställas in så att man undviker dubbla nat.

Så nu ringer jag ut från Rwanda och svarar med mitt porterade gamla fasta Ölandsnummer. Fax kommer in via adsl-linans nummer till en 7390 i huset i Belgien och skickas vidare med email. På Öland läggs faxlinjen ner när fibern kommer. Det går naturligtvis att portera ett faxnummer till IP-telefoni också och fortsätta ta emot i routern. Vill jag skicka fax från 6840 i Rwanda lägger jag bara in de uppgifterna och anger det belgiska faxnumret som avsändarnummer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.